*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kateissa olevan Pirate Bay -perustajan vankeustuomio varmistui

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 18.10.2011 13:26 Kommentteja (11)

Kateissa olevan Pirate Bay -perustajan vankeustuomio varmistui Tukholman hovioikeus vahvisti viime perjantaina Pirate Bay -palvelun perustajajäseniin kuuluvan Gottfrid Svartholmin vuonna 2009 käräjäoikeudessa saaman vankeus- ja sakkotuomion. Svartholm ei kuitenkaan itse ollut paikalla, vaan tuomio annettiin syytetyn poissaollessa. Svartholm on ollut kadoksissa viime vuodesta saakka.
Svartholm oli viimeinen alkuperäisistä ylläpitäjistä, jonka käräjäoikeudessa saama tuomio tuomittiin pidettäväksi ennallaan myös hovioikeudessa. Muiden osalta asia käsiteltiin jo viime vuonna, mutta Svartholm ei pystynyt saapumaan käsittelyyn oltuaan sairaalahoidossa jossain päin Kambodzaa.

Koska edes Svartholmin asianajajalla ei ole tietoa asiakkaansa olinpaikasta, käsittelypäivämäärä määrättiin pidettäväksi ilman syytetyn paikallaoloa. Viime kuun loppupuolella asia käsiteltiin hovikoikeudessa ja Svartholmille jäi kolmen viikon määräaika tuomiosta valittamiseen. Määräaika loppui viime viikolla, joten käräjäoikeuden tuomio määrättiin pysyväksi ilman oikeutta valittamiseen.

TorrentFreakille puhunut entinen Pirate Bay -ylläpitäjä Peter Sunde pitää tuomiota erikoisena ja on hämmästynyt oikeuden tavasta käsitellä asiaa. Sunden mukaan kukaan ei tiedä Svartholmin olinpaikkaa eikä kenelläkään ole tietoa onko Svartholm edes elossa.

Sunde sekä kaksi muuta tuomion saanutta ovat jo valittaneet hovioikeuden päätöksestä korkeimpaan oikeuteen, josta syytetyt uskovat saavansa vapauttavan tuomion.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

118.10.2011 16:14

Miksi tuon TNS gallupin kyselyjutun pitää kokoajan pomppia esiin? Olen sen jo kerran tehnyt niin miksi se pitäisi vielä tehdä? Luulisi että ikkunaa ei näytettäisi sen kyselyn jo tehneille, sillä tuloksethan vääristyvät jos sama vastaaja vastaa useasti. :)

Sanoin nyt täällä, kun täällä sattui taas vaihteeksi silmille pomppaamaan. Sori offtopicci.


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

218.10.2011 19:08

Eikö olisi oikein että syytetyn kuoltua ennen tuomiota korvaukset perittäisiin hänen sukulaisiltaan???

318.10.2011 20:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Eikö olisi oikein että syytetyn kuoltua ennen tuomiota korvaukset perittäisiin hänen sukulaisiltaan???
Älä anna TO-mafialle uusia ideoita.

418.10.2011 22:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sove92:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Eikö olisi oikein että syytetyn kuoltua ennen tuomiota korvaukset perittäisiin hänen sukulaisiltaan???
Älä anna TO-mafialle uusia ideoita.
Eipä tuo auta kun velat ja sakot yms. korvaukset eivät periydy Ruotsissa. Silloinhan Ruotsin valtio syyllistyisi itse rikokseen jos tekisi noin. Voisihan tuon kadonneen tyypin potin kipata noille muille TPB perustajakavereille.

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

519.10.2011 13:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Voisihan tuon kadonneen tyypin potin kipata noille muille TPB perustajakavereille.
No sehän vasta olisikin reilua :D

619.10.2011 15:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Voisihan tuon kadonneen tyypin potin kipata noille muille TPB perustajakavereille.
No sehän vasta olisikin reilua :D
Mielestäni olisi vielä reilumpaa että suomi maksaisi kaikki korvaukset ja sakot, koska sehän suostuu muutenkin kaikkeen mitä joku keksii vaan ehdottaa.

Odin

720.10.2011 0:01

Taitaa meidän karkulainen piilotella jossain rannikolla ja poltella mainosrahoja kuubalaisiin siggeihin.


YARR!

820.10.2011 23:04

sairasta se on mutta arvostan näitä herroja suhteellisen korkeelle. ei voi mitään. Vuodet on näyttänyt että ei ole ylläpito sitä ihan tylsintä settiä veitsistä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.10.2011 @ 23:06

921.10.2011 10:23

"...oltuaan sairaalahoidossa jossain päin Kambodzaa."
Ei nyt kyllä on oikein rojaali tason rölläystä menossa, ei varmasti ole herra aikeissa viettää vankeustuomiotaan. :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.10.2011 @ 10:24

1021.10.2011 15:07

Ettei vaan olisi niin, että Svartholm on saanut kyydin "mustassa kopterissa" ison meren toiselle puolelle ja tutustuu tälläkin hetkellä USA:n uusimpiin "kuulustelu menetelmiin" maan alle rekennetussa bunkkerissa TO-järjestön isoimpien pamppujen istuessa vieressä, popkornia naatiskellen.... =D

1121.10.2011 19:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti trooper78:
Ettei vaan olisi niin, että Svartholm on saanut kyydin "mustassa kopterissa" ison meren toiselle puolelle ja tutustuu tälläkin hetkellä USA:n uusimpiin "kuulustelu menetelmiin" maan alle rekennetussa bunkkerissa TO-järjestön isoimpien pamppujen istuessa vieressä, popkornia naatiskellen.... =D
Mutta mitäs iloa tuosta olisi TO-järjestöille, kun ei se toimisi edes varoituksena... (Paitsi tietysti alkukantainen koston himo tyydyttyisi.)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....
Googlen tekoäly teki historiallisen löydön – Aurinkokunta ei ole uniikki Googlen tekoäly teki historiallisen löydön – Aurinkokunta ei ole uniikki (15.12.2017 18:34)
Googlen kehittämät tekoälyalgoritmit ovat löytäneet NASAn Kepler-avaruusteleskoopin tuottamasta datasta uuden planeetan. Löytö on historiallinen parilla tapaa, se esimerkiksi osoittaa millaisia ....
Samsungin älykaiuttimesta tulossa Applen HomePodia paljon edullisempi Samsungin älykaiuttimesta tulossa Applen HomePodia paljon edullisempi (15.12.2017 15:30)
Amazonin käynnistämä älykaiutinbuumi sai vipinää kinttuihin Googlella ja Applella, jotka ovat jo tuoneet markkinoille omat kilpailevat kaiuttimet. Lystikkääseen joukkoon on hyppäämässä mukaan ....
YouTube VR ilmestyi Steamiin – Toimii HTC Vivessä YouTube VR ilmestyi Steamiin – Toimii HTC Vivessä (15.12.2017 13:35)
Nettivideopalvelu YouTube on tullut saataville Steamin kautta HTC Vivelle tarkoitettuna VR-versiointina. YouTube VR -sovelluksen avulla nettivideopalvelun sisältöä voi selata vaikuttavan 3D-maailmaan ....

Uutisarkisto