*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Oikeus: Verkkokauppa.comilla ei yksinoikeutta verkkokauppa-sanaan

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 23.11.2011 18:26 Kommentteja (10)

Oikeus: Verkkokauppa.comilla ei yksinoikeutta verkkokauppa-sanaan Helsingin käräjäoikeuden päätöksen mukaan Verkkokauppa.com-yrityksellä ei voi olla yksinoikeutta verkkokauppa-termin käyttöön, kertoo MTV3. Verkkokauppa.com haastoi aiemmin Oy Waltic Ab:n oikeuteen, koska yritys käytti verkkotunnusta "veneilijanverkkokauppa".
Verkkokauppa.comin perusteluiden mukaan tunnukset olivat liian samanlaiset ja se vaati Walticilta 10 000 euron korvauksia. Oikeuden mukaan verkkokauppa on kuitenkin muodostunut internetissä tehtävää kaupankäyntiä kuvaavaksi yleistermiksi ja Walticin käyttävä "veneilijan" etuliite erottaa tunnukset riittävän tehokkaasti.

Lisäksi oikeus huomautti, että edes verkkokauppa.com ei ole puhdas "verkkokauppa" vaan enää noin 10 prosenttia yhtiön liikevaihdosta muodostuu internetkaupasta.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

123.11.2011 18:33

Sairasta.. k.o firman kusi se vaan jaksaa nousta vuosi vuodelta korkeammalle.Nyt avattiin uusi hieno hai*tapa*ka myymälä/keskuvarasto sinne hellsinkiin ja kaikki suomen tilaukset muissa myymälöissä on seissyt mukamas tämän takia 2 vkoa!? Vaikka varasto saldo näyttäisi myymälä kohtaista saatavuutta heti.
todennäköisesti aina kalliimpi
pakko se vaan on rueta uskomaan.

Jotain järkeäkin oikeudellakin.Sama se on jo rueta varaamaan jatkossa uudet nimetkin lisenssin alle ihan lapsen nimissäkin ja pytää rojalteja käyttäjiltä jos tälläiset jutut läpi menee.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.11.2011 @ 18:52

223.11.2011 18:53

Oikea päätös käräjäoikeudelta. Juttu ei tosin kerro lähteekö verkkokauppa.com hakemaan oikeutta korkeammilta asteilta.

Verkkokauppa.comin logiikan mukaan heidän oma domaininsa menisi sekaisin kauppa.fi-tunnuksen kanssa, sillä eihän yksi etuliite vielä riitä erottamaan niitä toisistaan (pääte on myös eri mutta pointti käy selväksi).

323.11.2011 19:23

Itse ihmettelen miten verkkokauppa.fi edelleen uudelleenohjautuu hairstore.fi -sivustolle eikä siitä ole käyty mitään kädenvääntöä. Sitten on lisäksi iso kasa muita "verkkokauppa" -nimen osoitteessaan sisältäviä verkkokauppoja:
lahiverkkokauppa.fi
verkkokauppaa.fi
s-verkkokauppa.fi
suomalainenverkkokauppa.fi
fonectanverkkokauppa.fi
jne.

Mitä se veneilijanverkkokauppa.fi on tehnyt verkkokauppa.comille että se piti oikeuteen haastaa näiden muiden sijasta?

423.11.2011 19:26

Itse kylläki kutsun sitä tutusti "verkkokauppacomiksi". com on vaa osa sitä nimeä. Myymälöissäki. Ihme vinkunaa.

523.11.2011 19:39

hakusana maksanee paritaalaa kuitenkin.

623.11.2011 23:32

No, eivät nuo korvausvaatimukset nyt kauhean massiivisia olleet. Tai en tiedä Suomen "hintatasosta", Jenkkilän oikeudenkäyntikorvauksista lukeneena...

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Uutinen:
Lisäksi oikeus huomautti, että edes verkkokauppa.com ei ole puhdas "verkkokauppa" vaan enää noin 10 prosenttia yhtiön liikevaihdosta muodostuu internetkaupasta.

No ohhoh, tuo tuli kyllä allerkirjoittaneelle yllätyksenä!

724.11.2011 7:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xbkrypt0n:
Itse ihmettelen miten verkkokauppa.fi edelleen uudelleenohjautuu hairstore.fi -sivustolle eikä siitä ole käyty mitään kädenvääntöä. Sitten on lisäksi iso kasa muita "verkkokauppa" -nimen osoitteessaan sisältäviä verkkokauppoja:
lahiverkkokauppa.fi
verkkokauppaa.fi
s-verkkokauppa.fi
suomalainenverkkokauppa.fi
fonectanverkkokauppa.fi
jne.

Mitä se veneilijanverkkokauppa.fi on tehnyt verkkokauppa.comille että se piti oikeuteen haastaa näiden muiden sijasta?
Ehkä tuo Waltic on pienin noista, niin niitähän on helppo yrittää kyykyttää. Nyt loppu minulla moisesta firmasta ostaminen. Mielestäni jutun pitäisi mennä toisinpäin, koska puhuminen verkkokaupasta liiaksi yhdistynyt tähän firmaan.

Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

824.11.2011 10:33

Juu ei kyllä ole niin, että verkkokauppa.com olisi todennäköisesti aina halvempi. Ainakin tietokone komponenttien osalta Jimm's pc on reilusti halvempi. Ja oli kyllä oikea tuomio päätyä siihen, ettei "verkkokauppa" sana voi olla minkään yrityksen omaisuutta.

924.11.2011 15:31

Uli uli uli uli u-u-u. Sana "verkkokauppa" on mielestäni ihan tavallinen sana. Naurettavia ahneita paskiaisia... Oikea päätös käräjäoikeudelta todellakin!

1024.11.2011 23:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xbkrypt0n:
Itse ihmettelen miten verkkokauppa.fi edelleen uudelleenohjautuu hairstore.fi -sivustolle eikä siitä ole käyty mitään kädenvääntöä.
On siitä - oikeudessa ja sen ulkopuolella. Ja sama päätös kuin tässäkin keississä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto