*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Google myöntää luovuttaneensa eurooppalaisten tietoja Yhdysvaltain tiedustelupalveluille

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 11.8.2011 11:40 Kommentteja (23)

Google myöntää luovuttaneensa eurooppalaisten tietoja Yhdysvaltain tiedustelupalveluille Hakukoneyhtiö Google on myöntänyt luovuttaneensa sen eurooppalaisiin datakeskuksiin tallennettuja tietoja Yhdysvaltain tiedustelupalveluille muutamia kertoja. Asiasta kertoi saksalainen Wirtschaftswoche-talousjulkaisu.
Yhdysvaltain lainsäädännön mukaan (Patriot Act) ulkomailla toimiva kotimainen yritys on velvollinen päästämään tiedustelupalvelut käsiksi niiden pyytämiin tietoihin. Googlen kaltaiset globaalit yritykset joutuvat kamppailemaan erilaisten lainsäädäntöjen ristipaineessa, sillä EU:n lainsäädännön mukaan käyttäjälle on tiedotettava mikäli hänen tietojaan jaetaan kolmansille osapuolille. Patriot Act vuorostaan kieltää asiasta tiedottamisen, sillä tiedustelupalvelut eivät halua meneillään olevia tutkimuksia julkiseen tietoon.

Googlen toimet tulivat tietoon vajaa kuukausi sen jälkeen kun Microsoft myönsi luovuttaneensa Office 365 -palvelun eurooppalaisten käyttäjien tietoja yhdysvaltalaisille viranomaisille. Samaan aikaan yhdysvaltalaisten yhtiöiden (Google, Microsoft, Amazon) tarjoamien pilvipalveluiden tietoturva on joutunut kyseenalaiseen valoon.

Tägit: Google vakoilu
Edellinen Seuraava  

23 kommenttia

111.8.2011 12:09

Nyt meni viimeinenkin luottamus näihin yrityksiin.


Vapaat ihmiset kahlitaan, henkisesti kahlituille uskotellaan että he ovat vapaita ja kahlituille sanotaan että joku päivä pääset vielä vapauteen.

211.8.2011 12:19

No tämähän on ollut tiedossa koko ajan.

311.8.2011 12:46

Google, Facebook ja yksityisyys valtioiden tiedonhankinnalta syystä kuin syystä. Sitä ei ole. Mitä haluavat, mitä on, kaikki jaetaan.


"I just came up with this neat method of encryption. Heres some ciphertext: FHDSIJOYW^&%$*#@OGBUJHKFSYUIRE. Is it strong?"

411.8.2011 12:48

Juu ei mitään uutta....meinaan windows:han kerä juuri käyttäjien tietoja vaikka sitä ei sanotakkaan suoraan. Samalla tavalla myös pilvipalvelut keräävät, paikannus etc....herätys vain kaikille.

EU saisi patistaa kunnolla ko yrityksiä toimimaan EU-lakien mukaan jos ovat täällä eikä us-lakien.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

511.8.2011 13:42

Miettikääs sitä kun USAlainen yksityinen tiedustelupalvelu saa vapaasti Googlelta tietoja niin ne tiedot ei välttämättä olekkaan enää oikeissa käsissä sen jälkeen. Tiedot ovat kuin vapailla markkinoilla.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.8.2011 @ 13:44

611.8.2011 13:57

Vieläkös siellä Google Chromen käyttöehdoissa on se maininta siitä että käyttäjä sitoutuu luovuttamaan googlelle oikeudet kaikkiin lähettämiinsä dokumentteihin?

711.8.2011 14:21

Facebook mahtaa olla erinomainen asiakasrekisteri yhdysvaltain viranomaisille.

811.8.2011 14:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mynthon:
Facebook mahtaa olla erinomainen asiakasrekisteri yhdysvaltain viranomaisille.
Juuri näin, eli kannattaa ihan oikeasti katsoa mitä asentelee ja mihin kirjaa itsensä.

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

911.8.2011 16:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
Nyt meni viimeinenkin luottamus näihin yrityksiin.
Ai koska noudattavat maansa lakia?

1011.8.2011 17:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dare92:
Ai koska noudattavat maansa lakia?

Eikös niiden pitäisi noudattaa euroopan lakeja jos toimivat kerta euroopan alueella?
Joutuuhan sitä yksityishenkilönäkin noudattamaan ulkomailla ollessaan paikallista lakia.

1111.8.2011 18:11

Sehän tässä hommassa eniten ihmetyttää, että viime aikoihin asti yrityksissäkin on suojeltu omaa dataa tiukasti palomuurein jne. Nyt dataa suorastaan työnnetään erilaisiin pilviin. Minne ihmisjärki on katoamassa?
Asiaa perustellaan yleensä hinnalla, seurauksiakin kannattaisi miettiä.

1212.8.2011 9:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kane_k:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dare92:
Ai koska noudattavat maansa lakia?

Eikös niiden pitäisi noudattaa euroopan lakeja jos toimivat kerta euroopan alueella?
Joutuuhan sitä yksityishenkilönäkin noudattamaan ulkomailla ollessaan paikallista lakia.


Veit sanat suustani.

Eikö EU voi määrätä yrityksiä liiketoimintakieltoon jos rikkovat lakeja/määräyksiä euroopassa?

Vapaat ihmiset kahlitaan, henkisesti kahlituille uskotellaan että he ovat vapaita ja kahlituille sanotaan että joku päivä pääset vielä vapauteen.

1312.8.2011 11:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kane_k:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dare92:
Ai koska noudattavat maansa lakia?

Eikös niiden pitäisi noudattaa euroopan lakeja jos toimivat kerta euroopan alueella?
Joutuuhan sitä yksityishenkilönäkin noudattamaan ulkomailla ollessaan paikallista lakia.


Veit sanat suustani.

Eikö EU voi määrätä yrityksiä liiketoimintakieltoon jos rikkovat lakeja/määräyksiä euroopassa?
Mahdollisesti, mutta älä unohda diplomatiaa. Tuollainen olisi suora hyökkäys Amerikan tiedustelua kohtaan.

1412.8.2011 11:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kane_k:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dare92:
Ai koska noudattavat maansa lakia?

Eikös niiden pitäisi noudattaa euroopan lakeja jos toimivat kerta euroopan alueella?
Joutuuhan sitä yksityishenkilönäkin noudattamaan ulkomailla ollessaan paikallista lakia.


Veit sanat suustani.

Eikö EU voi määrätä yrityksiä liiketoimintakieltoon jos rikkovat lakeja/määräyksiä euroopassa?
Mahdollisesti, mutta älä unohda diplomatiaa. Tuollainen olisi suora hyökkäys Amerikan tiedustelua kohtaan.
So?

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

1512.8.2011 14:45

Mielenkiintoista, miten Google onnistui yhdellä iskulla menettämään kaiken arvostuksena minun taholtani.

1612.8.2011 17:43

Ei hyökkäys, vaan puolustus...

1712.8.2011 17:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kane_k:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dare92:
Ai koska noudattavat maansa lakia?

Eikös niiden pitäisi noudattaa euroopan lakeja jos toimivat kerta euroopan alueella?
Joutuuhan sitä yksityishenkilönäkin noudattamaan ulkomailla ollessaan paikallista lakia.


Veit sanat suustani.

Eikö EU voi määrätä yrityksiä liiketoimintakieltoon jos rikkovat lakeja/määräyksiä euroopassa?
Mahdollisesti, mutta älä unohda diplomatiaa. Tuollainen olisi suora hyökkäys Amerikan tiedustelua kohtaan.
Enemmänkin puolustus...
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kane_k:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dare92:
Ai koska noudattavat maansa lakia?

Eikös niiden pitäisi noudattaa euroopan lakeja jos toimivat kerta euroopan alueella?
Joutuuhan sitä yksityishenkilönäkin noudattamaan ulkomailla ollessaan paikallista lakia.


Veit sanat suustani.

Eikö EU voi määrätä yrityksiä liiketoimintakieltoon jos rikkovat lakeja/määräyksiä euroopassa?
Mahdollisesti, mutta älä unohda diplomatiaa. Tuollainen olisi suora hyökkäys Amerikan tiedustelua kohtaan.
Puolustus mielestäni...

1812.8.2011 21:34

Joo ei tosian mitään uutta. Onhan tuo jo tiedetty kauan että Googlella ei ole mitään yksityisyys suojaa. Eli kaikki mitä sinne on tallennettu voi käytännössä pitää julkisena tietona.

1913.8.2011 11:39

Yksityisyyttä loukataan törkeästi. Miksei mikään taho puutu tähän? Hiljaisesti vain hyväksytään tällainen röyheys! Mitä olisikaan käynyt taholle, joka aikana ennen Internetiä olisi jakanut Suomen kansalaisten tietoja vieraalle valtiolle?... Nyt asian annetaan vain olla. Järkyttävää.

2013.8.2011 14:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Yksityisyyttä loukataan törkeästi. Miksei mikään taho puutu tähän? Hiljaisesti vain hyväksytään tällainen röyheys! Mitä olisikaan käynyt taholle, joka aikana ennen Internetiä olisi jakanut Suomen kansalaisten tietoja vieraalle valtiolle?... Nyt asian annetaan vain olla. Järkyttävää.
Ongelma onkin siinä että kaikki Googlen palveluiden käyttäjät itse antavat suostumuksensa tähän, harva toki lukee ne käyttöehdot. Mutta mikään muu taho tähän ei voi puuttua kuin käyttäjät omilla valinnoillaan.

2113.8.2011 14:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti perhana:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Yksityisyyttä loukataan törkeästi. Miksei mikään taho puutu tähän? Hiljaisesti vain hyväksytään tällainen röyheys! Mitä olisikaan käynyt taholle, joka aikana ennen Internetiä olisi jakanut Suomen kansalaisten tietoja vieraalle valtiolle?... Nyt asian annetaan vain olla. Järkyttävää.
Ongelma onkin siinä että kaikki Googlen palveluiden käyttäjät itse antavat suostumuksensa tähän, harva toki lukee ne käyttöehdot. Mutta mikään muu taho tähän ei voi puuttua kuin käyttäjät omilla valinnoillaan.
Ongelmana onkin, että suurin osa tekee "väärin". Pysy nyt poissa Facebookista tai Google+:sta, kun siellä ovat kaikki ja monet jopa järjestävät tapahtumat ja jopa työasiat sitä kautta. Vaikka itse periaatteessa olen vahvasti ihmisten henkilitietojen käyttämistä vastaan, sorrun käyttämään näitä omaa yksityisyyttäni polkevia palveluita.

2214.8.2011 0:56

Ei tuo ole hiljaista hyväksymistä, vaan ihmisten välinpitämättämyyttä ja täydellistä tietämättömyyttä. Kai tuota voisi kutsua nykyajan idiotismiksi. Halutaan vaan kaikkea kivaa ja leikitään niillä yhtään ymmärtämättä mitä muuta asiaan liittyy. Eikä nämä asiat ole vain näissä asioissa, mutta myös monissa muissa.

Joku taisi sanoa "Careless computing".

2315.8.2011 8:57

Minäkään en tästä pidä, enkä hyväksy Googlen toimia. Mutta voisiko joku viisaampi kertoa, mitä Yhdysvaltain tiedustelupalvelu tekisi Googlen tiedoilla ja mistä "tiedoista" tässä nyt oikeastaan puhutaan? Tietenkään ajatus ei ole kiva, mutta enpä usko että elämäni paljon järkkyisi, vaikka joku amerikkalainen tietäisikin, että olen olemassa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia

Uutisarkisto