*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Hyvitysmaksuille mietitään vaihtoehtoja

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 7.3.2011 18:26 Kommentteja (12)

Hyvitysmaksuille mietitään vaihtoehtoja Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin (r.) haluaa selvittää voisiko nykyistä hyvitysmaksujärjestelmää järjestää tarkoituksenmukaisemmalla tavalla. Ministeriössä nähdään nykyisen järjestelmän ongelmana laitteiden yhä suurempi yhteensulautuminen ja sen mukanaan tuomat määrittelyongelmat.
Selvitystä tekemään on kutsuttu Yleisradion entinen toimitusjohtaja Arne Wessberg, jonka tehtävänä on tutkia mikä vaihtoehtoinen tapa olisi hyvä vaihtoehto nykyiselle laitepohjaiselle maksujärjestelmälle. Lähtökohtana on ministeriön mukaan pidettävä tekijöiden ja muiden oikeudenhaltijoiden oikeus kohtuulliseen korvaukseen yksityisestä kopioinnista.

Nykyään hyvitysmaksua peritään esimerkiksi tyhjistä CD- ja DVD-levyistä, kovalevyllisistä digisovittimista, videotallentimista ja viime syksystä lähtien myös ulkoisista kiintolevyistä. Tekijänoikeusjärjestöt ovat toistuvasti esittäneet myös kännyköiden lisäämistä maksun piiriin.

Tägit: Hyvitysmaksu
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

17.3.2011 18:31

Nytpä varmistui sekin, että ei tarvitse RKP:tä äänestää. Järjetöntä, että leve/elokuva teollisuus senkuin koittaa estää kopiointi ja samaan aikaan pitäisi hyvittää omasta kopioinnista tulevia menetyksiä (?) maksamalla näitä järjettömän suuria maksuja kaikista mahdollisista vehkeistä - voi v**tu että toi Wallin on kanssa yks spede

27.3.2011 19:00

Lainaus:
Selvitystä tekemään on kutsuttu Yleisradion entinen toimitusjohtaja Arne Wessberg
Siinäpä vasta pätevä, puolueeton ja asiantunteva kaveri siihen hommaan..

37.3.2011 19:31
Möö
Vahvistamaton

Toimiva systeemihän on olemassa. Sinne Sossun luukulle nämä taiteilijat, sinne muukin kansa joutuu menemään jos ei lyö työ leiville...

47.3.2011 19:49

@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.


-Make-

57.3.2011 22:49
neptunus
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:
@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.
Repesin! :)
Mut jos Anssi Kelan sais vielä sotkettua tohon.... Eikös se käynny siellä eduskunnassa itkeskelemässä laskeneita tuloja.... Sillä ois ja varmaan hyviä ideoita.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.3.2011 @ 22:53

67.3.2011 23:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti neptunus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:
@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.
Repesin! :)
Mut jos Anssi Kelan sais vielä sotkettua tohon.... Eikös se käynny siellä eduskunnassa itkeskelemässä laskeneita tuloja.... Sillä ois ja varmaan hyviä ideoita.
Mut Anssi Kela itkee aiheesta...ei kai sen musiikkia kuuntele kukaan ni ei oo tulojakaan...mut silti tarttis jotain saada ku ei viittis töihinkään mennä...

78.3.2011 1:50

Onneksi vielä toistaiseksi on laillista ostaa ulkomailta teostoverovapaata tallennusmediaa ja rautaa, toistaiseksi.

88.3.2011 6:27
rollepelle1
Vahvistamaton

hienoa että etitään parempia vaihtoehtoja nykyiseen laitteisiin perustuvaan rahankerjuu operaatioon. Mikäs siinä jos nuita taiteilija maksuja joutuu maksamaan, jos heidän tuotantoaan käyttää. Kovalevy saatika sitten kännykkä vaan ei ole kenenkään viihdetaiteilijan tuotantoa ;)

98.3.2011 8:17

Mahtava idea! Eikö tässäkin voisi soveltaa uuden mediamaksun tapaista käytäntöä eli kaikki maksaa! Kuitenkin waretatte musiikkia ja laitatte sitä puhelimiinne ja kovalevyille ja ties minne. Onneksi on alan ammattilainen laitettu selvittämään mahdollisimman tehokas keino vetämään rahaa ihmisiltä.
</sarkasmi> Haloo taas!

109.3.2011 8:51

Saa nähdä miten käy, ojasta allikkoon?

Kyllä se raha on tänä päivänä joka sanelee kuka on oikeassa.

1114.3.2011 9:05

eikös se mediamaksu kohta runnota läpi .. ainii mut se on vaan Yleä varten

1214.3.2011 13:15

Ja mikähän on suurin syy ettei suomalaiset taiteilijat tule toimeen?
Antakaa niille ruokakuponkeja rahan sijaan niin johan alkaa varat riittämään -.-

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
3 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
1 kommentti
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....

Uutisarkisto