*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nintendo haastettiin oikeuteen Wiin takia

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 9.9.2011 18:57 Kommentteja (9)

Nintendo haastettiin oikeuteen Wiin takia Japanilainen peliyhtiö Nintendo on haastettu oikeuteen kuusi vuotta sitten lanseeratun Wii-pelikonsolin vuoksi. ThinkOpticsin mukaan Nintendo on käyttänyt luvatta kolmea sen omistamaa patenttia suuren suosion saaneessa pelikonsolissa.
Nintendoa syytetään seuraavien patenttien rikkomisesta: 7852317, 7864159 ja 7796116. Näistä viimeisintä on kuvattu kaikkein keskeisimmäksi. Se kuvaa tapaa jolla elektronisen laitteen ohjausjärjestelmä toimii. Syytetyn penkillä on Nintendon ohella Wal-Mart, Gamestop, Radio Shack ja muita.

ThinkOpticsin mukaan Nintendo tiesi rikkovansa patenttia 7796116 Wiin kohdalla, sillä yhtiö yritti itse hakea samanlaista patenttia mutta hakemus hylättiin. ThinkOptics väittää myös toistaiseksi julkaisemattoman Wii U:n käyttävän yhtiön patentoimaa tekniikkaa.

Haaste on nostettu Itä-Texasin käräjäoikeudessa, jonka tuomarit ovat olleet usein patentinomistajien puolella.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

19.9.2011 19:21

Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

29.9.2011 20:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Vaihtoehtona voi olla että muilla valmistajilla on tehty homma erilailla tai patenteitten käytöstä on maksettu jotain.

39.9.2011 20:43

Ihmeen kauan näillä insinööreillä kesti huomata miten Wii toimii.

49.9.2011 22:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Patentti 7796116 kuvaa Wiin kaltaista ohjausjärjestelmää. Microsoftin ja Sonyn konsolit käyttävät erilaisia metodeja.

510.9.2011 1:33

Tässäkin pelleilyssä takana yleispatentti joka on tehty pelkässä rahastustarkoituksessa. Ihan oikeasti tuo Ameriikan patentti järjestelmä pitäisi räjäyttää taivaan tuuliin. Tuossa linkki patenttiin
http://www.patentdrawing.info/patentdra...ntillustrations
Eli tuo haasteen antanut pelleyhtiö on saanut itselleen patentin käsilaitteeseen jolla voi ohjata näytöllä olevaa kursoria.

Sinällään ihmetyttää että miten tuollainen patentti on edes voitu saada sillä Nintendo käytti samaa tekniikkaa alkuperäisessä nintendossa valopyssyjen muodossa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.9.2011 @ 01:35

Tietokone + Chord Hugo + Grado RS1i = heaven

610.9.2011 10:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ramiselin:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Patentti 7796116 kuvaa Wiin kaltaista ohjausjärjestelmää. Microsoftin ja Sonyn konsolit käyttävät erilaisia metodeja.
Mutta tekniikka sama? Muistaakseni ko jörjestelmää ei voi tehdä kovin monella eri tavalla, vai voiko? Mielestäni ei.

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

710.9.2011 20:45

Ömm.. Ei taida olla sama. Ainakin Kinect käyttää kameraa jolla kuvataan käyttäjän liikkeitä ja Wii taas kameraa jolla kuvataan suodattimen läpi infrapuna ledejä. Wiissä kamera liikkuu pisteet ei, mutta Xboxilla kamera on paikoillaan ja seurattava kohde, joka ei siis lähetä valoa, liikkuu. Sonyn tekniikasta tiedän vähemmän, siinä taitaa olla myös paikoillaa oleva kamera, joka kuvaa käyttäjän ohjaimesta lähtevää valoa (se pallo siinä päässä). Mutta siis tästä en ole varma, että menikö noin.

811.9.2011 10:34

Juu kävin vähän lueskelemassa ja Wii on ainoa joka käyttää ko järjestelmää. MS käytää objektiivin liike tunnistusta ja sony taas molempien sekoitusta...eli tässä tapauksessa wii on liipasimella mutta erittäin lähellä myös sony.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

911.9.2011 15:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti cpenter83:
Ihmeen kauan näillä insinööreillä kesti huomata miten Wii toimii.
Nyt sieltä saa paremmat rahat.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Minecraftille iso päivitys – Better Together on nyt saatavilla Minecraftille iso päivitys – Better Together on nyt saatavilla (21.9.2017 10:48)
Microsoft on ottanut käyttöön Minecraftille kehitetyn Better Together -päivityksen, joka parantaa eri alustoille tuotettujen peliversioiden yhteistoimintaa. Pelin yhtenäistämisen lisäksi Microsoft ....
Outo ominaisuus iOS 11:ssä – Näin saat oikeasti Bluetoothin ja Wi-Fin pois päältä Outo ominaisuus iOS 11:ssä – Näin saat oikeasti Bluetoothin ja Wi-Fin pois päältä (21.9.2017 10:01)
Apple uudisti iOS 11:ssä mobiilikäyttöjärjestelmänsä Control Center -ohjauskeskuksen ulkonäköä radikaalisti, mutta sen toiminnallisuuskin uudistui varsin paljon päivityksen myötä. Toiminnallinen ....
1 kommentti
Tesla aikoo hylätä Nvidian? Kehittää omaa piiriä AMD:n kanssa Tesla aikoo hylätä Nvidian? Kehittää omaa piiriä AMD:n kanssa (21.9.2017 09:34)
Sähköautoyhtiö Tesla aikoo ottaa enemmän vastuuta autojensa teknologisesta kehityksestä ja ottaa samalla etäisyyttä Nvidiaan, jonka puolijohdetuotteita Tesla on tähän mennessä käyttänyt. ....
Yli miljardin dollarin diili – Google osti HTC:n Pixel-tiimin ja hankki oikeudet patentteihin Yli miljardin dollarin diili – Google osti HTC:n Pixel-tiimin ja hankki oikeudet patentteihin (21.9.2017 09:09)
Google ei sittenkään ostanut taiwanilaista HTC:tä itselleen, vaan hankki ei-eksklusiivisen oikeuden yhtiön patentoimiin teknologioihin. Suurin osa HTC:lta Googlelle siirtyvistä työntekijöistä ....
Lara Croft tekee paluun valkokankaalle, Warner Bros julkaisi trailerin Lara Croft tekee paluun valkokankaalle, Warner Bros julkaisi trailerin (20.9.2017 21:12)
Alkuperäisestä Tomb Raider -elokuvasta on aikaa jo yli 15 vuotta, mutta Lara Croftin seikkailut eivät ole vaipuneet unholaan. Warner Bros on julkaissut YouTubessa trailerin uudesta elokuvasta, ....

Uutisarkisto