*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Hyvitysmaksuille mietitään vaihtoehtoja

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 7.3.2011 18:26 Kommentteja (12)

Hyvitysmaksuille mietitään vaihtoehtoja Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin (r.) haluaa selvittää voisiko nykyistä hyvitysmaksujärjestelmää järjestää tarkoituksenmukaisemmalla tavalla. Ministeriössä nähdään nykyisen järjestelmän ongelmana laitteiden yhä suurempi yhteensulautuminen ja sen mukanaan tuomat määrittelyongelmat.
Selvitystä tekemään on kutsuttu Yleisradion entinen toimitusjohtaja Arne Wessberg, jonka tehtävänä on tutkia mikä vaihtoehtoinen tapa olisi hyvä vaihtoehto nykyiselle laitepohjaiselle maksujärjestelmälle. Lähtökohtana on ministeriön mukaan pidettävä tekijöiden ja muiden oikeudenhaltijoiden oikeus kohtuulliseen korvaukseen yksityisestä kopioinnista.

Nykyään hyvitysmaksua peritään esimerkiksi tyhjistä CD- ja DVD-levyistä, kovalevyllisistä digisovittimista, videotallentimista ja viime syksystä lähtien myös ulkoisista kiintolevyistä. Tekijänoikeusjärjestöt ovat toistuvasti esittäneet myös kännyköiden lisäämistä maksun piiriin.

Tägit: Hyvitysmaksu
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

17.3.2011 18:31

Nytpä varmistui sekin, että ei tarvitse RKP:tä äänestää. Järjetöntä, että leve/elokuva teollisuus senkuin koittaa estää kopiointi ja samaan aikaan pitäisi hyvittää omasta kopioinnista tulevia menetyksiä (?) maksamalla näitä järjettömän suuria maksuja kaikista mahdollisista vehkeistä - voi v**tu että toi Wallin on kanssa yks spede

27.3.2011 19:00

Lainaus:
Selvitystä tekemään on kutsuttu Yleisradion entinen toimitusjohtaja Arne Wessberg
Siinäpä vasta pätevä, puolueeton ja asiantunteva kaveri siihen hommaan..

37.3.2011 19:31
Möö
Vahvistamaton

Toimiva systeemihän on olemassa. Sinne Sossun luukulle nämä taiteilijat, sinne muukin kansa joutuu menemään jos ei lyö työ leiville...

47.3.2011 19:49

@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.


-Make-

57.3.2011 22:49
neptunus
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:
@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.
Repesin! :)
Mut jos Anssi Kelan sais vielä sotkettua tohon.... Eikös se käynny siellä eduskunnassa itkeskelemässä laskeneita tuloja.... Sillä ois ja varmaan hyviä ideoita.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.3.2011 @ 22:53

67.3.2011 23:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti neptunus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:
@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.
Repesin! :)
Mut jos Anssi Kelan sais vielä sotkettua tohon.... Eikös se käynny siellä eduskunnassa itkeskelemässä laskeneita tuloja.... Sillä ois ja varmaan hyviä ideoita.
Mut Anssi Kela itkee aiheesta...ei kai sen musiikkia kuuntele kukaan ni ei oo tulojakaan...mut silti tarttis jotain saada ku ei viittis töihinkään mennä...

78.3.2011 1:50

Onneksi vielä toistaiseksi on laillista ostaa ulkomailta teostoverovapaata tallennusmediaa ja rautaa, toistaiseksi.

88.3.2011 6:27
rollepelle1
Vahvistamaton

hienoa että etitään parempia vaihtoehtoja nykyiseen laitteisiin perustuvaan rahankerjuu operaatioon. Mikäs siinä jos nuita taiteilija maksuja joutuu maksamaan, jos heidän tuotantoaan käyttää. Kovalevy saatika sitten kännykkä vaan ei ole kenenkään viihdetaiteilijan tuotantoa ;)

98.3.2011 8:17

Mahtava idea! Eikö tässäkin voisi soveltaa uuden mediamaksun tapaista käytäntöä eli kaikki maksaa! Kuitenkin waretatte musiikkia ja laitatte sitä puhelimiinne ja kovalevyille ja ties minne. Onneksi on alan ammattilainen laitettu selvittämään mahdollisimman tehokas keino vetämään rahaa ihmisiltä.
</sarkasmi> Haloo taas!

109.3.2011 8:51

Saa nähdä miten käy, ojasta allikkoon?

Kyllä se raha on tänä päivänä joka sanelee kuka on oikeassa.

1114.3.2011 9:05

eikös se mediamaksu kohta runnota läpi .. ainii mut se on vaan Yleä varten

1214.3.2011 13:15

Ja mikähän on suurin syy ettei suomalaiset taiteilijat tule toimeen?
Antakaa niille ruokakuponkeja rahan sijaan niin johan alkaa varat riittämään -.-

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen Huippusuosittu CCleaner meni myyntiin – Avast osti sen (21.7.2017 09:36)
Ilmaista virustorjuntaohjelmistoa kehittävä Avast on päättänyt ostaa huippusuosittua CCleaner-siivousohjelmaa kehittävän Piriformin. Tarkoituksena on tarjota CCleaneria jatkossakin omana tuotteenaan, ....
5 kommenttia
Applen ja akkuvalmistaja sopimukseen – Poikiiko tuotantoa Uudenkaupungin tehtaalle? Applen ja akkuvalmistaja sopimukseen – Poikiiko tuotantoa Uudenkaupungin tehtaalle? (21.7.2017 08:54)
Apple ja kiinalainen akkuvalmistaja Contemporary Amperex Technology (CATL) ovat solmineet salassapitosopimuksen, uutisoi Yicai Global . Mielenkiintoiseksi sopimuksen tekee suomalaisten näkökulmasta ....
Samsungin syksyn kovin julkistus nähdään elokuun 23. päivä Samsungin syksyn kovin julkistus nähdään elokuun 23. päivä (21.7.2017 08:26)
Ei tarvitse olla kovin kummoinen meedio arvatakseen, että Samsungin seuraava Note-malliston älypuhelin julkistetaan viime vuoden tapaan elokuussa. Vielä vähemmän selvännäkijän taitoja tarvitaan ....
2 kommenttia
OnePlussalta päivitys huippupuhelimelle, korjaa hätäpuheluongelman OnePlussalta päivitys huippupuhelimelle, korjaa hätäpuheluongelman (20.7.2017 23:10)
OnePlus on julkaissut päivityksen OnePlus 5 -huippupuhelimelleen. Oxygen OS 4.5.6 on kuitenkin vain minimaalinen päivitys, joka ainoastaan korjaa yhden, mutta mahdollisesti sitäkin kohtalokkaamman ongelman. ....
Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa Windows levittäytyy kaikkialle – Tältä näyttää Windows termostaatissa (20.7.2017 12:16)
Älypuhelinbuumin laantuessa teknologiayhtiöiden fokus on siirtynyt levittämään langattoman tiedonsiirron mahdollisuuksia arkipäiväisempiin laitteisiin, joissa tiedonkäsittelyllä saadaan aikaa ....
10 kommenttia

Uutisarkisto