*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Elisa investoi isosti 4G:hen

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 17.11.2011 14:00 Kommentteja (15)

Elisa investoi isosti 4G:hen Teleoperaattori Elisa aikoo tuoda 4G-tason yhteydet yli sadalle paikkakunnalle vielä kuluvan vuoden aikana. Elisa on 4G-suunnitelmissaan selvästi muita edellä, sillä muut verkko-operaattorit Sonera ja DNA ovat avanneet vasta ensimmäiset verkkonsa koekäyttöä varten, eikä tulevista investoinneista ole vielä kerrottu.
Ensimmäisenä markkinoille tuleva Elisa aikoo käyttää etumatkaansa hyödyksi ja vallata ison osan markkinoista erittäin aggressiivisella hinnoittelupolitiikalla. Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila kertoo Talouselämä-lehdelle, että jopa 50 Mb/s nopeudella toimivan liittymän saa halvimmillaan noin 20 eurolla kuussa.

4G-standardin nopeuslupauksista huolimatta Mattila on Talouselämän haastattelussa haluton korostamaan uusien verkkojen nopeuseroa nykyisiin 3G-verkkoihin nähden. Syynä on operaattoreiden monesti rikkomat nopeuslupaukset, jotka äärimmäisen harvoin yltävät mainoksissa luvattuun enimmäisnopeuteen. Silti Mattilan mukaan nopeudet tulevat kasvamaan selvästi.

Elisan 4G-verkot toteutetaan LTE-tekniikalla sekä kahteen 3G-paluukanavaan nojaavalla HSDPA+ Dual Carrier -tekniikalla. Lisäksi Elisa haaveilee pian käyttöön tulevan 800 MHz:n taajuusalueen helpottavan verkon laajennusta tulevaisuudessa.

4G-nopeuksiin pystyvien päätelaitteiden myynti on vielä alkutekijöissään ja tällä hetkellä nopeita verkoja voidaan hyödyntää vasta mokkulalla varustetuissa tietokoneissa. Elisa kuitenkin uskoo 4G-nopeuksilla varustettujen tablettien ja älypuhelinten yleistyvän heti ensi vuoden alkupuolella.

Tägit: 4G LTE Elisa
Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

117.11.2011 15:43

No ei tuo kyllä mikään halpa ole. Jos suoraan kääntää nykyisestä 15 megan liittymästä niin tuo 50 todellisuudessa pukkaa ulos 0.3 edestä tavaraa 20?/kk eli ei oikein houkuttele.

Ps. edelleen odottelen niitä Saunalahden lupaamia hyvityksiä tuosta roskasta.

217.11.2011 16:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vesa68:
No ei tuo kyllä mikään halpa ole. Jos suoraan kääntää nykyisestä 15 megan liittymästä niin tuo 50 todellisuudessa pukkaa ulos 0.3 edestä tavaraa 20?/kk eli ei oikein houkuttele.

Ps. edelleen odottelen niitä Saunalahden lupaamia hyvityksiä tuosta roskasta.
LTE-verkon nopeus on 5-80 megaa. Ei 0.4 niinkuin muissa 3G-tuotteissa.

317.11.2011 19:23

On toi vaan uskomaton homma jotta tikulla noita nopeuksia saadaan ,mutta pakko uskoa. Itse sen nähneenä ja testanneena.
Läppäriin vielä 4g-kortit nii ei tule heti mieleen (omassa käytöös) mihin kiinteetä kaistaletta enää tarvitsee.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.11.2011 @ 19:26

417.11.2011 20:10

24/2 kyllä vaihtuu kotona 4G mokkulaan JOS lupaukset pitää nopeuden suhteen. Tällä hetkellä maksan viiskytä eteen kuussa, jos saman tai nopeamman saa kahdella kympillä, en taida kauaa miettiä.

518.11.2011 0:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
24/2 kyllä vaihtuu kotona 4G mokkulaan JOS lupaukset pitää nopeuden suhteen. Tällä hetkellä maksan viiskytä eteen kuussa, jos saman tai nopeamman saa kahdella kympillä, en taida kauaa miettiä.
Moi tonttila.
Olen aika tyytyväinen ratkaisuun, sillä taitavat minun visiot toteutua. Maahan kaivetut kaapelit maksaa, kuten eräs poliitikko sanoi vähintään 2000 euroa. Itse vanhana armeijan radistina tiedän asioista jonkun verran. Meillekin kaivettiin soneran kaapeli joitain vuosia sitten ja nykyisin käytetään puhtaasti langattomia systeemejä, kaapeli on tuolla maan alla kai hamaan asti.
Visioni, ja kai insinöörit sen jo tietää, että langattomasti yhteydet tulevat toimimaan todella korkeilla nopeuksilla.
Sen minkä ne vaatii on, että tukiasemilla on riittävästi soluja.

Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

618.11.2011 2:03

epäilen suuresti näitä 5-80 megan nopeuksia. tällä hetkellä kuitenkin menee monelle mastolle ainakin pohjanmaalla ainoastaan 100 megainen yhteys..


Asus P8Z68-V PRO/GEN3 | 2500K + H2O | 8GB Vengeance | HD6870 + H2O | Samsung 830 SSD | Antec P180 + NeoHE 550W | Samsung SyncMaster 2333SW

718.11.2011 8:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AkZuh:
epäilen suuresti näitä 5-80 megan nopeuksia. tällä hetkellä kuitenkin menee monelle mastolle ainakin pohjanmaalla ainoastaan 100 megainen yhteys..
Sama täällä, epäilen suuresti.

Esim: Trella kaikissa paikoissa ei edes 3G toimi kunnolla saati sitten 4G, tampereella kun on aikapaljon erilaisia katvealueita. Itsellä puhelin (android samppa) pakotettu 2G koska 3G singaali erittäin heikko ja katkoo puheluista, verkkosingaali katoaa yms...että sillai.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.11.2011 @ 08:51

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

818.11.2011 11:30

Tekniikalla on läpi historian aina tapana kehittyä.
Uskon hyvin vahvasti, että langaton tekniikka kehittyy huimaa vauhtia. Tosin sitten tukiasemilta siirtyy valokuiduilla itse pääserveriin, mulla näyttää aina olevan paras Tamicon serveri.
Voi olla, että sieltä löytyy se pullonkaula, mikäli käyttäjiä on paljon.
Olen läppäreitä ja nopeuksia testannut monilla mökeillä ja on melkoisia nopeusvaihteluja. Parhaan nopeuden oon saanut omassa torpassa, vaikka linkki ei edes näy, niin sai speedtetillä 13.64 maaliskuun lopulla, tosin taisi olla todella hyvä radiokeli,
Normaalisti noin 3-8...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.11.2011 @ 11:38

Meissä kaikissa asuu aina pieni insinööri..
Never say never again.

918.11.2011 12:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
On toi vaan uskomaton homma jotta tikulla noita nopeuksia saadaan ,mutta pakko uskoa. Itse sen nähneenä ja testanneena.
Läppäriin vielä 4g-kortit nii ei tule heti mieleen (omassa käytöös) mihin kiinteetä kaistaletta enää tarvitsee.
Itse 3G:tä ainoana yhteytenä muutaman vuoden käyttäneenä harkitsen vakavasti paluuta ADSL-yhteyteen toimintavarmuuden ja ruuhkattomuuden vuoksi. Mokkula kyllä toimii välillä erinomaisesti, mutta välillä tekisi mieli heittää vesilintua koko kikkulalla.

Nopeusvaihtelut erinäisistä syistä ovat vain liian suuria, että tuota kannattaisi pitää ainokaisena yhteytenä verkkoon.

1018.11.2011 12:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pkaksp:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
On toi vaan uskomaton homma jotta tikulla noita nopeuksia saadaan ,mutta pakko uskoa. Itse sen nähneenä ja testanneena.
Läppäriin vielä 4g-kortit nii ei tule heti mieleen (omassa käytöös) mihin kiinteetä kaistaletta enää tarvitsee.
Itse 3G:tä ainoana yhteytenä muutaman vuoden käyttäneenä harkitsen vakavasti paluuta ADSL-yhteyteen toimintavarmuuden ja ruuhkattomuuden vuoksi. Mokkula kyllä toimii välillä erinomaisesti, mutta välillä tekisi mieli heittää vesilintua koko kikkulalla.

Nopeusvaihtelut erinäisistä syistä ovat vain liian suuria, että tuota kannattaisi pitää ainokaisena yhteytenä verkkoon.
Samaan tulokseen olen itse tullut lähinnä kavereiden valitusta kuuntelemalla. Tällä hetkellä aktiivisesti nettiä käyttävän ei yksinkertaisesti kannata pitää 3G:tä ainoana yhteytenä.

Pyrimme saamaan AfterDawnin testattavaksi esimerksiki tuon Elisan 4G-mokkulan joskus lähiaikoina. Mielenkiinnolla ainakin itse odottelen, täyttääkö LTE-verkot niille asetettuja lupauksia...

1118.11.2011 14:03

Itse pääsin pari kk sitten kokeilemaan dna 100/10 4G mokkulaa ja sen verran voin sanoa että ei tule lanka liittymää korvaamaan vasteaikojen puolesta. Speedtestissä kokeilin niin paras nopeus oli 67/8 Mb/s vasteaika pyöri 35-60 millisekunnissa.


I eat trolls for breakfast.

1218.11.2011 18:46

Itse 3G:tä ainoana yhteytenä muutaman vuoden käyttäneenä harkitsen vakavasti paluuta ADSL-yhteyteen toimintavarmuuden ja ruuhkattomuuden vuoksi. Mokkula kyllä toimii välillä erinomaisesti, mutta välillä tekisi mieli heittää vesilintua koko kikkulalla.

Nopeusvaihtelut erinäisistä syistä ovat vain liian suuria, että tuota kannattaisi pitää ainokaisena yhteytenä verkkoon.


Samaan tulokseen olen itse tullut lähinnä kavereiden valitusta kuuntelemalla. Tällä hetkellä aktiivisesti nettiä käyttävän ei yksinkertaisesti kannata pitää 3G:tä ainoana yhteytenä.

Pyrimme saamaan AfterDawnin testattavaksi esimerksiki tuon Elisan 4G-mokkulan joskus lähiaikoina. Mielenkiinnolla ainakin itse odottelen, täyttääkö LTE-verkot niille asetettuja lupauksia...
Samaa mieltä.Huoltovarmuuden kannalta on hyvä olla kaksi eri yhteyttä.Minulla Elisa kaapeli ja Sauna-tikku.
720p "HD"-videoihin riittää n.4M yhteys,nopeammalle ei käyttöä.Kun toinen on down,ei kauhean harvinaista,(etenkin ukonilmalla)yleensä toinen toimii.Verkkaisempikin kivempi kuin pimeä ruutu.
Lisäksi kaapelin Ping ja Jitter ylivoimaisia.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.11.2011 @ 18:50

1318.11.2011 20:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arivesa:
Itse 3G:tä ainoana yhteytenä muutaman vuoden käyttäneenä harkitsen vakavasti paluuta ADSL-yhteyteen toimintavarmuuden ja ruuhkattomuuden vuoksi. Mokkula kyllä toimii välillä erinomaisesti, mutta välillä tekisi mieli heittää vesilintua koko kikkulalla.

Nopeusvaihtelut erinäisistä syistä ovat vain liian suuria, että tuota kannattaisi pitää ainokaisena yhteytenä verkkoon.
Samaan tulokseen olen itse tullut lähinnä kavereiden valitusta kuuntelemalla. Tällä hetkellä aktiivisesti nettiä käyttävän ei yksinkertaisesti kannata pitää 3G:tä ainoana yhteytenä.

Pyrimme saamaan AfterDawnin testattavaksi esimerksiki tuon Elisan 4G-mokkulan joskus lähiaikoina. Mielenkiinnolla ainakin itse odottelen, täyttääkö LTE-verkot niille asetettuja lupauksia...
Samaa mieltä.Huoltovarmuuden kannalta on hyvä olla kaksi eri yhteyttä.Minulla Elisa kaapeli ja Sauna-tikku.
720p "HD"-videoihin riittää n.4M yhteys,nopeammalle ei käyttöä.Kun toinen on down,ei kauhean harvinaista,(etenkin ukonilmalla)yleensä toinen toimii.Verkkaisempikin kivempi kuin pimeä ruutu.
Lisäksi kaapelin Ping ja Jitter ylivoimaisia.
Hyvin kirjoittettu, Yleensä monet asiat kannattaa hajoittaa, ei ole sitten niin riipuvainen jos jotain ikävää taphtuu.

Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

1421.11.2011 22:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Darce:
Itse pääsin pari kk sitten kokeilemaan dna 100/10 4G mokkulaa ja sen verran voin sanoa että ei tule lanka liittymää korvaamaan vasteaikojen puolesta. Speedtestissä kokeilin niin paras nopeus oli 67/8 Mb/s vasteaika pyöri 35-60 millisekunnissa.
mielenkiintosta, sulle toi siis ei riitä?
asun noin 8km tampereen keskustasta, ja elisa saa tänne vain 10Mb/0,5Mb/s ja yli50ms vasteaika maanläpi tuotuna. itselle kelpaisi tuo sinun kuvaamasi Liittymä paremmin kuin hyvin!!

1521.11.2011 23:23

Joo.Nykyisin tomii liittymät, mikä kullakin tavalla, mutta pääosin OK. Ennen ei ollut mitään!
En valittaisi. Tietty nuoret ei tiedä mikä on "ei mitään".
Ja megoista huutelu tuntuu vähän hassulta.
Kun yhteyden ylipäänsä olemassaolo on varsin uusi ilmiö.
Pre-80 ei ollut mitään,edes nettiä,eikä kapuloita/läppäreitä.
Miksi valitus ja kritiikki?
Kiva,mielestäni,ja ylläri,että jokin toimii.Ollenkaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin Tankkipelin kehittäjä osti suomalaisen pelistartupin (2.12.2016 13:01)
PC-pelikehittäjät ovat viime aikoina laajentuneet mobiilipelimarkkinoille ostamalla sektorilla jo markkinaosuuksia kahmineita yrityksiä. Esimerkiksi Activision Blizzard osti Candy Crush -pelejä ....
Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
2 kommenttia
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....

Uutisarkisto