*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yhdysvaltain viihdeteollisuus ja teleoperaattorit taistelevat yksissä tuumin piratismia vastaan

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 9.7.2011 12:03 Kommentteja (18)

Yhdysvaltain viihdeteollisuus ja teleoperaattorit taistelevat yksissä tuumin piratismia vastaan Yhdysvaltain viihdeteollisuuden kattojärjestöt RIAA ja MPAA ovat maan viiden suurimman teleoperaattorin kanssa allekirjoittaneet sopimuksen, jonka myötä maahan luodaan uusi tekijänoikeushälytysjärjestelmä. Järjestelmä muistuttaa hyvin voimakkaasti muutamassa Euroopan maassa käyttöön otettua kolmen hudin lakia.
Operaattoreista AT&T, Verizon, Comcast, Time Warner Cable ja Cablevision ovat mukana järjestelmässä, jossa niiden asiakkaille lähetetään huomautuksia heidän tekemistä tekijänoikeusrikkomuksista (laittomasta tiedostonjaosta). Kun huomautuksia kertyy yhtä asiakasta kohti tarpeeksi (korkeintaan kuusi), niin liittymän nopeutta voidaan laskea väliaikaisesti.

Asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus palauttaa yhteys takaisin normaaliksi joko neuvottelemalla operaattorin kanssa tai vastaamalla tekijänoikeuteen liittyviin kysymyksiin. Operaattoreiden toimivalta ei riitä yhteyksien katkaisemiseen tai asiakkaiden sakottamiseen, joten järjestelmällä voidaan toistaiseksi vain sivistää yhdysvaltalaisia nettipiraatteja.

Tägit: piratismi RIAA MPAA
Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

19.7.2011 12:24

pah kuinkakohan nopeesti noi suurimmat onki ne pienimmät? Kun porukka suivaantuu ja vaihtaa toiseen.



29.7.2011 13:12

Tuskin suivaantuu. Suurin osa tuskin edes ymmärtää, mitä tämä oikeastaan tarkoittaa.

Ja ei tämä nyt vielä aivan kauhealta vaikutakkaan. Jos operaattori ei voi ryhtyä tuomariksi, vaan tyytyy lähettelemään varoitusviestejä, niin kaikki on hyvin.

39.7.2011 13:36
suomalainen2
Vahvistamaton

sairasta touhua, kun ei oo yhtälaajaa mediakirjastoa laillisella puolella, mitä jossain p2p sivustolla. ja sitten haastetaan käyttäjät leivättömän pöydän eteen, kun käyttää parempaa palvelua...

Minkä h****tin takia nuo mediajättien p**ka-aivot ei tee kunnon laillista palvelua???? jossa ei oo lokalisointi,mediantoisto,katselukerta rajotuksia

49.7.2011 14:15

Koska niillä pyörii dollarinkuvat silmissä, ehkä aika, kehitys ja piratismi sekä vihaiset asiakkaat palauttaa ne takaisin maan pinnalle.


Vapaat ihmiset kahlitaan, henkisesti kahlituille uskotellaan että he ovat vapaita ja kahlituille sanotaan että joku päivä pääset vielä vapauteen.

59.7.2011 14:50

Pääasia, etteivät ole miljoonahaasteita lähettemässä joka toiselle atk-käyttäjälle ja tarjoamalla vaihtoehtoista 500$ "sovitteluratkaisua".

69.7.2011 15:25

Kuvasin Helsinkin keskustassa menneen Pride kulkueen

Yuotube poisti äänen koska Warner Bross Music oli niin vaatinut

mykkä video

This video contains an audio track that has not been authorized by all copyright holders.

infoksi kuvatessa selän takana oli rekka jossa soi villagepeople YMCA

No eihän se ole kuin 33v vanha kappale jonka nähtävsti WBM omistaa

Kaveri sai saman varoituksen ja ääni poistettiin kun Rukalla kuvas jonkun laskettelu videon
ja taustalla soi jotain Energy radio aseman musiikkia

Kaveri latas videon uudestaan Yuotube poisti kokovideon

Aika mahdotonta kuva esim julkissa paikoissa
että ei jotain musiikkia kameran mikrofooni kuule

Eli laskevat nopeutta :)

Nyt kaverin mökillä ja täällä mokkula pätkii ja on hidas joten ei tästä enään hitaammaksi voi tulla


79.7.2011 16:33

Sokar80, Mites Vimeossa? Poistaavatko samaan tapaan?


Vapaat ihmiset kahlitaan, henkisesti kahlituille uskotellaan että he ovat vapaita ja kahlituille sanotaan että joku päivä pääset vielä vapauteen.

810.7.2011 3:10

kauankohan kestää ennen kuin tulee näitä netti palvelun tarjoajia joiden slogan oikeasti on että emme kiusaa sinua piraatti asioissa

910.7.2011 22:26

Siis jos oma operaattori kuristaisi kaistan en maksaisi tietenkään mukisematta 100megasesta jos se olisi 1meganen.
Maksaisin 1/100 osan, ja oikeudessa voitaisiin katsoa että onko operaattorilla oikeus rahastaa piratismillani.

1010.7.2011 23:50

Saas nähä kuis ton Elisan käy, jos rupee katkomaan liikennettä epäilemiltään piraateilta. Tällästähän tua suomen TO-mafia ny uhkailee.


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

1111.7.2011 7:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti suomalainen2:
sairasta touhua, kun ei oo yhtälaajaa mediakirjastoa laillisella puolella, mitä jossain p2p sivustolla. ja sitten haastetaan käyttäjät leivättömän pöydän eteen, kun käyttää parempaa palvelua...

Minkä h****tin takia nuo mediajättien p**ka-aivot ei tee kunnon laillista palvelua???? jossa ei oo lokalisointi,mediantoisto,katselukerta rajotuksia

Ja tietenkäähän se ei saisi maksaa yhtään mitään.

1211.7.2011 14:53

Yhdysvaltain viihdeteollisuus ja teleoperaattorit taistelevat yksissä tuumin asiakkaitaan vastaan

1311.7.2011 15:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:
Ja tietenkäähän se ei saisi maksaa yhtään mitään.

Kyse ei edes ole maksuista. Tällä hetkellä vaan on niin, että piratismille ei ole varteenotettavaa vastustajaa missään hintaluokassa. Joten mihis vaihdat, kun päätät ruveta kunnon kansalaiseksi?

Kertokaa mulle, miksei valtio/tekijänoikeusfirma voi perustaa maksullista torrent-trackeriä, jossa pidetään kirjaa ihmiset latauksista, joiden perusteella rahat jaetaan artisteille. TO-firmat rokottavat jo nyt niiden tukien piiriin kuulumattomien artistien teoksista, joten tässä ei pitäisi olla mitään uutta. Saataisiin vaihtoehto kasettimaksulle ja nettiverolle.

Itse olisin ainakin valmis maksamaan siitä, että voisin warettaa rauhassa ja laillisesti. Spotify ei vaan ole tarpeeksi hyvä minulle - edes maksullisena. Ja voisi kuvitella, etteivät operaattoritkaan ole kovin innoissaan ratkaisusta, joka saa ihmiset lataamaan samat biisit uudestaan ja uudestaan.

1412.7.2011 13:14

Tällainen huomautusjärjestelmä on varmasti hyvä keino vähentää piratismia.

Kysymyksessä on aikamoisen reilu systeemi koska turhankin pitkälle piraatti voi jatkaa vahingollista toimintaansa kun vasta kuudes huomautus johtaa nettiyhteyden nopeudenlaskuun.

Suomeen samanlainen järjestelmä joka takaisi myös piraateille kohtuulliset seuraamukset.

1512.7.2011 15:10

Aina syyllistetään 'piraatteja', jos mediateollisuuden myynti takkuaa. Mielestäni syy on juuri mediajättien tuloshakuisuudessa ja ahneudessa. Jos tuotteet olisivat vaikka puolet nykyhinnoista, niin kauppa kävisi ja luvaton lataaminen vähenisi huomattavasti. Samalla mediatalot tekisivät hyvää tulosta.
Tua 'piraattien' jahtaaminen on ihan turhaa, kun ostavaa asiakasta ei kuunnella kummallakaan korvalla!


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

1614.7.2011 21:31

Lainaus:
Aina syyllistetään 'piraatteja', jos mediateollisuuden myynti takkuaa.
Eihän ne paukapäät osaa lukea lehtiä

Just luin Talous sanomista missä varoitettiin lomalaisia

-> Älkää tuhlatko kaikki rahoja on tulossa ankea Syksy <-

Ja justhan se lama oli viime vuonna oli
taas tuhansia ihmisiä uhkaa YT neuvottelut potkut pihalle

Jos hädin tuskin rahaa ruokaan ja elämiseen tuskin ekalla ylimääräisella 20€ setillä menee kukaan ostamaan jotain musa CD:eetä

Joten Viihdeteollisuuden myynin lasku johtuu ihmisten raha pulasta ja rahan varovaisemmasta käytöstä

Enään ei oste sillä vikalla 50€ DVD leffoja ja herkkuja

1715.7.2011 19:29

BOIKOTTI saanee operaattorit varomaan hyvin tarkkaan turhaa asiakkaiden vainoamista...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

1815.7.2011 20:18

Millast boikottii meinaat avthein?
Jospa vaan vaihtais operaattorin sellaiseen, joka kunnioittaa sopimuksia ja ei tuollaseen TO -mafian pokkurointiin suostu.


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
3 kommenttia

Uutisarkisto