*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

3D-teräväpiirtotelevisioiden myynti takkuaa

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 9.9.2010 14:06 Kommentteja (13)

3D-teräväpiirtotelevisioiden myynti takkuaa Consumer Electronics Association (CEA) myöntää, että 3D-teräväpiirtotelevisioiden myynti on ollut odotettua heikompaa. Syinä mainitaan massamarkkinoiden haluttomuus siirtyä 3D-aikakauteen ja toisaalta sisällön puute. Järjestelmän kallius ja sovittujen standardien puute myös vaikuttavat varmasti. Aiheesta uutisoi digitaaliseen mediaan keskittynyt myce.com-sivusto. CEA:n haastattelututkimuksen mukaan 75 prosenttia ei ole nähnyt lainkaan 3D-sisältöä televisiosta.
Piristävänä poikkeuksena on Britannia, jossa kuluttajat ovat poikkeuksellisen halukkaita siirtymään 3D-aikakauteen. Tutkimuksen mukaan HDTV:n omistavat britit ovat muita brittejä kaksi kertaa kiinnostuneempia hankkimaan 3D-television seuraavan 12 kuukauden aikana. Tämä on mielenkiintoinen tulos, sillä voisi kuvitella, ettei juuri uuden television ostaneen kuluttajan tekisi mieli ostaa enää uutta televisiota vähään aikaan. Toisaalta voi myös ajatella, että jos SD-tarkkuuksinen kuva riittää, niin silloin samoille ihmisille riittää kaksiulotteinenkin kuva.

Valtaosa ihmisistä suhtautuu epäilevästi koko 3D-vouhotukseen. Tutkimuksessa haastatelluista 700 ihmisestä (satunnaisesti valittuja) vain 13 prosenttia ajatteli vakavasti hankkivansa vuoden aikana 3D-television. Ilmeisesti 3D-lasien vaatimus on kaikista suurin kynnyskysymys kuluttajille, mutta tämäkin ongelma saanee ratkaisun lähivuosien aikana. Sony ja Toshiba ovat jo virallisesti kertoneet tuovansa kuluttajamarkkinoille lasittomia 3D-televisioita.

Sonyn Playstation 3 -pelikonsoli oli aikoinaan tärkeä laite Blu-ray-formaatin yleistymisen kannala. Nyt sen toivotaan tekevän saman 3D:lle, kun laite saa lokakuussa firmwarepäivityksen, joka tuo laitteelle 3D-tuen. Sisältö ongelmat alkavat hiljalleen jäävän taakse sillä uusimmista Hollywood-elokuvista hyvin usein aina myös 3D-versio. Analyytikot povaavat 3D:lle vihdoinkin valoisaa tulevaisuutta, kunhan muutamat esteet vain selvitetään.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

19.9.2010 14:31

Eihän siinä.. Sitten kun tulee lisää telkkareita eri valmistajilta joista varaa valita + toimivia standarteja + enemmän sisältöä ni miksipä ei... Sama tais olla aikanaan blurayn kanssa..

29.9.2010 14:35
Tnoi
Inactive

Niin ja jos hintaa olisi vähemmän kuin se kaks tonnia niin saattaisi joku ehkä noita ostaakkin.

39.9.2010 14:37

Olipas yllätys.

49.9.2010 14:59

Järjestelmä on siis kallis, standardoimaton, eikä sille löydy sisältöä, eikä SILTI ihmiset osta? Kumma juttu, ollaanpa sitä nyt taas niin nirsoa kuluttajaa. Noh, nostetaan vähän tv-lupa maksuja, ehkä se siitä.

59.9.2010 15:13

En yhtään ihmettele. 3D-telkkarit ovat pirun kalliitta, sisältöä ei juurikaan ole ja autostereiskooppiset näytöt kummittelevat jo nurkan takana.

Itse en ainakaan olisi valmis syöksymään ensimmäisten mukana 3D-vallankumoukseen kotikatselussa.

69.9.2010 17:11

Itse pidän animaatioista ja klassikko-elokuvista (mukaan lukien mustavalkoelokuvat). "Nämähän juuri vaativat 3D:n ollakseen jotakin", sanoisi kiero myyjä ikäihmiselle kaupassa.

79.9.2010 17:15

Eipä kyllä kiinnosta 3D muuta kuin ehkä teatterissa, missä lakanan koko on jo sitä luokkaa että siinä alkaa saamaan kunnon vaikutelmaa.

89.9.2010 17:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Eihän siinä.. Sitten kun tulee lisää telkkareita eri valmistajilta joista varaa valita + toimivia standarteja + enemmän sisältöä ni miksipä ei... Sama tais olla aikanaan blurayn kanssa..

Blu-ray ei ole vieläkään lyönyt itseään läpi ja sen tulevaisuus on epävarmaa siihen asti kun kopiosuojauksilla vaikeutetaan maksavan asiakkaan elämää. Kiva ostaa levyjä mitkä eivät suojauksien takia toimi...
Lainaus:
Analyytikot povaavat 3D:lle vihdoinkin valoisaa tulevaisuutta, kunhan muutamat esteet vain selvitetään.

Eihän analyytikot uskalla sanoa oikeaa mielipidettään ettei laitteiden myynti vaikeudu entisestään. Lasilliset 3D-vehkeet tulevat jäämään historiaan yhtenä suurena epäonnistumisena.

"Muutamia" esteitä on standardit, 3D-sisältö, laitteiden hinta, laitteiden valikoima, ihmisten halukkuus 3D-sisältöön, lasien pakko tällä hetkellä jne. Puhutaan siis valtavista määristä ongelmia...

3D lyö joskus itsensä läpi mutta ei kannata pitkästyä odotellessa...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.9.2010 @ 17:20

Tietokone + Chord Hugo + Grado RS1i = heaven

99.9.2010 17:59

Ei mikään ihme, sillä teknologia on aivan keskeneräinen. Liike-epäterävyys ja kuvan tummuus mättää ainakin teattereissa. Ja vaikka sen kanssa pystyisi elämään niin homma kaatuu standardien puutteeseen ja älyttömään hintaan.

109.9.2010 18:45

Tämä nykyinen 3D on tainnut tulla jo aika lailla omien rajoituksiensa päähän. Liikkeen sumentumista voidaan vissiin vielä vähentää, mutta ei siitä siltikään kotivallankumoukseen ole.

119.9.2010 19:59

Kuka tollo tota wannabe 3d tekniikkaa tukee. Leffateatteri versiot ei nappaa ja ne telkkarit... noh jees siel tääl hassun näköinen. Yhä niin lasten kengissä. Palataan 20v päästä uudelleen.


Luulo on kaikkien mokien äiti

129.9.2010 20:17

No missä viipyy ne HD-tason TV lähetykset mistä vouhotettiin 1-3v sitten kun telkkareita myytiin??? Mitään 3-D viitsi edes ajatellakaan muualla kuin PC-peleissä.


Michael Knight:"ALLRIGHT!!"

139.9.2010 20:47

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti waspi:
No missä viipyy ne HD-tason TV lähetykset mistä vouhotettiin 1-3v sitten kun telkkareita myytiin??? Mitään 3-D viitsi edes ajatellakaan muualla kuin PC-peleissä.
no ohan niitä tullu jo pitkään, ei tosin juuri ilmaisilla kanavilla

HIROSHIMA 45
TSHERNOBYL 86
WINDOWS 95

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri (18.11.2017 19:46)
Animaatiostudioista se kuuluisin, Pixar, on julkaissut historiansa aikana valtaisasti huippusuosittuja elokuvia, joista osalle, kuten yhtiön huippusuosioon johdattaneelle Toy Storylle, on julkaistu ....
Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? (18.11.2017 14:06)
Huippupuhelinten hinta alkaa Samsungin ja Applen ykköslaitteissa päästä toiselle tuhannelle, joten on selvää, että tilaa hieman näitä heikommin varustelluille malleille on entistä enemmän. Itseasiassa ....
6 kommenttia
Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni (18.11.2017 12:37)
Aiemmin kirjoitimme Creativen ensimmäisestä pelinäppäimistöstä. Tällä kertaa testissämme on jälleen jotakin Creativen ensimmäistä, mutta ehkä jotain vähemmän yllättävää, nimittäin kannettava ....
Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa (17.11.2017 21:18)
Apple aikoo viivästyttää kesällä WWDC-kehittäjätapahtumassa esitellyn HomePod-älykaiuttimen julkaisua ensi vuoden alkuun. Alkuperäisen aikataulun mukaan HomePodin olisi pitänyt tulla myyntiin ensi kuussa. ....
Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva (17.11.2017 19:20)
Kuten monet varmasti ovat huomanneet, niin Netflix pitää kovasti supersankareista. Yhtiöllä on varsin lämmin suhde Marvelin sankareihin, ja Netflixissä onkin tänään julkaistun uuden The Punisher ....

Uutisarkisto