*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoft tiputtamassa Dolby-tuen seuraavasta Windows-versiosta

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 15.8.2011 13:10 Kommentteja (7)

Microsoft tiputtamassa Dolby-tuen seuraavasta Windows-versiosta Äänitekniikkaa kehittävä Dolby Labs kertoi viime viikolla pitämässään sijoittajapuhelussa, että Microsoft on aikeissa tiputtaa Dolbyn kehittämät pakkaustekniikat Windowsin seuraavasta versiosta.
Microsoftin päätös on yhtiön kannalta kohtalainen takaisku, sillä Microsoftin maksamat lisenssimaksut ovat muodostaneet runsaat kymmenen prosenttia koko yhtiön liikevaihdosta viime vuosina. Uutisten julkaisun jälkeen Dolbyn osake notkahti 18 prosenttia. Microsoft ei kuitenkaan ole vahvistanut Dolbyn väitteitä.

Käyttäjän kannalta Dolbyn poistaminen Windowsin vakiokokoonpanosta ei juuri aiheuta hankaluuksia. Dolbyn puuttuminen vaikuttaa lähinnä Windows Media Centerin kykyyn toistaa DVD- ja Bluray-elokuvien ääniraitoja. Toisaalta PC-valmistajille jää mahdollisuus sisällyttää Dolby-äänten toistamiseen tarvittavat sovellukset esimerkiksi äänikorttien ajureiden yhteyteen ja tuki Dolby-äänille löytyy myös lähes kaikista kolmannen osapuolen videotoistimista.

Microsoftin päätöksen taustalla spekuloidaan olevan halu keskittää Windows-koneet nettivideon toistoon ja jättää olohuoneen viihdekeskuksen rooli Xbox 360 -konsolille.

Edellinen Seuraava  

7 kommenttia

115.8.2011 13:23

No just. Eka kertaa näen uutisen, että ohjelmistotalo "huonontaa" omaa tuotettaan. Niin sitä pitää taas, MS? Eipä onneks heilauta mua. Minulle Media Center on ollut täysi turhake koneessa tähänkin asti. Muilta softavalmistajilta on saanut, ja saa jatkossakin, huomattavasti toimivampia toistosoftia.


What doesn´t kill you, leaves a scar...

215.8.2011 14:15

Kyll tua Winnin Media Center on hjyvä ja toimiva ohjelma. Voi käyttää moneen toimintoon, kuten teeveen katteluun, musaan, vireoitten kattelun jne.
Toivottavasti tua Dolby siin viäl tulee muassa.


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

315.8.2011 14:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JUHAX69X:
No just. Eka kertaa näen uutisen, että ohjelmistotalo "huonontaa" omaa tuotettaan. Niin sitä pitää taas, MS? Eipä onneks heilauta mua. Minulle Media Center on ollut täysi turhake koneessa tähänkin asti. Muilta softavalmistajilta on saanut, ja saa jatkossakin, huomattavasti toimivampia toistosoftia.
Mitä ihmettä oikein selität. Ei sitä Microsoftin tarjoamaan Dolby dekooderia kannata muutenkaan käyttää. AC3Filter tai vastaava ilmainen tilalle.

E: WMP/yms. käyttävät directshow-filtereitä. Asentaa vaan minkä tahansa dolbyn dekooderin, niin softat purkaa äänet.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.8.2011 @ 14:17

415.8.2011 15:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti xbkrypt0n:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JUHAX69X:
No just. Eka kertaa näen uutisen, että ohjelmistotalo "huonontaa" omaa tuotettaan. Niin sitä pitää taas, MS? Eipä onneks heilauta mua. Minulle Media Center on ollut täysi turhake koneessa tähänkin asti. Muilta softavalmistajilta on saanut, ja saa jatkossakin, huomattavasti toimivampia toistosoftia.
Mitä ihmettä oikein selität. Ei sitä Microsoftin tarjoamaan Dolby dekooderia kannata muutenkaan käyttää. AC3Filter tai vastaava ilmainen tilalle.

E: WMP/yms. käyttävät directshow-filtereitä. Asentaa vaan minkä tahansa dolbyn dekooderin, niin softat purkaa äänet.
No just tuota tarkoitin... Sorry huonot sanavalintani...

What doesn´t kill you, leaves a scar...

515.8.2011 16:17

Eihän toi "viihdekeskus 360" osaa pyörittää mitään ja subeistakaan se ei tajua paskaakaan ;) Itellä ihan pelikäytössä vaan.

616.8.2011 1:18

Xbox360 voisi tukea mkv / matroska videoita.

716.8.2011 7:49

Viihdekeskus joka ei osaa toistaa Blu-ray- levyjä?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto