*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Rovio: tässä olemme jo isompi kuin Google

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 10.12.2011 16:36 Kommentteja (26)

Rovio: tässä olemme jo isompi kuin Google Suomalainen Rovio-pelitalo tunnetaan parhaiten Angry Birds -pelistään, mutta pelin hillittömän suosion myötä Roviosta on kasvanut samalla myös mainosmaailman suuri tekijä. Rovion omien sanojen mukaan yhtiön mobiili mainosbisnes ohittaa jo netin suurimman mainosverkon ylläpitäjän Googlen.
Rovion mainosverkko koostuu mainosten avulla rahoitetusta Angry Birds -pelistä, jota on maailmanlaajuisesti ladattu jo 500 miljoonaa kappaletta. Yhtiön mukaan sen mainosverkko tarjoillee kuukaudessa jopa kymmenen miljardia mainosnäyttöä mobiililaitteiden käyttäjille.

Vaikka yhtiön väitteitä on hankala todistaa ilman tarkkoja tietoja Googlen näyttämien mainosten määrästä, Business Insiderin lähteiden mukaan Rovio tosiaan päihittää Googlen ainakin mobiililaitteiden näyttömainonnassa, mutta Google ajanee ohi mobiililaitteiden puolella hakusivunsa mainosten avulla.

Google ei kuitenkaan ole ainut suuryhtiö, jonka ohittaminen on Rovion tähtäimessä. Rovion markkina-arvo on viimeisimpien arvioiden mukaan jo noin 2,5 miljardia dollaria. "Arviot ovat oikeansuuntaisia, mutta Disneyn arvo on 60 miljardia dollaria. Seuraavaan 5 - 10 vuoden kuluessa haluamme päästä siihen", visioi Rovion markkinointijohtaja Peter Vesterbacka Business Insiderin haastattelussa.

Tägit: Angry Birds Rovio
Edellinen Seuraava  

26 kommenttia

110.12.2011 17:12

Kyllä minä ainakin näen päivittäin tietokoneella ollessani enemmän Googlen mainoksia kuin älypuhelimella Angry Birdsiä pelatessani.

Ja pyydän ettette aloittaisi tuota iltajaska-tyylistä uutisotsikointia. Eli ei "Rovio: tässä olemme jo isompi kuin Google", vaan esim. "Rovio: mainosmaailmassa olemme jo isompi kuin Google".

210.12.2011 17:29

kaveri on _hieman_ irtaantunut todellisuudesta... Angry Birds on kupla....lyhytaikainen trendi

5-10 vuoden päästä se on enää muisto

310.12.2011 17:36

Alkaa Roviolla vähän mopo keulia, kun yhden idean yhtiö alkaa itseään Disney Companyyn vertaamaan. Viimeksi mainitulla on sentään useita tukijalkoja ja brändejä joihin nojata jos yksi floppaa, mutta Roviolla käytännössä vain Angry Birds. Kuinka kauan suuri yleisö jaksaa uudelleen innostua ko. idean varioimisesta vai joko alkaa kyllästymisen merkkejä näkyä?

Tuolta nykyiseltä huipulta voi olla aika kylmä kyyti alas takaisin realismiin, jos ei ala uusia tukijalkoja bisneksessä löytymään.


410.12.2011 18:36

Netistä löytyvät linnan hajotus pelit muutenkin 10x parempi kuin joku angry birds, ehkä huonoin peli mitä olen puhelimella kokeillut =P

510.12.2011 18:57
Jeppt
Vahvistamaton

Pisti silmään toi toimitusjohtaja Peter Vesterbacka. Eiköhän se kuitenkin ole Mikael Hed.

610.12.2011 19:46

Onhan se omalla tavallaan surullista miten paljon rahaa tahkotaan tekemällä tuollaisia nopeita liukuhihnapelejä mobiililaitteille ja samaan aikaan firmat, jotka painivat saman pelin parissa pari vuotta panostaen siihen kaikkensa, menevät konkurssiin

710.12.2011 23:13

Alkaa pikkuhiljaa tympimään tuo suoranainen ylimielisyys, varsinkin kun itse peli ei ole kovin kummoinen. Kauhean raskaskin, ei jaksa pyöriä kunnolla Galaxy Mineillä.

811.12.2011 1:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jeppt:
Pisti silmään toi toimitusjohtaja Peter Vesterbacka. Eiköhän se kuitenkin ole Mikael Hed.
Markkinointijohtaja tietysti, kiitos korjauksesta.

911.12.2011 1:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jiiksi:
Netistä löytyvät linnan hajotus pelit muutenkin 10x parempi kuin joku angry birds, ehkä huonoin peli mitä olen puhelimella kokeillut =P
Mutta entäs ne eivät myy?
Muille kuin 10-vuotisille kolleille?


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

1011.12.2011 2:06

Jo yksi toisen yhtiön kehittämä mobiilipeli voi saada rovion korttipakan sortumaan siinä määrin että osakkeet kelpaavat enää vessapaperiksi. Toisaalta tällaiset jutut menee yleensä nopeasti muodista joten armonaikaa tuskin on paljoa. Pakkohan sitä on nyt kovia puhua kun tietää että aika on kohta ohitse.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.12.2011 @ 13:08

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

1111.12.2011 11:37

Mikähän ihmisillä taas on kun pitää olla niin negatiivista. Hirveää vinkumista : Nyyh ei oo edes kovin hyvä peli. :) Kyllä minun mielestäni Angry Birdsit on Androidin parhaimmistoa , ja vieläpä ilmaista pelattavaa. :)

1211.12.2011 13:37

Lainaus:
Rovion markkina-arvo on viimeisimpien arvioiden mukaan jo noin 2,5 miljardia dollaria.
Joopa joo, mitä siitä firmasta sit oikeasti saisi jos se myytäisiin? Kannattais ottaa rahat pois vielä kun saa, uutta hittiä turha odotella. Sanoisin että "yhden hitin ihme". Enkä siis pahalla..

1311.12.2011 14:30

Olisivat nyt vain myyneet koko roskan pois, kuitenkaan mahdottoman kauaa enää kelluta pinnalla angry birdin avulla.


Asus P8Z68-V PRO/GEN3 | 2500K + H2O | 8GB Vengeance | HD6870 + H2O | Samsung 830 SSD | Antec P180 + NeoHE 550W | Samsung SyncMaster 2333SW

1411.12.2011 14:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ProfaneX:
Mikähän ihmisillä taas on kun pitää olla niin negatiivista. Hirveää vinkumista : Nyyh ei oo edes kovin hyvä peli. :) Kyllä minun mielestäni Angry Birdsit on Androidin parhaimmistoa , ja vieläpä ilmaista pelattavaa. :)
Aika heikosti sitten menee Androidilla, jos toi on edelleen Androidin parhaimmistoa. iOS:lle ainakin löytyy kymmenkunta parempaa peliä omasta luuristani, kuin AB. AB on kulunut niin loppuun jo. Uusille se ehkä vielä menee, mutta entäs, kun kaikki on jo sen hankkinut? Ei sitä jaksaa loputtomasti pelailla, vaikka uusia kenttiä tuleekin hyvään tahtiin. Ne kentät on vaan kaikki niin samanlaisia.

1511.12.2011 15:17

Kyllä roviolta pitää tulla jotain muutakin kuin Angry Birds se on kuitenkin vain trendi ja tunnetusti nuohan ei ole pysyviä.

Tuosta otsikosta tulee mieleen tämä:
http://en.wikipedia.org/wiki/More_popular_than_Jesus

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.12.2011 @ 15:17

1611.12.2011 16:45

No, mielestäni tuo "ylimielisyys" on Roviolta jokseenkin ymmärrettävää, heidän saavutustensa valossa. Tyhjästä tähdeksi ei kuitenkaan ole mikään helppo juttu. Ja toistaiseksi, Angry Birds on valtavassa nousukiidossa eikä hyytymisen merkkejä ole ainakaan vielä näkyvissä.

Toki on oletettavissa, että jossain vaiheessa ihmiset kyllästyvät Angry Birdsiin, jos se ei "etene" ollenkaan. Mutta mielestäni Angry Birdsissä on huimasti potentiaalia vielä jäljellä. Angry Birds-lastenohjelmasta saattaisi tulla valtaisa menestys, näin yhtenä esimerkkinä.

Roviolla on ainakin asetettu kunnianhimoisia päämääriä.

1711.12.2011 21:39

Jättimäinen Angry Birds pehmolelu 50e, samankokoinen Giraf pehmolelu 25e, laatu silmämääräisesti identtistä, kate varmaankin mahtava roviolle!

Angry Birds lautapeli seuraavaksi?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.12.2011 @ 21:40

1811.12.2011 22:08

Mitäköhän ihmettä te oikein valitatte jos kerrankin suomalainen idea taas pärjää maailmalla. On aika vähän asioita mistä suomalaiset oikeasti tunnetaan, kannattaisi vain olla ylpeä että meillä on edes jotain, kun Nokiallakin menee nyt vähä niin ja näin...

1912.12.2011 2:18

ihan hieno homma pojille että sattui käymään tuuri, mutta viimeaikaisen lesoamisen perusteella voi ennustaa, että lunta tulee tupaan ennenmin tai myöhemmin.

2012.12.2011 8:53

@17

Angry birds lautapeli on jo olemassa :D. Mutta joo, Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu aina menestyvien ihmisten ja firmojen dissaaminen, varsinkin jos ne ovat suomalaisia. "Miksi nuo tahkoaa rahaa, kun itse raadan 7 ?/h palkalla pitkää päivää". Vinkuminen pois ja tutti takas suuhun.

2112.12.2011 9:13

Mikä oman pesän tai kateellisuuden likaaminen?. Ruvetkaa itse tekemään uutta menestystuotetta jos olette viisaampia. Tai sitten pitäkää suunne kiinni. Voipi suunsoittajilta loppua resurssit. Jos ohjelmia on ladattu jo yli 500 miljoonaa kertaa, niin kannustan teitä tekemään samaa.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

2212.12.2011 10:25

hyi hyi rovion sedät, ei saa mainita alentavasti googlen nimeä, siitä joutuu roviolle paistumaan ja saa nörttikansan vihat niskaansa, nyt äkkiä toistamaan palvovalla äänellä googlea vähintään 3 kertaa samalla googlen suuntaan kumartaen.

(ps. google on yksi niistä firmoista jotka aloittivat "yhden idean" firmana, eli pelkästä hakukoneesta")

2312.12.2011 15:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti repino:
Mikä oman pesän tai kateellisuuden likaaminen?. Ruvetkaa itse tekemään uutta menestystuotetta jos olette viisaampia. Tai sitten pitäkää suunne kiinni.
Kyllä sen kaikki tietää, että tuurilla saivat mitä saivat. Angry Birdsissä ei ole mitään erikoista, mutta sattuivat vaan saamaan sen oikeaan rakoon ja siitä tuli hitti. Sinänsä ei se minulta ole pois joten hieno homma heille. Pelialalta se tosin on pois, sillä taas yksi monotomimenestyjä lisää, joka syö oikeilta innovaatioilta leipää.

Paljon mieluummin ylistän esim. FrozenByten Trinejä, niissä on sentään tyyliä ja taitoa käytetty tekemisesssä.

2412.12.2011 17:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti daim0n:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti repino:
Mikä oman pesän tai kateellisuuden likaaminen?. Ruvetkaa itse tekemään uutta menestystuotetta jos olette viisaampia. Tai sitten pitäkää suunne kiinni.
Kyllä sen kaikki tietää, että tuurilla saivat mitä saivat. Angry Birdsissä ei ole mitään erikoista, mutta sattuivat vaan saamaan sen oikeaan rakoon ja siitä tuli hitti. Sinänsä ei se minulta ole pois joten hieno homma heille. Pelialalta se tosin on pois, sillä taas yksi monotomimenestyjä lisää, joka syö oikeilta innovaatioilta leipää.

Paljon mieluummin ylistän esim. FrozenByten Trinejä, niissä on sentään tyyliä ja taitoa käytetty tekemisesssä.
Angry birdsin erikoisuus on toimivuus, sulavuus ja helppous. Voit mennä kadulta kyselemään kuinka moni tuntee mainitsemasi pelin verrattuna Angry Birdsiin...voi olla, että hiukka vähempi. Ja joo tuo Googleen kohdistuva ihailu alkaa olemaan nykyään jopa ärsyttävämpää kuin appleen kohdistuva... -.-

2512.12.2011 20:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tcav:
Kyllä minä ainakin näen päivittäin tietokoneella ollessani enemmän Googlen mainoksia kuin älypuhelimella Angry Birdsiä pelatessani.

Luitko uutista? Puhuttiin mobiililaitteista sekä näyttömainoksista ja tietokone ei yleensä luokittelussa kuulu sinne mobiililaitteisiin. En tietenkään tiedä kuinka mobiili oma tietokoneesi on. ;)
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Rovion omien sanojen mukaan yhtiön mobiili mainosbisnes ohittaa jo netin suurimman mainosverkon ylläpitäjän Googlen. -- Business Insiderin lähteiden mukaan Rovio tosiaan päihittää Googlen ainakin mobiililaitteiden näyttömainonnassa, mutta Google ajanee ohi mobiililaitteiden puolella hakusivunsa mainosten avulla.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Jättimäinen Angry Birds pehmolelu 50e, samankokoinen Giraf pehmolelu 25e, laatu silmämääräisesti identtistä, kate varmaankin mahtava roviolle!

Angry Birds lautapeli seuraavaksi?

Sellainenhan on jo olemassa
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/42984/ddtdq
Lisäksi löytyy seuraavia:
- http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Vi...&pageName=Tuote
- http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Vi...A&pageName=Main
- http://www.tietokone.fi/uutiset/angry_b...eikkipuistotkin
- http://www.tietokone.fi/uutiset/angry_b...kealla_lingolla
- http://www.swaddledesigns.com/AngryBirdsBaby
- http://www.verkkokauppa.com/fi/product/8208/ddnsq
Ja jostakin luin että tulossa olisi Angry Birds -aapinen.
Eli kyllä Rovio ottaa kaiken irti mitä saa.

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

2613.12.2011 11:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti osakar94:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti daim0n:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti repino:
Mikä oman pesän tai kateellisuuden likaaminen?. Ruvetkaa itse tekemään uutta menestystuotetta jos olette viisaampia. Tai sitten pitäkää suunne kiinni.
Kyllä sen kaikki tietää, että tuurilla saivat mitä saivat. Angry Birdsissä ei ole mitään erikoista, mutta sattuivat vaan saamaan sen oikeaan rakoon ja siitä tuli hitti. Sinänsä ei se minulta ole pois joten hieno homma heille. Pelialalta se tosin on pois, sillä taas yksi monotomimenestyjä lisää, joka syö oikeilta innovaatioilta leipää.

Paljon mieluummin ylistän esim. FrozenByten Trinejä, niissä on sentään tyyliä ja taitoa käytetty tekemisesssä.
Angry birdsin erikoisuus on toimivuus, sulavuus ja helppous. Voit mennä kadulta kyselemään kuinka moni tuntee mainitsemasi pelin verrattuna Angry Birdsiin...voi olla, että hiukka vähempi. Ja joo tuo Googleen kohdistuva ihailu alkaa olemaan nykyään jopa ärsyttävämpää kuin appleen kohdistuva... -.-
Helppous ja applestore ovat avainsanoja Angry Birdsin suosioon, totta. Eikä minun tarvitse mennä kadulta kyselemään kuinka moni tuntee trinen verrattuna angry birdsiin - tavalline möllikin suomessa kohta tietää mikä angry birds on tai on ainakin kuullut siitä. Missasit täysin pointin mitä kirjoitin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto