*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

UltraViolet-suojaustekniikka valmiina viihdeteollisuuden käyttöön

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 14.7.2011 16:36 Kommentteja (23)

UltraViolet-suojaustekniikka valmiina viihdeteollisuuden käyttöön Digitaalisen median suojaamiseen tarkoitettua UltraViolet-tekniikkaa kehittänyt DECE-konsortio on ilmoittanut, että kyseinen teknologia on valmis käytettäväksi. Laajamittaisen käyttöönoton uskotaan tapahtuvan syksyn aikana.
UltraViolet on pilvipohjainen käyttöoikeuksien hallintapalvelu (DRM), jonka viihdeteollisuus toivoo olevan kuolinisku verkkopiratismille. Palvelun ajatuksena on siirtää tieto ostetusta viihdesisällöstä pilvipalveluun kytkettyyn käyttäjätiliin, jonka kautta sisältöön pääsee käsiksi kaikilla UV-sertifioitujen palveluiden ja laitteiden kautta. Samalle käyttäjätilille voi kuitenkin rekisteröidä ainoastaan 12 laitetta. DECE toivoo, että UV:stä muodostuu yhtä suosittu jakelustandardi kuin DVD.

UV ei ole pilvipalvelu perinteissä mielessä, sillä siinä ei tallenneta tiedostoja mihinkään (ainoastaan tieto ostetusta sisällöstä). UltraVioletin on tarkoitus rikkoa DRM:n perinteistä mallia, jossa tietystä palvelusta ostettu viihde toimii ainoastaan tietyissä laitteissa. UV:n kohdalla tämäkin tosin pitää paikkansa, mutta siitä on tarkoitus tehdä koko alalle yhteinen standardi, jota markkinoilla olevat laitteet tukevat.

Vaikka tekniikka onkin valmis, niin se ei ole käytössä vielä missään laitteessa. Konsortio toivoo, että viihdeteollisuuden tuotantoketjun eri tasot omaksuvat nopeasti uuden teknologian, jo tämän vuoden syksyn aikana. Vuoden alun aikataulun mukaan ensimmäisten UV-laitteiden piti ilmestyä tämän vuoden kesällä, mutta aikataulusta on jääty hieman jälkeen.

Tägit: DRM UltraViolet
Edellinen Seuraava  

23 kommenttia

114.7.2011 17:18

Siis, vaatiiko elokuvan katselu nyt sitten internet-yhteyden?

214.7.2011 17:28

Lainaus:
Siis, vaatiiko elokuvan katselu nyt sitten internet-yhteyden?
Siihen se menee.. kaikissa viihdykepäätteistä rupee löytyy ethernetpiuhaa tai wlan motukkaa. Se on taas eriasia kuinka moni niitä dvd/blueray koteloita halajaa hyllyjään koristaan nykyjää vaikka nyt elokuvien suhteen?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.7.2011 @ 17:32

314.7.2011 17:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Lainaus:
Siis, vaatiiko elokuvan katselu nyt sitten internet-yhteyden?

Siihen se menee..

Niin... intternetti oli hieno ja hyödyllinen keksintö "tähän päivään" asti. Minkä viihdeteollisuus orjuuttaa se myös sen tuhoaa.

Viimeisin hammasten kiristys omalla kohdalla oli kun ostun uuden Duken ja homma tössäsi jo ennen asennusta. Niin, tuossa uudemmassa koneessa ei ole nettiyhteyttä. Oli muuten viimeinen peli jonka ostan. Samaa tulee olemaan elokuvien kohdalla kunhan tuo netti-DRM:n käyttö yleistyy studioitten keskuudessa.

414.7.2011 18:37

Minä en ole ostanut netistä elokuvia digimuodossa, tosin dvd-levyinä kylläkin. Jos sekin menee netin taakse jää minultakin ostaminen ... olohuoneessa kun ei ole nettiä vaativia laitteita jollon ei ole piuhakaan ja wlan ei toimi betoniraudan takia, singaali ei tule alakertaan asti...eli goodbye dvd/br...


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

514.7.2011 19:27
suomalainen
Vahvistamaton

Ei kuulosta ultraviolent tarpeeks yksinkertaselta käyttöönotettavaksi. Ja aivan turhaan näitä kuluttajan käytön rajoittajia viidepalveluihin väsätään.

Niinkauan piratismi kukoistaa, kun mediayhtiöt tekee näistä bittituotteista piraattituotteita vaikeampaa/rajoitetumpaa käyttää. Mutta tähänsuuntaan mennään ja lopputulos on selvä, ihmisen tekemä, ihmisen avattava näin se vaan tuppaa menemään...

Toivoa voi, että mediayhtiöt tekee laillisen nordictvn tapaisen palvelun :)

Vai onko näillä vaan tarkoitus olla tulevaisuuden valvonnan edelläkäviöitä?

614.7.2011 19:45

Alkaa menemään nämä DRM pelleilyt jo liian pitkälle. Tämähän vain hankaloittaa ihmisten elämää ja lisää sitä piuhan määrää olohuoneessa :). Itse en kyllä ala ostelemaan mitään DRM varustettua video-soitinta. PC kiinni töllöön ja menoks vaan, muita soittimia ei sitten enään tarvitsekkaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.7.2011 @ 19:46

714.7.2011 19:47

Kyllä,tämä materiaalisen hankinnan suhteen itse ainakin totesin kun myynyt ensin noin tuhat vhs-kasettia ja vuosikymmen (jos toisenkin) jälkeen toisen tuhat dvd-levyä pilkkahintaan jotta ei tässä ole oikein järkeä kun tilaa vievät ja vaihtoehtoja on! esim. sulloa roina mitä haluaa säilyttää tommoseen 3,5 tuuman kovollekkin )

814.7.2011 20:29

Eivät nuo erilaiset suojaukset ainakaan lisää houkutusta ostaa tuotteita laillisesti... piraattiversiot vain kiinnostavat koko ajan enemmän.
Steam on ainoa 'suojaus', jonka hyväksyn. Samankaltaiselle palvelulle elokuva- / tv-sarjapuolella voisi olla kysyntää.

914.7.2011 20:51

Kyllä väärään suuntaan mennään... jää sitten hommaamatta musiikki/leffat etc. jos en saa itse päättää missä ja millä katson eli ajavat piraatin tielle.


i7-5930k 4.4GHz Water Cooled / 32Gb / GTX 980 / 512Gb SSD / +16Tb in Server /
http://www.riceracing.net/Gallery/ Maalämpöä 16.01.2013 lähtien. ISÄ 05.09.2011 23:17

1015.7.2011 0:40

En usko että nettiä vaditaan tulevaisuudessakaan elokuvien katseluun yms, koska se vain on typerää joka kantilta.

100e vetoa että jos tällainen joskus tulee voimaan niin viihdeteollisuus vain kärsii tappioita tästä. Piratismilla näet on myös positiivinen vaikutus viihdeteollisuuden myyntiin...


Asus P8Z77-V LX2, i5-3570K, Corator DS, Asus HD7870, 8GB 1600 Mhz DDR3, 120GB Agility 3 + F3 1TB, SAGA II 500W, NZXT Hades, 24" Full HD.

1115.7.2011 10:20
Asentaja123
Vahvistamaton

Musiikkia saa jo useista palveluista ilman kopiosuojauksia, kunhan van elokuviakin vielä joskus saisi. Siihen asti p2p verkot palvelee tarkoitustaan.

1215.7.2011 17:08

Tämäkö muka nousisi suosioon... kaikkea ne jaksaa pienessä mielessään kuvitella.


Vapaat ihmiset kahlitaan, henkisesti kahlituille uskotellaan että he ovat vapaita ja kahlituille sanotaan että joku päivä pääset vielä vapauteen.

1315.7.2011 19:34

"...se ei ole käytössä vielä missään laitteessa." Eikä tule, jos taas totalitaarisen halveerauksen kohteeksi joutuneet asiakkaat niin BOIKOTILLAAN päättävät!


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

1415.7.2011 20:40

Haha! En tule ostamaan moisista palveluista mitään, jotka vaativat internet-yhteyden toimiakseen. Jotain fyysistä sentään pitää olla, edes bittejä levyllä.

Spotifyynkään en tule luultavasti koskemaan, koska musaa ei saa matkalle mukaan(jos internet-yhteys ei toimi).

1515.7.2011 22:25
TroLoLol!
Vahvistamaton

Taas yksi uusi DRM urpo. Annetaan tälle 6kk julkaisusta ja ensimmäisestä käyttöönotosta niin tämä on
A: kierretty/murrettu
B: Todettu kuluttajien oikeuksen vastaiseksi ja
C: todettu taas yhdeksi DRM flopiksi sisällöntuottajien toimesta.

1616.7.2011 9:18

Täysin turhaa kuluttajien kiusaamista jälleen. Miten vielä ihmetellään, että ihmiset käyttävät laittomia palveluja laillisten sijaan, kun laillisista tehdään näin käsittämättömän hankalia. Tällainenhan ei koskaan tule luotettavasti toimimaan, se aiheuttaa käyttäjille itkua ja hampaiden kiristystä.

Onneksi löytyy osaajia, jotka tekevät palveluksen käyttäjille ja kiertävät tämänkin suojauksen, Todennäköisesti hyvinkin äkkiä. Parhaat osaajat eivät onneksi ole pahan palveluksessa.

1716.7.2011 9:47

Lainaus:
Alkaa menemään nämä DRM pelleilyt jo liian pitkälle
Ja entäs kun vuokraat leffan miten se sen tunnistaa ?

PC:eellä tuo Blu-ray katsominen oli tuskaa Power-paskan takia

millon ilmotti että serveri yhteyttä ei saada tai jokaa error tuli

nyt katso PS3 BR leffoja ongelmitta

Kaverilla leffa huone entisessä kellarissa minne ei tule kuin sähkö edes kannykkä ei kuulu betoni bukkerissa

Miten tuonne sitten netin saa

Ja vaikka tekis monen tunnin ja satasen työn

Niin

Toimiiko " vanhat " Blu-ray soittimet tämän tekniikan kanssa
Tuskin moni jo soittimen ostaja haluu maksaa uuttaa 300€ että leffat toimii

Eilen oli sateinen päivä menin Makuuniin ja vuokrasin BR leffa laitoin sen PS3 sisään ja painoin play nappi leffa alko vasta 20min päästä koska latas jotain päivitystä mut serveri oli kait täys joten sain 8kps\s

Mites jatkossa kun on trijoona suojausta ?

Leffan koatsominen kestää kohta 5h koska suurin osa ajasta menee päivitysten hakuun

Veettää jo valmiiksi

1817.7.2011 20:14

Joo kehittäkää vaan lisää tälläisia ja pakottakaa ihmiset näihin, niin nämä tahot näkee kuinka he itse menee konkursiin kun ihmiset kyllästyvät rajoituksiin.

Itse ainakin lopetan kaikkien elokuvien katselun ja musiikin kuuntelun mielummin kuin siirryn tälläisiin isoveli valvoo järjelmiin. Pystyn kyllä elämään ilmankin kaupallista viihdettä.

Tulee ihan mieleen alkoholin kieltolaki ja siihen liittyvät salakuljetuksen. Eli elokuvat ja musiikki saisivat aivan uuden ison luokan piratismin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.7.2011 @ 20:20

1917.7.2011 20:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JamPS:
Haha! En tule ostamaan moisista palveluista mitään, jotka vaativat internet-yhteyden toimiakseen. Jotain fyysistä sentään pitää olla, edes bittejä levyllä.

Spotifyynkään en tule luultavasti koskemaan, koska musaa ei saa matkalle mukaan(jos internet-yhteys ei toimi).
http://www.spotify.com/fi/about/features/offline-mode/

2018.7.2011 0:15

Lainaus:
Pystyn kyllä elämään ilmankin kaupallista viihdettä.
Siihen suuntaan on suomi menossa

Juuri luin että ulko tanssilavat suuressa suosiossa

Ite valokuvaan\liikun ulkona ja on myös muutama R\C helikopteri

On päivä jollon en edes avaa PC:eetä
Tosin nykun on se PC niin tänään meni koko päivä sen kanssa

Joten jos netti häviäis mailmasta eläisin samalla tavalla kuin mun vanhemmat kun ei ollut PC ja nettiä

2118.7.2011 1:12

Noh olen jo tähän asti boikotoinut elokuvateattereita, ku lipun hinta on karsee. Nyt taitaa olla tosian hyvä syy siirtyä. Kokonaan bitti aikaan ja lataa/katsoa leffat netistä via voddler.

Spotify on hyvä esimerkki jolla ollaan saatu vähennettyy waretusta musiikki alalla.

Steam on taasen aivan loistava esimerkki, kuinka pelit saadaan kaupaks. Kun on oikeet hinnat vaan. Sekä Steam tapauksessa suojauskin on perusteltua ja toimivaa.



2218.7.2011 11:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti niple:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JamPS:
Haha! En tule ostamaan moisista palveluista mitään, jotka vaativat internet-yhteyden toimiakseen. Jotain fyysistä sentään pitää olla, edes bittejä levyllä.

Spotifyynkään en tule luultavasti koskemaan, koska musaa ei saa matkalle mukaan(jos internet-yhteys ei toimi).
http://www.spotify.com/fi/about/features/offline-mode/
Oho, hienoa. Mikähän lie Spotifyn ääniformaatti, mp3?

2327.7.2011 2:07
Andiskondis
Vahvistamaton

Justiinsa. Eli sitten ei käytettyjä pelejä voisi hirveämmin kierrättää / ostaa? Todella loistavasti ajateltu.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto