*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

TTVK: 10 minuutin DC++:n käytöstä 6000 euron tappiot

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 21.7.2011 19:08 Kommentteja (78)

TTVK: 10 minuutin DC++:n käytöstä 6000 euron tappiot Pohjoispohjanmaalainen nainen on saanut TTVK:lta korvausvaatimuksen, jossa häntä käsketään maksamaan 6000 euron korvaukset DC++:n kymmenen minuuttia kestäneestä käytöstä. Erityisen epäoikeudenmukaiseksi vaatimuksen tekee se, että nainen ei ole itse edes käyttänyt kyseistä tiedostonjako-ohjelmaa.
Naisen mukaan joku ulkopuolinen henkilö on jakanut tiedostoja hänen suojaamattomaa WLAN-yhteyttä pitkin, hän ei ole itse syyllistynyt tekijänoikeusrikkomukseen. Nainen on yrittänyt neuvotella TTVK:n kanssa asiasta, mutta vastakkainen osapuoli ei ole osoittanut kiinnostuksen merkkejä: he vaativat korvauksia tai muuten asia viedään käräjille. TTVK:n mukaan naisen olisi pitänyt olla huolellisempi.

EFFIn asianajaja Ville Oksanen ja eurooppalaisesta informaatioyhteiskuntaoikeudesta väitellyt oikeustieteen tohtori Tuomas Mylly (Turun yliopisto) ovat erittäin huolissaan tapauksesta. Oksasen mukaan avoimen verkon omistajalla ei ole vastuuta muiden käyttäjien teoista, mutta pelkää silti jutun kaatuvan syyttäjän eduksi. Tuomioistuinten aiempien päätösten mukaan ip-numero eli käytännössä liittymän omistaja on sama kuin liittymän käyttäjä.

Mylly spekuloi, että TTVK yrittää muodostaa tästä ennakkotapausta:

Vaikuttaa siltä, ettei syyttömyysolettama kyseisessä tapauksessa toteudu, jos vastuu syntyy pelkän avoimen verkon tarjoamisen perusteella. On mahdollista, että etujärjestöt käyttävät ihmisten tietämättömyyttä hyväkseen. Tässä saatetaan hakea avointen verkkojen käyttöä koskevaa ennakkotapausta.


TTVK:n toiminnanjohtaja Antti Kotilainen toivoisi, että yhteyden omistajan vastuu kirjoitettaisiin suoraan lakiin. Kotilainen vaatii pohjanmaalaiselta naiselta todisteita hänen syyttömyydestään.

Jos voidaan osoittaa, että haaste on perusteeton, emme ryhdy jatkotoimenpiteisiin.

Lisää uutisotsikoita

Edellinen Seuraava

Muita aiheeseen liittyviä uutisia

 

78 kommenttia

121.7.2011 19:14

No voi voi jos ei älliä riitä päässä suojaamaan verkkonsa oikein.......

221.7.2011 19:17

Eikös se ole niin että syytön kunnes toisin todistetaan, ja tässä syyttäjä puoli haluaa kääntää homman nurinpäin niin että syyttömän pitää todistaa syyttömyyttään. Mitä ihmettä tämä on olevinaan?

321.7.2011 19:20

Mistä lähtien syyttömyys on pitänyt todistaa? Eikös syyttäjän ole tarkoitus todistaa syyllisyys, eikä toisin päin?

421.7.2011 19:30
Ihmettelijä
Vahvistamaton

En vain ymmärrä, mitä hyötyä TVVK:lle on koko asiasta. Sadat tuhannet suomalaiset warettaa niin kuin ennenkin. Voihan TVVK suistaa yksittäisiä talouksia raiteiltaan, jotka päätyvät sitten ylivelkaantuneita yhteiskunnan syliin.

521.7.2011 19:52

Kotilainen kai yrittää tehdä esimerkkitapauksia peloitellakseen muita. Eiköhän tuollaset poliisivaltuudet ole vain poliisilla.
Lain mukaan henkilö on syytön niin kauan kuin hänet mahdollisesti tuomitaan syylliseksi.
Mitä ihmeen helleparanoidiaa tää koko juttu on?
Olen täysin sitä mieltä, että TVVK:lta on luisumassa valta rahastaa kaikkia.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

621.7.2011 19:53

Pitää ne rahat jostain repiä. Jos ei rehellisesti niin epärehellisesti sitten.

721.7.2011 19:57

Ihme touhua. Samaa voidaan sitten soveltaa, että kun joku varastaa lukitsemattoman autosi ja ajaa ihmisen päälle, niin auton omistaja on vastuussa. Uskomatonta meininkiä, mikä ei kyllä sovi lainkaan omaan oikeustajuun. Kyllä minusta pitää perustella hyvin, että tätä naista voidaan syyttää mistään.


821.7.2011 19:59

Eiköhän Suomesta löydy joku TTVK:lainenkin joka ei ole suojannut wlaniaan, näitä on kuitenkin pelottavan paljon peruskäyttäjissä. Nyt vaan joku innokas lataamaan sitä kautta ja ip talteen. Voisi tulla uutta vääntöä oikeuteenkin.

921.7.2011 20:01
Zak McKracken
Vahvistamaton

Veen "hieno" juttu kun Kotilainen menee tommoista väläyttelemään kun äskettäin muutettiin lakia, joka kielsi salaamattoman langattoman verkon käytön. Toivottavasti Kotilaisen (tai muiden vastaavien) ajatustyyli ei ole tarttuvaa. Voisi I.Q tipahtaa pakkasen puolelle.

Lainattu Afterdawin artikkelistä : 15.3.2011 "Tästä päivästä eteenpäin suojaamatonta WLAN-yhteyttä saa kuitenkin käyttää ilman pelkoa rangaistuksesta. Syy miksi lakia haluttiin muuttaa tähän suuntaan on se, että kenenkään ei voida olettaa tietävän onko suojaamaton yhteys tarkoitettu vapaaseen verkkoon vai ei. Sen vuoksi vastuu verkon käytöstä ja sen tietoturvasta on haluttu vyöryttää yhteyden omistajan niskaan."

1021.7.2011 20:11

Huoh...

*edit vaikka juttu aika sieltä onkin, jätetään ne kuvat laittamati - Betrayed**

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.7.2011 @ 23:06

1121.7.2011 20:13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anestic:
Ihme touhua. Samaa voidaan sitten soveltaa, että kun joku varastaa lukitsemattoman autosi ja ajaa ihmisen päälle, niin auton omistaja on vastuussa. Uskomatonta meininkiä, mikä ei kyllä sovi lainkaan omaan oikeustajuun. Kyllä minusta pitää perustella hyvin, että tätä naista voidaan syyttää mistään.
Esimerkkiäsi hyväksi käyttäen: Luultavasti nyt kyse on siitä, että sinun pitäisi jollain vippaskonstilla pystyä todistamaan että autosi oli yliajohetkellä varastettu, mikä on sinänsä vaikeaa jos autoa on käytetty vain hetken ja se on suurempia jälkiä jättämättä palautettu lähtökuoppiinsa.

Nokia C6-00
Teirm | Dawn | Pasila

1221.7.2011 20:19

Lainaus:
Kotilainen vaatii pohjanmaalaiselta naiselta todisteita hänen syyttömyydestään.
Tarvitseeko tähän edes sanoa mitään? (Vinkki: Kaikissa sivistysmaissa on olemassa lainsäädännössä periaate "Syytön kunnes toisin todistetaan". Mafia lienee tämänkin yläpuolella sitten.)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.7.2011 @ 20:20

1321.7.2011 20:23

TTVK on lähtenyt taas ristiretkelle heittämään uhkauksia sinne tänne, yrittäen aivan epätoivon vimmalla saada nyt jotain ennakkotapausta ihan mistä vain, jolla saada virallista TO-mafia-sensuurin päätä auki. DC++:an ratsailut näyttävätkin olevan oiva keino löytää uhreja. Tekstistä päätellen TTVK haluaa käräjät ihan väkisin (ilm. ennakkotapauksen saamiseksi) ja siksi p****t nakkaa tädin sovitteluhaluista.

Toisaalta, ehkä tämäkin tapaus saisi muutaman uhkarohkean / välinpitämättömän urpon käyttäjän taas muistamaan suojata verkkonsa heti eikä ehkä sitten kun joku naapurin kakara/setä päättää hyödyntää tilanteen ja tulee TTVK ja muut mafialaiset kolkuttamaan oveen isolla maksulapulla...

1421.7.2011 20:28
joopa niin
Vahvistamaton

Sama kuin auton omistaja joutuisi maksamaan sakot, vaikka
toinen ihminen olisi ajanut ne autolla.

1521.7.2011 20:34

No se on helppoa todistaa... Etsitään rekisterit ja kovalevyt, onko jälkiä dc++-ohjelmasta koneella. Jos ei, ei voi olla syyllinen.


1621.7.2011 20:50

Ja auton ratista sormenjäljet. Mikä H****in kieltoyhteiskunta on taas syntymässä. Kuka näitä juttuja pystyy valvomaan, poliiseistakin toinen osaa lukea ja toinen kirjoittaa, ja kuka sen valvomisen sitten lopulta maksaa.
Tutkitaan sitten jokaisen käyttäjän kiintolevyt tässä maassa.
Älytöntä touhua.
TVVK:n henkilöiden pitää varmaan taas ostaa kuluttajien varoilla uudet puvut ja kravatit ja työsuhdeauto.
Herra armahda meitä näistä rahastajista.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.7.2011 @ 20:52

Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

1721.7.2011 20:52
hmm..............
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anestic:
No se on helppoa todistaa... Etsitään rekisterit ja kovalevyt, onko jälkiä dc++-ohjelmasta koneella. Jos ei, ei voi olla syyllinen.
Mites syytetty sitten todistaa, että hän käyttää vain niitä koneita, jotka tarkistettaisiin?:)

1821.7.2011 20:58

Tuokin tutkinta on sinänsä mahdotonta, mulla on neljä konetta ja joku niistä on vain kenties hävinnyt jonnekin, tai siihen on vaihdettu emolevy ja kiintolevy.
Prepaid tai VPN yhteys?
Joku taitaa nyt taistella tuulimyllyjä vastaan.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

1921.7.2011 20:59
hmm..............
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hmm..............:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anestic:
No se on helppoa todistaa... Etsitään rekisterit ja kovalevyt, onko jälkiä dc++-ohjelmasta koneella. Jos ei, ei voi olla syyllinen.
Mites syytetty sitten todistaa, että hän käyttää vain niitä koneita, jotka tarkistettaisiin?:)
Ja pitää vielä lisätä, että onhan se todellakin hullua, että syytetyn pitää todistaa, että on syytön, vaikka syyttäjäkin syyttää vain olettamusten perusteella. Ja Syyttäjän logiikan älyvapaus konkretisoituisi hyvin, jos kyseistä logiikkaa sovellettaisiin hieman vähemmmän abstrakteihin rikoksiin.

2021.7.2011 20:59
Mikko J.
Vahvistamaton

TTVK tietää hyvin, että heidän on osoitettava tässä tapauksessa DC++ liikenteen MAC-osoite. Pelkkä WLAN-yhteyden IP-osoite ei merkitse mitään, koska vastaaja nimenomaa väittää ettei hän ole käyttänyt tiedostonjako-ohjelmia.

2121.7.2011 21:03

Entä silloin, jos WLAN-modeemin WEP-suojaus murretaan? Tai jos joku hoitelee jopa WPA:t auki? Eihän sitä prkl uskalla enää pitää Suomessa langatonta verkkoa ollenkaan, jos tässä todetaan syylliseksi verkon omistaja.

2221.7.2011 21:08
sellaista
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mikko J.:
TTVK tietää hyvin, että heidän on osoitettava tässä tapauksessa DC++ liikenteen MAC-osoite. Pelkkä WLAN-yhteyden IP-osoite ei merkitse mitään, koska vastaaja nimenomaa väittää ettei hän ole käyttänyt tiedostonjako-ohjelmia.
Sitten TTVK:n pitäisi vielä todistaa, että kyseistä MAC-osoitteen omaavaa laitetta käyttää juuri syytetty

2321.7.2011 21:10

Kirjastoon lataamaan laittomuuksia linja punaisena. Kirjasto on syyllinen et sinä.

2421.7.2011 21:16

Noh aika pelottavalta toi tuntuu ja eiköhän kaiken järjen mukaan nainen. Pysty ihan omalla käytöksellään jo selittämään ettei oo DC++:ssaa käyttänyt. Samoin kyllähän tuon saa tosiaan MAC-osoitteesta selville.

Se on sitten tietty eri asia kuinka lainpykälän mukaan tässäkin jutussa tutkitaan asioita. Uskon kuitenkin vakavasti että ei tästä tuu juttua! Haluan ainakin kuvitella että suomalainen oikeusjärjestö ei ole TTVK:n ostettavissa.



2521.7.2011 21:27

Huoh... Mitä *askaa ...
Joka kerta kun näitä tulee niin mieli tukea musiikki/elokuva alaa vähenee.

2621.7.2011 21:56
lahniz
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vingeri:
No voi voi jos ei älliä riitä päässä suojaamaan verkkonsa oikein.......
joo kaikkihan sen osaakin. sun mutsiski varmaa pistäis wlanit pydee WPA2 salauksel ja MAC osotteella.

2721.7.2011 22:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Asiakas:
Mistä lähtien syyttömyys on pitänyt todistaa? Eikös syyttäjän ole tarkoitus todistaa syyllisyys, eikä toisin päin?
Suomen laissa on kyllä "käänteinen todistustaakka" -käsite mutta sitä ei käytetä kuin poikkeustapauksissa: ainoat kerrat jota sitä on käytetty ovat olleet muutamat erittäin vakavat ja törkeät talousrikokset jossa riittäviä tietoja ei saa mm. veroparatiisisaarien toiminnan takia hankittua.

TTVK:n marjastus 6000 euron vahingosta tekijänoikeusjutussa ei yksinkertaisesti kuulu tuohon sarjaan.

TTVK:n toiminta viimeaikaisten uutisointien perusteella tuntuu perustuvan uhkailulle ja Suomen laeista valheellisen mielikuvan levittämiselle. Vaikka olen sitä mieltä, että korvaus musiikin tekijälle kuuluu, niin TTVK:n menetelmiä en voi edes hyvällä tahdolla hyväksyä.

Lainaus:
Jos voidaan osoittaa, että haaste on perusteeton, emme ryhdy jatkotoimenpiteisiin.
Jatkotoimenpide on oikeustoimi, jossa syyttäjä syyttää ja todistaa syyllisyyden. Toivottavasti jatkotoimiin mennään, siinä kun TTVK:lla ei ole mitään sanomista.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.7.2011 @ 22:14

2821.7.2011 22:18
hakala881
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vingeri:
No voi voi jos ei älliä riitä päässä suojaamaan verkkonsa oikein.......
Monella keskiikäisellä naishenkilöllä ja enemmistöllä vanhuksista se ei ole selvä... Ongelmia ei edes tunneta eivätkä varmana ymmärrä miten se homma (warettamin) menee.

Uhitteleva osapuolen voisi viedä soramontulle hakattavaksi. Olisi pari minuuttia muutakin kuin raha, korvaus ja bussness mielessä.

2921.7.2011 22:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nRT:
Huoh...
[img]*headdesk-kuva[/img]

Komppaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.7.2011 @ 22:31

3021.7.2011 22:32

eikös voisi katsoa adsl-boksin arppitaulukosta mac-osoitetta?
Mikä tota p*rk*l**n ttvk:ta oikeen riivaa?



3121.7.2011 22:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti taatudi:
eikös voisi katsoa adsl-boksin arppitaulukosta mac-osoitetta?
Mikä tota p*rk*l**n ttvk:ta oikeen riivaa?

Rahan maku... 100t€ palkka ei riitä vaan pitää saada lisää.

3221.7.2011 22:55

10 min = 6000€ ...onko Prince käynyt vierailulla TTVK:n toimistolla ??

Ihan vaan pakko mainita: tämän uutisoinnin myötä Dc++ käyttäjien määrä kasvoi vähintäänkin muutamalla sadalla =/ mitä järkeä. Olisivat hiljaa niin moni tietäisi näistä P2P ohjelmista mitään. Itsekin kuulin joskus Kazaa aikoina tästä "kulttuurin vaihdosta" ensimmäisen kerran vastaavanlaisen uutisoinnin myötä.

3321.7.2011 22:59

Ei helvetti mitä pelleilyä. Aika nopea netti tais muijalla olla jos tossa ajassa ehtii kuuden tonnin edestä warettaan.

3421.7.2011 23:03

Minä maksan mielelläni hyvälle tallenteen tuottajalle, mutta en millekään rahastusfirmalle. Eikös se EU:kin ole määrännyt, että kaikki on kilpailutettava, miten sitten meillä voi olla vain yksi asiaa-ajava firma, joka elää artistien siivellä.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

3521.7.2011 23:04

Lähetysnopeus vähintään 50Mt/s kiinteästi ja tavaran on täytynyt liikkua koko ajan. Tämä siis sillä laskemalla että yksi musiikkikappale maksaa n. 1€ eli 6000 musiikkikappaletta jotka ovat vieneet tilaa keskimäärin 5 Mt eli 10 minuutissa siirtyi 30 teratavua dataa...

3621.7.2011 23:35

Lainaus:
...eli 10 minuutissa siirtyi 30 teratavua dataa...

Tarkoitit kai 30 gigatavua.

Kuinkakohan moni littyi piraattipuolueeseen jo?

3721.7.2011 23:40

Kiitos Willy korjauksesta, tuli pilkkuvirhe päässälaskussa mutta epärealistinen määrä jokatapauksessa.

3822.7.2011 1:34

Ensinnäkin, millä helvetin laskukaavalla tämä korvaussumma on saatu? Ei näillä yhteysnopeuksilla voi millään saada aikaan 6000€ vahinkoja 10 minuutissa, ei vaikka kytkisi koneensa suoraan runkolinjaan.

Toisekseen, tokihan se on käyttäjän oma töppäys jos ei ole langatonta verkkoaan suojannut, mutta kokeilkaapa ihan huviksenne osaako esim oma äitinne suojata langatonta verkkoa ilman apua? Niinpä niin, veikkaampa että ei taideta päästä edes asetussivulle asti kun, ei se äiti tiedä miten sinne asetussuvulle oikeen pääsee.

3922.7.2011 5:41

SYYTÖN KUNNES TOISIN TODISTETAAN!

TTVK YRITTÄÄ PELOTELLA IHMISIÄ TÄLLAISELLA KÄYTÖKSELLÄ, EI TULE ONNISTUMAAN!!

4022.7.2011 7:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zak McKracken:
Veen "hieno" juttu kun Kotilainen menee tommoista väläyttelemään kun äskettäin muutettiin lakia, joka kielsi salaamattoman langattoman verkon käytön. Toivottavasti Kotilaisen (tai muiden vastaavien) ajatustyyli ei ole tarttuvaa. Voisi I.Q tipahtaa pakkasen puolelle.

Lainattu Afterdawin artikkelistä : 15.3.2011 "Tästä päivästä eteenpäin suojaamatonta WLAN-yhteyttä saa kuitenkin käyttää ilman pelkoa rangaistuksesta. Syy miksi lakia haluttiin muuttaa tähän suuntaan on se, että kenenkään ei voida olettaa tietävän onko suojaamaton yhteys tarkoitettu vapaaseen verkkoon vai ei. Sen vuoksi vastuu verkon käytöstä ja sen tietoturvasta on haluttu vyöryttää yhteyden omistajan niskaan."
Lainaus:
Välillisesti omistajalle voi aiheutua haittaa verkon luvattomasta käytöstä, jos WLANia käytetään rikoksen tekemiseen, esimerkiksi tietomurtoon, haittaohjelmien levittämiseen tai laittoman aineiston hankkimiseen internetistä. WLANin omistaja saattaa itse joutua rikosepäilyn kohteeksi. WLANin omistaja ei kuitenkaan voi lain mukaan joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen toisen tekemistä rikoksista. Aiheeton rikosepäily voi olla kumottavissa esimerkiksi WLAN-reitittimen lokitiedoilla tai epäillyn kovalevyltä saatavilla tiedoilla.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100277

Sitä saa mitä tilaa, joskus enemmänkin.

4122.7.2011 8:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti NUIJJA:

Lainaus:
Välillisesti omistajalle voi aiheutua haittaa verkon luvattomasta käytöstä, jos WLANia käytetään rikoksen tekemiseen, esimerkiksi tietomurtoon, haittaohjelmien levittämiseen tai laittoman aineiston hankkimiseen internetistä. WLANin omistaja saattaa itse joutua rikosepäilyn kohteeksi. WLANin omistaja ei kuitenkaan voi lain mukaan joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen toisen tekemistä rikoksista. Aiheeton rikosepäily voi olla kumottavissa esimerkiksi WLAN-reitittimen lokitiedoilla tai epäillyn kovalevyltä saatavilla tiedoilla.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100277

Juuri näin. Ja kun perus-adsl -boksit tuppaa tyhjentään loginsa sähköjen katketessa, ei TTVK:llakaan välttämättä ole mitään muita todisteita naista vastaan kuin IP. Älytöntä ajojahtia, sanon.

Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

4222.7.2011 9:02

Itse pidän koko uutista täysin keksittynä. Uskon vasta sitten jos tämä nainen kertoo tämän tapauksen omilla kasvoillaan jossakin iltapäivälehdessä.

4322.7.2011 9:23

"TTVK:n mukaan naisen olisi pitänyt olla huolellisempi."

Mikäli kaveri kytkee miniläppärinsä salaa nettipiuhaan ja avaa P2p-jakelun, olen syyllinen.

Mikäli olisin asentanut modeemini ohjekirjan asentaman liian yksinkertaisen salauksen, joka murrettaisiin, olisin syyllinen.

Koska todelisset suurjakajat ovat piilottaneet tietoliikenteensä varsin tarkkaan, joutuu TTVK vainoamaan täysin satunnaisia tapauksia, jopa vahinkoja. Kun korvausvaatimuksia esitetään perehtymättä yksityiskohtiin, selityksiä ei kuunnella ja välitetty viesti on "Maksa, tai yritämme pilata elämänne oikeudessa", mafiavertaus ei todellakaan ole kaukaa haettu.

Erityisen huolestuttavaa on juurikin se, että todennäköisemmin korvausvaatimus saapuu vanhainkodin asukille, jonka pojanpoika on käynyt siellä läppärillään leikkimässä, kuin ammattimaiselle piraatille, joka jakelee 24/7 tekijänoikeuslakien alaista materiaalia.

4422.7.2011 9:45

Palkkaisitko firmaasi ihmisen jota on epäilty jostain tuommoisesta? Vastahaaste aiheettomasta epäilystä ja korvausvaatimus vaikkapa 500'000 euroa mahdollisista menetetyistä tuloista.

Suojausten murtaminen, olivatpa ne miten heppoisia hyvänsä, on laitonta.

4522.7.2011 9:49
Velco2
Inactive

DC++ käytöstä syyttäjällä todistustaakka, ei IP-osoitteella.

4622.7.2011 10:15

Miten tämä loisjärjestö on ajatellut osoittaa sen, kuka koneen edessä on istunut ja laittomat toimet suorittanut? IP:llä ja MAC:lla todistetaan rikoksentekoväline, ei tekijää. Antaa todennäköisyyksiä tekijästä mutta EI todista.

4722.7.2011 11:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Velco2:
DC++ käytöstä syyttäjällä todistustaakka, ei IP-osoitteella.
Mikäli joku käyttää openDNS:ää ja prepaid-korttia ja läppäriä, niin miten hänet voidaan millään tavalla löytää. Voi näpytellä vaikka korvessa lepikossa. Jos sitten naapurilepikossa kuitenkin on toinen joka käyttää toisen yhteyttä, niin eikö mene monimutkaiseksi.
Toistan vielä. TVVK:lla on suuri hätä, että menetetään rahastusoikeuksia.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.7.2011 @ 11:11

Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

4822.7.2011 11:19

TTVK yritti varmaan alunperin hakea tällä ennakkotapausta sille, ettei sen TODELLAKAAN tarvitse todistella vahinkoja oikeudelle vaan katsoa taulusta paljonko musiikin julkaiseminen olisi maksanut laillisesti. Tämä olisi kyllä kieltämättä ollut ansiokas propagandavoitto. Maksun suuruus vain vähän yllättää. Yleensä olen kuullut TTVK:n pyytävän sovittelusta vain 2000-5000€.

Nyt tilanne muuttui avoimen WLANin ennakkotapaukseksi. Muissa maissa teollisuus on kyllä hävinnyt vastaavat taistelut, mutta jään kokeileminen onnistumisen toivossa on jo pitkään ollut MAFIAn taktiikka muokata lakia tai myöhemmin valittaa, että lakia täytyy muokata.

Ovelia paskiaisia...

4922.7.2011 11:26

Vai onkohan niillä oireyhtymä nimeltä helleparanoidia?
Paranoidis kuumuuksis latinaksi lääkärikielellä.
Heti, kaikki, mulle, nyt, ilmiö.
Sellasta viestiä viestintävirastolle, että koko homma pitäisi avata kaikille ja panna kilpailu käyntiin. Ja jokaisen virkamiehen juottamisesta ja syöttämisestä tulisi rankat sanktiot.
Vuosikymmenet tuota rahastamista on jatkettu.
Joku kuri tuohonkin on saatava.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

5022.7.2011 13:46
Velco2
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Vingeri:
No voi voi jos ei älliä riitä päässä suojaamaan verkkonsa oikein.......
Suojaus ei ole pakollista. Muutkin voivat käyttää...
Liipasimen painajalle tuomio. Ei aseen omistajalle.

Velco_1

5122.7.2011 14:23

Hmmm, 10 minsaa,,,sillähän voi vaikka ottaa torrenttina DC++:lla linuxin. Mistä helvetistä TO-mafia tietää että juu ko ohjelmaa on käytetty ellei itse ole käyttänyt ei laillsia keinoja? DC +++ ei pitäisi olla laiton.

TO-mafia iski jälleen,,,ei voi muuta asonoa että EI HELVETTI mitä touhua.

ps: Antti Kotilainen ammu ittes niin tuon kyllä haudalle seppeleen....

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.7.2011 @ 14:26

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

5222.7.2011 17:25

Hyvät ihmiset! Lopettakaa se DC++-käyttö! Ei siksi, että se on laitonta, vaan koska siitä tuntuu jäävän porukat kiinni!

5322.7.2011 17:52

Pitäisi nyt Herra Kotilaisenkin tajuta, että ei näistä systeemeistä pääse eroon kuin sulkemalla koko internet ja palata kivikauteen.
Tosin Herra Kote- loinen sittenkin olisi laskemassa lastuja virrasta ja tutkimassa savumerkkejä ja vielä juoksisi risukossa tallenteita etsimässä.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

5422.7.2011 18:03

Wpa2 eap-tls salaus älykortin kautta ei varmana ihan "het" naapuri imuttele verkossa.

5522.7.2011 22:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ashtamnir:
Eikös se ole niin että syytön kunnes toisin todistetaan, ja tässä syyttäjä puoli haluaa kääntää homman nurinpäin niin että syyttömän pitää todistaa syyttömyyttään. Mitä ihmettä tämä on olevinaan?
Eikös ameriikoissa ole tällainen menetelmä? Syyllinen ellei pysty toisin todistamaan.

Muutenkin tuon TTVK:n toiminta vaikuttaa todella hyökkäävältä ja erittäin vastuuttomalta.

Niin se keksi kompuroi.

Tsekkaa Flickr:ni! http://bit.ly/tQU0Iq | Vieraile nettisivuillani: http://bit.ly/xvn8GL

5622.7.2011 23:32

Lainaus:
Pay-up-or-else scheme letters, are antipiracy organizations favorite fast money collecting method. Many innocent have paid because fear of court. Many innocent have convicted guilty in courts. Latest study show that 30-40% which will recieve pay-up-or-else letters are innocent. Still less than 1% innocents can win in court. Reason why so many innocent peoples have convited guilty is because some one other have been using their wireless connection in copyright crimes.
Torrentfreakissa on tarkemmin selitetty miten to-mafian maksa tai huijaus toimii. Sekä miten kyseistä huijausta käytetään rahastamiseen.

http://torrentfreak.com/anti-piracy-lawyers-find-cheaper-way-to-identify-bittorrent-users-110722/

Maksa tai joudut oikeuteen on tekijänoikeusjärjestöjen yleisesti käyttämä huijaus maailmanlaajuisesti. Jossa kirjeen saaja on aina syyllinen ellei pysty 100% todistamaan, ettei ole syyllinen. Eli nuo TTVK:n kirjeet ovat vain laitonta kiristystä ja laitonta uhkailua, eivätkä yhtään mitään muuta. Syytön esimerkiksi antaa koneensa poliisin tai asiantuntijoiden tutkittavaksi. Koneelta ei löydy mitään TTVK:n väittämää. TTVK väittää, että syytön on tuhonnut todisteet tai vaihtanut konetta. Juttu menee oikeuteen syytön tuomitaan ip-osoitteen perusteella vaikka kyseessä on ollut langaton verkko, jota on ulkopuolinen käyttänyt to-rikoksiin. Näitä on tapahtunut useita Suomessa ja tulee tapahtumaan lisää. Tämäkin juttu menee oikeuteen ja tuomio tulee 99% varmuudella.

Kotilainen ilmoittaa kuin Suomen "kuninkaana" kuinka tekijänoikeuslakien tulisi muuttua. Yllättävää on se, että kun Kotilainen on halunnut muuttaa lakia ja ilmoittanut sen julkisesti etukäteen. On kyseinen laki tullut sitten myöhemmin voimaan. Esimerkkinä "Lex Karpela" ja kaikki tekijänoikeuslain kiristykset vuodesta 2004 alkaen. "Kuningas" Kotilainen myös uhoaa kuinka TTVK voittaa 99% varmuudella jokaisen jutun oikeudessa.

Ihmettelen vain miten Suomen kaltaisessa "oikeusvaltiossa" voi olla yhdellä henkilöllä "kuningas" Kotilaisen ja hänen TTVK järjestöllä olla suurempi valta, kuin oikeuslaitoksella, syyttäjällä, tuomarilla, poliisilla, hallituksella, lain säätäjällä. Vastaus kuuluu Kotilainen kuuluu to-mafiaan, jolla on näköjään maan suurin valta tehdä ihan mitä huvittaa. Jos Kotilainen tekisi vastaavaa Ruotsissa. Joutuisi hän hakemaan hyvin nopeasti turvapaikkaa muista maista, koska ruotsalaiset tekisivät hänelle "sellaisia asioita", että hän ei voisi enään asua ja elää siellä. Mutta Suomessa "Diktaattori ja Kuningas Kotilainen voi tehdä ihan mitä haluaa ilman mitään seuraamuksia. Kotilainen on tehnyt ja tulee tekemään vielä paljon pahempiakin asioita.

Suomi on tekijänoikeusfasistien unelma maa, sekä kaiken lisäksi Suomi on poliisivaltio. TTVK on vain rekisteröity yhdistys, jonka johtajana toimii Kotilainen, kuitenkin tällä yhdistyksellä ja Kotilaisella on enemmän valtaa, kuin kenelläkään muulla yhdistyksellä tai henkilöllä Suomessa. TTVK kun käskee koirat tottelevat eli poliisit. TTVK kun sanoo jotain koirat tottelevat eli oikeuslaitokset ja tuomarit. Ehkäpä siksi ainoastaan Suomessa kuvanruutukaappaukset kelpaavat aina todisteena oikeudessa. Ehkäpä siksi ainoastaan Suomessa IP-osoite=henkilö ja aina kelpaa oikeudessa. Ehkäpä siksi vain Suomessa wlan/langattoman verkon omistajat ovat syyllisiä vaikka muut olisivat käyttäneet verkkoa to-rikoksiin.

TTVK:n 222 000 euron vuosittainen rahoitus tulee hyvitysmaksutuloista. Lisäksi Teosto rahoittaa TTVK:ta. TTVK tarkoitaa Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus

http://www.hyvitysmaksu.fi/Teosto/hymysivut.nsf/0/70363EB7E652A0ECC22577B900212874?opendocument

Eli aina kun maksat hyvitysmaksun tai ostat musiikkia Suomesta jossa hintaan sisältyy aina Teosto maksu. Rahoitat omalla toiminallasi TTVK:n toimintaa. Ei siis kannata ostaa musiikia Suomesta vaan ulkomailta, jolloin Teosto ei saa mitään ellei artisti ole suomalainen. Niille, jotka eivät halua rahoittaa TTVK: tai muun to-mafian toimintaa.

Lisäksi hyvitysmaksuttomat tallentavat mediat ja ulkoiset kovalevyt. HUOM.!!! Yksityisen henkilön omaan käyttöön maahantuomista tuotteista ei peritä hyvitysmaksua (lähde Teosto.) googlella löytää myös.

Alla lista paikoista, joista voi ostaa ilman hyvitysmaksua.

Nierlestä saa ulkoiset kovalevyt sekä cd/dvd-levyt

http://www.nierle.com/

Polarpandasta saa vain cd/dvd-levyt

http://www.polarpanda.com/

Itse lopetin "Lex Karpelan" jälkeen kaiken kulttuurin ostamisen ja jatkan ostoboikottia tarvittaessa vaikka koko elämäni ajan. Rahaa on säästynyt todella paljon ja sen on voinut käyttää muihin asioihin. Toisaalta netistä saa kaiken ilmaiseksi ja suojautumalla ei voi jäädä kiinni vpn anonymous ip 3-5€ /kk tai http://www.rlsog.net tai prepaid netti r-kioskilta. Vaikka itse en nettipiratismia harrasta ymmärrän niitä, jotka eivät osta yhtään mitään ja lataavat kaiken netistä ilmaiseksi. On myös erittäin helppo ymmärtää miksi TTVK:n +100 000 euron korvauksien uhreiksi joutuneet ihmiset. Eivät ikinä enään osta yhtään mitään kultturia ja lataavat kaiken ilmaiseksi netistä, sekä jatkavat nettipiratismi harrastustaan ilman mitään aikomusta lopettaa. Ymmärrän myös miksi +90% kiinnijääneistä jatkaa waretus harrastustaan ja osa suojautuu ja osa ei.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.7.2011 @ 15:46

5723.7.2011 14:25

Paras boikotti ois, ettei ruoki tota systeemiä. Ei osta mitää eikä lataa mitää, että siin mielessä en ymmärrä tota lataamistakaan. Kyl ihminen aina jotain keksii muuta tekemistä sen aikaa ku auttaa ajamaan hyvää asiaa.

Ulkomailta voi tietty hommaa sit ja kuunnella vaikka spotifytä sen aikaa.

Ehkä sit ku piratismi on minimaalista rupee nämä todellisuudentajun menettäneet ihmiset tajuamaan, ettei ehkä heidän tähtimuusikkonsa ole niin ammattitaitoisia ku luulevat ja ehkä tossa kasettimaksussa on jotain vikaa. Ite näen ton kasettimaksun pahimpana asiana. En haluis tukea näitä kotimaisia huonoja muusikkoja pennilläkään, mut ilmeisesti näistä sadoista peleistä ja elokuvista on mennyt rahat niillekin. Omasta mielestä kasettimaksu pitäs jakaa kaikkien taiteenalojen kesken ja ne pitäs jotenkin ohjata opetustyöhön ja aloitteleville artisteille. Eikä näille "kärki"artisteille jotka ei sitä tarvitse. Ehkä tälleen sais tätä meidän taiteenalojen ammattitaitoa parannettua.

Ite ihmettelen miten TTVK saa lähettää kiristyskirjeen kriteerit täyttäviä kirjeitä ihmisille. Jos he katsovat että rikos/rike on tapahtunut niin se sovittelu pitäis tapahtua jonkun viranomaisen valvovan silmän alla eikä jonkun yhdistyksen ehdoilla. Voihan tietty olla, että media antaa tosta väärän kuvan, mut vähän kyl vaikuttas että ei.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.7.2011 @ 14:59

5823.7.2011 14:51
amafi
Vahvistamaton

Ei mahdu mun nuppiin, että tommonen rekisteröity yritys kiristää suomessa ihmisiä, eikä poliisi tartu asiaan. Alkaa olla aika sille, että joku perustaa ko. putiikille jonkun kilpailevan yhdistyksen. (saa miettiä kumpaa putiikkia tarkoitin)

Seuraava syytön joka saa tommosen, vois hädissään sen maksaa, sittemmin katua ja ilmoittaa poliisille kiristyksestä, mikäli he nyt viitsii ottaa tommosia tutkittavaksi.

Luulenpa ettei tuota käsiteltäisi ihan vaan virhelaskuna, kun se useamminkin tullu nähtyä, että se on yrityksen toimintatapa. Sivustkatsoen näyttää että jokainen huti, on kuitenkin maksanu asiakas.

5923.7.2011 15:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti amafi:
Ei mahdu mun nuppiin, että tommonen rekisteröity yritys kiristää suomessa ihmisiä, eikä poliisi tartu asiaan. Alkaa olla aika sille, että joku perustaa ko. putiikille jonkun kilpailevan yhdistyksen. (saa miettiä kumpaa putiikkia tarkoitin)

Luulenpa ettei tuota käsiteltäisi ihan vaan virhelaskuna, kun se useamminkin tullu nähtyä, että se on yrityksen toimintatapa. Sivustkatsoen näyttää että jokainen huti, on kuitenkin maksanu asiakas.
TTVK Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus RY on Rekisteröity Yhdistys ei yritys

Ne jotka saavat kyseisiä uhkailukirjeitä ja ovat syyttömiä. Heidän kannattaa viedä juttu aina oikeuteen. Sekä nostaa syyte TTVK:ta vastaan laittomasta uhkailusta sekä laittomasta kiristyksestä. Ennen oikeudenkäyntiä tutkituttaan poliisilla tai asiantuntijoilla koneensa tai kovalevynsä tai wlan-lokitiedostot. Saa heiltä sitten todisteet syyttömyydestään ja voittaa jutun oikeudessa TTVK:ta vastaan. TTVK maksaa kaiken myös syyttömän kaikki oikeudenkäyntikulut sekä kulut joita tuli syyttömyyden todistamiseen ja korvaukset laittomasta uhkailusta sekä laittomasta kiristyksestä syyttömälle. Vain tällä tavalla saadaan tämä järjetön syyttömien tuomitseminen TTVK:n kohdalla loppumaan.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.7.2011 @ 15:54

6023.7.2011 15:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zya:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti amafi:
Ei mahdu mun nuppiin, että tommonen rekisteröity yritys kiristää suomessa ihmisiä, eikä poliisi tartu asiaan. Alkaa olla aika sille, että joku perustaa ko. putiikille jonkun kilpailevan yhdistyksen. (saa miettiä kumpaa putiikkia tarkoitin)

Luulenpa ettei tuota käsiteltäisi ihan vaan virhelaskuna, kun se useamminkin tullu nähtyä, että se on yrityksen toimintatapa. Sivustkatsoen näyttää että jokainen huti, on kuitenkin maksanu asiakas.
TTVK Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus RY on Rekisteröity Yhdistys ei yritys

Ne jotka saavat kyseisiä uhkailukirjeitä ja ovat syyttömiä. Heidän kannattaa viedä juttu aina oikeuteen. Sekä nostaa syyte TTVK:ta vastaan laittomasta uhkailusta sekä laittomasta kiristyksestä. Ennen oikeudenkäyntiä tutkituttaan poliisilla tai asiantuntijoilla koneensa tai kovalevynsä tai wlan-lokitiedostot. Saa heiltä sitten todisteet syyttömyydestään ja voittaa jutun oikeudessa TTVK:ta vastaan. TTVK maksaa kaiken myös syyttömän kaikki oikeudenkäyntikulut sekä kulut joita tuli syyttömyyden todistamiseen ja korvaukset laittomasta uhkailusta sekä laittomasta kiristyksestä syyttömälle. Vain tällä tavalla saadaan tämä järjetön syyttömien tuomitseminen TTVK:n kohdalla loppumaan.
Mahtaakohan onnistua noin helpolla. Jos he alkavat hyökkäämään vastaan, kyllä he keinot keksivät.

On tuo silti todella älytöntä toimintaa. Kas kumma kun ei poliisit tartu toimeen kun kerta asiasta tiedetään.

Niin se keksi kompuroi.

Tsekkaa Flickr:ni! http://bit.ly/tQU0Iq | Vieraile nettisivuillani: http://bit.ly/xvn8GL

6123.7.2011 17:04

Tämänkin ratkaisee helposti. Poliisit homman tutkimaan, koneet kovot ynnä muut laitteet poliisille. Jos koneelta ei ole käytetty ohjelmaa/poliisi ei löydä merkkejä DC:n käytöstä niin uhkailusta vasta kanne ja TTVK polvilleen. Tuttuani myös syytettiin, hän piilotteli jälkiiän ja homma oli kääntyä TTVK:ta vastaan, kunnes joku kanteli poliisille jälkien peittelystä. Hän lopulta hävisi ja maksoi sovittelurahansa. Mutta kuitenkin, jos ei ole syyllinen niin antaa kaiken poliisin tutkittavaksi, niin eiköhän asia selviä.

6223.7.2011 17:08

zuux_31 kerkesikin jo vastaamaan Nikotiko kysymykseen.

Mutta lisäisin, että kaikkea ei tarvitse antaa poliisille tutkittavaksi. Esimerkiksi kovalevy tai wlan modeemi riittää.

Lainaus:
Välillisesti omistajalle voi aiheutua haittaa verkon luvattomasta käytöstä, jos WLANia käytetään rikoksen tekemiseen, esimerkiksi tietomurtoon, haittaohjelmien levittämiseen tai laittoman aineiston hankkimiseen internetistä. WLANin omistaja saattaa itse joutua rikosepäilyn kohteeksi. WLANin omistaja ei kuitenkaan voi lain mukaan joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen toisen tekemistä rikoksista. Aiheeton rikosepäily voi olla kumottavissa esimerkiksi WLAN-reitittimen lokitiedoilla tai epäillyn kovalevyltä saatavilla tiedoilla.
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100277

Nikotiko millä muulla keinoilla saadaan syyttömien tuomitseminen TTVK:n toimesta lopetettua? Lisäksi on se suurin ongelma, että moni syytön maksaa uhkailukirjeessä vaaditun summan oikeusjutun pelossa. TTVK:n kiristys summathan vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta muutamaan tuhanteen. Syyttömiltä vaaditaan 100% varmuus todistaessa syyttömyyttään, minkä takia usea syytön tuomitaan oikeudessa mikäli hän ei pysty 100% todistamaan syyttömyyttään. Mikä on todella vaikeaa. Lisäksi TTVK kiistää kaikki todistamiset ja väittää oikeudessa syyttömän hävittäneen ja piilottaneen todisteita yms jne. Eli syyttömän voittaminen ei ole varmaa oikeudessa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.7.2011 @ 12:14

6323.7.2011 21:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zya:
Nikotiko millä muulla keinoilla saadaan syyttömien tuomitseminen TTVK:n toimesta lopetettua? Lisäksi on se suurin ongelma, että moni syytön maksaa uhkailukirjeessä vaaditun summan oikeusjutun pelossa.
Päätäpahkaa korvausten maksaminen herättää epäilyä. En usko, että kukaan täysjärkinen maksaa jos aivan varmasti tietää olevansa syytön. Itse en ainakaan 6000 euroa maksaisi jos en olisi syyllinen.

Niin se keksi kompuroi.

Tsekkaa Flickr:ni! http://bit.ly/tQU0Iq | Vieraile nettisivuillani: http://bit.ly/xvn8GL

6424.7.2011 0:26

Vapaa tiedonsiirto on meillä perustuslailla suojattu, eikä TVVK:n toimet ole laillisesti oikeutettuja. Vai pitäisikö nyt internet yhteydetkin kieltää?
Toistan.. Ei taida olla muusta pelkoa kuin työsuhdeauton ja uuden kravatin hankinnasta, kun ennen ne on saanut loisena.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

6524.7.2011 6:58

Minäkin sitä mietin, että eihän se ole laillista tutkia tuollaista asiaa, ellei JO ole todisteita. Näissä tapauksissa TTVK:lla ei ole ollut minkäänlaisia todisteita, ennen kuin kyseiset "todisteet" joista tämäkin tapaus on revitty, on löydetty jälkeenpäin. Jos nyt mitään realistisia todisteita on olemassakaan.

Vähän sama niinkuin poliisi tunkeutuisi kotiisi ilman etsintälupaa todisteiden puuttuessa, mutta löytää niitä sieltä. Epäreilua, kyllä, välittääkö kukaan, ei.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.7.2011 @ 07:04

Niin se keksi kompuroi.

Tsekkaa Flickr:ni! http://bit.ly/tQU0Iq | Vieraile nettisivuillani: http://bit.ly/xvn8GL

6624.7.2011 14:58

Jonkun pitäisi tunkeutua TVVK:n henkilön kotiin ja tutkia niiden tietokoneet, eli eikös tässä nyt ole juuri sellaisesta kysmys.
Ja kyllä pykälistä löytyy sekin, että mikäli jotain syytetään aiheettomasti. Niin syytöksen esittäjä on velvollinen korvaamaan henkisestä ja fyysisestä kivusta.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

6724.7.2011 22:22

Kyllä nämä asiat on sitten huvittavia.

Ensin ajetaan lakeja että kenellä tahansa on oikeus käyttää avointa langatonta yhteyttä. Sitten kun joku rikkoo lakeja sen kautta niin sen langattoman yhteyden omistaja on vastuussa.

Monet langattomat laitteet ovat olleet oletusarvoisesti avoimia. Joten jokainen Matti Meikäläinen osaa tehdä ja tietää tehdä niistä suojattuja.

Olemmeko luomassa rikollisten paratiisia. Jossa idea ei ole enään rangaista rikollisia rikoksista, vaan ketä hyvänsä kansalaista joka saadaa maksumieheksi rikokselle.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.7.2011 @ 22:22

6824.7.2011 23:40

Lainaus:
No voi voi jos ei älliä riitä päässä suojaamaan verkkonsa oikein
kaikki onkin IT alan osaajia
Lainaus:
Monet langattomat laitteet ovat olleet oletusarvoisesti avoimia.
Ja esim kännykat ottavat yhteyttä automatisesti voimakkaimpaa Wlan asemaan

Tänään kävin känykällä katsomassa sää tiedotetta kun espalla olin että tuleeko vettä niskaan vai ei

Puhelin ilmoitti ei 3G yhteyttä ja avasi Wlan yhteyden löysi pitkän lista avonaisi yhteyksiä listan kärjessä voimakkaimmat yhteydet

Eli laillisessa käytössä avoimet Wlanit on hyödyllisiä

Mites jatkossa netti kuppilat ym Wlan paikat
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.7.2011 @ 23:43

6925.7.2011 0:25

Onkohan useimman kodissa Koti-loinen, joka vie kotoasi rahasi ja haastaa vielä sinut siitä oikeuteen?
En lataile juuri mitään netistä, koska sieltä voi kuunnella musaa ja katsoa filmejä, minkä takia tallennella.
Noista kovo ja Wlan jutuista sanoisin, että miten ihmeessä joku voi jonkun läppärin löytää ties mistä jossa on prepaid-kortti ja esim OpenDns. Ip osoite vaihtuu kaiken aikaa. Eiköhän maailmasta löydy tärkeämpääkin tehtävää viranomaisille.
Enempihän netti vaan markkinoi tuotteita ilman välikäsiä.
Ei kai Koti-loinen ja kumppanit vaan pelkää menettävänsä työsuhdeautoja ja uutta kravattia, kai tässä on vain siitä kysymys.
Hankkisivat oikean ammatin.
Paljastan sen verran itestäni, että oon jo vanha ukko. Aloitin vuonna 73 DX-kuuntelulla ja testattiin tietysti luvattomasti omaa lähetystoimintaa radioilla. No pian oli silloisen Telen peilausautot paikoilla, eihän me tietenkään kiinni jääty.
Sittemmin armeijan radistina ja hyvin osattiin rusakoitakin huijata. Lukuisten kertausharjoitusten jälkeen ylikersanttina siirryin reserviin.
Olen aina pitänyt vapaana sitä mitä lähetetään eetteriin tai tallenteina maailmalle.
Bill Gates ja kumppanit keksivät , että esimerkiksi Internetillähän voidaan rahastaa, vaikka sen kehittäjä halusi antaa sen kaikille ilmaisena vapaaseen käyttöön. Itse asiassa ne rojaltit ja teostomaksut kuuluisivat hänen tiimilleen.
En enää ihmettele miksi Aatu halusi päästä eroon näistä J......sta. Ahneus on suurimpia syöpiä koko maailmassa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.7.2011 @ 00:50

Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

7026.7.2011 7:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sokar80:
Lainaus:
No voi voi jos ei älliä riitä päässä suojaamaan verkkonsa oikein
kaikki onkin IT alan osaajia


Nyt on pakko avautua OT:tä. Ihmisten ei tarvitse olla IT-osaajia suojatakseen modeeminsa. He voisivat olla vähemmän velliperseitä, niin kyllä se motukka nopeasti suojautuisi. ICT:llä elantoni tienaavana väitän, että erittäin harva modeemi konffautuu suoraan ilman ohjekirjaa (Ok, nykyään muutama). Jos minäkin joudun modeemin konffaamaan ohjekirjan mukaan, jokin peruskäyttäjäkin pystyy - jos hän siis vaivautuu avaamaan sen ohjekirjan.

7126.7.2011 9:57

Hmm, entäs se nettitikku? Sen kautta latailu? mitens sen kanssa saa tiedon ip:? no tämä on spekulointia mutta kuinkamonella on langaton verkko kotona? Minulla on mutta myös mokkula ja se lankaverkko eli omalle konelle tulee lankaapitkin, likalle wlan ja pojalle mokkula. Tämä mokkula taitaapi olla se langatonverkko normaaleille ihmisille.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.7.2011 @ 09:58

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

7226.7.2011 13:38

Entäs MAC osoitteet? Pystyisiköhän niitä jäljittää? Niillähän saisi selville onko verkon omistaja syyllinen vai ei.

7326.7.2011 16:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:

Nyt on pakko avautua OT:tä. Ihmisten ei tarvitse olla IT-osaajia suojatakseen modeeminsa. He voisivat olla vähemmän velliperseitä, niin kyllä se motukka nopeasti suojautuisi. ICT:llä elantoni tienaavana väitän, että erittäin harva modeemi konffautuu suoraan ilman ohjekirjaa (Ok, nykyään muutama). Jos minäkin joudun modeemin konffaamaan ohjekirjan mukaan, jokin peruskäyttäjäkin pystyy - jos hän siis vaivautuu avaamaan sen ohjekirjan.

Moni on automaattisesti oikein konffattu. Montaa ei kiinnosta modeemin sielunelämä, sekö tekee heistä huonompia ihmisiä. Oman haasteensa tekee sekin kun näkee asetusten laajuuden ja muokattavuuden antamat erittäin suuret mahdollisuudet. Lähdeppä siinä sitten ummikkona säätämään jotain. Erittäin harvan tietotaito on sillä tasolla että edes minkään ohjekirjan avulla pystyy itselleen selvittää mihin mikäkin asetus vaikuttaa. Eihän tietty kaikkea tarvi muokata mutta hyvin tuo ottaa luulot pois.

Oman haasteensa tekee nämä "fiksusti" konffatut modeemit. Entinen langaton Zyxelin modeemi toimi suoriltaan vakioasetuksilla. Vakioasetuksilla WLAN oli suojaamattomana päällä...

Jos asiaan halutaan muutosta niin kyllä laitevalmistajien vastuuta pitäisi lisätä. WLAN ei oletuksena päälle, WLAN oletuksena aina suojattava ja pakettiin suuret varoitukset suojauksen tarpeellisuudesta. Tästä olisi hyvä jatkaa eteenpäin...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.7.2011 @ 18:53

Asus P8P67, i5 2500-K @ 3,6Ghz, Scythe Ninja 3, GTX 660 DirectCu II, Fractal Design R3, Seasonic S12 II-520W, PNY SSD, Eizo FORIS FS2331, 12Gb DDR3 1600Mhz@1.65V, Logitech G105 keyboard + g500 mouse.

7426.7.2011 16:55

Ja monesti se suomenkielinen pika-asennuslappu neuvoo vain miten saat verkon pystyyn mutta salaukset ja vastaavat ominaisuudet löytyvät vain siitä ohjekirjasta mikä mahdollisesti on vain englanniksi, ranskaksi ja saksaksi.

7526.7.2011 17:36

Lainaus:
Yesse
Entäs MAC osoitteet? Pystyisiköhän niitä jäljittää? Niillähän saisi selville onko verkon omistaja syyllinen vai ei.
On olemassa jo ties miten paljon apuvälineitä ja softia joilla verkkokorttien mac osoitteen voi feikata esim. vpn yhteyttä käyttäessä lisätään mac osoite joka on niinikään keksitty tilapäisesti, ja huvittavinta lienee jotta softia myydään ihan vapaasti kuka vain halajaa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.7.2011 @ 17:36

7627.7.2011 18:00

Lainaus:
Ihmisten ei tarvitse olla IT-osaajia suojatakseen modeeminsa.
Lainaus:
Montaa ei kiinnosta modeemin sielunelämä, sekö tekee heistä huonompia ihmisiä.
Kuinka moni perus autolija tietää kaiken autosta

suurin osa osaa vaihtaa renkaat ja tankata that's it

Se että käyttää PC:eetä - TV:eetä ja Autoa tai micro aaltouunia
ei tarkoita että tiedät kaiken käyttämästäsi laiteesta

Tällä foorumilla joka on IT painnotteinen niin moni ihmettelee miks ei joku osaa tehdä jotai PC juttua

Mut ne mummot osaa tehdä huviä kakkuja

Eli jokainen osaa jotakin

Tosin välilläkun lukee niin näkee muutaman Sheldon Lee Cooper kaltaisia henkilöitä

Suomeksi joskus näkee näitä kaikki tietäviä jotka ei siedä että joku ei tiedä mitä ite tietää

Aikoinaan puhuin vanhan puusepän oli sillon tehnyt 30v puu hommia

Hän sanoi että lyö lankulla sitä päähän joka väittää tietäväsä puusta kaiken
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.7.2011 @ 18:01

7720.9.2011 13:06
wlan!
Vahvistamaton

tuo on väärää pakotte markinointiin ja talous putkeen; minä suosittelee jakaamaan langaton verkkoja ihan kaikkille ilman mitään maksua eikä pekkä eikä välitäkkaa, hevon paskaa!!!

781.8.2013 16:01

Minun mielestäni tällaisten tapausten johdosta lakisäädöksistä tulisi tiedottaa kansalaisia siinä määrin kattavasti, että voidaan olettaa jokaisen langatonta yhteyttä käyttävän tietävän vastuunsa suojaamattomasta yhteydestä. Veikkaan, että tämä ei ole ainoa kerta kun tällaista tapahtuu. Oletan, että jotkut käyttävät hyväkseen tätä porsaanreikää, eivätkä joudu näin ollen vastuuseen tekemistään rikoksista. Ja mikä pahinta, syytön kansalainen, joka ei välttämättä edes tiedä miten netistä ladataan musiikkia ja elokuvia joutuu vastuuseen jonkun toisen tekosista. Kyllä näissä pitäisi myös tutkia onko ladattu materiaali liittymän omistajan koneella ja selvittää kenen koneelle materiaali on ladattu. Nykyisellään kansalaisille pitäisi TIEDOTTAA huomattavasti KATTAVAMMIN, koska laki on suorastaan epäreilu, eikä siinä ole lainkaan huomioitu perus-nettikäyttäjiä, jotka eivät juurikaan osaa netin selaamisen lisäksi muuta tietokkoneella tehdä, edes suojata langatonta yhteyttä !!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.8.2013 @ 16:03

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Uutisarkisto