*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Apple jälleen osana patenttikiistaa - haastajana VIA

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 23.9.2011 14:41 Kommentteja (10)

Apple jälleen osana patenttikiistaa - haastajana VIA Taiwanilainen siruvalmistaja VIA on haastanut Applen oikeuteen kahden eri prosessoritekniikkaan liittyvä patentin loukkaamisesta. VIA:n mukaan yhtiön patentoimaa tekniikkaa käytetään käytännössä kaikissa Applen nykyisissä iOS-järjestelmään perustuvissa tuotteissa kuten iPhoneissa, iPadeissa, iPodeissa sekä Apple TV -laitteissa.
VIA:n haaste liittyy A4- ja A5-prosessoreiden toimintaan ja niiden tapaan käsitellä dataa. VIA on jättänyt haasteen sekä yhdysvaltalaisessa että taiwanilaisessa oikeusistuimessa. VIA:n edustajien mukaan yhtiö aikoo puollustaa omia sekä osakkeenomistajiensa etuja.

Yleisen käsityksen mukaan VIA:n julkaisemat syytökset ovat osa Applen ja HTC:n välistä patenttikiistaa. Taiwanilaiset VIA ja HTC ovat yhtiöinä läheisiä, sillä HTC:n toimitusjohtaja Wen-Chi Chen on naimisissa VIA:n hallituksen puheenjohtajan kanssa, joka oli mukana perustamassa molempia yrityksiä.

Apple ei ole kommentoinut VIA:n haasteita.

Tägit: Apple HTC VIA
Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

123.9.2011 14:46

Ny kylläpäs omenalle satelee haasteita :)


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

223.9.2011 14:59
iphooni
Vahvistamaton

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan!!!

323.9.2011 15:00
Omena roska
Vahvistamaton

HA,HAA!."Sitä saa,mitä tilaa",Apple!!!. ;)

423.9.2011 19:19

ihan oikein applelle. tulee jotenki kiinalainen piraatti mieleen, kopioidaan ja haistatetaan pitkät muille. ainut vaan, että tuotteet ovat kalliimpia, kuin "alkuperäiset" ja herkempiä rikkoontumaan, kuin oikeat piraattituotteet. jospa ne oppis käyttäytymään.

524.9.2011 11:04

ihan yleisesti, onko joku samaa mieltä että tämä patentti pelleily on mennyt jo pikkuhiljaa liian pitkälle? En nyt ota kantaa juuri tähän tapaukseen mutta tuntuu että napin painalluksen saa patentoitua ja sitten kun joku valmistaa puhelimen missä on napit niin taas käräjöidään. Oikeasti, joku saa idean, se voidaan jo patentoida ja sit ku joku toinen laittaa miljoonia ja valmistaa oikeasti sellaisen värkin niin sit vedetään oikeuteen, me keksittiin se eka. Älytöntä..

624.9.2011 12:08

@5: Samaa mieltä :)

724.9.2011 12:43

Itse olen erimieltä että patenttihomma ei ole mennyt liian pitkälle. Kun verrataan muita valmistajia appleen niin oikeushaasteita ei ole melkein yhtään (muutamia totta kai). Mutta miten voi olla että yksi yhtiö käyttää kaikkien muiden patentteja miten haluaa mielin määrin? Miten on mahdollista että muut valmistajat maksavat patenteista ja tekevät sopimuksia muuta yksi ei?

824.9.2011 20:24

@5

Amazonhan periaatteessa on onnistunut patentoimaan napin painalluksen jenkeissä. Kysehän on siitä yhden klikkauksen tilauksesta.

Samaa mieltä on aika moni että patentteja käytetään nykyisin väärin. Täällä yksi.

925.9.2011 7:54

@8

Amazon ei saanut patentiaan läpi.

1025.9.2011 15:12

@9
Sai yhdysvalloissa muttei euroopassa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Verkkokauppa.com avaa jättimyymälän Turun lähelle Verkkokauppa.com avaa jättimyymälän Turun lähelle (20.10.2017 17:28)
Heinä-syyskuun tuloksen julkistanut Verkkokauppa.com kertoo avaavansa Turun lähistöllä sijaitsevaan Raisioon uuden jättimyymälän, jonka tarkoituksena on palvella Varsinais-Suomen alueella asuvia. ....
1 kommentti
Näin Netflixin kallistuminen vaikuttaa sinuun Näin Netflixin kallistuminen vaikuttaa sinuun (20.10.2017 14:48)
Netflix on lähettänyt suomalaisille asiakkaille sähköpostia, jossa tiedotetaan suoratoistopalvelun tulevasta hintakorotuksesta. AfterDawn uutisoi Netflixin kuukausimaksun nousemisesta kaksi viikkoa sitten. ....
1 kommentti
Applen toimitusjohtaja ampuu huhut alas – Mac minillä on vielä tulevaisuutta Applen toimitusjohtaja ampuu huhut alas – Mac minillä on vielä tulevaisuutta (20.10.2017 13:10)
Kuluvalla viikolla tuli kuluneeksi kolme vuotta siitä kun Apple on viimeksi päivittänyt pienikokoisen Mac mini -tietokoneen. Päivitysten puuttumisen takia Applen on kuviteltu jo lopettaneen ....
Lukkomarkkinat murroksessa – Maineikas Assa Abloy osti älykotiosaamista Lukkomarkkinat murroksessa – Maineikas Assa Abloy osti älykotiosaamista (20.10.2017 11:24)
IoT ei ole selvästikään jäämässä pelkäksi markkinatrendiksi, vaan se näyttäisi ainakin joillakin aloilla olevan kasvua kiihdyttävä voima. Näin näyttäisi käyvän ainakin lukkomarkkinoilla, sillä ....
Android-sovellusten uusi aikakausi alkaa – Google esittelee Instant Appseja Android-sovellusten uusi aikakausi alkaa – Google esittelee Instant Appseja (20.10.2017 10:39)
Ajatus suoratoistettavista sovelluksista kuulostaa äärimmäisen houkuttelevalta: ohjelmia voisi käyttää lennossa kuin ne olisi asennettu omaan puhelimeen, mutta kuitenkin ilman tarvetta käydä ....
1 kommentti

Uutisarkisto