*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yli 33 000 kappaleen luvattomasta jakelusta vain parin tonnin korvaukset

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 13.11.2010 12:14 Kommentteja (11)

Yli 33 000 kappaleen luvattomasta jakelusta vain parin tonnin korvaukset Suomessa annettavat tuomiot tekijänoikeudella suojatun musiikin luvattomasta nettijakelusta vaihtelevat runsaasti, sillä Rovaniemen hovioikeus on pitänyt voimassa Oulun käräjäoikeuden vuonna 2009 tekemän päätöksen, jossa yli 33 000 kappaleen luvattomasta jakelusta korvattavaa tuli alle 2 000 euroa.
Vertailun vuoksi vuonna 2008 muutaman tuhannen musiikkikappaleen luvattomasta jakelusta määrättiin korvauksia 3 500 ja 5 000 euroa. Lisäksi vuonna 2009 8 000 kappaleen luvattomasta jakelusta piti maksaa 14 000 euron korvaukset.

Suurempia korvauksia olisi kyllä haluttu tässäkin tapauksessa, sillä ÄKT vaati yli 16 500 euroa ja Teosto runsaat 3 300 euroa. Oikeuden mukaan sopivampi korvaussumma molemman osapuolen osalta oli kuitenkin 10 prosenttia vaaditusta, joten vertaisverkon kautta musiikkia jakanut mies joutuu korvaamaan ÄKT:lle 1 650 euroa ja Teostolle 331 euroa.

Oikeus otti Kaleva-lehden mukaan korvauspäätöksessä huomioon mm. MP3-kappaleiden laadun, käyttötavan ja käyttöajan.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

113.11.2010 12:26

Naurattaa... nyt siis jaettavan musiikin laatu ja käyttöaika vaikuttaisi korvaussummien määrään. Tuohan kuulostaa tyhmemmältä kuin TO-mafian keksimät laskukaavat, jolla he kehittävät korvausvaatimuksiinsa tarvittavat summat.

Nämä oikeudenkäynnit pitäisi lopettaa kokonaan. Oikeuden päätökset ovat yhtä arpapeliä kun syyttäjät ja tuomarit keksivät kilvan uusia näkökulmia. Toinen syytetty saa 100e mätkyt, toisen korvaussummassa on nollia hiukka enemmän... joku pääsee pelkällä varoituksella.

Nyt vittu oikeesti.....

213.11.2010 12:43

Nyt korvaukset ovat juuri sinnepäin...kuten edellä sanottiin niin paula Koivuniemi ei ole stara vaan Gaga etc, huvittavaa. No nyt ollaan suomessa :p.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

313.11.2010 15:28

alkaa jo hinnat oleen jo sinääsä normaalien ihmisten rajoissa..


Asus Rampage 3 Xtreme|Core i7 930 @ 4 GHz + NH-D14|GTX 460 Hawk SLi|6Gigs 1600MHz DDR3|60Gig Corsair SSD| Mozard TX Kotelo

413.11.2010 22:32

Joo, normaalin inhimillisyyden rajoissa ehkä, mutta mielestäni oikeudenmukaisuus toteutuu vasta kun tiedonjako internetissä on vapaata. Tällaiset oikeudenkäynnit ovat jotain mitä ei voi oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa sallia.
Ns. Tekijänoikeusjärjestöt ovat todellisuudessa mafiarikollisjärjestöjä.

513.11.2010 23:58

Ai miten vapaata?? Minusta kyllä pitää maksaa jos joku tekemästään jotain haluaa. Eriasia on tietysti kenelle maksetaan ja kuinka paljon, mutta ei missään nimessä vapaaksi. Sitä ei voi millään perustella kuin itsekkyydellä.


614.11.2010 14:36

Minusta molemmat osapuolet syyllistyvät rikokseen.

Eli jos henkilö jakaa jotain joka on kiellettyä, niin kyllä se on rikos. Toisaalta jos jakaja ei viitsi suojata asiaa mitenkään, niin kyllä se on hieman sama kuin houkutella toiset tekemään rikoksia. Ihminen joka tekee jotain mikä johtaa toisen osapuolen taloudellisiin tappiohin on kyllä tietoinen toiminastaan, mutta kyllä ytityksenkin pitää välittää tietoturvastaan sen verrran että ei houkuttele ihmisiä rikoksiin. Ei se ole mikään syy että pelkän taloudellinen voiton takia on halvempaa olla suojaamatta asioita, kuin suojata asiat niin että asiattomat eivät pääse käsiksi asioihin joihin heidän ei pitäisi. Minusta tuo on tietoturvan laiminlyöntiä yrityksen puolelta.

Asia on vähän niin kuin että yrityksellä on henkilörekisteri, joka on käytettävissä internetin kautta. Jos joku hakkeri murtaa se helposti ja kaikki henkilötiedot varastetaan, niin kyllä minusta yrityskin on tuosta vastuussa. Sillä heidän tietoturva tasonsa oli riittämätön.

Miksi yrityksien sallitaan toimia kuten uutisen tapauksessa. Laittaa sopimusehtoon että älä tee näin, se on rikos, mutta annetaan yrityksen tehdä asioita ilman mitään tietoturvaa. Sitten kun tapahtuu jotain yritys pääsee asiasta vain sanomalla "oho, me korjataan asia". Tässäkin tapauksessa todennäköisesti yritys päätti olla suojaamatta, koska oli kiire saada tuote markkinoille, eikä välitetty pistää rahaa tietoturvaan. Puhdasta voiton maksimointia, välittämättä seurauksista.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.11.2010 @ 14:38

714.11.2010 16:17

Onpahan noissa summissa edes järkeä verrattuna jenkkeihin. Ja sen verran voitaisiin vetää kotiinpäin että ladataan ja jaetaan vain ulkomaalaista tuotantoa!?!

814.11.2010 21:46

Ymmärrän kyllä että kulttuuria pitää jakaa, mutta että kymmeniätuhansia kappaleita kerralla, siinä kyllä kerjää itselleen ongelmia.

Itse voin pitää vain kymmenen asiaa jaettuna kerrallaan joten ketään ei ole kiinnostanut mitä teen, ja hyvä niin.

Suomessa korvaukset ovat näemmän hieman alakanttiin, ei mitään 100k€/kappale korvauksia, mutta voisi olla 1€/kappale.

914.11.2010 21:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ymmärrän kyllä että kulttuuria pitää jakaa, mutta että kymmeniätuhansia kappaleita kerralla, siinä kyllä kerjää itselleen ongelmia.
VPN:llä onnistuu helposti. Ei tule edes hiki.

1014.11.2010 23:26

Oikeusmurha jälleen. Miksei uskota lukuisiin tutkimuksiin, joissa on aina todettu "laittomasti" lataavien myös käyttävän eniten rahaa kulttuuriin?

1115.11.2010 13:04

no enkös ole jo tosta latauksesta korvaukset maksanut, mikäli noita lisämaksullisia medioita ostan? tosin en nii tee, koska eeuusta noita lähes ilmaiseksi. ja miksi nua to-mafiat kiusaavat yrittäjiäkin? niinku tua verkkokauppa.comin tapauskin. eeuuha lupailee vapaata tavaran ja kaupan käyntii..............


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....
Google valitsi vuoden parhaimman pelin – Villitsi nuorison myös Suomessa Google valitsi vuoden parhaimman pelin – Villitsi nuorison myös Suomessa (5.12.2016 17:13)
Vuosi ei ole vielä ehtinyt loppuun saakka, mutta Googlella päätettiin siitä huolimatta jo valita tämän vuoden parhaimmat Android-pelit ja -sovellukset. Google valitsi maailmanlaajuisesti ....

Uutisarkisto