*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

ACTA-sopimus julkaistiin, ennakkokäsitystä kevyempi

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 7.10.2010 09:30 Kommentteja (14)

ACTA-sopimus julkaistiin, ennakkokäsitystä kevyempi Yhdysvaltain kauppaedustajan toimisto USTR on julkaissut verkkosivuillaan lähes valmiin ACTA-sopimuksen sekä sopimusneuvotteluissa Yhdysvaltoja edustaneen kauppaedustaja Ron Kirkin kommentit uudesta sopimuksesta. Kirk kuvailee sopimusta hieman samoin lausein kuin MPAA jo aiemmin, eli kysessä on hänen mukaansa tärkeä vaihe piratismin ja tuoteväärennösten vastaisessa sodassa, mitkä ryöväävät Yhdysvaltalaisten työpaikkoja.
Totuus kuitenkin on, ettei Yhdysvallat saanut sitä mitä se lähti hakemaan. Yhdysvallat yritti saada sopimuksen sisällön vastaamaan omaaDMCA-lakia. Professori Michael Geist on jo ehtinyt kommentoimaan uutta sopimusta. Hän näkee koko Internetiä koskevan sopimustekstin Yhdysvaltain pyrkimyksiin nähden totaalisena epäonnistumisena. Hän toteaa koko sopimuksen olevan täysin erilainen kuin aiemmat luonnokset ovat olleet.

Alla pari kohtaa sopimuksen asiakohdista:

  • Internet-piratismi: Sopimus ei enää velvoita sopimuksen allekirjoittaneita säätämään niin sanotun "kolmen hudin -lakia". Kyseessä olisi ollut laki, jossa Internet-operaattoreita olisi voitu velvoittaa katkaisemaan asiakkaan verkkoyhteys mikäli asiakas olisi jäänyt kolmesti kiinni nettipiratismista. Sopimuksessa on kuitenkin yhteistyöhön kehottava kohta, joka pahimmillaan voi tarkoittaa verkkoyhteyksien katkomista ilman tuomiovallan päätöstä.

  • IP-jäljitys: Sopijaosapuolten on järjestettävä mahdollisuus, jolla tietty IP-osoite voidaan yhdistää oikeaan henkilöön. Käytännössä tämä ei tuo muutoksia valtaosalle sopijaosapuolten järjestelmiin.

  • DRM: Sopimus kieltää DRM-suojauksen kiertämisen. Tekstin sanamuotoilu kuitenkin jättää tilaa mahdollisuudelle kiertää suojaus mikäli lopullinen käyttötarkoitus on täysin laillinen.

  • Elokuvateattereissa kuvaaminen: Luonnoksissa kauan ollut kuvaamisen elokuvateattereissa kieltävä pykälä saattaa jäädä torsoksi, sillä sopimuksessa jätetään asia kunkin sopijan omalle päätösvastuulle.


ACTA-sopimusta on laajalti kommentoitu kevyenä sopimuksena. Sen uskottiin kaiken salailun ja ennakkoon vuotaneiden luonnosten valossa olevan sisällöltään paljon tiukempi. Kolmen vuoden neuvottelut jäivät tuloksiltaan varsin vaatimattomiksi.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

17.10.2010 9:38

Tähän kohtaan silti tekee mieli kaivaa netistä se kuva, jossa on kolme koiraa. Ensimmäinen nimetty 'maksava asiakas', toinen 'kehittäjä' ja kolmas 'piraatti'. Kehittäjä puree maksavaa asiakasta päähän/korvaan, kun samalla piraatti puree kehittäjän häntää.


Antamani neuvot perustuvat omaan kokemukseen. Jos mielestäsi ne ovat puutaheinää, kerro toki.

27.10.2010 10:29

Tässä eräspointti joka ei ole oikeutettu täällä euroopassa tai oikeammin ei kait vaikutausta meille "..tärkeä vaihe piratismin ja tuoteväärennösten vastaisessa sodassa, mitkä ryöväävät Yhdysvaltalaisten työpaikkoja."

Entäs meidän eurooppalaisten työ? eikö sillä ole merkitystä?
Hmm mietityttää myös kohta DRM kierto...laillinen käyttötarkoitus? Sallittu omaan käyttöön?


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

37.10.2010 11:43

#2 mjk, etkö ymmärtänyt että kyseessä oleva teksti pitää lukea ' ryöväävät meidän amerikkalaisten osakkeenomistajien rahoja?'.


"History books will be written about events this month. The story they will tell is up to us"

47.10.2010 11:55

Ennakkokäsitystä lievempi... Yllättävää. Taas on ollut tuo hysteria valloillaan. ;)

57.10.2010 12:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Ennakkokäsitystä lievempi... Yllättävää. Taas on ollut tuo hysteria valloillaan. ;)
Et ole varmaan sitten lukenut vuotaneita versioita ;D

67.10.2010 12:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:

Entäs meidän eurooppalaisten työ? eikö sillä ole merkitystä?
Hmm mietityttää myös kohta DRM kierto...laillinen käyttötarkoitus? Sallittu omaan käyttöön?
Eiköhän se olisi laillista DRM-kiertoa, jos vaikka teet varmuuskopion omalle kovalevyllesi tai vaikka purat musiikin drm-suojauksen jotta voit soittaa sitä omalla soittimellasi.


77.10.2010 13:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Ennakkokäsitystä lievempi... Yllättävää. Taas on ollut tuo hysteria valloillaan. ;)
Et ole varmaan sitten lukenut vuotaneita versioita ;D
Et varmaan sitten tajunnut pointtiani, yllättävää.

Siis, ennustin jo niiden vuotojen kohdalla, että eihän se iki päivänä tule menemään tuollaisena läpi. Tadaa! Kuinkas kävikään. Kauhea hysteria, ja tämmöinen surkea kyhäelmä sieltä tuli. Sama juttu sikainfluessassa.

87.10.2010 14:36

Niin no jos sopimus nyt jää tuohon muotoon, niin olen itse kyllä ihan tyytyväinen. Ei tuo kovin isoja muutoksia, vaikka huono suunta yhä. Mutta paljon lievempi kuin ehdittiin maalailla.

Pelottaa vain, että ACTAn taustat tuntien vielä jotain olisi takataskussa noilla..

97.10.2010 21:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
#2 mjk, etkö ymmärtänyt että kyseessä oleva teksti pitää lukea ' ryöväävät meidän amerikkalaisten osakkeenomistajien rahoja?'.

Jotenkin näin asian voisi ilmaista ehkä selvemmin :p.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.10.2010 @ 21:35

Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

108.10.2010 19:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Ennakkokäsitystä lievempi... Yllättävää. Taas on ollut tuo hysteria valloillaan. ;)
Et ole varmaan sitten lukenut vuotaneita versioita ;D
Et varmaan sitten tajunnut pointtiani, yllättävää.

Siis, ennustin jo niiden vuotojen kohdalla, että eihän se iki päivänä tule menemään tuollaisena läpi. Tadaa! Kuinkas kävikään. Kauhea hysteria, ja tämmöinen surkea kyhäelmä sieltä tuli. Sama juttu sikainfluessassa.
IMO on tärkeää pitää meteliä tuollaisissa tilanteissa, muutenhan joku saattaa luulla ettei ketään kiinnosta ja se meneekin läpi. Tietysti netissä huutelu ei ole kaikkein tehokkain keino, mutta näin yleisenä ajatuksena :)

118.10.2010 23:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti squi:
IMO on tärkeää pitää meteliä tuollaisissa tilanteissa, muutenhan joku saattaa luulla ettei ketään kiinnosta ja se meneekin läpi. Tietysti netissä huutelu ei ole kaikkein tehokkain keino, mutta näin yleisenä ajatuksena :)

Hyvä pointti, olet täysin oikeassa. Onhan sitä asiaa hyvä pitää tapetilla. Sivuoireena tosin tulee näitä hysteerikkoja, joita itse vihaan. Mutta, kun tämän asian laidan minulle valaisit, niin näyttää olevan pienempi paha tuollainen hysteria kuin että asiasta ei valaista.

129.10.2010 9:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Ennakkokäsitystä lievempi... Yllättävää. Taas on ollut tuo hysteria valloillaan. ;)
Et ole varmaan sitten lukenut vuotaneita versioita ;D
Et varmaan sitten tajunnut pointtiani, yllättävää.

Siis, ennustin jo niiden vuotojen kohdalla, että eihän se iki päivänä tule menemään tuollaisena läpi. Tadaa! Kuinkas kävikään. Kauhea hysteria, ja tämmöinen surkea kyhäelmä sieltä tuli. Sama juttu sikainfluessassa.
Voisiko tähän todeta, että jälkiviisaus on paras viisaus? Ennustitko samaa Lex-karpelassa tai Hadopissa? Kyllä tällaisia ylilyöntejä on mennyt maailmalla läpi. Sekin on mahdollista, että ihmisten ja ISP:den älämöly esti vanhan luonnoksen läpimenon.

Onnittelut kuitenkin intuitiostasi. En olisi toivonut asiaa toisinkaan.

139.10.2010 13:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Voisiko tähän todeta, että jälkiviisaus on paras viisaus? Ennustitko samaa Lex-karpelassa tai Hadopissa? Kyllä tällaisia ylilyöntejä on mennyt maailmalla läpi. Sekin on mahdollista, että ihmisten ja ISP:den älämöly esti vanhan luonnoksen läpimenon.

Onnittelut kuitenkin intuitiostasi. En olisi toivonut asiaa toisinkaan.

No, eikö tämä ACTA ollut täysin älytön esiteltäessä? Kyllä EU:ssa ollaan tarpeeksi fiksuja torjumaan tälläinen. Varsinkin kun USA yrittää sitä tänne tunkea. EU kun ei tykkää (meidän onneksemme) kuunnella pomotusta USA:n taholta.

149.10.2010 13:31

Isot jenkkifirmathan ovat "ostaneet" ihmisiä jotka ajavat usan hallinnossa näiden firmojen asioita. Myös elluala, musa etc ovay ko ryhmittyksessä hyvin edustettuja...


Autopeli hullu ja pelannut jo -80 luvulta...eli vanha jäärä.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
1 kommentti
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....

Uutisarkisto