*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Firefox 4 beta 5: rutkasti lisää nopeutta kiihdytyksellä

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 8.9.2010 13:22 Kommentteja (16)

Firefox 4 beta 5: rutkasti lisää nopeutta kiihdytyksellä Mozilla-säätiön kehittämä Firefox 4 -selain on saanut nyt viidennen betan. Uusia ominaisuuksia ovat grafiikkakiihdytys, uusi ohjelmointirajapinta äänelle ja uusi turvaprotokolla. Uuden selaimen toimintaa esitellään videoiden muodossa Mozilla-säätiön blogissa. Uusi beta on saatavilla suomenkielisenä Download.fi:ssä.
Grafiikkakiihdytys ei Firefox 4 beta 5:ssä ole oikeastaan aivan uusi ominaisuus, sillä se löytyi jo edellisestä betasta, mutta se oli pois päältä kytkettynä sen keskeneräisyyden vuoksi. Ominaisuuden ideana on keventää prosessorin taakkaa siirtämällä graafinen laskenta näytönohjaimelle. Grafiikkakiihdytystä on nyt saatu kehitettyä niin paljon eteenpäin, että ominaisuus on päällä vakiona ja Mozillan oman testin mukaan laitteistokiihdytys kasvattaa ruudunpäivitysnopeuden parhaimmillaan 7,5 kertaiseksi. Ominaisuutta testattiin nettisivulla, jossa oli suuri määrä valokuvia. Ilman kiihdytystä ruudunpäivitysnopeus oli 12, mutta laitteistokiihdytyksellä nopeus nousi 91:een.

Firefox 4:n viidennessä betassa on uutena ominaisuutena myös äänen visualisoitiin ja käsittelyyn tarkoitettu ohjelmointirajapinta. Sen avulla <video>- ja <audio>-tagien sisällä olevien tiedostojen äänet saadaan purettua raakadataksi tai ääntä voidaan visualisoida kaksi- tai kolmiulotteisesti verkkosivulla.

Kolmantena ominaisuutena on selaimeen rakennettu Http Strict Transport Security -turvaprotokolla (HSTS), joka antaa verkkosivuille mahdollisuuden pakottaa sivustolla kävijän käyttämään salattua yhteyttä. Ominaisuuden uskotaan estävän niin sanottuja Man in the middle -hyökkäyksiä.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

18.9.2010 13:23

Loistava selain!

28.9.2010 13:42

Hyvä, että päästiin eroon siitä networkblogerista, mikä lie, kun facebookista tuli linkin kautta =) Odotan innnolla valmista selainta.


_

Apua saa pyytämättäkin =)

38.9.2010 14:09

Mites tässä saa tuon välilehden kirjainmerkkien alle? Ja miten tässä uudessa Firefox:ssa kaikki teksti on haaleata, ei kovin terävät? Ja väritkin tuntus olevan..

48.9.2010 14:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mestari:
Mites tässä saa tuon välilehden kirjainmerkkien alle? Ja miten tässä uudessa Firefox:ssa kaikki teksti on haaleata, ei kovin terävät? Ja väritkin tuntus olevan..
Paina hiiren oikealla ositerivin yläpuolella olevaan tyhjään tilaan ja ota merkki pois kohdasta "Tabs on top" (suomeksi ehkä Välilehdet ylhllää tjsp.)

58.9.2010 15:09

Kuulostaa aika hel...tin hyvältä, millonkas tää tulee ulos valmiina sitten...


CM 690 II Advanced, i5 2500K, MSI P67A-C43, Scythe Mugen-2 Revision B, XFX Pro550 80+ pronze, CORSAIR DDR3-1600 2*2G CL9 VENGEANCE, AMD r9 290x directCU II 4GB ,Samsung 830 SSD 128Gb+ 4.5 teraa, Win 7.

68.9.2010 17:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti J-lalli:
Kuulostaa aika hel...tin hyvältä, millonkas tää tulee ulos valmiina sitten...
Se tulee ulos sitten kun se on valmis! :-)

78.9.2010 18:36

Hmm, herättää kyl kiinnostusta. Kun toi ff tulee valmiina ulos niin voisi melkein harkita takaisin siirtymistä siihen tästä chromesta. Jos siis tuo firefoxi nyt sitten miellyttää.

88.9.2010 20:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jampt:
Hmm, herättää kyl kiinnostusta. Kun toi ff tulee valmiina ulos niin voisi melkein harkita takaisin siirtymistä siihen tästä chromesta. Jos siis tuo firefoxi nyt sitten miellyttää.
Samaa mieltä, itellä Chrome ollu käytössä alusta asti, vois kyllä siirtyä takas Firefox klaaniin =)

_

Apua saa pyytämättäkin =)

98.9.2010 20:31

Veikkauksen uudet sivut eivät tällä selaimella toimi. Yläpalkki, jossa onkirjautuminen, ei lataudu.

Onko mulla joku asetus pielessä? Vai Veikkaus tehnyt huonot sivut?

108.9.2010 20:32

Veikkaanpa veikkausta, FF kuitenkin tukee standardeja maailman "melkein" parhaiten.

118.9.2010 20:48

Niin minäkin.

Lähettäisin palautetta, mutta palautesivu ei toimi. Millään selaimella. ;-)


Katselija Turun KaapeliTV + Anysee C30 + Win 7 64 bit + Saunavisio +Topfield 5100 MasterPiece

128.9.2010 20:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Karselija:
Niin minäkin.

Lähettäisin palautetta, mutta palautesivu ei toimi. Millään selaimella. ;-)
Yes! Ei muuten toimikaan. 27 virhettä, 26 varoitusta lähdekoodissa, niin mikäs ihme se on jos ei toimi, ihme, että toimii edes jotenkin.

139.9.2010 12:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PJL78:
Yes! Ei muuten toimikaan. 27 virhettä, 26 varoitusta lähdekoodissa, niin mikäs ihme se on jos ei toimi, ihme, että toimii edes jotenkin.

Tällä sivulla on 161 validaattorivirhettä ja 70 varoitusta. Kummasti toimii.

Ei ne validaattorivirheet kerro paljon toiminnasta..

149.9.2010 12:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti matso9:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PJL78:
Yes! Ei muuten toimikaan. 27 virhettä, 26 varoitusta lähdekoodissa, niin mikäs ihme se on jos ei toimi, ihme, että toimii edes jotenkin.

Tällä sivulla on 161 validaattorivirhettä ja 70 varoitusta. Kummasti toimii.

Ei ne validaattorivirheet kerro paljon toiminnasta..
Joo ei ne suoraan, mutta jokainen oikea virhe, eli siis päättymätön tagi, hidastaa selaimen latausta. Jos siis tulee kunnon virhe, niin kyllä sivu voi olla täysin toimimaton.

159.9.2010 17:41

Turhaa ellei DownLoadHelper toimi.
Jää oleellisin pois.

( oli joku beta versio niin jäi hirmutärkeitä tietueita lataamatta. Siksi "NoWay" beetoille. )


Michael Knight:"ALLRIGHT!!"

1611.9.2010 12:29

Joku tuossa rautakiihdytyksessä vielä kusee, nimittäin osa fonteista rendautuu selvästi pitkulaisina. Hyvänä esimerkkinä vaikka Hesarin sivujen Uusimmat uutiset -boksin tekstit. Muutenkin fonttien antialiasointi kusee jotenkin rankasti, huomattavasti vaikealukuisempaa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen (22.4.2017 20:50)
Markkinoiden suosituin BitTorrent-sovellus (ainakin länsimaissa) uTorrent (tai µTorrent) on tekemässä suuria uudistuksia. Vuonna 2005 ensimmäistä kertaa julkaistu sovellus on tarjonnut kuluttajille ....
Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla (22.4.2017 20:16)
Microsoftin viime vuosien onnistuneimmat laitteet ovat kantaneet Surface-brändin nimeä. Yhtiön Windows 10 -tabletit ja -läppärit ovat keränneet valtavasti kehuja, jonka lisäksi myyntilukematkin ....
Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? (22.4.2017 20:00)
Samsungin uutuuslaite Galaxy S8 on saapunut jo ensimmäisten ennakkotilaajien kätösiin ympäri maailman ja Suomessakin laite saapuu kauppoihin ensi viikolla, mutta Samsungilla on yhä yksi ongelma ....
Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian (22.4.2017 18:29)
Viime vuoden sensaatiopeli Pokémon Go on edelleen suosittu, ainakin silloin, kun päivityksiä saapuu. Päivityksiä ja sitä myöten uusia Pokémoneja on aiempien tietojen mukaan määrä odottaa vasta ....
OneDrive päivittyi iOS:llä, tukee nyt lähettämistä suoraan muista sovelluksista OneDrive päivittyi iOS:llä, tukee nyt lähettämistä suoraan muista sovelluksista (22.4.2017 18:14)
Suomessa Windows-puhelinten suhteellisen suosion siivittämänä on varmasti maailman muuhun väestöön verrattuna paljon ihmisiä, jotka käyttävät OneDriveä. Monet näistä ovat kuitenkin saattaneet ....

Uutisarkisto