*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nintendo haastettiin oikeuteen Wiin takia

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 9.9.2011 18:57 Kommentteja (9)

Nintendo haastettiin oikeuteen Wiin takia Japanilainen peliyhtiö Nintendo on haastettu oikeuteen kuusi vuotta sitten lanseeratun Wii-pelikonsolin vuoksi. ThinkOpticsin mukaan Nintendo on käyttänyt luvatta kolmea sen omistamaa patenttia suuren suosion saaneessa pelikonsolissa.
Nintendoa syytetään seuraavien patenttien rikkomisesta: 7852317, 7864159 ja 7796116. Näistä viimeisintä on kuvattu kaikkein keskeisimmäksi. Se kuvaa tapaa jolla elektronisen laitteen ohjausjärjestelmä toimii. Syytetyn penkillä on Nintendon ohella Wal-Mart, Gamestop, Radio Shack ja muita.

ThinkOpticsin mukaan Nintendo tiesi rikkovansa patenttia 7796116 Wiin kohdalla, sillä yhtiö yritti itse hakea samanlaista patenttia mutta hakemus hylättiin. ThinkOptics väittää myös toistaiseksi julkaisemattoman Wii U:n käyttävän yhtiön patentoimaa tekniikkaa.

Haaste on nostettu Itä-Texasin käräjäoikeudessa, jonka tuomarit ovat olleet usein patentinomistajien puolella.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

19.9.2011 19:21

Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

29.9.2011 20:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Vaihtoehtona voi olla että muilla valmistajilla on tehty homma erilailla tai patenteitten käytöstä on maksettu jotain.

39.9.2011 20:43

Ihmeen kauan näillä insinööreillä kesti huomata miten Wii toimii.

49.9.2011 22:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Patentti 7796116 kuvaa Wiin kaltaista ohjausjärjestelmää. Microsoftin ja Sonyn konsolit käyttävät erilaisia metodeja.

510.9.2011 1:33

Tässäkin pelleilyssä takana yleispatentti joka on tehty pelkässä rahastustarkoituksessa. Ihan oikeasti tuo Ameriikan patentti järjestelmä pitäisi räjäyttää taivaan tuuliin. Tuossa linkki patenttiin
http://www.patentdrawing.info/patentdra...ntillustrations
Eli tuo haasteen antanut pelleyhtiö on saanut itselleen patentin käsilaitteeseen jolla voi ohjata näytöllä olevaa kursoria.

Sinällään ihmetyttää että miten tuollainen patentti on edes voitu saada sillä Nintendo käytti samaa tekniikkaa alkuperäisessä nintendossa valopyssyjen muodossa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.9.2011 @ 01:35

Tietokone + Chord Hugo + Grado RS1i = heaven

610.9.2011 10:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ramiselin:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Patentti 7796116 kuvaa Wiin kaltaista ohjausjärjestelmää. Microsoftin ja Sonyn konsolit käyttävät erilaisia metodeja.
Mutta tekniikka sama? Muistaakseni ko jörjestelmää ei voi tehdä kovin monella eri tavalla, vai voiko? Mielestäni ei.

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

710.9.2011 20:45

Ömm.. Ei taida olla sama. Ainakin Kinect käyttää kameraa jolla kuvataan käyttäjän liikkeitä ja Wii taas kameraa jolla kuvataan suodattimen läpi infrapuna ledejä. Wiissä kamera liikkuu pisteet ei, mutta Xboxilla kamera on paikoillaan ja seurattava kohde, joka ei siis lähetä valoa, liikkuu. Sonyn tekniikasta tiedän vähemmän, siinä taitaa olla myös paikoillaa oleva kamera, joka kuvaa käyttäjän ohjaimesta lähtevää valoa (se pallo siinä päässä). Mutta siis tästä en ole varma, että menikö noin.

811.9.2011 10:34

Juu kävin vähän lueskelemassa ja Wii on ainoa joka käyttää ko järjestelmää. MS käytää objektiivin liike tunnistusta ja sony taas molempien sekoitusta...eli tässä tapauksessa wii on liipasimella mutta erittäin lähellä myös sony.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

911.9.2011 15:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti cpenter83:
Ihmeen kauan näillä insinööreillä kesti huomata miten Wii toimii.
Nyt sieltä saa paremmat rahat.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus julkaisi suuren päivityksen OnePlus 3:lle ja 3T:lle OnePlus julkaisi suuren päivityksen OnePlus 3:lle ja 3T:lle (19.11.2017 19:46)
Kiinalainen älypuhelinvalmistaja OnePlus on hemmotellut viime vuoden älypuhelinmallien omistajia uudella päivityksellä. Yhtiö on julkaissut OxygenOS 5.0 -päivityksen sekä OnePlus 3:lle että ....
Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri (18.11.2017 19:46)
Animaatiostudioista se kuuluisin, Pixar, on julkaissut historiansa aikana valtaisasti huippusuosittuja elokuvia, joista osalle, kuten yhtiön huippusuosioon johdattaneelle Toy Storylle, on julkaistu ....
Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? (18.11.2017 14:06)
Huippupuhelinten hinta alkaa Samsungin ja Applen ykköslaitteissa päästä toiselle tuhannelle, joten on selvää, että tilaa hieman näitä heikommin varustelluille malleille on entistä enemmän. Itseasiassa ....
6 kommenttia
Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni (18.11.2017 12:37)
Aiemmin kirjoitimme Creativen ensimmäisestä pelinäppäimistöstä. Tällä kertaa testissämme on jälleen jotakin Creativen ensimmäistä, mutta ehkä jotain vähemmän yllättävää, nimittäin kannettava ....
Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa (17.11.2017 21:18)
Apple aikoo viivästyttää kesällä WWDC-kehittäjätapahtumassa esitellyn HomePod-älykaiuttimen julkaisua ensi vuoden alkuun. Alkuperäisen aikataulun mukaan HomePodin olisi pitänyt tulla myyntiin ensi kuussa. ....

Uutisarkisto