*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Maanmittauslaitoksen kartat tulevat ilmaisjakeluun

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 21.12.2011 14:56 Kommentteja (7)

Maanmittauslaitoksen kartat tulevat ilmaisjakeluun Maanmittauslaitoksen hanke parantaa sen maastokartta- ja ilmakuva-aineston saatavuutta ja hyödyntämistä on saanut tukea tänään hallituksen raha-asiainvaliokunnalta.
Maanmittauslaitos on halunnut jakaa ensi vuodesta alkaen kuva-aineistojaan ilmaiseksi suomalaisille ja yrityksille. Hanke oli vaarassa tyssätä valtiovarainministeriön vastustukseen. Valtio tienaa Maanmittauslaitoksen karttamyynnistä vuosittain noin 1,5 miljoonaa euroa. Karttojen avaamisen seurauksena uskotaan syntyvän satojen miljoonien eurojen edestä yritystoimintaa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan kartat siirtyvät maksuttomiksi ensi vuoden toukokuun jälkeen.

Edellinen Seuraava  

7 kommenttia

121.12.2011 15:01

Mahtava juttu!

221.12.2011 15:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeitsei:
Mahtava juttu!
on :)

321.12.2011 15:13

Jep. Hieno homma! Tuli ihan oikea päätös!


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

422.12.2011 11:47

mahtava juttu kyllä... eikös merikortit ole maanmittauslaitoksen?
tuliskohan navigointivehkeisiin vihdoin ilmaset suomen merikortit kuten jenkkilässä on jenkki kortit... nyt saanu pikku palasta merta maksaa satoja euroja :(

522.12.2011 12:12

Vaikuttaa lupaavalta, ehkä tulee enemmän karttoihin liityviä asioita saataville Suomessa. Etenkin enemmän "offline" navikointia, kännyköihin, autoihin, veneisiin jne..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.12.2011 @ 12:13

622.12.2011 18:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti o3zone:
eikös merikortit ole maanmittauslaitoksen?
tuliskohan navigointivehkeisiin vihdoin ilmaset suomen merikortit kuten jenkkilässä on jenkki kortit...
Merikartat ovat Liikenneviraston heiniä, eivät MML:n. Eikä niitä jenkkilässäkään saa ilmaiseksi navigointilaitteisiin. Ne saa ladattua BSB ja S57 formaateissa veloituksetta, mutteivät sellaisenaan sovi yhteenkään tavalliseen karttaplotteriin. Nuo formaatit sopivat lähinnä PC navigointisoftiin jotka tukevat ko formaatteja.

Muuten loistava homma MML:ltä.

AD

722.12.2011 22:09

Hyvä päätös, ainoa oikea. Verovaroin tuotetun aineiston tulee olla kaikkien kansalaisten maksuttomasti hyödynnettävissä. Olemmehan kaikki sen tuottamiseen rahallisesti osallistuneet. Tämän tulisi koskea aivan kaikkea tietoa, joka tuotetaan verovaroin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto