*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yli 33 000 kappaleen luvattomasta jakelusta vain parin tonnin korvaukset

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 13.11.2010 12:14 Kommentteja (11)

Yli 33 000 kappaleen luvattomasta jakelusta vain parin tonnin korvaukset Suomessa annettavat tuomiot tekijänoikeudella suojatun musiikin luvattomasta nettijakelusta vaihtelevat runsaasti, sillä Rovaniemen hovioikeus on pitänyt voimassa Oulun käräjäoikeuden vuonna 2009 tekemän päätöksen, jossa yli 33 000 kappaleen luvattomasta jakelusta korvattavaa tuli alle 2 000 euroa.
Vertailun vuoksi vuonna 2008 muutaman tuhannen musiikkikappaleen luvattomasta jakelusta määrättiin korvauksia 3 500 ja 5 000 euroa. Lisäksi vuonna 2009 8 000 kappaleen luvattomasta jakelusta piti maksaa 14 000 euron korvaukset.

Suurempia korvauksia olisi kyllä haluttu tässäkin tapauksessa, sillä ÄKT vaati yli 16 500 euroa ja Teosto runsaat 3 300 euroa. Oikeuden mukaan sopivampi korvaussumma molemman osapuolen osalta oli kuitenkin 10 prosenttia vaaditusta, joten vertaisverkon kautta musiikkia jakanut mies joutuu korvaamaan ÄKT:lle 1 650 euroa ja Teostolle 331 euroa.

Oikeus otti Kaleva-lehden mukaan korvauspäätöksessä huomioon mm. MP3-kappaleiden laadun, käyttötavan ja käyttöajan.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

113.11.2010 12:26

Naurattaa... nyt siis jaettavan musiikin laatu ja käyttöaika vaikuttaisi korvaussummien määrään. Tuohan kuulostaa tyhmemmältä kuin TO-mafian keksimät laskukaavat, jolla he kehittävät korvausvaatimuksiinsa tarvittavat summat.

Nämä oikeudenkäynnit pitäisi lopettaa kokonaan. Oikeuden päätökset ovat yhtä arpapeliä kun syyttäjät ja tuomarit keksivät kilvan uusia näkökulmia. Toinen syytetty saa 100e mätkyt, toisen korvaussummassa on nollia hiukka enemmän... joku pääsee pelkällä varoituksella.

Nyt vittu oikeesti.....

213.11.2010 12:43

Nyt korvaukset ovat juuri sinnepäin...kuten edellä sanottiin niin paula Koivuniemi ei ole stara vaan Gaga etc, huvittavaa. No nyt ollaan suomessa :p.


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

313.11.2010 15:28

alkaa jo hinnat oleen jo sinääsä normaalien ihmisten rajoissa..


Asus Rampage 3 Xtreme|Core i7 930 @ 4 GHz + NH-D14|GTX 460 Hawk SLi|6Gigs 1600MHz DDR3|60Gig Corsair SSD| Mozard TX Kotelo

413.11.2010 22:32

Joo, normaalin inhimillisyyden rajoissa ehkä, mutta mielestäni oikeudenmukaisuus toteutuu vasta kun tiedonjako internetissä on vapaata. Tällaiset oikeudenkäynnit ovat jotain mitä ei voi oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa sallia.
Ns. Tekijänoikeusjärjestöt ovat todellisuudessa mafiarikollisjärjestöjä.

513.11.2010 23:58

Ai miten vapaata?? Minusta kyllä pitää maksaa jos joku tekemästään jotain haluaa. Eriasia on tietysti kenelle maksetaan ja kuinka paljon, mutta ei missään nimessä vapaaksi. Sitä ei voi millään perustella kuin itsekkyydellä.


614.11.2010 14:36

Minusta molemmat osapuolet syyllistyvät rikokseen.

Eli jos henkilö jakaa jotain joka on kiellettyä, niin kyllä se on rikos. Toisaalta jos jakaja ei viitsi suojata asiaa mitenkään, niin kyllä se on hieman sama kuin houkutella toiset tekemään rikoksia. Ihminen joka tekee jotain mikä johtaa toisen osapuolen taloudellisiin tappiohin on kyllä tietoinen toiminastaan, mutta kyllä ytityksenkin pitää välittää tietoturvastaan sen verrran että ei houkuttele ihmisiä rikoksiin. Ei se ole mikään syy että pelkän taloudellinen voiton takia on halvempaa olla suojaamatta asioita, kuin suojata asiat niin että asiattomat eivät pääse käsiksi asioihin joihin heidän ei pitäisi. Minusta tuo on tietoturvan laiminlyöntiä yrityksen puolelta.

Asia on vähän niin kuin että yrityksellä on henkilörekisteri, joka on käytettävissä internetin kautta. Jos joku hakkeri murtaa se helposti ja kaikki henkilötiedot varastetaan, niin kyllä minusta yrityskin on tuosta vastuussa. Sillä heidän tietoturva tasonsa oli riittämätön.

Miksi yrityksien sallitaan toimia kuten uutisen tapauksessa. Laittaa sopimusehtoon että älä tee näin, se on rikos, mutta annetaan yrityksen tehdä asioita ilman mitään tietoturvaa. Sitten kun tapahtuu jotain yritys pääsee asiasta vain sanomalla "oho, me korjataan asia". Tässäkin tapauksessa todennäköisesti yritys päätti olla suojaamatta, koska oli kiire saada tuote markkinoille, eikä välitetty pistää rahaa tietoturvaan. Puhdasta voiton maksimointia, välittämättä seurauksista.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.11.2010 @ 14:38

714.11.2010 16:17

Onpahan noissa summissa edes järkeä verrattuna jenkkeihin. Ja sen verran voitaisiin vetää kotiinpäin että ladataan ja jaetaan vain ulkomaalaista tuotantoa!?!

814.11.2010 21:46

Ymmärrän kyllä että kulttuuria pitää jakaa, mutta että kymmeniätuhansia kappaleita kerralla, siinä kyllä kerjää itselleen ongelmia.

Itse voin pitää vain kymmenen asiaa jaettuna kerrallaan joten ketään ei ole kiinnostanut mitä teen, ja hyvä niin.

Suomessa korvaukset ovat näemmän hieman alakanttiin, ei mitään 100k€/kappale korvauksia, mutta voisi olla 1€/kappale.

914.11.2010 21:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti himpo:
Ymmärrän kyllä että kulttuuria pitää jakaa, mutta että kymmeniätuhansia kappaleita kerralla, siinä kyllä kerjää itselleen ongelmia.
VPN:llä onnistuu helposti. Ei tule edes hiki.

1014.11.2010 23:26

Oikeusmurha jälleen. Miksei uskota lukuisiin tutkimuksiin, joissa on aina todettu "laittomasti" lataavien myös käyttävän eniten rahaa kulttuuriin?

1115.11.2010 13:04

no enkös ole jo tosta latauksesta korvaukset maksanut, mikäli noita lisämaksullisia medioita ostan? tosin en nii tee, koska eeuusta noita lähes ilmaiseksi. ja miksi nua to-mafiat kiusaavat yrittäjiäkin? niinku tua verkkokauppa.comin tapauskin. eeuuha lupailee vapaata tavaran ja kaupan käyntii..............


Tili tuli, tili meni. Näkikö kukaan kumpaakaan tilannetta?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
2 kommenttia
Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu (28.4.2017 12:34)
Apple Music -suoratoistopalvelu uudistuu jälleen tänä vuonna kun Applen iOS-mobiilikäyttöjärjestelmästä esitellään uusi versio. Asia tuli ilmi Bloombergin tekemästä henkilökuva-artikkelista, ....

Uutisarkisto