*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Oikeus: Verkkokauppa.comilla ei yksinoikeutta verkkokauppa-sanaan

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 23.11.2011 18:26 Kommentteja (10)

Oikeus: Verkkokauppa.comilla ei yksinoikeutta verkkokauppa-sanaan Helsingin käräjäoikeuden päätöksen mukaan Verkkokauppa.com-yrityksellä ei voi olla yksinoikeutta verkkokauppa-termin käyttöön, kertoo MTV3. Verkkokauppa.com haastoi aiemmin Oy Waltic Ab:n oikeuteen, koska yritys käytti verkkotunnusta "veneilijanverkkokauppa".
Verkkokauppa.comin perusteluiden mukaan tunnukset olivat liian samanlaiset ja se vaati Walticilta 10 000 euron korvauksia. Oikeuden mukaan verkkokauppa on kuitenkin muodostunut internetissä tehtävää kaupankäyntiä kuvaavaksi yleistermiksi ja Walticin käyttävä "veneilijan" etuliite erottaa tunnukset riittävän tehokkaasti.

Lisäksi oikeus huomautti, että edes verkkokauppa.com ei ole puhdas "verkkokauppa" vaan enää noin 10 prosenttia yhtiön liikevaihdosta muodostuu internetkaupasta.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

123.11.2011 18:33

Sairasta.. k.o firman kusi se vaan jaksaa nousta vuosi vuodelta korkeammalle.Nyt avattiin uusi hieno hai*tapa*ka myymälä/keskuvarasto sinne hellsinkiin ja kaikki suomen tilaukset muissa myymälöissä on seissyt mukamas tämän takia 2 vkoa!? Vaikka varasto saldo näyttäisi myymälä kohtaista saatavuutta heti.
todennäköisesti aina kalliimpi
pakko se vaan on rueta uskomaan.

Jotain järkeäkin oikeudellakin.Sama se on jo rueta varaamaan jatkossa uudet nimetkin lisenssin alle ihan lapsen nimissäkin ja pytää rojalteja käyttäjiltä jos tälläiset jutut läpi menee.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.11.2011 @ 18:52

223.11.2011 18:53

Oikea päätös käräjäoikeudelta. Juttu ei tosin kerro lähteekö verkkokauppa.com hakemaan oikeutta korkeammilta asteilta.

Verkkokauppa.comin logiikan mukaan heidän oma domaininsa menisi sekaisin kauppa.fi-tunnuksen kanssa, sillä eihän yksi etuliite vielä riitä erottamaan niitä toisistaan (pääte on myös eri mutta pointti käy selväksi).

323.11.2011 19:23

Itse ihmettelen miten verkkokauppa.fi edelleen uudelleenohjautuu hairstore.fi -sivustolle eikä siitä ole käyty mitään kädenvääntöä. Sitten on lisäksi iso kasa muita "verkkokauppa" -nimen osoitteessaan sisältäviä verkkokauppoja:
lahiverkkokauppa.fi
verkkokauppaa.fi
s-verkkokauppa.fi
suomalainenverkkokauppa.fi
fonectanverkkokauppa.fi
jne.

Mitä se veneilijanverkkokauppa.fi on tehnyt verkkokauppa.comille että se piti oikeuteen haastaa näiden muiden sijasta?

423.11.2011 19:26

Itse kylläki kutsun sitä tutusti "verkkokauppacomiksi". com on vaa osa sitä nimeä. Myymälöissäki. Ihme vinkunaa.

523.11.2011 19:39

hakusana maksanee paritaalaa kuitenkin.

623.11.2011 23:32

No, eivät nuo korvausvaatimukset nyt kauhean massiivisia olleet. Tai en tiedä Suomen "hintatasosta", Jenkkilän oikeudenkäyntikorvauksista lukeneena...

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Lisäksi oikeus huomautti, että edes verkkokauppa.com ei ole puhdas "verkkokauppa" vaan enää noin 10 prosenttia yhtiön liikevaihdosta muodostuu internetkaupasta.

No ohhoh, tuo tuli kyllä allerkirjoittaneelle yllätyksenä!

724.11.2011 7:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xbkrypt0n:
Itse ihmettelen miten verkkokauppa.fi edelleen uudelleenohjautuu hairstore.fi -sivustolle eikä siitä ole käyty mitään kädenvääntöä. Sitten on lisäksi iso kasa muita "verkkokauppa" -nimen osoitteessaan sisältäviä verkkokauppoja:
lahiverkkokauppa.fi
verkkokauppaa.fi
s-verkkokauppa.fi
suomalainenverkkokauppa.fi
fonectanverkkokauppa.fi
jne.

Mitä se veneilijanverkkokauppa.fi on tehnyt verkkokauppa.comille että se piti oikeuteen haastaa näiden muiden sijasta?
Ehkä tuo Waltic on pienin noista, niin niitähän on helppo yrittää kyykyttää. Nyt loppu minulla moisesta firmasta ostaminen. Mielestäni jutun pitäisi mennä toisinpäin, koska puhuminen verkkokaupasta liiaksi yhdistynyt tähän firmaan.

Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

824.11.2011 10:33

Juu ei kyllä ole niin, että verkkokauppa.com olisi todennäköisesti aina halvempi. Ainakin tietokone komponenttien osalta Jimm's pc on reilusti halvempi. Ja oli kyllä oikea tuomio päätyä siihen, ettei "verkkokauppa" sana voi olla minkään yrityksen omaisuutta.

924.11.2011 15:31

Uli uli uli uli u-u-u. Sana "verkkokauppa" on mielestäni ihan tavallinen sana. Naurettavia ahneita paskiaisia... Oikea päätös käräjäoikeudelta todellakin!

1024.11.2011 23:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xbkrypt0n:
Itse ihmettelen miten verkkokauppa.fi edelleen uudelleenohjautuu hairstore.fi -sivustolle eikä siitä ole käyty mitään kädenvääntöä.
On siitä - oikeudessa ja sen ulkopuolella. Ja sama päätös kuin tässäkin keississä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
1 kommentti
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....
AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....

Uutisarkisto