*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tuomioistuin: Torrent-sana yllyttää laittomuuksiin

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 3.6.2011 10:38 Kommentteja (15)

Tuomioistuin: Torrent-sana yllyttää laittomuuksiin Ranskan vetoomustuomioistuin on tuoreessa päätöksessään säilyttänyt ranskalaismiehelle langetetun tuomion, jonka hän sai vuonna 2009 kahden torrent-sivuston pyörittämisestä. Häneltä penätään 17.000 euron vahingonkorvauksia, joiden lisäksi hän joutuu maksamaan 3.000 euron oikeudenkäyntikulut.
Syytettynä ollut sai tuomionsa TorrentNews.net-uutissivuston ja Torrent-public-center.com-metahakukoneen ylläpidosta. Erikoiseksi tuomion tekee se, että syyttäjä ei onnistunut todistamaan väitteitä, joita hän esitti syytettyä vastaan. Ranskalaisen tekijänoikeusjärjestö SACEMin näkemyksen mukaan, että sivustoilla jaettiin tekijänoikeudenalaista materiaalia, mistä hän hyötyi taloudellisesti sivustoilla esitettyjen mainosten ansiosta.

Blackistef-nimimerkillä kirjoittava syytetty puolustautui SACEMin väitteitä vastaan sanomalla, ettei hän voi olla vastuussa sivuston käyttäjien tekemisistä. Oikeus kuitenkin katsoi, että Blackistef oli tietoinen sivustolla tehtävistä laittomuuksista, ja että jo sivustojen nimissäkin esiintyvä sana "torrent" yllyttää tekijänoikeudenalaisten tiedostojen jakamiseen. Oikeus ei kuitenkaan pystynyt todistamaan, että sivustolla olisi oikeasti jaettu tiedostoja.

Puolustuspuheenvuorossaan Blackistef huomauttaa lisäksi, että sivustoilla ei esitetty mainoksia. SACEMin mainoksiksi kuvittelemat bannerit olivat todellisuudessa käyttäjien allekirjoituksissa olevia kuvia, joiden esittämisestä hänelle ei kerry tuloja.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

13.6.2011 11:27

"Jo sivustojen nimissäkin esiintyvä sana 'torrent' yllyttää tekijänoikeudenalaisten tiedostojen jakamiseen"

Entäs esim nämä:
- http://torrent.ubuntu.com/
- http://torrent.fedoraproject.org/
- http://torrents.freebsd.org:8080/

Noissa tuo 'Torrent' sana ei toisaalta ole sivustojen nimissä mutta URL:ässä kylläkin.

Kyllähän torrenttisivusto/-trackeri on laillista pystyttää kunhan torrentit ovat laillisia. Ja sitten tuo uutissivusto-osuus. Saahan asioista uutisoida. Sananvapaudenhan pitäisi olla koko EU:n alueella. Ihan laillista on uutisoida torrentteihin liittyvistä asioista, kunhan sekin tapahtuu lain mukaan. Kiinnostaisi tietää mikä siinä uutisivusto-osuudessa on rikkonut lakia.

Ja mitä se tommonen on että annetaan syyte ilman todistetta!! Eihän ketään voi tuomita ilman todisteita!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.6.2011 @ 11:28

BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

23.6.2011 11:29

Tää uutinen yllyttää mua avaamaan PirateBayn, koska tässä mainitaan sana 'torrent' nii monta kertaa.
Eiku.. WHAT?!

33.6.2011 11:29

Näin. Kuinka kauan kestää, että pelkkä torrentin mainitseminen johtaa syytteisiin ja oikeudenkäsittelyyn?
Ehdotan siinä vaiheessa kansalaistottelemattomuutta, jossa tuhannet suomalaiset nettisivustot mainitsevat torrent-sanan tai linkkaavat Pirate Bayhin. Yrittäkööt sitten haastaa 1000 nettifirmaa oikeuteen.

43.6.2011 11:42

"Kävin tiedät kai missä sivulla" Koskahan joutuu puhumaan noin?

53.6.2011 12:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeitsei:
Näin. Kuinka kauan kestää, että pelkkä torrentin mainitseminen johtaa syytteisiin ja oikeudenkäsittelyyn?
Ehdotan siinä vaiheessa kansalaistottelemattomuutta, jossa tuhannet suomalaiset nettisivustot mainitsevat torrent-sanan tai linkkaavat Pirate Bayhin. Yrittäkööt sitten haastaa 1000 nettifirmaa oikeuteen.
Kannatetaan. Ja kotisivujen osoitteisiin /torrent/ ja minä muutan nikiksi Torrent2003z.

63.6.2011 12:21

Sana "tuomioistuin" yllyttää älyttömyyksiin.

73.6.2011 13:43

Langetetaan "tuomioita" ilman todisteita ja ilman pitävää näyttöä???

Vain TOTALITARISTISISSA VALTIOISSA tuollaista sairasmielistä "oikeudenjakoa"!


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

83.6.2011 13:50

Joo, jos minä joudun joskus syytteeseen latailuista, tiedän mitä syyttää. Syy on a) yhteiskunnan joka yllytti siihen b) torrent-sanan käytön.

93.6.2011 14:20

Tää uutinenhan on täysin laiton, kohta repsahdan torrentteihin...



103.6.2011 15:11

Huomatkaa muuten että tuo tapahtui Ranskassa, ei Suomessa. Luulen ettei tuolla lailla olisi voitu tuomita täällä Suomessa.

Mutta kattokaapa tämä:
http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2011/06/03/finreactor-tuomittu_satoja_tuhansia_korvauksia_15_vuotta_velkavankeutta


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

113.6.2011 15:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kasavuori:

Sana "tuomioistuin" yllyttää älyttömyyksiin.
Nauroin.

123.6.2011 17:56

Milläs nimellä tällä perusteella sitten aletaan kutsumaan pientä vuoristopuroa?
Ehdotuksia?
Taitankin alkaa minäkin välittämään tietoja "torrenttien" kautta.
Puro-Joki-Isompi joki-suisto- Meri- aallot....


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

134.6.2011 11:11

Torrentithan eivät itsessään ole laittomia ja jaetaanhan Linux-jakeluitakin niiden kautta.

Ranska on nyt muutenkin vaipumassa Mussolinilaisuuteen. Tämä on yksi vain osa sitä suuntaa johon Ranska on menossa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.6.2011 @ 11:13

144.6.2011 14:23

Onko vain muisto siitä "La Liberte...", vapaus veljeys tasa-arvo.


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

156.6.2011 10:03

Tuomio ilman todisteita lain rikkomisesta. Tuomio jonkun sanan käytön perusteella! En edes jaksa luetella kaikkia ihmisoikeuksia joita tällainen loukkaa! Näköjään mafia saa nykyään tuomittua kenet tahansa ihan milloin vaan, ainakin Ranskassa. Laitan muuten kyseisen maan ja kaiken sieltä tulevan boikottiin ja kehoitan kaikkia toimivaan samoin.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto