*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Iron Sky -elokuvan tekijät kritisoivat TTVK:n Pirate Bay -hakemusta

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 26.5.2011 18:58 Kommentteja (10)

Iron Sky -elokuvan tekijät kritisoivat TTVK:n Pirate Bay -hakemusta Suomalainen Iron Sky -elokuvaa työstävä kollektiivi kritisoi kovin sanoin Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen tänään Helsingin hovioikeudelle jättämää haastetta, jolla järjestö yrittää saada teleoperaattori Elisan estämään asiakkaidensa pääsyn The Pirate Bayn palvelimille.
Jo yhden menestyselokuvan ilmaiseksi netissä jakaneet elokuvantekijät kertovat odottavansa viihteen nettimyynnin kasvua, mutta tekijänoikeusjärjestöjen lähestymistapaa piratismitaisteluun pidetään vääränä.

Blogiviestissään Iron Sky -tiimi kummastelee tekijänoikeusjärjestöjen olematonta ymmärrystä Internetin perustavanlaatuisista tekniikoista. Media-alalla itsensä elättävät elokuvantekijät neuvovat tekijänoikeusjärjestöjä lopettamaan taistelun tuulimyllyjä vastaan ja tarjoamaan toimivia sisältöpalveluja laittomien lähteiden tilalle.

Tekijänoikeusjärjestöjen asenne piratismin kukistamiseen on koomisen nurinkurinen; samalla logiikalla julkista liikennettä ei voida kehittää, ennenkuin yksityisautot on hävitetty Suomesta. Suostuisitko sinä kävelemään töihin kolme vuotta, kun autoilu on kielletty ja metro kulkee vasta rautatieaseman ja Kampin väliä?


Suurimpana esteenä kuluttajan kannalta toimivien palveluiden kehittämisessä ryhmä näkee tiukan tekijänoikeuslainsäädännön, jonka virallisena tarkoituksena on mahdollistaa kannattava sähköinen liiketoiminta.

Esimerkeiksi toimivista ja kuluttajaa hyvin palvelemista palveluista nostetaan TVkaista, jonka mediayhtiöt ovat haastaneet oikeuteen tekijänoikeuslakien nojalla. Elokuvantekijöiden mielestä nyt olisi aika kannustaa todelliseen innovointiin höllentämällä liiallisen rajoittavaa lainsäädäntöä.

Lue koko viesti täältä.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

126.5.2011 19:30

Pirun hyvä vertaus tuo.

Asia tekstiä pojat puhuu :) Saisipa vain tuon Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksenkin tajuamaan saman..

226.5.2011 19:38
rämesakke
Vahvistamaton

Nostan hattua Elisalle ja muillekin operaattoreille jotka eivät suostu tuollaiseen toimintaan. Olen muutenkin sitä mieltä että suojatkoon sitten elokuvansa ja musiikkinsa niin hyvin kuin voivat ja piste.Katsotaan mitä ostajat suosivat tämän jälkeen, itse ainakin ostan enemmän elokuvia ja musiikkia kun sitä on tarjolla ja hinnat kohdallaan. Myyjät taipukoon markkinoiden tahtoon niin se markkinatalous toimii. On käsittämätöntä rellestystä nuo vaatimukset joita esitetään kuluttajille toivon tosiaan että kuluttajat osoittavat ja äänestävät jaloillaan mistä ja keneltä ostavat tuotteensa.
eläköön kuluttajan vapaus valita tuotteensa mistä haluaa

rämesakke

326.5.2011 20:13

Nopeasti tästä nousikin haloo ja monet tätä ovat jo ehtineet kritisoimaan. Hyvä kannanotto kieltämättä.

426.5.2011 20:39

Asiaa! Onko taustalla vain rahastuksen menettämisen pelko, vai uuden kehittämisen kieltäminen?
Rehellisesti voisin kertoa, että ensimmäisen musan latasin 70-luvun alussa kasettimankalla. Ja minua todella kiinnostavia teoksia voin joskus kopioida, ja mikäli joku tekee todella hyvän teoksen, niin sen minä todella ostan.
Onko jollakin taholla halu, että savumerkkien kopioinnistakin pitäisi maksaa teostomaksu?
Jos joku vielä selittäisi tosiasian, että mihin nämä teostomaksut menevät?
Eikö ole ilmaista mainosta teoksille, kun niistä kerrotaan jopa uutisissa tai niitä toistetaan usein medioissa.
Toivon, että järki voittaa.
( Elisa, en jätä sinua, ja olen Sinua kestänyt jo yli 15 vuotta) ;)


Internet, Vapaitten ihmisten tapa elää ilman rajoja tai Rajoituksia, ajatus Joka säilyy..

526.5.2011 22:17

Onko Soneralla noin hätä.


Luulo on kaikkien mokien äiti

627.5.2011 8:45

Tällä hetkellä operaattoreille plussat että ovat jättäneet moisen asian omaan arvoonsa eli eivät noteeraa ko asiaa. Mutta jos alkavat tuohon on se loputon suo...


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

727.5.2011 10:59

Ironsky.. Tuo elokuvien DukeNukem..

827.5.2011 15:05

Kerrankin asiaa!!! Esimerkkikin sopi loistavasti tuohon. En itse todellakaan kävelisi kolmea vuotta!


BSOD is a registered trademark of Microsoft Corporation | Windowsin lähdekoodi

927.5.2011 16:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Ironsky.. Tuo elokuvien DukeNukem..
Star Wreckkiä tehtiin 7 vuotta, ja Iron Sky on isompi tuotanto. En yhtään ihmettele että kestää.

Rape is never funny. Unless its a clown.

103.6.2011 14:10

Sananvapautta voi soveltaa myös luomalla audiovisuaalista materiaalia ja teoksia netin sosiaalisten medioiden ja verkostojen avulla...


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
2 kommenttia
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto