*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Videolla: Googlen toimitusjohtaja ajaa jäätelöautoa ja pelottelee lapsia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 3.9.2010 10:54 Kommentteja (11)

Videolla: Googlen toimitusjohtaja ajaa jäätelöautoa ja pelottelee lapsia Yhdysvalloissa suuryritysten toiminnan arvosteleminen ei jää pelkkiin yleisönosastokirjoituksiin, vaan vastapuolen kimppuun saatetaan hyökätä esim. TV-mainoksilla. Tämän on saanut huomata myös Googlen toimitusjohtaja Eric Schmidt, joka on joutunut karikatyyrisen lobbausvideon päähahmoksi.
Videolla Schmidt ajaa jäätelöautoa ja pelottelee paikallisia lapsia heidän vanhempiensa hakuhistorian avulla. Lisäksi Schmidt ottaa videon loppupuolella käyttöönsä Googlen vakoilulasit, joilla näkee Schmidtin sanojen mukaan kaiken.

Videon on tilannut kuluttajien etuja maassa puolustava Consumer Watchdog -järjestö. Videon järjestö hankki Do Not Track Me -kampanjaa varten, ja kampanjan tarkoituksena on saada maahan uusi laki, joka sallisi kuluttajien tehdä hakukonehakuja ja surffailua ilman tietojen keräämistä. Videota näytetään päivittäin useita kertoja New Yorkin Times Squarella, joten järjestö on iskenyt kampanjaan runsaasti rahaa.

Vaikka kampanja ei kohdistu pelkästään Googleen, oli yrityksen mollaaminen hyvin looginen askel, koska Google on tänä vuonna ollut otsikoissa yksityisyyteen liittyvien ongelmien takia (mm. Street View -kuvat ja WLAN-vakoilu). Lisäksi Schmidtin käyttäminen videossa oli myös helppo valinta, koska hänen yksityisyyttä vastustavat lausuntonsa ovat aiheuttaa runsaasti närää tiettyjen ihmisten parissa.

Alla itse video

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

13.9.2010 12:09

Hyvä video. Nykypäivinä netin käyttö olisi aika tuskaa ilman firefoxin adblockia, noscriptiä ja ghosteryä.
Vähemmän yllättäen tältäkin sivustolta löytyy turhakkeita kuten Google Analytics, Snoobi ja TweetMeme.

23.9.2010 13:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RevoTT:

Vähemmän yllättäen tältäkin sivustolta löytyy turhakkeita kuten Google Analytics, Snoobi ja TweetMeme.
Turhakkeita kelle kelle ei.. esim. analytics on sivuston ylläpitäjälle aika tarpeellinen härpäke .

33.9.2010 13:32

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RevoTT:

Vähemmän yllättäen tältäkin sivustolta löytyy turhakkeita kuten Google Analytics, Snoobi ja TweetMeme.
Turhakkeita kelle kelle ei.. esim. analytics on sivuston ylläpitäjälle aika tarpeellinen härpäke .
Jooh ei noi mitään turhakkeita todellakaan ole.


43.9.2010 15:29

Jokainen saa itse päättää mitä nettipalveluita käyttää tai millä nettisivuilla vierailee. Eikä kukaan ylipäätänsä pakota käyttämään internettiä. Foliota vaan lisää pään ympärille.


las ballenas son el camino

53.9.2010 18:14

Uutisen otsikko antaa väärän käsityksen.



64.9.2010 0:41

Hauskaa tässä on että asian tiimoilta muutamaan go_oglen vakoilu sivua yms >vs-about _google on Ya > on pahasta tuhoa ja vie tietosi. sivua lähdettä katsoneena tulin kuitenkin u i d koodit huomanneeni..
jotta sitä näkyvyyttä kuitenkin voitaisiin haluta vaikka isukin kustannuksella sitten seurantaa ajatellen ;)?

74.9.2010 2:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Hauskaa tässä on että asian tiimoilta muutamaan go_oglen vakoilu sivua yms >vs-about _google on Ya > on pahasta tuhoa ja vie tietosi. sivua lähdettä katsoneena tulin kuitenkin u i d koodit huomanneeni..
jotta sitä näkyvyyttä kuitenkin voitaisiin haluta vaikka isukin kustannuksella sitten seurantaa ajatellen ;)?
WAS? jag förstår inte.

las ballenas son el camino

85.9.2010 0:13

Oli kyllä tosi hämäävä otsikko.. Ja animoitu hahmo näyttää melko pelottavalta :))

99.9.2010 19:33

Olisi ehkä Googlen WLAN-vakoilusta ollut hyötyä jos olisi voinut jäljittää varastetun WLAN-tukiaseman hakemalla Googlella MAC-osoitteen perusteella... >;)


"Jonain päivänä työkalujenkin lainaaminen naapurille tulee olemaan rangaistavaa (koska se aiheuttaa taloudellista vahinkoa valmistajille)... Jos emme reagoi"

1011.9.2010 23:54

Olenko väärässä, mutta eikö MAC osoite ole suht helppe feikata? Tietty koskee vaan hakkereita jos mahdollista...


Peace & Love, Sir Robin * http://kapsi.fi/~robsku/ - HackNBlog
* ZTE Blade: My first android computer. Old, so? No slide-out keyboard nor stylus :(
* Amilo laptop: Pentium Dual CPU T2390 @ 1.86GHz, 1MB Cache, RAM: 3GB, HDD: 120GB (not original), AMD/ATI Mobility Radeon HD 2400. Linux Mint Debian Edition.
...sen tarvi olla niin justiinsa

1112.9.2010 0:29
jkstone
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti robsku:
Olenko väärässä, mutta eikö MAC osoite ole suht helppe feikata? Tietty koskee vaan hakkereita jos mahdollista...

On.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto