*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

AfterDawn, tänään 12v

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 10.6.2011 14:27 Kommentteja (41)

AfterDawn, tänään 12v Tänään on taas se päivä käsillä kesästä, kun sivustomme täyttää vuosia ja tapani mukaan horisen viimeksikuluneen vuoden asioista jotain omiani. Eli tosiaan, tänään tulee kuluneeksi tasan 12 vuotta siitä, kun AfterDawn.com avattiin "suurelle" yleisölle (muistaakseni 4 tai 5 tuttua tai tutun tuttua kävi sivuilla ensimmäisen päivän aikana..).
Tuon päivän jälkeen on tapahtunut vaikka ja mitä, sivusto on elänyt ja turvonnut mitä ennalta-arvaamattomimpiin suuntiin. Viimeksi kulunut vuosikin on ollut varsin vaiherikas, moneltakin kantilta, joten keskitytään nyt tässä horinassa siihen.

Tom's Hardware tuotiin Suomeen


Elokuun puolivälissä saimme, monen kuukauden hieromisen jälkeen, vihdoin avattua ensimmäisen franchise -periaatteella toimivan sivustomme, kun avasimme suomenkielisen Tom's Hardware -sivuston. Sivuston avaamisessa ideana oli se, että saimme laajennettua sisältöämme myös PC-raudan puolelle, eli osa-alueelle, joka ei ollut kuulunut sivustomme valikoimaan aiemmin. Samalla saimme tietysti käyttöömme hyvin tunnetun sivustobrändin ja laajat materiaaliresurssit, joita pystymme yksinkertaisesti kääntämään suomeksi englannista.

Tom's Hardwaren tarina on vasta alussa ja liikennemäärät ovat vielä kovin, kovin pieniä, mutta sivusto tuntuu vakiinnuttaneen kuitenkin tietyn vakiokävijäkunnan. Vakiokävijäkunnan kasvaminen ja uutiskommentoinnin aktiivisuuden kasvaminen viikosta toiseen ovat erittäin hyviä merkkejä tulevaisuuden kannalta. Ajatuksemme onkin, että Tom's Hardware on osa meidän pitkän ajan suunnitelmaamme ja tulemme pistämään sivuston kehittämiseen resursseja jatkossa entistä enemmän.

Digiboksivertailusta laitevertailuun, laitevertailusta tuotevertailuun ja tuotevertailusta Edukas.fi:ksi


Vuonna 2006 avasimme sivustollemme digiboksivertailun, jonka ideana oli selkeyttää meneillään olevaa digisiirtymää, jossa Suomi siirtyi analogisista televisiolähetyksistä digitaalisiin lähetyksiin. Idea digiboksien tuotetietokannasta syntyi pitkälti omaan tarpeeseen, kun mistään ei löytynyt vertailukelpoista tietoa digiboksien ominaisuuksista.

Sittemmin digiboksivertailu laajeni ensin taulutelevisioihin ja vuosien mittaan nykyiseen lähes 40 eri tuoteryhmän valikoimaan. Samalla digiboksivertailun nimi on muuttunut, ensin laitevertailuksi, sittemmin tuotevertailuksi (kun mukaan tulivat pelit, jotka eivät oikein mahtuneet "laite" määritelmän alle). Nyt olemme pikkuhiljaa siirtäneet koko vertailuosiota täysin omaan domainiinsa, tavoitteena siirtää koko kokonaisuus vuoden loppuun mennessä Edukas.fi -osoitteeseen. Sinänsä mitään suuria muutoksia tuo omaan domainiinsa siirtyminen ei aiheuta, vaan siirto on tehty lähinnä siksi, että lyhyt ja yksinkertainen "oma" osoite lienee helpompi muistaa, kun etsii tuotteille hintoja tai teknisiä tietoja.

Porukka vaihtuu, mutta karavaani jatkaa kulkuaan..


Pienessä firmassa tapahtuu toisinaan meistä riippumattomia, aika isojakin muutoksia ja näistä olemme päässeet osallisiksi viimeksikuluneen reilun vuoden aikana. "Wanhasta" suomenkielisestä uutistiimistämme ei ole enää tätä kirjoittaessa jäljellä kuin päätoimittajamme, kun sekä Ankle, malagant ja Agent_007 ovat kaikki siirtyneet muihin töihin, kukin tahoillaan. Nykyinen uutistiimimme onkin siis varsin tuoretta perua - teppoI, squi ja Eriol liittyivät tiimiimme noin vuosi sitten.

Uutistiimimme hoitaa nykyisin siis kolmen eri uutisia välittävän sivustomme tarjontaa, kattaen "emo"-AfterDawnin lisäksi myös Puhelinvertailun ja Tom's Hardwaren uutisoinnit.

Uusia maita mukaan


Isoimmat uudistukset yrityksemme toiminnassa viimeksikuluneen vuoden aikana ovat liittyneet uusille kielialueille laajentumiseen. Näkyvin esimerkki tästä on helmikuussa avattu hollanninkielinen AfterDawn, johon palkkasimme samalla myös uutistoimittajan (Plankje) ylläpitämään hollanninkielistä uutistarjontaa. Palkkasimme myös pari viikkoa takaperin ensimmäiset uutistoimittajamme Norjaan ja Tanskaan ja tulemme lähiviikkojen aikana avaamaan sekä uutisalueet että Tom's Hardware -sivustot kyseisissä maissa.

Muutoksia tulossa


Mitään megalomaanisia muutoksia ei sivustoille ole suunnitelmissa tulevan vuoden aikana. Suurimmat uudistukset tulevat liittymään uuteen palvelinrakenteeseen, jonka toivomme nopeuttavan sivujen käyttöä ja ennenkaikkea tuovan mukaan lisää toimintavarmuutta nykyiseen palvelinratkaisuumme verrattuna. Lisäksi tulemme keskittymään olemassaolevien osa-alueidemme jatkokehittämiseen -- esim. Edukas.fi:n tuote- ja hintavalikoima olisi tarkoitus pitää paremmin ajan tasalla jatkossa ja myös keskustelualueidemme ulkoasun ja käytettävyyden suhteen tulemme kokeilemaan uusia juttuja. Myös mm. Facebook- ja OpenID-tunnuksilla keskustelualueiden ja uutiskommentoinnin käyttäminen on pitkän tähtäimen suunnitelmissamme. Lisäksi myös mobiilisivustomme tulevat uusiutumaan tulevien kuukausien aikana ja onpa suunnitelmissa myös jonkinlaisia mobiilisovelluksiakin.

Tässäpä tämän vuotinen katsaus. Kiitän jälleen kerran kaikkia työntekijöitämme ja ennenkaikkea käyttäjiämme viimeksikuluneesta vuodesta. Nyt nauttimaan +30C lämmöstä ja auringonpaisteesta..

-Petteri Pyyny
AfterDawn Oy

Tägit: AfterDawn
Edellinen Seuraava  

41 kommenttia

110.6.2011 14:45

Onnea taasen kerran!


las ballenas son el camino

210.6.2011 14:46

ONNITTELUT JA KIITOKSET!

310.6.2011 14:47

Onnea taasen kerran!


las ballenas son el camino

410.6.2011 14:52

Onnea AD :)



510.6.2011 15:05

Onnea AD:lle =)


610.6.2011 16:14

Onnea Ad :)

710.6.2011 16:23

Onnea aD =)


810.6.2011 16:32

Onnea vaan täältäkin suunnasta..


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

910.6.2011 17:16

Hienoa työtä Teiltä.
Toivon, että mikä perusajatus teillä on leviäsi muuhunkin ajatusmaailmaan.
Onnea Teille.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

1010.6.2011 17:23

ONNEA!!!

1110.6.2011 17:47

Onnea jälleen! Kohta taas hieman enemmän aikaa roikkua täälläkin kun velvollisuudet isäm-maalle on hoidettu ;)


Phenom X4 955BE | HD 5770 | 4GB DDR3 || #afterdawn.com @ QuakeNet

1210.6.2011 18:46

Onnea vaan :) Parhaita sivustoja mitä tiedän.

1310.6.2011 20:13

Niin se vaan aika rientää paljon onnea!



1410.6.2011 22:04

Toivottavasti ei pahaa onnea.

1510.6.2011 22:49

Onnea vaan aD!

1610.6.2011 22:55
jake se minäkin
Vahvistamaton

meillä on sitt merkkipäivä samana päivänä kummallakin. Tosin minä täytän pikkusen enempi, mutt eikun mukavaa merkkipäivää meille kummallekin!
kilistellään tahoillamme - skål!

1710.6.2011 23:06
jake se minäkin
Vahvistamaton

Anteeksi tunkeilevaisuuteni, mutta koska olen kovin kiinnostunut ihmisten nimistä, niin rohkenen kysyä sinultakin, joka vastaat tai et, ihan oman ratkaisusi mukaan. Kysyn siis vain uteliaisuuttani/mielenkiinnosta, ett: Mistä tuo mielestäni hiukka erikoinen sukunimesi, Pyyny, tulee ja mitä se mahdollisesti tarkoittaa? Vai onko se papin kirotusvihree joskus 1900-luvun alkupuolelta, jolloin Suomessa sukunimet yleensäkin otettiin käyttöön ja ihmiset niitä itselleen jostain keksi? Tyyny on paljon tutumpi kuin Pyyny.

Ei siis tarvitse vastata, jos koet kysymykseni liian tunkeilevaksi, tms.

1810.6.2011 23:25
eitoimi96
Inactive

onnea aD ^^

1911.6.2011 0:19

Onnee!

2011.6.2011 1:06

Erittäin suuret onnittelut vaikka vähän seuraavan vuorokauden puolelle myöhästyinkin!!
Samalla voitas kaikki kiitellä sivun olemassa olosta, kun täältä on monet avun itellee löytäny :)

2111.6.2011 10:22

Onnea vaan paljon! Toivon tulevalle vuodelle paljon uusia testejä ja kiinnostavía uutisia! Täällähän me tavataan! :D

2211.6.2011 10:47

Jep,jep onnea vaan vaan 12v täyttäneelle.

2311.6.2011 11:22
joopajoooo
Vahvistamaton

jonne ikään päästy.

2511.6.2011 16:17

Onnea 12-kertaisesti!!! :) Ja mahtavaa kesää koko ylläpidolle ja AfterDawnaajille! :)


3DMark05: 27858, 06: 21477, Vantage: 18882 | Intel core i7 860 3.22GHz | G.Skill 8Gb 1600MHz | Nvidia GeForce GTX 295 | Asus P7P55D Deluxe | LC Power 850W | 2TB Seagate, LaCie | Logitech G19 | Roccat Kone [+] | Roccat Kave 5.1 Headset | BenQ 24"+ LG 19" | Thermaltake Soprano Dx | JVC-RX-5060 @5.1 | Boston Acoustics 12", Pioneer, Philips |

2611.6.2011 16:31
picassa
Inactive

Onnittelut minultakin ja HALIT koko poppoolle! Te ootte aivan superhyperloistavanihaniajafiksujajaavuliaita! Kaikki ois vaikeampaa ilman Afterdawnia!


Se on siinä

2711.6.2011 16:32

sitä samaa täältäkin...


iMac 27" 3.5GHz Quad-core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.9GHz- 8GB 1600MHz DDR3 SDRAM 2X4GB-256GB Flash Storage- NVIDIA GeForce GTX 780M 4GB GDDR5- Apple USB SuperDrive Apple Magic Mouse + Magic Trackpad- Elisa-viihde 100/10 valokuitu. Asus X70AC Series.

2811.6.2011 17:43

Paljon onnea myös tältä suunnalta. Paljon on uusia tuttavuuksia täältäkin löytynyt, eivätkä kaikki suinkaan ole "virtuaali" ystäviä.

Onko ylläpidolla suunnitelmia sivuston kehittämisestä? Missä mennään kunhan alkaa karva kasvaa, ääni madaltua ja tytötkin kiinnostaa? Afterdawn alkaa tulla puberteetti ikään ^^ Itse yritän jatkossakin auttaa apua tarvitsevia ja niin varmasti muutkin käyttäjät.

Onnea vielä kerran.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.6.2011 @ 17:46

Project "Carbage Can" *Enthusiast Overclocker & Gamer*
Red Bull antaa siivet, Koskenkorva antaa nelivedon!

2911.6.2011 18:07

Onnea!!! vielä kerran.
Minun näkemykseni on, että täällä autetaan toinen toisiamme.
Ja kun mainostavat. Minä tein ekan ohjelman vuonna 83 laite Vic-20, vuonna 87 aloitin PC koneiden kanssa.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

3011.6.2011 18:09

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti repino:
Onnea!!! vielä kerran.
Minun näkemykseni on, että täällä autetaan toinen toisiamme.
Ja kun mainostavat. Minä tein ekan ohjelman vuonna 83 laite Vic-20, vuonna 87 aloitin PC koneiden kanssa.
Joko kuuluisin sarjaan extra old senior, tai too old to rock.?

Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

3111.6.2011 20:31
Dollarinen
Vahvistamaton

iPhone on paras Androidin jälkeen!

3211.6.2011 22:21

Synttärionnittelut! Hyvää jatkumista työsarallanne!

3311.6.2011 22:36
spam
Vahvistamaton

Nyyh nyyh, hitto mitä sentimentaalista paskaa. Kasvaa perkuleen nörtit miehiksi!

3411.6.2011 23:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dollarinen:
Nyyh nyyh, hitto mitä sentimentaalista paskaa. Kasvaa perkuleen nörtit miehiksi!
Älykästä...

Project "Carbage Can" *Enthusiast Overclocker & Gamer*
Red Bull antaa siivet, Koskenkorva antaa nelivedon!

3512.6.2011 0:34

Onnea AD:lle. On tullut roikuttua täällä tunti jos toinenkin ja aika paljon apua on löytynyt ja saanut. Kiitokset siis siitä.


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

3612.6.2011 10:32

Onneksi Olkoon!
Täältä sitä on usein apua ja neuvoja löytynyt.
Download.fi on ollut usein tarpeen...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.6.2011 @ 10:32

3712.6.2011 12:42

Onnea täältäkin hieman myöhässä.




1055T|Coolink Silentator|M4A78PRO|GTX580|OCZ Platinum 4Gb-800mhz|500GB+1T|SFGKP550W|Windows 7 Home Premium|G19|Sidewinder X8|X-530

3812.6.2011 23:21

Onnea.


Michael Knight:"ALLRIGHT!!"

3913.6.2011 3:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dollarinen:
iPhone on paras Androidin jälkeen!
Taitaa vaan se iphone tulla Android kokonaisjärjestelmän perässä.

Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

4013.6.2011 10:57

onnee AD =)

4113.6.2011 19:28
Croft
Inactive

Onneksi olkoon, onneksi meillä ei ole enää kuuma, vihaan kuumaa. =)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto