*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Videolla: Googlen toimitusjohtaja ajaa jäätelöautoa ja pelottelee lapsia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 3.9.2010 10:54 Kommentteja (11)

Videolla: Googlen toimitusjohtaja ajaa jäätelöautoa ja pelottelee lapsia Yhdysvalloissa suuryritysten toiminnan arvosteleminen ei jää pelkkiin yleisönosastokirjoituksiin, vaan vastapuolen kimppuun saatetaan hyökätä esim. TV-mainoksilla. Tämän on saanut huomata myös Googlen toimitusjohtaja Eric Schmidt, joka on joutunut karikatyyrisen lobbausvideon päähahmoksi.
Videolla Schmidt ajaa jäätelöautoa ja pelottelee paikallisia lapsia heidän vanhempiensa hakuhistorian avulla. Lisäksi Schmidt ottaa videon loppupuolella käyttöönsä Googlen vakoilulasit, joilla näkee Schmidtin sanojen mukaan kaiken.

Videon on tilannut kuluttajien etuja maassa puolustava Consumer Watchdog -järjestö. Videon järjestö hankki Do Not Track Me -kampanjaa varten, ja kampanjan tarkoituksena on saada maahan uusi laki, joka sallisi kuluttajien tehdä hakukonehakuja ja surffailua ilman tietojen keräämistä. Videota näytetään päivittäin useita kertoja New Yorkin Times Squarella, joten järjestö on iskenyt kampanjaan runsaasti rahaa.

Vaikka kampanja ei kohdistu pelkästään Googleen, oli yrityksen mollaaminen hyvin looginen askel, koska Google on tänä vuonna ollut otsikoissa yksityisyyteen liittyvien ongelmien takia (mm. Street View -kuvat ja WLAN-vakoilu). Lisäksi Schmidtin käyttäminen videossa oli myös helppo valinta, koska hänen yksityisyyttä vastustavat lausuntonsa ovat aiheuttaa runsaasti närää tiettyjen ihmisten parissa.

Alla itse video

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

13.9.2010 12:09

Hyvä video. Nykypäivinä netin käyttö olisi aika tuskaa ilman firefoxin adblockia, noscriptiä ja ghosteryä.
Vähemmän yllättäen tältäkin sivustolta löytyy turhakkeita kuten Google Analytics, Snoobi ja TweetMeme.

23.9.2010 13:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RevoTT:

Vähemmän yllättäen tältäkin sivustolta löytyy turhakkeita kuten Google Analytics, Snoobi ja TweetMeme.
Turhakkeita kelle kelle ei.. esim. analytics on sivuston ylläpitäjälle aika tarpeellinen härpäke .

33.9.2010 13:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RevoTT:

Vähemmän yllättäen tältäkin sivustolta löytyy turhakkeita kuten Google Analytics, Snoobi ja TweetMeme.
Turhakkeita kelle kelle ei.. esim. analytics on sivuston ylläpitäjälle aika tarpeellinen härpäke .
Jooh ei noi mitään turhakkeita todellakaan ole.


43.9.2010 15:29

Jokainen saa itse päättää mitä nettipalveluita käyttää tai millä nettisivuilla vierailee. Eikä kukaan ylipäätänsä pakota käyttämään internettiä. Foliota vaan lisää pään ympärille.


las ballenas son el camino

53.9.2010 18:14

Uutisen otsikko antaa väärän käsityksen.



64.9.2010 0:41

Hauskaa tässä on että asian tiimoilta muutamaan go_oglen vakoilu sivua yms >vs-about _google on Ya > on pahasta tuhoa ja vie tietosi. sivua lähdettä katsoneena tulin kuitenkin u i d koodit huomanneeni..
jotta sitä näkyvyyttä kuitenkin voitaisiin haluta vaikka isukin kustannuksella sitten seurantaa ajatellen ;)?

74.9.2010 2:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Hauskaa tässä on että asian tiimoilta muutamaan go_oglen vakoilu sivua yms >vs-about _google on Ya > on pahasta tuhoa ja vie tietosi. sivua lähdettä katsoneena tulin kuitenkin u i d koodit huomanneeni..
jotta sitä näkyvyyttä kuitenkin voitaisiin haluta vaikka isukin kustannuksella sitten seurantaa ajatellen ;)?
WAS? jag förstår inte.

las ballenas son el camino

85.9.2010 0:13

Oli kyllä tosi hämäävä otsikko.. Ja animoitu hahmo näyttää melko pelottavalta :))

99.9.2010 19:33

Olisi ehkä Googlen WLAN-vakoilusta ollut hyötyä jos olisi voinut jäljittää varastetun WLAN-tukiaseman hakemalla Googlella MAC-osoitteen perusteella... >;)


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

1011.9.2010 23:54

Olenko väärässä, mutta eikö MAC osoite ole suht helppe feikata? Tietty koskee vaan hakkereita jos mahdollista...


Peace & Love, Sir Robin * http://kapsi.fi/~robsku/ - HackNBlog
* ZTE Blade: My first android computer. Old, so? No slide-out keyboard nor stylus :(
* Amilo laptop: Pentium Dual CPU T2390 @ 1.86GHz, 1MB Cache, RAM: 3GB, HDD: 120GB (not original), AMD/ATI Mobility Radeon HD 2400. Linux Mint Debian Edition.
...sen tarvi olla niin justiinsa

1112.9.2010 0:29
jkstone
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti robsku:
Olenko väärässä, mutta eikö MAC osoite ole suht helppe feikata? Tietty koskee vaan hakkereita jos mahdollista...

On.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Chrome tulee estämään nettimainoksia – mainosblokkeria ei ole kuitenkaan tulossa Chrome tulee estämään nettimainoksia – mainosblokkeria ei ole kuitenkaan tulossa (24.4.2017 11:25)
Viime viikolla Wall Street Journal uutisoi, että Google aikoisi lähitulevaisuudessa lisätä Chrome-verkkoselaimeensa natiivin mainoseston, joka estäisi verkkosivuilla näkyviä tunkeilevia mainoksia. ....
Snapdragon-läppärit tekevät paluun vuoden lopulla Snapdragon-läppärit tekevät paluun vuoden lopulla (24.4.2017 10:24)
ARM-pohjaisille suorittimille tarkoitettu Windows RT -käyttöjärjestelmä oli hanke, jonka todennäköisesti kaikki osapuolet haluaisi unohtaa kokonaan. Ajatus Windowsin suoritinarkkitehtuurituen ....
Onko Applella käynnissä salainen satelliittihanke? Onko Applella käynnissä salainen satelliittihanke? (24.4.2017 09:02)
Applella vaikuttaisi olevan monta rautaa tulessa, sillä uusien iPhonien, AR-lasien ja itsestään ajavien autojen lisäksi yhtiön suunnittelupöydällä näyttäisi olevan jonkinlainen satelliittihanke. ....
Esineiden murskaus hydraulisella prässillä onnistuu nyt myös Androidilla ja iOS:lla Esineiden murskaus hydraulisella prässillä onnistuu nyt myös Androidilla ja iOS:lla (23.4.2017 17:55)
Tamperelainen Hydraulic Press Channel ja Johannes Linnama ovat tehneet mobiilipelin, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden kokeilla esineiden murskausta hydraulisella prässillä. Hydraulic ....
Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen (22.4.2017 20:50)
Markkinoiden suosituin BitTorrent-sovellus (ainakin länsimaissa) uTorrent (tai µTorrent) on tekemässä suuria uudistuksia. Vuonna 2005 ensimmäistä kertaa julkaistu sovellus on tarjonnut kuluttajille ....
1 kommentti

Uutisarkisto