*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Google+ haastaa Facebookin

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 29.6.2011 10:26 Kommentteja (30)

Google+ haastaa Facebookin Hakukoneyhtiö Google on yrittänyt muutamaan otteeseen tuoda markkinoille palveluita, jotka haastaisivat yhteisöpalvelu Facebookin. Epäonnistuneet yritykset eivät ole lannistaneet Googlea, vaan tällä kertaa yhtiö on tuonut pohjoisamerikkalaisten käytettäväksi Google+:n.
Googlen yhteisöpalvelu on hyvin pitkälle kuin Facebook. Palveluita kuitenkin erottaa Google+:sta löytyvä Circles-ominaisuudet. Circlesin kautta tietyn tiedon voi jakaa kätevästi tarkalleen valitun ihmisryhmän kesken.

Hangout mahdollistaa vuorostaan usean henkilön väliset reaaliaikaiset videopuhelut ja perinteisempää pikaviestintää varten on Huddle. Palvelu tulee tietysti myös mobiilikäyttäjien saataville, mitä ajatellen palvelusta löytyy paikannuspalvelut ja kuvien lisäysmahdollisuus älypuhelimen kautta. Yksityiskohtaisemmin eri ominaisuuksien mahdollisuuksista löytyy englanniksi Googlen blogimerkinnästä.

Analyytikot ovat suhtautuneet Google+:aan skeptisesti. He eivät jaksa uskoa, että Googlen palvelusta löytyy tarpeeksi vetovoimaa että ihmiset siirtyisivät valmiista Facebook-kontakteistaan Googlen piireihin. (Alla lyhyt esittelyvideo Google+:sta, ominaisuuskohtaiset videoesittelyt löydät täältä).

Tägit: Google Facebook
Edellinen Seuraava  

30 kommenttia

129.6.2011 11:05

Itekkään en oikein jaksa uskoo et syrjäyttäis Facebookkia tai mitään muutakaan..

btw. "Circles-ominaisuut."

229.6.2011 11:32

Olis tää varmaan vakaampi ja turvallisempi ku facebook..

329.6.2011 11:34

Jos jotenkin FB:stä siirtyminen tuohon toteutettais helpoksi niin tuo ehdottomasti voisi toimia.

429.6.2011 12:04

Olkoon sitten kopio tai ei, Google tuntuu oikeasti osaavan tehdä näitä palveluita, joten pitäisi olla paljon parempi kuin Facebook. Toinen asia sitten saako se niitä käyttäjiä.

Circles vaikuttaa kuitenkin jotenkin turhalta tai jopa huonolta, varsinkin jos ns. pakollinen ominaisuus. Videossa ainakin kovasti esillä.

529.6.2011 12:10

Vakaa alusta, jossa päivitykset ei huononna käyttökokemusta, olisi kätevä. Ja voisi linkata FB:n kanssa niin, että voisi pitää yhteyttä myös niihin vastarannankiiskeihin... (toiveajattelua)


629.6.2011 12:34

Hyvä idea ja tuntuu toimivalta (ehkä jopa toimivammalta ja mukavammalta kuin facebook), mutta ehdottomasti pitäisi olla ominaisuus jolla siirtyminen facebookista tuonne kävisi helposti ja jolla yhteydenpito facebookissa oleviin ystäviin onnistuisi myös. Kahta verkostoa ei jaksa....

729.6.2011 13:53

Vaikuttaa hyvältä. Mutta googlen pitäisi kuuluttaa tota kovaan ääneen että se alkaisi saada käyttäjiä.

Ja siitä tietojen siirtämisestä FB:stä tonne: Se tulee olemaan mahdotonta jos FB saa päättää (Ja niin kuin se saakin). FB ei missään nimessä anna lupaa siirtää henkilöiden tietoja kilpailijalleen.


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

829.6.2011 15:29

...ainahan kaikki uusi on ''huonoa' jne - uskoisin google+ olevan ihan ok aj koitan saada inviten mahd.nop :D

on tässä jo vuoden päivät ko. palvelua odoteltukin

929.6.2011 15:38
taatudi
Inactive

Itse en mikään suuri fb-fani ole mutta voisihan tota google+ kokeilla. Varmasti joku tekee jonkun ohjelman jolla voi kommunikoida fb ja google+-kontaktien kanssa



1029.6.2011 15:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Ja siitä tietojen siirtämisestä FB:stä tonne: Se tulee olemaan mahdotonta jos FB saa päättää (Ja niin kuin se saakin). FB ei missään nimessä anna lupaa siirtää henkilöiden tietoja kilpailijalleen.

Jos googlen pää on auki kehittäjille tuota taitaa aika mahdotonta valvoa. Koska esim. oman FB tilinsä kaveritietoja pystyy exporttaan muualle.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.6.2011 @ 15:59

1129.6.2011 22:44

Liittymisen helppous on myös etu, kunhan vaan loggaa sisään google-tunnuksilla.

1230.6.2011 21:43

Kenelläkään inviteä? Jos jollain on ylimääräisiä, niin laittakaa YV:tä.

Olisi mielenkiintoista käydä kurkkaamassa.

Muistan kuin eilisen päivän, kun jakelin itse täällä invitejä gmailiin:)

1330.6.2011 21:43

tupla..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.6.2011 @ 21:44

141.7.2011 18:22

Saisko inviteä tännepäin myös?


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

151.7.2011 23:28

Vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta tuskin ottaa tuulta alleen, ellei tuota karjalaumaa (jota tavallisiksi ihmisiksikin kutsutaan) jotenkin johdatella palveluun.

164.7.2011 20:22

Sisällä ollaan oltu jo 2p mutta mistä voi lähettää kutsun? muuten antaisin jos tietäis mistä niit voi lähettää tai sitte niitä ei ole siunaantunut mulle? Jostain luin et 1p jälkeen tulisi kutsuja?


Hä, en mä mitää tiedä!!! joten älä kysy....

176.7.2011 21:15

google nappaa mennen tullen ainakin jo olevat gmail asiakkaansa nykyisellä palvelutasolla tähän + härdelliin ei epäilystäkään.

1820.7.2011 20:04

Olen uusi käyttäjä

1920.7.2011 20:37

No, eipä tuota palvelua ole paljoa tullut käytettyä. Ulkoasu mielestäni miellyttävämpi kuin Facebookin.

Pistäkää YV:tä jos tarvitsette kutsua, voin niitä joutessani lähettää.

203.8.2011 9:51

Olen kokeillut plussaa nyt noin viikon ja alkukankeuden jälkeen olen tykästynyt siihen kovasti. Lisäarvo minulle tulee nimenomaan piireistä (circles) . Voin olla läsnä eri rooleissa eri ihmisille ja jakaa asioita omien roolieni mukaisesti. Facebookissa kun tuppaa kaikki olemaan yhdessä korissa niin Google plussassa voin ristiriidattomasti yhdistää siviili ja ammatilliset tarpeet. Voin myös hyväksyä henkilöt joita facebookissa en haluaisi hyväksyä koska voin laittaa heidät omaan piiriinsä jolle en jaa asioita. Ihmiset näkevät vain että olen lisännyt heidät "piireihini" eli kukaan ei näe mihin piiriin olen hänet lisännyt. Nerokasta.

Muutenkin kokonaisuutena Google+ saa facebookin näyttämään vanhanaikaiselta viimevuosikymmenen palvelulta. Google plussasta voi helposti lähettää myös sähköposteja, joten voin olla yhteydessä myös ihmisiin jotka eivät käytä palvelua ja jakaa kuvia yms heidän kanssaan. Kun loputkin tutu liittyy niin facebook jää.

213.8.2011 9:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Vaikuttaa hyvältä. Mutta googlen pitäisi kuuluttaa tota kovaan ääneen että se alkaisi saada käyttäjiä.

Ja siitä tietojen siirtämisestä FB:stä tonne: Se tulee olemaan mahdotonta jos FB saa päättää (Ja niin kuin se saakin). FB ei missään nimessä anna lupaa siirtää henkilöiden tietoja kilpailijalleen.
Itseasiassa kaikki kuvat saa facebookista yhdellä klikkauksella Asetukset --> Lataa tiedot (tms). Itse tein tämän ja siirsin kuvat Google plussaan. Aikaa kului ehkä 20min. Kavereiden siirtäminen ei ihan noin helposti onnistu mutta kyllä ne sinne ovat vaan ilmestyneet ihan itsestään :)

226.8.2011 10:43

vois tutustuu jos joku heittäs inviten.. kiitos

236.8.2011 10:55

myös facebookissa on aikojen alusta lähtien voinut jakaa kaverit ryhmiin, laittaa ryhmä kerralaaan kavereita offline/online chatissä, päättää mitkä ryhmät näkee mitkäkin kuvat ja mitkäkin postaukset....eroaako toi circles paljonkin tästä sit?


HIROSHIMA 45
TSHERNOBYL 86
WINDOWS 95

247.8.2011 22:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Michelola:
myös facebookissa on aikojen alusta lähtien voinut jakaa kaverit ryhmiin, laittaa ryhmä kerralaaan kavereita offline/online chatissä, päättää mitkä ryhmät näkee mitkäkin kuvat ja mitkäkin postaukset....eroaako toi circles paljonkin tästä sit?
Munmielestä circles eroaa tosi paljon tästä facebookin ominaisuudesta. Piirien kanssa leikkiminen on niin helppoa että usein tulee tehtyä lennosta uusia piirejä tarpeen mukaan ja heiteltyä ihmisiä piiristä toiseen jos ei vaikka halua näyttää jotain kuvia kaikille. Facebookissa tällaista ei tulisi ikinä tehtyä. Circlejen käyttöä on vaikea selittää mutta tykkään niiden tarjoamasta vapaudesta. Suosittelen kaikille kokeilemaan.

Mekein kaikki tutut ovat kuitenkin yhdessä isossa piirissä jolle surinosa teksteistä menee eli en ole kaikien kohdalla miettinyt mihin kategoriaan tämä tyyppi nyt kuuluu. Jotkut menevät sitten itsestän selvyytenä johonkin tiettyyn piiriin esim työkaverit.

Plussassa voin myös seurata ketä tahansa joka lähettelee julkisia viestejä eikä tarvitse olla kenenkään kaveri vaikka he lisäisivät minut piireihinsä. Twitterimäinen seuraaminen on mielestäni erittäin hyvä asia ja tuo ihan uuden ulottuvuuden verrattuna facebookkiin.

Naamakirjassa meni hermot moniin (huonoihin) muutoksiin, tyhmiin sovellusehdotuksiin sekä moniin mainoksiin. Tykkään myös ettei kaikki tutuntutut ole plussassa lähettelemässä kaveripyyntöjä ja jos niin käy niin pystyn halutessani helposti laittamaan sinne tutuntutut piiriin.

Google plus tuntuu vaan paljon paremmin ihmisen oikeat tarpeet huomioon ottavalta ympäristöltä kuin facebook.

2513.8.2011 19:09

Tämä oli mielestäni hyvin sanottu:

"Google+ aiheuttaa monille harmaita hiuksia koska ihmiset kuuluvat jo facebookkiin/Twitteriin/Myspaceen/LinkedIniin/4 squareen/Instagrammiin/skypeen yms. Kysymys kuuluu: "Miksi tarvitsisin vielä yhden sosiaalisen verkoston lisää?"

Tätä pohdittuani tajusin että Google ei todellakaan pyri olemaan yksi lisää.

Google+ yhdistää selvästi Twitterin parhaat puolet(seuraaminen) ,Facebookin parhaat puolet(uutisvirta, pelit), LinkedInin parhaat puolet(ammatillinen ja yksityinen verkostoituminen voi pitää eri piireissä), MySpacen (Musiikki sivut on tulossa), 4square(Google places, check ins yms), Instagram (photovine.com), Skype (hangouts)

Google on suunniteltu tarkkaan sellaiseksi että se pystyy tekemään ihan kaiken.

Miksi tarvitsisin yhden lisää?

Et tarvitse vaan voit korvata kaikki muut tällä yhdellä."

2611.10.2011 16:02

Uutisointi Google+ kävijämäärän laskusta on muuten aika käsittämätöntä mustamaalausta.

Kun Google+ aukesi koko kansalle niin sivun liikenne räjähti 1200%. Nyt kun tuosta avauspäivän huipusta pudottiin seuraavana päivänä 60% niin uutisoidaan että:

"Google+ on menettänyt 60% käyttäjistään!"

Täysin käsittämätöntä. Kuka vaan joka osaa laskea voi todeta että jos liikenne oli ennen porttien avaamista 100 ja sitten räjähti 1200% ja sitten laski 60% niin nyt liikenne on 480 eli liikenne on kasvanut 4,8 kertaiseksi! Eli Google+ on menestys.

Kopioin laskutoimituksen Forbesin toimittaja Tim Worstallin kirjoittamasta artikkelista.

2718.10.2011 16:25

Facebookin osaomistaja ja perustajajäsen Sean Parkerkin sanoo että aktiivisimmat käyttäjät ovat siirtyneet pois facebookista google+ / twitteriin.

http://www.telegraph.co.uk/technology/f...nd-Twitter.html

2828.10.2011 23:35
indian-1200
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Thor1993:
Itekkään en oikein jaksa uskoo et syrjäyttäis Facebookkia tai mitään muutakaan..

btw. "Circles-ominaisuut."
hyvä että on valinnan vapaus.itse kyllästynyt facebookiin

2930.11.2011 23:14

Näin hienosti piirit toimii:
http://www.youtube.com/watch?v=sVf3UaZePC8

Ihan eri juttu kuin Facebookissa :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto