*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Toshibalta joulukuussa lasiton 3D-televisio huimalla resoluutiolla

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 1.9.2011 18:53 Kommentteja (13)

Toshibalta joulukuussa lasiton 3D-televisio huimalla resoluutiolla Kauppojen hyllyt alkavat täyttyä pikkuhiljaa 3D-televisiosta, mutta kaikkia niitä rasittaa edelleen katselulasien pakko. Toshiba kertoi tänään IFA-messujen yhteydessä, että kuluttajien ei tarvitse enää odottaa kauan suurten, lasittomien 3D-televisioiden saapumista markkinoille.
Toshiban uutuusmallit ovat yhtiön mukaan ensimmäisiä suuria 3D-televisiota, jotka eivät vaadi katselulaseja. ZL2-mallisarjan alla lanseerataan ainakin 55ZL2-malli, joka on nimensä mukaan 55-tuumainen. Lasittoman 3D:n lisäksi televisio tuo kuluttajamarkkinoille ensimmäisenä maailmassa Quad FullHD -resoluution, joka mahdollistaa neljä kertaa täyttä teräväpiirtoa tarkemman kuvan resoluutiolla 3840 x 2160.

Toshiban useita suorittimia hyväksikäyttävä CEVO-ENGINE-teknologia mahdollistaa yhdeksän yhtäaikaista kuvaa, jotka muodostavat useita laajoja katselukulmia. Tekniikan ansiosta 3D-sisältöä voivat katsoa yhtäaikaa useat ihmiset ilman katselulaseja.

55ZL2:n ominaisuuksiin lukeutuvat lisäksi verkkopalvelu Toshiba Places, televisio-ohjelmien tallennus USB-laitteille sekä mahdollisuus käyttää iPhone-puhelimia kaukosäätimenä.

Toshiba 55ZL2 saapuu Saksassa myyntiin joulukuussa ja hintaa sillä on noin 4000 puntaa eli noin 4500 euroa. Muiden maiden saatavuudesta ei kerrottu.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

11.9.2011 19:25

Missäs tuota resoluutiota on tarkoitus käyttää? Ei taida nyky näytönohjaimet tukea eikä varmaan mikään muukaan? Korjatkaa jos olen väärässä.


Define R4 / Asus Z87-A / i5-4670k / Crucial 2x4gb / GTX660 / RX-5300 / 2x F3 1TB / Crucial M4 / Eizo FS2333 / Mionix Naos 7000 / Sidewinder X4 / STR-DH520 + Cambridge Audio Minx Min 10 x5 + Boston Soundware XS Sub / Corsair Vengeance 1500 / Superlux HD330 & HD681B / G27 / PS3 / X360S

21.9.2011 19:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sidrend:
Missäs tuota resoluutiota on tarkoitus käyttää? Ei taida nyky näytönohjaimet tukea eikä varmaan mikään muukaan? Korjatkaa jos olen väärässä.
kyseessä taitaa olla televisio. ei näyttö

31.9.2011 20:17

Olisko reso tulevaisuutta varten? Valokuviahan voidaan nykyisin räpsiä tosi valtavilla resoilla, joten niitä kai voi katella tosta telkkarista sillä resolla, mutta muuta en keksi. :) ehkä sillä resolla tässä tv:ssä on ajateltu kuitenkin jotain laajempaakin käyttöä kuin valokuvat mut kuitenkin... :D


Asus P8Z77-V LX2, i5-3570K, Corator DS, Asus HD7870, 8GB 1600 Mhz DDR3, 120GB Agility 3 + F3 1TB, SAGA II 500W, NZXT Hades, 24" Full HD.

41.9.2011 20:28

Resoluutio on suuri jotta voidaan esittää sekä oikean että vasemman silmän kuvaa samanaikaisesti FullHD:na (esim. tämä vaatii kaksinkertaisen tarkkuuden). jne. jne.

51.9.2011 20:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sidrend:
Missäs tuota resoluutiota on tarkoitus käyttää? Ei taida nyky näytönohjaimet tukea eikä varmaan mikään muukaan? Korjatkaa jos olen väärässä.
Mitä merkitystä näytönohjaimella on tässä tapauksessa? Kyseessä on kuitenkin televisio: :-)

61.9.2011 21:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ozss:

Mitä merkitystä näytönohjaimella on tässä tapauksessa? Kyseessä on kuitenkin televisio: :-)

Mahdollisesti tietokone on kiinni telkussa?

Ja tässä on ainakin resot kohdallaan. Tosin, joko lasiton 3D on onnistuttu toteuttamaan ilman oksennusreaktiota/päänsärkyä?

71.9.2011 23:08

Jos olisi DP-liitännällä niin voisi iskeä tietokoneeseen kiinni ja pelailla kunnon resolla. :)

82.9.2011 8:20

Perkule tätä voisi jopa kokeilla, harmi vain ettei ole ns.4K resolla :( Koska se tulee olemaan varmaankin seuraava standardi..

92.9.2011 14:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ozss:

Mitä merkitystä näytönohjaimella on tässä tapauksessa? Kyseessä on kuitenkin televisio: :-)

Mahdollisesti tietokone on kiinni telkussa?

Ja tässä on ainakin resot kohdallaan. Tosin, joko lasiton 3D on onnistuttu toteuttamaan ilman oksennusreaktiota/päänsärkyä?
Samaa minäkin mietin...

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

104.9.2011 19:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:


Ja tässä on ainakin resot kohdallaan. Tosin, joko lasiton 3D on onnistuttu toteuttamaan ilman oksennusreaktiota/päänsärkyä?
Samaa minäkin mietin...

Minä taas mietin mistä oksennus/päänsärkyongelmasta te puhutte? Koskaan ei ole mitään oireita tuntien pelaamisesta tai elokuvien katsomisesta tullut yhdellekkään tutulle.

114.9.2011 19:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zacksa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:


Ja tässä on ainakin resot kohdallaan. Tosin, joko lasiton 3D on onnistuttu toteuttamaan ilman oksennusreaktiota/päänsärkyä?
Samaa minäkin mietin...

Minä taas mietin mistä oksennus/päänsärkyongelmasta te puhutte? Koskaan ei ole mitään oireita tuntien pelaamisesta tai elokuvien katsomisesta tullut yhdellekkään tutulle.
AD:ssa uutsioitiin lasittomien 3D-sovellutuksien aiheuttavan luvattoman suurelle osalle päänsärkyä ja pahoinvointia. Eli samaa, mitä monet kokevat "tavallisen" 3D:n takia, lasiton 3D vain tuntuu pahentavan tilannetta.

124.9.2011 21:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zacksa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:


Ja tässä on ainakin resot kohdallaan. Tosin, joko lasiton 3D on onnistuttu toteuttamaan ilman oksennusreaktiota/päänsärkyä?
Samaa minäkin mietin...

Minä taas mietin mistä oksennus/päänsärkyongelmasta te puhutte? Koskaan ei ole mitään oireita tuntien pelaamisesta tai elokuvien katsomisesta tullut yhdellekkään tutulle.
Niin siksi 3d ei ole yleistynyt vauhdilla ko ongelmientakia, eikä taida kovin nopeasti mennäkkään. Normaalissa teatterissakin on puhuttu 3d ongelmista ei yksistään teknisistä vaan juuri yleisön. Jos on ns "putkinäkö" et näe 3d efektiä ja monelle tulee juuri päänsärkyä ja silmien "harotusta" ja epilepstisiä kohtauksia..että silla. Jos kaveri piirissä ei ole näitä ongelmia aika harvinaista porukka..meinaan jossain vaiheessa nämä tulee esille.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.9.2011 @ 21:28

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

139.1.2012 15:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zacksa:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:


Ja tässä on ainakin resot kohdallaan. Tosin, joko lasiton 3D on onnistuttu toteuttamaan ilman oksennusreaktiota/päänsärkyä?
Samaa minäkin mietin...

Minä taas mietin mistä oksennus/päänsärkyongelmasta te puhutte? Koskaan ei ole mitään oireita tuntien pelaamisesta tai elokuvien katsomisesta tullut yhdellekkään tutulle.
Niin siksi 3d ei ole yleistynyt vauhdilla ko ongelmientakia, eikä taida kovin nopeasti mennäkkään. Normaalissa teatterissakin on puhuttu 3d ongelmista ei yksistään teknisistä vaan juuri yleisön. Jos on ns "putkinäkö" et näe 3d efektiä ja monelle tulee juuri päänsärkyä ja silmien "harotusta" ja epilepstisiä kohtauksia..että silla. Jos kaveri piirissä ei ole näitä ongelmia aika harvinaista porukka..meinaan jossain vaiheessa nämä tulee esille.
Tai sitten laitteiden hinnasta ja sisällön puutteesta johtuen.. kyllä 3D-leffoja käydään leffateattereissa katsomassa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto