*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nintendo haastettiin oikeuteen Wiin takia

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 9.9.2011 18:57 Kommentteja (9)

Nintendo haastettiin oikeuteen Wiin takia Japanilainen peliyhtiö Nintendo on haastettu oikeuteen kuusi vuotta sitten lanseeratun Wii-pelikonsolin vuoksi. ThinkOpticsin mukaan Nintendo on käyttänyt luvatta kolmea sen omistamaa patenttia suuren suosion saaneessa pelikonsolissa.
Nintendoa syytetään seuraavien patenttien rikkomisesta: 7852317, 7864159 ja 7796116. Näistä viimeisintä on kuvattu kaikkein keskeisimmäksi. Se kuvaa tapaa jolla elektronisen laitteen ohjausjärjestelmä toimii. Syytetyn penkillä on Nintendon ohella Wal-Mart, Gamestop, Radio Shack ja muita.

ThinkOpticsin mukaan Nintendo tiesi rikkovansa patenttia 7796116 Wiin kohdalla, sillä yhtiö yritti itse hakea samanlaista patenttia mutta hakemus hylättiin. ThinkOptics väittää myös toistaiseksi julkaisemattoman Wii U:n käyttävän yhtiön patentoimaa tekniikkaa.

Haaste on nostettu Itä-Texasin käräjäoikeudessa, jonka tuomarit ovat olleet usein patentinomistajien puolella.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

19.9.2011 19:21

Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

29.9.2011 20:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Vaihtoehtona voi olla että muilla valmistajilla on tehty homma erilailla tai patenteitten käytöstä on maksettu jotain.

39.9.2011 20:43

Ihmeen kauan näillä insinööreillä kesti huomata miten Wii toimii.

49.9.2011 22:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Patentti 7796116 kuvaa Wiin kaltaista ohjausjärjestelmää. Microsoftin ja Sonyn konsolit käyttävät erilaisia metodeja.

510.9.2011 1:33

Tässäkin pelleilyssä takana yleispatentti joka on tehty pelkässä rahastustarkoituksessa. Ihan oikeasti tuo Ameriikan patentti järjestelmä pitäisi räjäyttää taivaan tuuliin. Tuossa linkki patenttiin
http://www.patentdrawing.info/patentdra...ntillustrations
Eli tuo haasteen antanut pelleyhtiö on saanut itselleen patentin käsilaitteeseen jolla voi ohjata näytöllä olevaa kursoria.

Sinällään ihmetyttää että miten tuollainen patentti on edes voitu saada sillä Nintendo käytti samaa tekniikkaa alkuperäisessä nintendossa valopyssyjen muodossa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.9.2011 @ 01:35

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G910 keyboard + g502 mouse.

610.9.2011 10:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ramiselin:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Hmm, jos kysesssä on ohjausjärjestelmä niin entä muut konsolivalmistajat? Niilläkin on se järjestelmä samansuuntainen.
Patentti 7796116 kuvaa Wiin kaltaista ohjausjärjestelmää. Microsoftin ja Sonyn konsolit käyttävät erilaisia metodeja.
Mutta tekniikka sama? Muistaakseni ko jörjestelmää ei voi tehdä kovin monella eri tavalla, vai voiko? Mielestäni ei.

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

710.9.2011 20:45

Ömm.. Ei taida olla sama. Ainakin Kinect käyttää kameraa jolla kuvataan käyttäjän liikkeitä ja Wii taas kameraa jolla kuvataan suodattimen läpi infrapuna ledejä. Wiissä kamera liikkuu pisteet ei, mutta Xboxilla kamera on paikoillaan ja seurattava kohde, joka ei siis lähetä valoa, liikkuu. Sonyn tekniikasta tiedän vähemmän, siinä taitaa olla myös paikoillaa oleva kamera, joka kuvaa käyttäjän ohjaimesta lähtevää valoa (se pallo siinä päässä). Mutta siis tästä en ole varma, että menikö noin.

811.9.2011 10:34

Juu kävin vähän lueskelemassa ja Wii on ainoa joka käyttää ko järjestelmää. MS käytää objektiivin liike tunnistusta ja sony taas molempien sekoitusta...eli tässä tapauksessa wii on liipasimella mutta erittäin lähellä myös sony.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

911.9.2011 15:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti cpenter83:
Ihmeen kauan näillä insinööreillä kesti huomata miten Wii toimii.
Nyt sieltä saa paremmat rahat.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Esineiden murskaus hydraulisella prässillä onnistuu nyt myös Androidilla ja iOS:lla Esineiden murskaus hydraulisella prässillä onnistuu nyt myös Androidilla ja iOS:lla (23.4.2017 17:55)
Tamperelainen Hydraulic Press Channel ja Johannes Linnama ovat tehneet mobiilipelin, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden kokeilla esineiden murskausta hydraulisella prässillä. Hydraulic ....
Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen (22.4.2017 20:50)
Markkinoiden suosituin BitTorrent-sovellus (ainakin länsimaissa) uTorrent (tai µTorrent) on tekemässä suuria uudistuksia. Vuonna 2005 ensimmäistä kertaa julkaistu sovellus on tarjonnut kuluttajille ....
1 kommentti
Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla (22.4.2017 20:16)
Microsoftin viime vuosien onnistuneimmat laitteet ovat kantaneet Surface-brändin nimeä. Yhtiön Windows 10 -tabletit ja -läppärit ovat keränneet valtavasti kehuja, jonka lisäksi myyntilukematkin ....
Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? (22.4.2017 20:00)
Samsungin uutuuslaite Galaxy S8 on saapunut jo ensimmäisten ennakkotilaajien kätösiin ympäri maailman ja Suomessakin laite saapuu kauppoihin ensi viikolla, mutta Samsungilla on yhä yksi ongelma ....
Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian (22.4.2017 18:29)
Viime vuoden sensaatiopeli Pokémon Go on edelleen suosittu, ainakin silloin, kun päivityksiä saapuu. Päivityksiä ja sitä myöten uusia Pokémoneja on aiempien tietojen mukaan määrä odottaa vasta ....

Uutisarkisto