*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Vihreät ottaisivat mediamaksun käyttöön

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 27.2.2011 14:34 Kommentteja (24)

Vihreät ottaisivat mediamaksun käyttöön Eduskuntavaalit alkavat lähestyä ja puolueiden kannat alkavat hiljalleen selkiytyä. Hallitusvastuuta tällä hetkellä nauttivat Vihreät ovat uudistaneet tietoyhteiskuntaohjelmansa, jossa päivitetään puolueen kantaa Suomen Yleisradion (YLE) rahoituksesta.
Vihreiden mukaan Ylen rahoitus pitää uudistaa ja puolueen mukaan nykyinen TV-maksu tulisi korvata mediamaksulla. Vihreät eivät kuitenkaan kannata tarkalleen sitä mediamaksun muotoa, jota viestintäministeriön työryhmä esitteli pari vuotta sitten, ja joka kovan kritiikin jälkeen päätettiin siirtää "seuraavan hallituksen ratkaistavaksi". Alkuperäisessä ehdotuksessa mediamaksuvelvollisia olisivat kaikki asuntokunnat tuloista riippumatta. Epäkohtina tässä mallissa on pidetty sitä, ettei se huomioi yksineläviä tarpeeksi hyvin ja että maksutaakka on suhteellisesti raskaampi vähätuloisimmilla kuin hyvätuloisilla.

Vihreiden mukaan käyttöön pitäisi ottaa henkilökohtainen mediamaksu, joka riippuu henkilön vuosiansioiden suuruudesta. Tällöin suurituloiset maksaisivat suurempaa mediamaksua kuin pienituloiset. Toisena vaihtoehtona puolue pitää Ylen toiminnan rahoittamista valtion budjetista. Vaarana on kuitenkin Ylen riippumattomuus, jonka suojelemiseksi Vihreät perustaisivat puskurirahaston. Rahaston avulla valtio ei voisi painostaan Yleä budjettileikkauksilla.

Edellinen Seuraava  

24 kommenttia

127.2.2011 16:09

Vai "henkilökohtainen mediamaksu".. Tästähän luontevasti sitten seuraavaksi rahoitetaan teostot,kopiostot ja muut henkilökohtaisella viihdemaksulla..

227.2.2011 16:24

Jos sille YLElle pitää jostain syytää sitä rahaa niin ottakaa se nyt edes sieltä valtion kassasta. Turha sitä on suoranaisesti kansalaisilta rueta nyhtämään. Itse en ainakaan tule maksamaan senttiäkään mediamaksua ihan vain periaatteen vuoksi.

327.2.2011 16:46
jokuheppu
Inactive

Vittu miks pitää maksaa jollekki ylelle vaik en koskaan ees kato ylen kanavia :S

427.2.2011 17:01

On se kyllä kumma miten YLE:llä on oikeus noin kyniä rahaa



527.2.2011 17:31

Jos Yle jollain pitää rahoittaa niin kyllä tuo "henkilökohtainen" mediamaksu kuulostaa parhaalta, riippuu tietenkin millä kaavalla lasketaan ja mikä jaa vaihteluväliksi.

Se ratkaisu, että "otetaan rahat valtiolta eika kansalaisilta" kuulostaa vähän typerältä kun miettii mistä valtio rahansa nyhtää. Ja niinkuin tuossa sanottiin niin siinä voisi Ylen vähäinen puolueettomuus kärsiä ja sitten sillä ei olisi ennää mitään virkaa.



"So, the next time you reach for the mouse and get ready to launch an angry litany of reasons why your favorite – thing – is better than the other person’s, hesitate.

Realize you have your irrational reasons, and so do they, and nothing will be gained by your proselytizing."

627.2.2011 17:53

ylen kanavat maksukortin taakse ostakoon ken haluaa sen kortin sitten...

727.2.2011 19:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Morke:
ylen kanavat maksukortin taakse ostakoon ken haluaa sen kortin sitten...
Olen samaa mieltä maksakoon ne ketkä katsookin, ite en moista sontaa kyttää, ei ole edes digiboxeja. Ja vihreille tiedoksi.
En ole rikas enkä eduskunnan omanedun tavoittelia enkä optio-
herra, mutta silti ei se nokian pamppukaan sitä telkkaria kato
yhtään sen enempää kun fattan kirjoilla makaava tenukeppi, päin-
vastoin, et jotain rajaa. T: Kivimies

Vielä vähän. Valtion kassa on sama kun duunarilta riivitty vero.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.2.2011 @ 19:29

827.2.2011 19:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Morke:
ylen kanavat maksukortin taakse ostakoon ken haluaa sen kortin sitten...

Jep, ainut järkevä vaihtoehto.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.2.2011 @ 19:36

927.2.2011 19:44

Vai puskurirahasto. Sieltä voi sitten kaikenmaailman poliitikot käydä nostamassa fyffeä vähän omaan taskuunsa istuntojen jälkeen. Vähän niinkuin lapsilla on karkkiraha.

1027.2.2011 19:51

Taitaapi olla vihreillä vaalitemput vähissä, kun tällästäkin esittää. Toivottavasti jokainen ajatteleva nyt tekee päätelmänsä tuasta ja jättää äänestämättä vihreitä. Tua hallituksessa olo on nii kova juttu heille, että piti jopa omatkin lupauksensa pyörtää tos ydinvoimala päätöksessä.
Juu ja tua YLEn ohjelmat kortin taa, nii jää paskan kattominen!


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

1128.2.2011 8:29
Teemee
Vahvistamaton

Tässä ei ole taas mitään järkeä... Miten tämä eroaa verosta?
Eli palkataan lisää virkamiehiä laskemaan kunkin ihmisen tulot, ja sitten lasketaan kaikille sopiva mediamaksu, että saadaan Ylen (ja näiden virkamiesten palkat) kuitattua. Helpompi olisi laittaa tuo maksu suoraan veroon, jolloin se tulisi automaattisesti tulojen mukaan.

Tässä ko. maksussa on vielä sellainen epäkohta, että pääsääntöisesti ne jotka sitä maksaa eniten, on kaikkein vähiten aikaa seurata TV:tä.

Kuten tuolla aikaisemmin mainittiin tällaisesta henkilökohtaisesta mediamaksusta ei ole pitkämatka henkilökohtaiseen viihdemaksuun.

1228.2.2011 10:24

YLE kerää maksunsa suoraan ihmisiltä taatakseen riippumattomuutensa ja puolueettomuutensa. Jos eduskunta rahoittaisi YLE:n toimintaa, ei YLE:n puolueettomuuteen olisi luottamista. On ne YLEnkin määrärahat jostain kerättävä. En sano, että mediamaksu olisi oikea ratkaisu, mutta valtion rahoittama, mainosrahoitteinen tai maksukortti YLE vielä vähemmän oikea.

1328.2.2011 10:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aarol:
YLE kerää maksunsa suoraan ihmisiltä taatakseen riippumattomuutensa ja puolueettomuutensa. Jos eduskunta rahoittaisi YLE:n toimintaa, ei YLE:n puolueettomuuteen olisi luottamista. On ne YLEnkin määrärahat jostain kerättävä. En sano, että mediamaksu olisi oikea ratkaisu, mutta valtion rahoittama, mainosrahoitteinen tai maksukortti YLE vielä vähemmän oikea.

Mitäs vikaa maksukortillisuudessa olisi? Mielestäni olisi ihan kätevää ja reilua antaa kansalaisen itsensä päättää, mitä haluaa katsoa (ja mistä maksaa).

1428.2.2011 12:40

Yrittäkää jo ihmiset tajuta että ne lupamaksut ei ole ylen kanavia varten. Vaan maksut menee tv-verkoston ylläpitoon.

Kyse ei oo siitä katsokko ylen kanavia, jos katsot jotain kanavaa niin tulisi maksaa.

Siä kun äitien pullaposki-mussukat kattoo iltasin salkkareita, niin luulee että kuva tulee suorana jostain pihlajankadulta MTV3:n lautasantennista lähetettynä. Ja tietenkin se kattaa koko suomen.
Tai jos sittenkin Ylen tornit lähettää kaikki ohjelmat.

1528.2.2011 13:19

Ohjelmat lähettää Digita, jonka myyntiin oli YLEn johdolla melkoiset vaikutteet. Edellinen pm tuasta jo lausui, notta oli virhe myydä suomelle tärkeä informaatiolinkki ulkomaalaisomistukseen. Tämä omistuspohja lua myäs tarvtta tv -maksun nostoon, koska Digitan omistajat vaativat kunnon tuaton omistukselleen.


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

1628.2.2011 14:08

Ylekin on paisunut vuosien saatossa kuin pullataikina. Yksi radiokanava ja tv-kanava riittäisivät, eli raa'asti pitäisi vain karsia.

1728.2.2011 20:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Teemee:
Tässä ei ole taas mitään järkeä... Miten tämä eroaa verosta?
Eli palkataan lisää virkamiehiä laskemaan kunkin ihmisen tulot, ja sitten lasketaan kaikille sopiva mediamaksu, että saadaan Ylen (ja näiden virkamiesten palkat) kuitattua. Helpompi olisi laittaa tuo maksu suoraan veroon, jolloin se tulisi automaattisesti tulojen mukaan.

Niin.. Tästähän ei ymmärrettävästi paljon huudella, mutta ylellehän tuo budjettirahoitteinen malli ei millään käy. Silloin he olisivat samassa poolissa "vähän" tärkeämpien instanssien kuten terveydenhuollon kanssa. Siinä voisi käydä niin, että laihana verovuonna yle ei saisikaan ihan niin montaa sataa miljoonaa kuin mihin on tottunut vaan joutuisi säästämään/supistamaan, aivan kuten muutkin. Raha voitaisiin jopa ohjata, hui kauheaa, johonkin tärkeämpään kuten esim vanhustenhuoltoon ja ykköseltä jäisi parit kalliilla tuotetut ranskalais/suomenruotsalaiset taidedokumentit näyttämättä.

1828.2.2011 22:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti aarol:
YLE kerää maksunsa suoraan ihmisiltä taatakseen riippumattomuutensa ja puolueettomuutensa. Jos eduskunta rahoittaisi YLE:n toimintaa, ei YLE:n puolueettomuuteen olisi luottamista. On ne YLEnkin määrärahat jostain kerättävä. En sano, että mediamaksu olisi oikea ratkaisu, mutta valtion rahoittama, mainosrahoitteinen tai maksukortti YLE vielä vähemmän oikea.

Miten tämä eroaa nykytilanteesta eli tällä hetkellähän tv-maksun suuruuden päättää valtioneuvosto joka koostuu poliitikoista?

191.3.2011 10:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti cpenter83:
Miten tämä eroaa nykytilanteesta eli tällä hetkellähän tv-maksun suuruuden päättää valtioneuvosto joka koostuu poliitikoista?
Mikäli maksu maksettaisiin suoraan valtion budjetista, Eduskunnalla olisi oikeus (ja velvollisuus) puuttua yhtiön sisäiseen toimintaan samalla tavoin kuin minkä tahansa muun valtion viraston tai laitoksen toimintaa ohjataan.
-wikipedia
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.3.2011 @ 11:09

201.3.2011 11:09

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti HeQ:
Mitäs vikaa maksukortillisuudessa olisi? Mielestäni olisi ihan kätevää ja reilua antaa kansalaisen itsensä päättää, mitä haluaa katsoa (ja mistä maksaa).

Tuossa on tiettyä järkeä. Ehkä ajattelin turhan toiveikkaasti, että ihmiset arvostaisivat valtiollista, vapaata tiedonvälitystä yhtä paljon kuin minä. Itselläni kylläkin olisi suurempi kynnys ostaa maksukortti kuin maksaa TV-maksua.

211.3.2011 14:50

Mainokset myäs YLElle, niin olis tasaväkinen muitten kaa! Ja tua kattomismaxu kortil!


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

222.3.2011 22:48

.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.3.2011 @ 23:05

234.3.2011 13:46

http://apps.facebook.com/sosiaalinenvaalikone/kysymykset.php?id=12938
"Nykyisestä TV-lupajärjestelmästä pitää luopua. Mediamaksujärjestelmään ei pidä siirtyä lainkaan. YLE:n radiokanavien ja normaalitarkkuuksisten TV-kanavien (SDTV) rahoitus tulisi ottaa valtion budjetista. YLE:n teräväpiirtokanavien (HDTV) rahoitus tulisi ottaa maksu-tv-periaatteella, sillä kaikkiin DVB-T2-laitteisiin tulee maksukorttipaikka. Lisärahoitusta voisi saada näyttämällä mainoksia aina toisinaan, jos sille on tarvetta. Oletko samaa mieltä?"

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.3.2011 @ 14:08

244.3.2011 14:01

Ylen puolueettomuuteen ei ole luottamista nykyäänkään koska Kokoomuksen kädenjälki näkyy nykymenossakin, esim jääkiekon MM-kisojen menetys MTV3:lle oli seurausta siitä että Ylen urheilulle annettiin määräys supistaa 5 mijoonalla eurolla joka oli sattumoisin sama rahamäärä joka olisi mennyt kiekon mm-kisojen maksuihin. Eli poliitikot päättävät ja vaikuttavat tälläkin hetkellä siihen mitä propagandaa Ylen tuutista tulee kansalle. Kukaa muistaa vielä nykyisen pääjohtajan kuukausipalkan? Käsi ylös, sinä siellä takavasemmalla, juu muutamaa satasta vaille 25 000. Se tekee 300.000 vuodessa plus sivukulut päälle eli reilu puoli miljoonaa. Tällä hinnalla saa jo monta duunaria palkattua.


"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto