*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sharp esitteli 16 kertaa Full HD:ta tarkemman LCD-paneelin

Kirjoittaja Panu Roivas (Google+) @ 19.5.2011 19:31 Kommentteja (14)

Sharp esitteli 16 kertaa Full HD:ta tarkemman LCD-paneelin Japanissa kehitetään NHK:n toimesta nykyisen HDTV:n seuraajaa, Super Hi-Visionia, mutta sen huimaan 7680x4320-resoluutioon ei ole tätä ennen ollut olemassa näyttöä. Nyt Japanilainen Sharp on esitellyt SID-messuilla ensimmäistä prototyyppiä 85-tuumaisesta näytöstä joka kykenee Super Hi-Visionin resoluutioon, joka on 16 kertaa tarkempi kuin Full HD.
Sharpin prototyypissä on 103 pikseliä tuumalla (yhteensä 33 megapikseliä), mikä on kohtuullinen parannus esimerkiksi 60 tuuman Full HD -paneelista jossa pikseleitä tuumalle mahtuu 36. Sharp kertoo 10-bittisen paneelin kirkkaudeksi 300 cd/m^2 ja virkistystaajuudeksi 60 Hz.

Valitettavasti aivan lähiaikoina paneeli ei ole tulossa markkinoille, sillä NHK odottaa Super Hi-Vision -tason lähetysten alkavan vasta 2020.


Tägit: Sharp
Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

119.5.2011 19:44

Voisiko joku viisas kertoa, kuinka tarkka kuva suunnilleen on elokuvateattereissa?

219.5.2011 20:07
sdfhgg
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti asdasd567:
Voisiko joku viisas kertoa, kuinka tarkka kuva suunnilleen on elokuvateattereissa?
Oliskohan ollu joku nelisen kertaa Full HD. En kyllä mene vannomaan, että oikein nyt muistan.

319.5.2011 20:14
qjhqgq
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti asdasd567:
Voisiko joku viisas kertoa, kuinka tarkka kuva suunnilleen on elokuvateattereissa?
http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution

419.5.2011 20:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti asdasd567:
Voisiko joku viisas kertoa, kuinka tarkka kuva suunnilleen on elokuvateattereissa?
Joissakin pienemissä kinopalatsin saleissa ainakin joku vuosi sitten oli vain 1080p tykit.

519.5.2011 20:20
El_ias
Inactive

Suomen teattereissa tuo 4k x 2k taitaa olla suurin, eli juurikin tuo 4 kertaa f hd

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.5.2011 @ 20:21

619.5.2011 20:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti sdfhgg:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti asdasd567:
Voisiko joku viisas kertoa, kuinka tarkka kuva suunnilleen on elokuvateattereissa?
Oliskohan ollu joku nelisen kertaa Full HD. En kyllä mene vannomaan, että oikein nyt muistan.
Suomessa Finnkinon nykyisissä digiprojektoreissa varmaan kaikissa 2k-tarkkuus, vain hieman "full hd":tä tarkempi. Maailmalla on yleistymässä 4k-projektorit. Filmikuvan raekokoa ei voi suoraan verrata digiprojektorien pikselimäärään, mutta tuota super hi-visionin (8k) -tarkkuutta pidetään jo paremmatkin filmitarkkuudet ylittävänä.

719.5.2011 20:27
AfterDawn Addict

No huomaako sitä eroa enään?
Alkaa menemään isoiksi nämä luvut..


890GX Extreme3,Phenom II X6 1055T,Mugen 2,GTX 460 OC,Kotelo R3,HyperX 2x2GB DDR3 1600MHz,Kiintolevy F3 1TB,
Blu-ray,Antec TruePower 550W,BenQ 24LED,Acer V223HQ,Creative Gigaworks T3,Razer Arctosa,Logitech G400,Siberian V2 Blue Edition,G27 Ratti,Asus X5DC läppäri,Samsung 6-sarjan 40,PS3 320Gb,NuForce NE700X,Brother MFC-J6710DW, Nokia Lumia 800, Motorola Razr Maxx, B&W C5 mobile headphones

819.5.2011 20:29

Millähän ne esittävät sitä grafiikkaa? Vai suoraan muistikortilta digikameran kuvia.

Ei taida vielä löytyä näytönohjainta jolla tuolla resolla pyöris mitään?

919.5.2011 20:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pc_P:
No huomaako sitä eroa enään?
Alkaa menemään isoiksi nämä luvut..
kyllä ainakin isommissa näytöissä eron huomaa, missä se kuva oikeasti näyttää paremmalta.

1019.5.2011 20:39

Kylläpä tollane 80+ tuumane näyttö pikseleitä alkaaki jo vaatimaa..

1119.5.2011 20:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pc_P:
No huomaako sitä eroa enään?
Alkaa menemään isoiksi nämä luvut..
Ihmissilmä erottaa sinne 300dpi asti, mutta eipä telkkua ihan vierestä katotakkaan niin ei välttämättä tarvi. Tietokonenäyttöihin kylläkin olis iha jepa.

1219.5.2011 21:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pc_P:
No huomaako sitä eroa enään?
Alkaa menemään isoiksi nämä luvut..
Verrattuna 1080p:hen tai vastaavaan? Huomaa. NHK:n testeissä muutama vuos sitten ihmisille tuli motion sicknessiä ja muita oireita, kun silmä ei enää "ymmärrä", että kuva on kuvaa :-) Eli joo, ainakin aivo huomaa eron 4k vs 8k..

1320.5.2011 0:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti asdasd567:
Voisiko joku viisas kertoa, kuinka tarkka kuva suunnilleen on elokuvateattereissa?
Elokuvia kuvataan nykyään esimerkiksi Red One Elokuvakameralla, joka on noin 4X Fullhd kuvaa

1420.5.2011 18:48

Digitaalinen ikkuna. :D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
1 kommentti
Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....

Uutisarkisto