*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Hyvitysmaksuille mietitään vaihtoehtoja

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 7.3.2011 18:26 Kommentteja (12)

Hyvitysmaksuille mietitään vaihtoehtoja Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin (r.) haluaa selvittää voisiko nykyistä hyvitysmaksujärjestelmää järjestää tarkoituksenmukaisemmalla tavalla. Ministeriössä nähdään nykyisen järjestelmän ongelmana laitteiden yhä suurempi yhteensulautuminen ja sen mukanaan tuomat määrittelyongelmat.
Selvitystä tekemään on kutsuttu Yleisradion entinen toimitusjohtaja Arne Wessberg, jonka tehtävänä on tutkia mikä vaihtoehtoinen tapa olisi hyvä vaihtoehto nykyiselle laitepohjaiselle maksujärjestelmälle. Lähtökohtana on ministeriön mukaan pidettävä tekijöiden ja muiden oikeudenhaltijoiden oikeus kohtuulliseen korvaukseen yksityisestä kopioinnista.

Nykyään hyvitysmaksua peritään esimerkiksi tyhjistä CD- ja DVD-levyistä, kovalevyllisistä digisovittimista, videotallentimista ja viime syksystä lähtien myös ulkoisista kiintolevyistä. Tekijänoikeusjärjestöt ovat toistuvasti esittäneet myös kännyköiden lisäämistä maksun piiriin.

Tägit: Hyvitysmaksu
Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

17.3.2011 18:31

Nytpä varmistui sekin, että ei tarvitse RKP:tä äänestää. Järjetöntä, että leve/elokuva teollisuus senkuin koittaa estää kopiointi ja samaan aikaan pitäisi hyvittää omasta kopioinnista tulevia menetyksiä (?) maksamalla näitä järjettömän suuria maksuja kaikista mahdollisista vehkeistä - voi v**tu että toi Wallin on kanssa yks spede

27.3.2011 19:00

Lainaus:
Selvitystä tekemään on kutsuttu Yleisradion entinen toimitusjohtaja Arne Wessberg
Siinäpä vasta pätevä, puolueeton ja asiantunteva kaveri siihen hommaan..

37.3.2011 19:31
Möö
Vahvistamaton

Toimiva systeemihän on olemassa. Sinne Sossun luukulle nämä taiteilijat, sinne muukin kansa joutuu menemään jos ei lyö työ leiville...

47.3.2011 19:49

@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.


-Make-

57.3.2011 22:49
neptunus
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:
@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.
Repesin! :)
Mut jos Anssi Kelan sais vielä sotkettua tohon.... Eikös se käynny siellä eduskunnassa itkeskelemässä laskeneita tuloja.... Sillä ois ja varmaan hyviä ideoita.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.3.2011 @ 22:53

67.3.2011 23:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti neptunus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mniskane:
@2 sitten vielä Liedes konsultoimaan siihen projektiin niin siinä onkin varsinainen "dream team". Enää puuttuu Kotila ja Karpela.
Repesin! :)
Mut jos Anssi Kelan sais vielä sotkettua tohon.... Eikös se käynny siellä eduskunnassa itkeskelemässä laskeneita tuloja.... Sillä ois ja varmaan hyviä ideoita.
Mut Anssi Kela itkee aiheesta...ei kai sen musiikkia kuuntele kukaan ni ei oo tulojakaan...mut silti tarttis jotain saada ku ei viittis töihinkään mennä...

78.3.2011 1:50

Onneksi vielä toistaiseksi on laillista ostaa ulkomailta teostoverovapaata tallennusmediaa ja rautaa, toistaiseksi.

88.3.2011 6:27
rollepelle1
Vahvistamaton

hienoa että etitään parempia vaihtoehtoja nykyiseen laitteisiin perustuvaan rahankerjuu operaatioon. Mikäs siinä jos nuita taiteilija maksuja joutuu maksamaan, jos heidän tuotantoaan käyttää. Kovalevy saatika sitten kännykkä vaan ei ole kenenkään viihdetaiteilijan tuotantoa ;)

98.3.2011 8:17

Mahtava idea! Eikö tässäkin voisi soveltaa uuden mediamaksun tapaista käytäntöä eli kaikki maksaa! Kuitenkin waretatte musiikkia ja laitatte sitä puhelimiinne ja kovalevyille ja ties minne. Onneksi on alan ammattilainen laitettu selvittämään mahdollisimman tehokas keino vetämään rahaa ihmisiltä.
</sarkasmi> Haloo taas!

109.3.2011 8:51

Saa nähdä miten käy, ojasta allikkoon?

Kyllä se raha on tänä päivänä joka sanelee kuka on oikeassa.

1114.3.2011 9:05

eikös se mediamaksu kohta runnota läpi .. ainii mut se on vaan Yleä varten

1214.3.2011 13:15

Ja mikähän on suurin syy ettei suomalaiset taiteilijat tule toimeen?
Antakaa niille ruokakuponkeja rahan sijaan niin johan alkaa varat riittämään -.-

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tätä et ole ennen nähnyt – Katso kuinka tabletin näyttö venyy ja paukkuu Tätä et ole ennen nähnyt – Katso kuinka tabletin näyttö venyy ja paukkuu (30.5.2017 10:57)
Samsung paljasti viime viikolla, että se on kehittänyt maailman ensimmäisen venyvän OLED-näyttöpaneelin. Kyseistä teknologiaa esitellään kansainvälisessä SID-konferenssissa ja yhtiö on ylpeästi ....
Intelin uudet Core X -prosessorit julki – Uusi Core i9 -mallisto vaativaan käyttöön Intelin uudet Core X -prosessorit julki – Uusi Core i9 -mallisto vaativaan käyttöön (30.5.2017 10:44)
Tietokoneiden himoharrastajia houkutellaan asiakkaiksi taas uusilla kikoilla, kun Intel on esitellyt uuden Core X -suoritinbrändin. Uuden brändin alla myytävät Core i5-, Core i7- ja Core i9 ....
Apple ryöväsi tärkeän pomon kumppaniltaan – Kehittääkö Apple omaa modeemia iPhoneen? Apple ryöväsi tärkeän pomon kumppaniltaan – Kehittääkö Apple omaa modeemia iPhoneen? (30.5.2017 09:10)
Apple on napannut Qualcommin Engineering-toimintojen johtajan Esin Terzioglun omiin riveihinsä. Applella Terioglun tehtäviin kuuluu langattomien mikropiirien tuotekehityksen johtaminen. Tämä ....
1 kommentti
OnePlus esittelee tulevan OnePlus 5:n kaksoiskameran kyvykkyyttää Twitter-kuvassa OnePlus esittelee tulevan OnePlus 5:n kaksoiskameran kyvykkyyttää Twitter-kuvassa (29.5.2017 23:11)
OnePlus on julkaissut Twitterissä tänään kuvan, jolla se esittelee tulevan huippupuhelimen kamera laatua ennen kyseisen laitteen julkaisua. Huhutietojen mukaan OnePlus 5 esitellään n. kahden ....
OnePlus 5:n julkaisupäivä vuodon mukaan parin viikon päässä OnePlus 5:n julkaisupäivä vuodon mukaan parin viikon päässä (29.5.2017 22:05)
OnePlus on vahvistanut, että sen seuraavan sukupolven OnePlus 5 -huippupuhelin on tulossa. Tämän lisäksi yhtiön toimitusjohtaja on vihjannut, että julkistus on aivan nurkan takana ja uusi suositusohjelma ....

Uutisarkisto