*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Apple jälleen osana patenttikiistaa - haastajana VIA

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 23.9.2011 14:41 Kommentteja (10)

Apple jälleen osana patenttikiistaa - haastajana VIA Taiwanilainen siruvalmistaja VIA on haastanut Applen oikeuteen kahden eri prosessoritekniikkaan liittyvä patentin loukkaamisesta. VIA:n mukaan yhtiön patentoimaa tekniikkaa käytetään käytännössä kaikissa Applen nykyisissä iOS-järjestelmään perustuvissa tuotteissa kuten iPhoneissa, iPadeissa, iPodeissa sekä Apple TV -laitteissa.
VIA:n haaste liittyy A4- ja A5-prosessoreiden toimintaan ja niiden tapaan käsitellä dataa. VIA on jättänyt haasteen sekä yhdysvaltalaisessa että taiwanilaisessa oikeusistuimessa. VIA:n edustajien mukaan yhtiö aikoo puollustaa omia sekä osakkeenomistajiensa etuja.

Yleisen käsityksen mukaan VIA:n julkaisemat syytökset ovat osa Applen ja HTC:n välistä patenttikiistaa. Taiwanilaiset VIA ja HTC ovat yhtiöinä läheisiä, sillä HTC:n toimitusjohtaja Wen-Chi Chen on naimisissa VIA:n hallituksen puheenjohtajan kanssa, joka oli mukana perustamassa molempia yrityksiä.

Apple ei ole kommentoinut VIA:n haasteita.

Tägit: Apple HTC VIA
Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

123.9.2011 14:46

Ny kylläpäs omenalle satelee haasteita :)


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

223.9.2011 14:59
iphooni
Vahvistamaton

Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan!!!

323.9.2011 15:00
Omena roska
Vahvistamaton

HA,HAA!."Sitä saa,mitä tilaa",Apple!!!. ;)

423.9.2011 19:19

ihan oikein applelle. tulee jotenki kiinalainen piraatti mieleen, kopioidaan ja haistatetaan pitkät muille. ainut vaan, että tuotteet ovat kalliimpia, kuin "alkuperäiset" ja herkempiä rikkoontumaan, kuin oikeat piraattituotteet. jospa ne oppis käyttäytymään.

524.9.2011 11:04

ihan yleisesti, onko joku samaa mieltä että tämä patentti pelleily on mennyt jo pikkuhiljaa liian pitkälle? En nyt ota kantaa juuri tähän tapaukseen mutta tuntuu että napin painalluksen saa patentoitua ja sitten kun joku valmistaa puhelimen missä on napit niin taas käräjöidään. Oikeasti, joku saa idean, se voidaan jo patentoida ja sit ku joku toinen laittaa miljoonia ja valmistaa oikeasti sellaisen värkin niin sit vedetään oikeuteen, me keksittiin se eka. Älytöntä..

624.9.2011 12:08

@5: Samaa mieltä :)

724.9.2011 12:43

Itse olen erimieltä että patenttihomma ei ole mennyt liian pitkälle. Kun verrataan muita valmistajia appleen niin oikeushaasteita ei ole melkein yhtään (muutamia totta kai). Mutta miten voi olla että yksi yhtiö käyttää kaikkien muiden patentteja miten haluaa mielin määrin? Miten on mahdollista että muut valmistajat maksavat patenteista ja tekevät sopimuksia muuta yksi ei?

824.9.2011 20:24

@5

Amazonhan periaatteessa on onnistunut patentoimaan napin painalluksen jenkeissä. Kysehän on siitä yhden klikkauksen tilauksesta.

Samaa mieltä on aika moni että patentteja käytetään nykyisin väärin. Täällä yksi.

925.9.2011 7:54

@8

Amazon ei saanut patentiaan läpi.

1025.9.2011 15:12

@9
Sai yhdysvalloissa muttei euroopassa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti (29.4.2017 21:42)
Rovion uusi Battle Bay -mobiilipeli tulee saataville maailmanlaajuisesti 5. toukokuuta. Battle Bay on reaaliaikainen moninpeli, jossa pelaajat kiitävät merellä viidestä pelaajasta koostuvassa ....
Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
2 kommenttia

Uutisarkisto