*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Firefox 4 beta 5: rutkasti lisää nopeutta kiihdytyksellä

Kirjoittaja Manu Pitkänen (Google+) @ 8.9.2010 13:22 Kommentteja (16)

Firefox 4 beta 5: rutkasti lisää nopeutta kiihdytyksellä Mozilla-säätiön kehittämä Firefox 4 -selain on saanut nyt viidennen betan. Uusia ominaisuuksia ovat grafiikkakiihdytys, uusi ohjelmointirajapinta äänelle ja uusi turvaprotokolla. Uuden selaimen toimintaa esitellään videoiden muodossa Mozilla-säätiön blogissa. Uusi beta on saatavilla suomenkielisenä Download.fi:ssä.
Grafiikkakiihdytys ei Firefox 4 beta 5:ssä ole oikeastaan aivan uusi ominaisuus, sillä se löytyi jo edellisestä betasta, mutta se oli pois päältä kytkettynä sen keskeneräisyyden vuoksi. Ominaisuuden ideana on keventää prosessorin taakkaa siirtämällä graafinen laskenta näytönohjaimelle. Grafiikkakiihdytystä on nyt saatu kehitettyä niin paljon eteenpäin, että ominaisuus on päällä vakiona ja Mozillan oman testin mukaan laitteistokiihdytys kasvattaa ruudunpäivitysnopeuden parhaimmillaan 7,5 kertaiseksi. Ominaisuutta testattiin nettisivulla, jossa oli suuri määrä valokuvia. Ilman kiihdytystä ruudunpäivitysnopeus oli 12, mutta laitteistokiihdytyksellä nopeus nousi 91:een.

Firefox 4:n viidennessä betassa on uutena ominaisuutena myös äänen visualisoitiin ja käsittelyyn tarkoitettu ohjelmointirajapinta. Sen avulla <video>- ja <audio>-tagien sisällä olevien tiedostojen äänet saadaan purettua raakadataksi tai ääntä voidaan visualisoida kaksi- tai kolmiulotteisesti verkkosivulla.

Kolmantena ominaisuutena on selaimeen rakennettu Http Strict Transport Security -turvaprotokolla (HSTS), joka antaa verkkosivuille mahdollisuuden pakottaa sivustolla kävijän käyttämään salattua yhteyttä. Ominaisuuden uskotaan estävän niin sanottuja Man in the middle -hyökkäyksiä.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

18.9.2010 13:23

Loistava selain!

28.9.2010 13:42

Hyvä, että päästiin eroon siitä networkblogerista, mikä lie, kun facebookista tuli linkin kautta =) Odotan innnolla valmista selainta.


_

Apua saa pyytämättäkin =)

38.9.2010 14:09

Mites tässä saa tuon välilehden kirjainmerkkien alle? Ja miten tässä uudessa Firefox:ssa kaikki teksti on haaleata, ei kovin terävät? Ja väritkin tuntus olevan..

48.9.2010 14:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mestari:
Mites tässä saa tuon välilehden kirjainmerkkien alle? Ja miten tässä uudessa Firefox:ssa kaikki teksti on haaleata, ei kovin terävät? Ja väritkin tuntus olevan..
Paina hiiren oikealla ositerivin yläpuolella olevaan tyhjään tilaan ja ota merkki pois kohdasta "Tabs on top" (suomeksi ehkä Välilehdet ylhllää tjsp.)

58.9.2010 15:09

Kuulostaa aika hel...tin hyvältä, millonkas tää tulee ulos valmiina sitten...


CM 690 II Advanced, i5 2500K, MSI P67A-C43, Scythe Mugen-2 Revision B, XFX Pro550 80+ pronze, CORSAIR DDR3-1600 2*2G CL9 VENGEANCE, Evga gf GTX 570,Samsung 830 SSD 128Gb+ 4.5 teraa, Win 7.

68.9.2010 17:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti J-lalli:
Kuulostaa aika hel...tin hyvältä, millonkas tää tulee ulos valmiina sitten...
Se tulee ulos sitten kun se on valmis! :-)

78.9.2010 18:36

Hmm, herättää kyl kiinnostusta. Kun toi ff tulee valmiina ulos niin voisi melkein harkita takaisin siirtymistä siihen tästä chromesta. Jos siis tuo firefoxi nyt sitten miellyttää.

88.9.2010 20:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jampt:
Hmm, herättää kyl kiinnostusta. Kun toi ff tulee valmiina ulos niin voisi melkein harkita takaisin siirtymistä siihen tästä chromesta. Jos siis tuo firefoxi nyt sitten miellyttää.
Samaa mieltä, itellä Chrome ollu käytössä alusta asti, vois kyllä siirtyä takas Firefox klaaniin =)

_

Apua saa pyytämättäkin =)

98.9.2010 20:31

Veikkauksen uudet sivut eivät tällä selaimella toimi. Yläpalkki, jossa onkirjautuminen, ei lataudu.

Onko mulla joku asetus pielessä? Vai Veikkaus tehnyt huonot sivut?

108.9.2010 20:32

Veikkaanpa veikkausta, FF kuitenkin tukee standardeja maailman "melkein" parhaiten.

118.9.2010 20:48

Niin minäkin.

Lähettäisin palautetta, mutta palautesivu ei toimi. Millään selaimella. ;-)


Katselija Turun KaapeliTV + Anysee C30 + Win 7 64 bit + Saunavisio +Topfield 5100 MasterPiece

128.9.2010 20:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Karselija:
Niin minäkin.

Lähettäisin palautetta, mutta palautesivu ei toimi. Millään selaimella. ;-)
Yes! Ei muuten toimikaan. 27 virhettä, 26 varoitusta lähdekoodissa, niin mikäs ihme se on jos ei toimi, ihme, että toimii edes jotenkin.

139.9.2010 12:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PJL78:
Yes! Ei muuten toimikaan. 27 virhettä, 26 varoitusta lähdekoodissa, niin mikäs ihme se on jos ei toimi, ihme, että toimii edes jotenkin.

Tällä sivulla on 161 validaattorivirhettä ja 70 varoitusta. Kummasti toimii.

Ei ne validaattorivirheet kerro paljon toiminnasta..

149.9.2010 12:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti matso9:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PJL78:
Yes! Ei muuten toimikaan. 27 virhettä, 26 varoitusta lähdekoodissa, niin mikäs ihme se on jos ei toimi, ihme, että toimii edes jotenkin.

Tällä sivulla on 161 validaattorivirhettä ja 70 varoitusta. Kummasti toimii.

Ei ne validaattorivirheet kerro paljon toiminnasta..
Joo ei ne suoraan, mutta jokainen oikea virhe, eli siis päättymätön tagi, hidastaa selaimen latausta. Jos siis tulee kunnon virhe, niin kyllä sivu voi olla täysin toimimaton.

159.9.2010 17:41

Turhaa ellei DownLoadHelper toimi.
Jää oleellisin pois.

( oli joku beta versio niin jäi hirmutärkeitä tietueita lataamatta. Siksi "NoWay" beetoille. )


Michael Knight:"ALLRIGHT!!"

1611.9.2010 12:29

Joku tuossa rautakiihdytyksessä vielä kusee, nimittäin osa fonteista rendautuu selvästi pitkulaisina. Hyvänä esimerkkinä vaikka Hesarin sivujen Uusimmat uutiset -boksin tekstit. Muutenkin fonttien antialiasointi kusee jotenkin rankasti, huomattavasti vaikealukuisempaa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Katsaus Sony-hakkerointiin: Tietovuotoja, uhkailua ja vastatoimia Katsaus Sony-hakkerointiin: Tietovuotoja, uhkailua ja vastatoimia (20.12.2014 19:11)
Sony on ollut otsikoissa viime aikoina pääasiassa joko vuodetuista elokuvista tai jostain varastettuun dataan liittyvästä. Tämä johtuu tietysti marraskuun lopussa tapahtuneesta tietomurrosta, ....
5 kommenttia
Ei enää Lumia-puhelimiin: Microsoft poisti Snapchat-ohjelmat Ei enää Lumia-puhelimiin: Microsoft poisti Snapchat-ohjelmat (20.12.2014 16:32)
Omistatko Lumia-puhelimen ja ajattelit näin joulun alla ryhtyä Snapchat-käyttäjäksi? Ei onnistu, sillä Microsoft on putsannut Snapchat-ohjelmat sovelluskaupastaansa. Microsoft ei ole toiminut ....
1 kommentti
Vuoden älypuhelin -äänestyksemme päättyy tänään, vielä ehdit osallistua! Vuoden älypuhelin -äänestyksemme päättyy tänään, vielä ehdit osallistua! (20.12.2014 16:27)
Leikkimielinen, mutta silti pientä jännitystä sisältävä Vuoden älypuhelin -äänestyksemme päättyy ensi yönä, Suomen aikaa klo 0200. Eli vielä on aikaa osallistua ja antaa ääni puhelimelle, joka ....
15 kommenttia
Jäikö kukaan kaipaamaan? Samsung luopuu ainakin yhdestä bloatwarestaan Jäikö kukaan kaipaamaan? Samsung luopuu ainakin yhdestä "bloatwarestaan" (20.12.2014 16:00)
Samsung on tullut surullisen kuuluisaksi pakkomielteestään tunkea valtavat määrät omia sovelluksiaan kaikkiin myymiinsä mobiililaitteisiin, vaikka monesti korealaisjätin sovellukset ovat joko ....
6 kommenttia
Kamerateknologian mullistaja sai lisärahoitusta – Nokian sijoitusyhtiö mukana Kamerateknologian mullistaja sai lisärahoitusta – Nokian sijoitusyhtiö mukana (20.12.2014 15:55)
Uudenlaista valoherkkää QuantumFilm-kalvoa kameroiden kennoihin kehittävä InVisage on hankkinut sijoittajilta 32,5 miljoonan dollarin edestä uutta rahaa. Ennen viimeisintä rahoituskierrosta ....

Uutisarkisto