*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tänään testataan IPv6:n toimivuus

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 8.6.2011 09:35 Kommentteja (7)

Tänään testataan IPv6:n toimivuus Maailmalla vietetään tänään IPv6-päivää. Useat suuret verkkopalvelut kuten kaikki Googlen palvelut, Facebook sekä tuhannet muut sivustot ja organisaatiot ottivat käyttöön IPv6-tuen viime yönä 24 tunnin ajaksi. Tarkoituksena on koeajaa IP-standardin uutta versiota ensimmäistä kertaa laajassa mittakaavassa.
Tänään vietettävä IPv6-päivä ei aiheuta netinkäyttäjille toimenpiteitä ja käytännössä sitä tuskin edes huomaa. Vaikka Google on tänään saavutettavissa myös sen IPv6-osoitteen avulla (2001:4860:b009::93), suurin osa käyttäjistä lähettää pakettinsa edelleen IPv4-protokollaa käyttäen, sillä useimpien palveluntarjoajien nimipalvelimet eivät tarjoile käyttäjilleen uusia osoitteita.

Googlen laskelmien mukaan kuitenkin 0,05 prosenttia käyttäjistä kokee ongelmia IPv6-testin aikana. Ongelmia saattaa aiheuttaa väärin asetetut kodin verkkolaitteet kuten ADSL-modeemit. Ongelmat ilmenevät hitaina latausaikoina tai jotkut sivut eivät lataudu ollenkaan.

Nykyiselle IPv4-standardille tarvitaan pian korvaajaa, sillä sen 32-bittinen osoiteavaruus on käytetty loppuun. IPv6 käyttää 128-bittistä osoiteavaruutta eli aiemman runsaan neljän miljardin osoitteen sijaan käytössä on 2^128 osoitetta (340 ja perässä 36 nollaa), joka riittänee hamaan tulevaisuuteen saakka. Suuremman osoiteavaruuden lisäksi IPv6 mahdollistaa pakettien älykkäämmän reitityksen, millä voidaan osittain purkaa nykyisiä pullonkauloja.

Oman operaattorinsa ja laitteistonsa IPv6-yhteensopivuutta voi testata vierailemalla Googlen IPv6-sivustolla.

Tägit: IPv6
Edellinen Seuraava  

7 kommenttia

18.6.2011 12:59

Jotain edistystä tällekki alalle. Ihmeen pitkään tätäki pitäny ootella. IP:t loppuu, mutta siltikään kukaan ei halua käyttää rahaa IPv6:n käyttöön ottoon vaikka tekniikka ja tietotaito tohon ollu ties kuinka pitkään.

28.6.2011 13:34

Voi ei, olisi pitänyt hoitaa surffailut eilen, koska nyt kaikki on sekaisin ja kaatuilee!

Ja hienoa että päästään eteenpäin. Näistä teknologisista yksityiskohdista en IP-versioiden kohdalla paljon tiedä, mutta ilmeisesti nyt on taas IP-osoitteita jaossa. Mikä on tietysti ihan kelpo juttu :D

38.6.2011 13:57

"340 ja perässä 36 nollaa" Tuo on 340 sextiljoonaa btw...

48.6.2011 15:19

Ja mikkisofta ostaa 35 nolla pois kuljeskelemasta ... Ihan joutessaan.

Onkohan ip-alalla tukkureita ?



"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

58.6.2011 16:40

Kummallista. Tuo Googlen IPV6 testisivu sanoo että olen valmis IPV6:een. Taas tämä toinen vakuuttavamman näköinen IPV6 testi näyttää ettei mikään IPV6:en osalaue toimi.

Miksi AD ei ollut mukana (vai oliko?)? Vai riippuiko asia AD:sta (ettei nettiyhteyksien tarjoajalla ollut tukea?)?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.6.2011 @ 16:41

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

68.6.2011 19:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:
Kummallista. Tuo Googlen IPV6 testisivu sanoo että olen valmis IPV6:een. Taas tämä toinen vakuuttavamman näköinen IPV6 testi näyttää ettei mikään IPV6:en osalaue toimi.

Nähtävästi ilmoittaa valmiiksi, jos IPv6:sta ei ole ongelmia. Ei minullakaan ole IPv6 tukea, joten kaikki sivustot, jotka tarjoavat myös IPv4 yhteyden toimivat.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:

Miksi AD ei ollut mukana (vai oliko?)? Vai riippuiko asia AD:sta (ettei nettiyhteyksien tarjoajalla ollut tukea?)?

Veikkaan operaattoria, vaikken tiedäkään. Ainakin täällä Sonera estää edistyksen.

79.6.2011 10:26

Minulla on kaikki muut ok paitisi nämä: Test IPv6 large packet ja Test with IPv6 DNS record, minullakin tuo toinen testi näytti kaikki ok..mutta tämä pakettidata ja dns ovat varmaan Soneran heiniä...


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto