*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sukan kutojakin voi syyllistyä piratismiin

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 25.11.2011 16:58 Kommentteja (31)

Sukan kutojakin voi syyllistyä piratismiin Yle Satakunta kirjoitti tällä viikolla, että antamalla itse tehtyjä käsitöitä lahjaksi saattaa huomaamattaan syyllistyä rikokseen. Käytännössä piratismiin verrattava rikos tapahtuu, jos joululahjapakettiin käärii esimerkiksi käsityölehden ohjeen perusteella neulotun mallisuojatun kaulahuivin tai muun vastaavan.
Mallisuoja ei koske pelkästään ammattimaista käyttöä vaan myös ei-kaupallinen levittäminen on kiellettyä. Kuten myös esimerkiksi kirjastosta tai kaverilta lainatun CD-levyn tapauksessa, mallisuojattuakin ohjetta voi kuitenkin hyödyntää yhden omaan käyttöön tarkoitetun kappaleen valmistamiseen.

"Suojan rajanveto on kuitenkin kuin veteen piirretty viiva. Pitää harkita, että mitä enemmän tekee, niin sitä enemmän raja lähestyy", kerrotaan Patentti- ja rekisterihallituksesta Ylelle. PRH:n mukaan raja ylitetään siinä vaiheessa, kun tuotteita ruvetaan jakelemaan useammille sukulaisille vaikka lahjaksikin.

Jos mallisuojaa rikkoo kutomalla kasapäin mallisuojattuja villasukkia koko suvun tai kaveripiirin joululahjaksi, rangaistuksena voi pahimmassa tapauksessa olla sakot ja velvollisuus vahingonkorvauksiin oikeudenhaltijalle.

Tiettävästi ketään ei ainakaan vielä ole kuitenkaan tuomittu jouluisesta villasukkapiratismista.

Edellinen Seuraava  

31 kommenttia

125.11.2011 17:08

Pitääpä mummolta alkaa kyseleen että mistäs on mallit saanu ettei tuu omistettua rikoksen avulla hankittua tavaraa.. voi tätä maailmaa..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.11.2011 @ 17:16

Älä Yritä Jos Et Osaa!!


Säännöt: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

225.11.2011 17:20

Pitänee hävittää kaikki todistusaineistot ja polttaa mummolta lahjaksi tulleet lapaset ja villasukat. Eikös lankoihin voisi lisätä jotain teosto veron tyylistä veroa, kun on mahdollista antaa luvatta kopioidut sukat toiselle. :S

325.11.2011 17:22

Voi pihtiputaan mummoparkaa. Ne eläkerahat jotka ei mene pelikoneeseen menee jatkossa tekijänoikeusfirmoille.

425.11.2011 17:39

Ei...

525.11.2011 17:44

Liittyy tosiaankin teknologiaan tai tekniikkaan =D .

Mutta silti, saako tässä maailmassa tehdä enää yhtään mitään ilman että siitä joutuu syytetyksi tekijänoikeusrikoksesta? Koko tekijänoikeuslainsäädäntö pitäisi laittaa täydelliseen remonttiin perustuksiaan myöten ja vähän äkkiä!


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

625.11.2011 17:54

Ymmärrän kyllä, mitä tässä on takana ja tarkoituksena. Mutta sukan kutominen piratismia? Huh huh :D

725.11.2011 18:20

... voi ristus

825.11.2011 18:38

Jos se mummo tekee parille sukulaisella sukat, ei huolta, mutta jos tekee 100 kpl ja menee torille myymään, asia on toinen!

925.11.2011 18:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tore2003z:
... voi ristus
Sanos muuta....ei helvetti. Ymmärrän kyllä pointin mutta silti.

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

1025.11.2011 18:53

Jos se mummo lähetta sukat parille sukulaisella, ei ongelmia, mutta jos tekee sadat sukat ja menee torille myymään, asia on toinen!

1125.11.2011 19:01

Minä varaan tekijänoikeudet kaikille valon aallonpituuksille 350-700 nm väliltä. Jos jokin tuote käsittää jotain näistä aallonpituuksista, laskutuksena 1e/cm tai 1snt/px tililleni.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.11.2011 @ 19:01

1225.11.2011 19:03

Paitsi että se koskee vain neuleohjeiden mukaisesti tehtyjä sukkia. Ei minun mummo kyllä mitään ohjeita lue, vaan tekee ilman ohjeita. Eihän ne sillon riko lakia, jos ei ohjeita käytä.

Mutta siis silti...



Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeitsei:
Minä varaan tekijänoikeudet kaikille valon aallonpituuksille 350-700 nm väliltä. Jos jokin tuote käsittää jotain näistä aallonpituuksista, laskutuksena 1e/cm tai 1snt/px tililleni.

Etpä olisi kovin rikas sen jälkeen. Katos kun eipä ole kovin montaa valosta koostuvaa tuotetta. Kannattaisi varata nuo aallonpituudet ja laskuttaa niiden käytöstä. =)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.11.2011 @ 19:18

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

1325.11.2011 19:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Paitsi että se koskee vain neuleohjeiden mukaisesti tehtyjä sukkia. Ei minun mummo kyllä mitään ohjeita lue, vaan tekee ilman ohjeita. Eihän ne sillon riko lakia, jos ei ohjeita käytä.

Mutta siis silti...

Täytyykin ruveta tekemään muistin varassa cover biisejä :)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.11.2011 @ 19:30

1425.11.2011 19:32

ajattelinkin juuri kutoa sukat perheelle. en kudo
btw. miksi oon junior member vaikka luonut tunnukseni 2004 :(? vai mitä enemmän kommentoi sitä vanhempi on.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.11.2011 @ 19:33

--------------------------------
2.6 Ghz, R9600XT, 512 DDR, 80 GB

1525.11.2011 19:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti defic:
ajattelinkin juuri kutoa sukat perheelle. en kudo
btw. miksi oon junior member vaikka luonut tunnukseni 2004 :(? vai mitä enemmän kommentoi sitä vanhempi on.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/36933
Omien viestiesi määrän näet täältä:
http://kirjaudu.afterdawn.com/settings/

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

1625.11.2011 19:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Liittyy tosiaankin teknologiaan tai tekniikkaan =D .

Tekniikkaa se on kutomistekniikkakin.

1725.11.2011 19:56

Tässähän tulee mieleen parivuotta sitten tapahtunut homma. Eli kaverin mummo on vanhainkodissa josse ne kutoi köyhille villasukkia lahjoiksi. Pitäisiköhän kyseinen vanhainkoti nyt muuttaa vankilaksi kun noin vakava rikos on tehty?


Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

1825.11.2011 20:49

Mistähän näitä ?toimittajia? tulee, samaa sarjaa sen pullonkeräys veron kanssa.
Kohta varmaan PHR.n agentit kiertelee kyselemässä, oletkos saanut nämä sukat Iida 83v omaa sukuhaaraa Kutoja joka 36.lle lapsen lapselle samanlaiset sukat neulonut. .D)

Mutta tosi elämästä, joskus 80 luvun alussa tuttavani toimi paikkakunta XX verovirastossa, joku ystävällinen naapuri oli ilmoitellut että naapurin Lyyti n. 70v kutoo sukkia ja myy niitä läheisen kaupungin torilla.
Noh asia verolautakuntaan käsiteltäväksi, jonka päätös antaa Lyytin kutoa sukkia ja myydä niitä niin paljon kuin jaksaa. Taisi koko homma mennä luontaistalouden piikkiin.

Nämä ystävälliset ?toimittajat? ovat siis tässäkin tapauksessa saaneet Patentti- ja rekisterihallituksesta tämän tiedon spontaanisti, elikkä varokaa kaikki Mummot ja muut neulomis intoiset.
Vai kuten tuossa pullonkeruu jutussa Verottaja ilmoitti ei kiinnosta pätkääkään kenen pulloja keräillään ja palautellaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.11.2011 @ 20:51

Sitä saa mitä tilaa, joskus enemmänkin.

1925.11.2011 21:07

Patentoin kahdella jalalla kävelemisen kaikki eri variaatiot.
Joko talssitte nelinkontin tai raastuvassa nähdään!

2025.11.2011 22:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TJK-GaMeR:
Patentoin kahdella jalalla kävelemisen kaikki eri variaatiot.
Joko talssitte nelinkontin tai raastuvassa nähdään!

Patentoin juuri kaikki nukkumisen variaatiot. Eli eiköhän pistetä firma pystyyn ja lähetä rahastamaan. Pitää varmaa patentoida istumenkin ennempää kuin joku muu kerkeää.

Tietokone; Emo=AsRock 970 Extreme4, Prosessori=FX-8350 8x4,7Ghz, Nayttis=Gigabyte AMD Radeon HD 7850 OC 2GB, Muisti=16gb 1600Mhz DDR3, Kovalevytila=250gb SSD/5TB normaali.

2125.11.2011 23:17

Juuu ja mie patentoin juuri hengittämisen kaikissa eri muodoissaan.

Ooo voi miusta tulleee niiiin rikas!!!!

2225.11.2011 23:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mellian:
Juuu ja mie patentoin juuri hengittämisen kaikissa eri muodoissaan.

Ooo voi miusta tulleee niiiin rikas!!!!
Patentoin ilma koostumuksen jota patenttisi hyödyntää.
Raastuvassa tavataan.
Ellet maksa 70% rojalteja.



2326.11.2011 0:25

Patentoin patentoimisen.

2426.11.2011 10:48

Ostin kaikki teidän typerät patenttinne ja nyt lyödään rahoiks!! ;)


Intel i5 2500K @4.2Ghz // Asrock Z68 Pro3 // Asus GTX 460 // Thermalright True Spirit // G.Skill 1600Mhz 4Gb // Nexus RX-5300 // Samsung Spinpoint F3 1Tb & Western Digital 1Tb in RAID0 mode // Aerocool V-Touch A mattamusta + 5kpl Fractal Design 120mm fans // Razer DeathAdder 3500DPI // DenQ 21" //
3DMark06 result: 25442

2526.11.2011 18:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tamrac:
Ostin kaikki teidän typerät patenttinne ja nyt lyödään rahoiks!! ;)
:D

2626.11.2011 22:00

Patentoin alkuräjähdyksen. Kaikki sitä hyödyntävät tulevat maksamaan!


Beta evo | M4A87TD | AMD Phenom X6 1055T | GTX 670 | 2x Kingston 2GB DDR3 1333MHz CL9 | Corsair 650w |windows 7 ultimate 64 bit

2726.11.2011 22:59

Ei kerpele! Päivän naurut tästä sai... Mitähän se mafioson setä sanoo, ku saa omalta mummoltaan jostain Pirkka lehden mallin mukaan tehdyt villasukat? Eikös sillä ole silti velvollisuus pistää mummo tilille, kuinkakohan kauan tuo laki silloin ois voimassa?

2827.11.2011 4:55
xsml
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Paitsi että se koskee vain neuleohjeiden mukaisesti tehtyjä sukkia. Ei minun mummo kyllä mitään ohjeita lue, vaan tekee ilman ohjeita. Eihän ne sillon riko lakia, jos ei ohjeita käytä.

Mutta siis silti...

Ei se neuleohjeiden mukaan tekeminen ole oleellista, vaan se lopputulos. Eli jos mummon kudokset ovat liian lähellä näitä "patentoituja" malleja, niin mummo rikkoo lakia! Ei sillä ole merkitystä käyttikö mummo ohjetta hyväkseen vai keksikö neulekuviot ihan itse.

2927.11.2011 10:01

Pitäs kyllä mallisuojattujen ohjeiden jakelu lehdissä olla rikos (siis jos ei omaan käyttöön tai muille saa valmistaa mielinmäärin). Mikäli jos jotain perusvillasukkia koskee niin voi melkeen olla varma, että joku mummeli joskus 1800-luvulla on kerenny tekee samanlaiset.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.11.2011 @ 10:24

3027.11.2011 16:49

Syyllistynköhän minä nyt rikokseen kun pidän jalassani mummoni kutomia villasukkia, ties vaikka niiden kutomisessa olisi rikottu jotakin tekijänoikeutta.

Kyllä on huonoon suuntaan tämä maailma menossa.

312.12.2011 18:21

Ehkä villalankojen ja puikkojen myyjät ja valmistajat haastetaan oikeuteen. Kuten myös käsityölehdet kun ovat syyllistyneet piratismin edistämiseen.

Varmaan myös vaaditaan oikeudessa kieltoa joka pakottaisi mediat poistamaan kaikki viittaukset valmistusohjeisiin ja tarvikkeita myyviin liikkeisiin. Myös postia kiellettäisiin välittämästä postia jossa on vaatepiratismiin liittyvää sisältöä. Kuten myös kuljetuspalvelutkin...


Hyvää Joulua vaan...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto