*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Huono markkinointi, DRM ja piratismi kaatoivat Nokian rajattoman musiikin palvelun?

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 18.1.2011 12:47 Kommentteja (13)

Huono markkinointi, DRM ja piratismi kaatoivat Nokian rajattoman musiikin palvelun? Nokian Ovi Music Unlimited -palvelun (aiemmin Comes with Music) epäonnistumisen syyksi on arveltu heikkoa markkinointia, kertoo Financial Times. Nokia kehitti Comes with Music -palvelun vuonna 2008 ja rajattomia musiikkilatauksia tarjoavalla palvelulla oli neljän suurimman levy-yhtiön tuki takanaan. Financial Timesin mukaan levy-yhtiöissä uudenlainen konsepti nähtiin mahdollisuutena taistella kasvavaa verkkopiratismia vastaan.
Comes with Music ei kuitenkaan lähtenyt ikinä kunnolla käyntiin ja huonon markkinoinnin lisäksi syytä on etsitty muun muassa vaikeasta ja liian rajoittavasta kopiosuojausmekanismista. OMU-palvelun DRM-suojaus rajoittaa sisällön kopiointia laitteesta toiseen, mikä on aiheuttanut ongelmia useille käyttäjille.

Laajempaa käyttöönottoa on rajoittanut myös Comes with Music / Ovi Music Unlimited -palvelulla varustettujen puhelinmallien vähyys. Jo ennestään harvalukuisten puhelinten määrää rajoitti vielä useiden operaattoreiden haluttomuus ottaa OMU-puhelimia valikoimiinsa, sillä niiden pelättiin kilpailevan operaattoreiden omien musiikkikauppojen kanssa.

Palvelussa mukana olleet levy-yhtiöt eivät kuitenkaan usko laitteen mukana toimitettavien musiikkilatausten olevan kokonaan huono liiketoimintamalli. Yhtiöiden mielestä malli saadaan toimimaan, kunhan se tarjotaan käyttäjille tarpeeksi lokalisoituna pakettina. Nokian palvelun epäonnistumisen taustalla levy-yhtiöt näkevät samalla laajemman ongelman, joka liittyy piratismiin ja musiikkiteollisuuden nykyisiin ongelmiin yleisemmin.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

118.1.2011 12:59
kuluttaja666
Vahvistamaton

Jos syynä olisi piratismi, miksi Spotify ja iTunes menestyvät?

DRM oli itselleni ainoa mutta ratkaiseva syy, miksi en muuten loistavaa tuotetta ostanut kun Nokia CWM puhelimet tulivat markkinoille. Toinen syy lienee monille ollut myös se, että CWM:ia sai vain muutamalle Nokian mallille, ja jos ko. malli ei miellytä niin samalla jäi myös itse musiikkipalvelu ottamatta.

218.1.2011 13:28

Oikein markkinoituna saa kaupaksi mitä vain, esimerkiksi applen tuotteita.

318.1.2011 14:50
ei kaikkeen pysty
Vahvistamaton

@2 En usko, että edes Steve saisi Nokian romuja myytyä

418.1.2011 15:27
Ei uutta Nokialta!!.
Vahvistamaton

Jättäisivät pienemmälle mallivalikoimalle tuon Symbianin käyttö,niin puhelimien myyntikin voisi piristyä!!.
:(

518.1.2011 16:11

Jahha.. Piratismihan se pahana peikkona on kaatanut suuren ja mahtvan Nokian rajattoman musiikkipalvelun. Unlimited ja paskat DRM oli muuten mainiolta vaikuttavan palvelun suurin kompastuskivi. Sekä toinen seikka oli mielestäni juuri se, että palvelun sai vain tiettyjen luurien mukana.


---MoZar---

618.1.2011 17:29

Eihän nokias (huomaa pien alkukitjain - kirj huom) ole muuta suomalaista kuin nimi. Ja huonosti kestävät nykyluurit. Ihan pa***!
Itel viäl 6110 -malli vm. 1983 ja skulaa hianost. Sen jälkeen ei sitten mitään kunnollista.
Nii, ja kyll tua musakaupan kohtalona ol DRM ja julmat hinnat.


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

718.1.2011 17:36

CWM:n käyttäjänä voin todeta, että mielestäni suurin ongelma oli onnettomasti toteutettu musiikkikauppasovellus. Niin puhelimen kuin tietokoneenkin ohjelmisto vain oli niin kankea, ettei niitä koskaan tehnyt mieli käyttää. Viimeinen päivitys musiikkikaupan puhelinversioon paransi tilannetta paljon, mutta vieläkään ei voida puhua nykyaikaisesta palvelusta.

818.1.2011 19:12

Huolettaa aika lailla Noksun kohtalo, sillon kun Suomalaisetkaan eivät tahdo siihen uskoa, on asiat pahasti pielessä. Markkinointi on liian pientä ja mainekin vain laskee. Ennen Nokia oli Cool, nykyään hidas, mutta laiska.

Vieläkin haluan uskoa, että Noksua ei tule kukaan päihittämään, mutta meniköhän se päivä jo? O_O

Nyt sitä Imagon parannusta kehiin ennen kun on liian myöhäistä!


Asus P8Z77-V LX2, i5-3570K, Corator DS, Asus HD7870, 8GB 1600 Mhz DDR3, 120GB Agility 3 + F3 1TB, SAGA II 500W, NZXT Hades, 24" Full HD.

918.1.2011 21:58

Suurin syy DRM, sen jälkeen tulee ohjelman kankeudet (nyt toimii ihan hyvin, mutten käytä Ovi Playeriä ykkössoittimena).

Piraatismi on syynä kehno. Ostan mielummin CD:n ja muunnan MP3:ksi kuin ostan DRM suojatun tiedoston. Levyhyllyssä löytyy paljon CD:tä, joita ei ole vielä jaksanut/ehtinyt kääntää, eikä noita LP:tä ole hukattu. Musiikkia tulee joka tuutista, joten ei albumien ostaminen kiinnosta kuten aiemmin.

Nyt pitää hakea Ovesta mieluisat levyt, kun on vielä latausaikaa käytettävissä. Soittolistoihin on turha panostaa, koska kaikissa laitteissa DRM -tiedostot eivät soi. Suuntaus näyttää olevan oikea, eli DRM -vapaat MP3 -tiedostot. Jäähän sitä fyysiset levykannet saamatta, mutta tämän asian suhteen suurin muutos tapahtui jo siirryttäessä vinyyleistä CD:hen.

1018.1.2011 22:12

Siis eikös tuolta ovi music:sta ole jo jonkun aikaa saanut kappaleet mp3:na? Ja vanhat/ladatut kappaleet voi ladata uudestaan ilmasiks (?)

1119.1.2011 10:17

@Ei uutta Nokialta!!. on muunnellut itsensä hh:n sijaan. Trolliviestejä ei katsota.

1219.1.2011 23:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti eebet:
Siis eikös tuolta ovi music:sta ole jo jonkun aikaa saanut kappaleet mp3:na? Ja vanhat/ladatut kappaleet voi ladata uudestaan ilmasiks (?)

Mun tilillä (CwM) ovat wma. En tiedä miten sopparin jälkeen.

1320.1.2011 10:43
user_org
Vahvistamaton

10@
>Siis eikös tuolta ovi music:sta ole jo jonkun aikaa saanut
>kappaleet mp3:na?

Kyllä, mutta ne pitää ostaa kappale/levy hinnoilla.

Länsimaissa OMU palvelussa vaadittiin DRM suojaus ja niille markkinoille joille palvelu ilmeisesti jää taitaa OMU olla DRM vapaa.

@
> Jos syynä olisi piratismi, miksi Spotify ja iTunes menestyvät?

iTunesissa ei taida olla vastaavaa palvelua. Spotify on erilainen, mutta kohderyhmä menee kovasti päällekkin Nokian Unlimited palvelun kanssa, jälkimmäinen antaisi pitää teoskopiot ja myös hinnaltaa kilpailukykyinen, eikä ole rajotiettu yhden valmistajan softaa. Nokialla oli aikaan myös kk maksullinen "spotify".

Spotify on markkinoinin voitto ja vaikka liuta heikkouksia, niin vahvuudet ajaa, josta tärkein toimiva softa, yhteisöllisyys ja se markkinointi. (eikä tarvitse kertainvestointia)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....