*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ylen rahoituksesta päätetään vielä tämän vuoden aikana

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 8.7.2011 13:49 Kommentteja (11)

Ylen rahoituksesta päätetään vielä tämän vuoden aikana Keskustelu Yleisradion talouden rahoitusmallista on vellonut jo muutaman vuoden ajan kun edellinen hallitus halusi lykätä päätökset nykyiselle hallituskokoonpanolle. Hallitusneuvotteluissa viestintäministeriksi valittiin SDP:n Krista Kiuru, joka pysyy vaitonaisena tulevista Yle-ratkaisuista.
Vaikka Kiuru ei halua vastata rahoitukseen liittyviin polttaviin kysymyksiin, kuten miten se toteutetaan ja kuinka suureksi Ylen budjetti mitoitetaan, niin hän lupaa päätöksiä tämän vuoden lopulle. Kiurun mukaan erilaisista rahoitusmalleista on kerätty tarpeeksi paljon taustatietoa, jotta päätöksiä voidaan tehdä. Enää on kyse yksimielisyyden löytämisestä. Asioista päätetään Kiurun mukaan parlamentaarisesti.

Hallitusohjelmassa lukee, että siitä päätetään parlamentaariselta pohjalta. En ota tässä vaiheessa kantaa rahoituksen tasoon enkä malliin. Ne saadaan selville 2011 loppuun mennessä. Se on kaikki julkinen tieto tähän mennessä.
Krista Kiuru, Asunto- ja viestintäministeri


Viestintäministeri ei halunnut myöskään antaa lausuntoa Kauppalehden uteluun sanomalehtien arvonlisäveron noston (0 % -> 9 %) vaikutuksista media-alaan. Myös AfterDawn pyysi viestintäministeriltä haastattelua muutama viikko sitten, mutta ministeri ei vastannut kysymyksiimme kiireen vuoksi.

Tägit: YLE
Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

18.7.2011 16:40

Olisi jo aikakin päättää tästä. Johan sitä päätöstä on siirrelty.

28.7.2011 18:29

Aivan selkeetä kauraa.. mediamaksu tulee that`s it. Tukee samaa linjaa jo muutenkin tulevaan hallitusohjelmaan.

39.7.2011 9:28

Mediamaksu on tasavero joka ei kuulu yhteiskuntaan. Kaikki muut julkiset palvelut rahoitetaan progressiivisella periaatteella. Kaikilta kerättävä kiinteä summa ilman tulojen huomioon ottamista olisi surullinen todiste siitä, että olemme taantumassa "yhteiskunnan" kehityksessä. Kohta Käteinen kruunaa itsensä kuninkaaksi...


49.7.2011 14:59

Kaun sitä on ihmeteltykkin...omasta mielestäni voisi laittaa vaikka verona, koska silloin se joka tienaa eniten myös maksaa eniten jne, mahtaiskos olla tasapuolinen? No katsotaan mihin tulokseen päätyvät.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

510.7.2011 12:27
Risutusss
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anestic:
Mediamaksu on tasavero joka ei kuulu yhteiskuntaan. Kaikki muut julkiset palvelut rahoitetaan progressiivisella periaatteella. Kaikilta kerättävä kiinteä summa ilman tulojen huomioon ottamista olisi surullinen todiste siitä, että olemme taantumassa "yhteiskunnan" kehityksessä. Kohta Käteinen kruunaa itsensä kuninkaaksi...

"Tasavero eli suhteellinen vero tarkoittaa, että veron osuus on sama riippumatta verotettavasta summasta"
Mediamaksu ei ole tasavero, jos se olisi vaikka 200 euroa jokaiselta ihmiseltä. Se on vain summa joka täytyy maksaa, ei mikään prosentuaalinen osuus jostain summasta. Jos taasen mediamaksu olisi 0,1 prosenttia jokaisen ihmisen palkasta, se olisi tasavero. Jos mediamaksu olisi 0,3 prosenttia palkasta jos palkka ylittäisi 10,000 euroa, 0,2 prosenttia jos palkka alittaisi 10,000 euroa ja 0,1 prosenttia jos palkka olisi alle 5000 euroa niin voitaisiin puhua progressiivisesta verosta. Turha käyttää termejä, jos ei tiedä niiden tarkoitusta.

610.7.2011 15:11

YLE ja niitten maksut mie en YLEN kanavii ees kato ni miks vitus mun pitäs maksaa jostain sellasesta mitä en käytä ?

710.7.2011 23:55

Eiku veroluonteisesti tua pitää kasata. Jos persaukinen tyätön joutuu maksamaan saman kuin isopalkkainen tj, niin onhan se aivan persiistä. Ja tuskin nua ohjelmat paranee laadullisesti, vaik kuis paljon tota maksua keräävät.
Toinen vaihtoehto ois tua kortin taakse laittaminen ja siihen kunnon taksa. Ne maksaa, jotka tollasta kakkaa haluu.

Nii ja nim. hiphei79 on kyll ihan tunturis ny.................


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

810.7.2011 23:56

tuplat.............................

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.7.2011 @ 23:58

Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

914.7.2011 9:47

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Risutusss:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anestic:
Mediamaksu on tasavero joka ei kuulu yhteiskuntaan. Kaikki muut julkiset palvelut rahoitetaan progressiivisella periaatteella. Kaikilta kerättävä kiinteä summa ilman tulojen huomioon ottamista olisi surullinen todiste siitä, että olemme taantumassa "yhteiskunnan" kehityksessä. Kohta Käteinen kruunaa itsensä kuninkaaksi...

"Tasavero eli suhteellinen vero tarkoittaa, että veron osuus on sama riippumatta verotettavasta summasta"
Mediamaksu ei ole tasavero, jos se olisi vaikka 200 euroa jokaiselta ihmiseltä. Se on vain summa joka täytyy maksaa, ei mikään prosentuaalinen osuus jostain summasta. Jos taasen mediamaksu olisi 0,1 prosenttia jokaisen ihmisen palkasta, se olisi tasavero. Jos mediamaksu olisi 0,3 prosenttia palkasta jos palkka ylittäisi 10,000 euroa, 0,2 prosenttia jos palkka alittaisi 10,000 euroa ja 0,1 prosenttia jos palkka olisi alle 5000 euroa niin voitaisiin puhua progressiivisesta verosta. Turha käyttää termejä, jos ei tiedä niiden tarkoitusta.
Niin, tämähän onkin siis käänteisesti progressiivinen. Jos 1000 euroa tienaava joutuu maksamaan saman 200 euroa jonka 100 000 tienaava, niin prosentuaalisesti tuo isokenkäisempi maksaa vähemmän. Varsin kohtuulliselta kuulostaa.

1020.7.2011 0:15

Huoneistoverohan tuo älytön mediamaksu olisi. Maksukyvystä ja asujien lukumäärästä riippumaqtonkin vielä eli täysin apäoikeudenmukainen. Budjettirahoitus on tasapuolisin vaihtoehto, joka ottaa huomioon myös talouksien maksukyvyn. säästyisi smalla keräysorganisaation kulut.

1120.7.2011 12:48

En ole koskaan kuullutkaan, notta kustannustehokkuudella ja 'päättäjien' älyllä olisi mitään tekemistä toistensa kanssa.
Jos jotain tolkkua tuahon 'YLE -maksuun saataisiin, nii se olisi veropohjainen.


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto