*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EFF:n mielestä Apple hakee patenttia vakoiluohjelmallle

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 25.8.2010 20:14 Kommentteja (14)

EFF:n mielestä Apple hakee patenttia vakoiluohjelmallle Kansalaisten oikeuksia verkossa puolustava EFF (Electronic Frontier Foundation) kritisoi Applen mobiililaitteiden valvontaan liittyvää patenttihakemusta.
EFF:n mielestä tekniikka antaa Applelle mahdollisuuden vakoilla asiakkaitaan sekä kontrolloida sitä, miten asiakkaat tuotteita käyttävät. EFF jopa kehitti uuden termin ja nimesi uuden tekniikan "traitorwareksi", sillä pelkän vakoilun sijaan se mahdollista Applen kostaa käyttäjille, jotka toimivat yhtiön tahdon vastaisesti.

Erityisesti EFF kritisoi hakemuksessa kuvailtuja keinoja täysin yliampuviksi. Järjestön mielestä varkauksien estoon sekä selvittämiseen riittäisi vähempikin, kuin salakuvien ottaminen käyttäjästä, äänen nauhoittaminen ja jopa käyttäjän sydämenlyöntien tallentaminen.

EFF viittaa tilanteisiin, joissa Applen käyttäjistään keräämät arkaluonteiset biometriset tunnisteet saattaisivat olla erittäin haitallisia joutuessaan vääriin käsiin. Myös Applen suunnitelmat sulkea jailbreakattuja laitteita herättävät vastustusta, koska kesällä tehdyn päätöksen mukaan lukituksen poistaminen ei ole vastoin tekijänoikeuslakia.

Apple ei ole myöskään kertonut, mitä kerätyillä tiedoilla aiotaan tehdä tai kuinka pitkään niitä tullaan säilyttämään. Järjestön mukaan on odotettavissa, että ennen pitkää myös lainvalvojat kiinnostuvat Applen tietokannasta ja tulevat vaatimaan tietoja muihinkin kuin puhelinten katoamistapausten selvittämiseen.

EFF suosittelee Applelle välitöntä suunnitelmista luopumista.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

125.8.2010 21:20

Hyi EFF miten julkeatkin herjata Applea ja epäillä sen motiiveja

225.8.2010 21:21

Niimpä pata kattilaa soimaa....

325.8.2010 23:38

Sekö oli siis totta??? sydämenlyönnit ym.
Haluavatko he välttämättä laskea puhelimensa myyntilukuja, vai mitä ihmettä?

Vainoharhaisempi voisi luulla, että applea johdetaan Langleystä tai Pentagonista käsin.


425.8.2010 23:41

Voi olla näiden kohujen jälkeen vaikea saada puhelimia myytyä... Itse en ainakaan tällaista laitetta itselleni huolisi. Ties mitä kuvia sinne päätyisikään...

526.8.2010 2:30

Alkaa Applen toiminta muistuttamaan pahasti totalitääriseltä toiminnalta (siis äärioikeistolaiselta tai vasemmistolta), ei hyvä. Jos menee läpi (ekaksi jenkeissä) niin mitähän EU tuohon mahtaa sanoa?? Ei silti, enpä moiseen koskisikaan. Hienoja omppuja on kyllä, mutta niin on päärynöitäkin!!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.8.2010 @ 02:32

626.8.2010 8:13

Alkaa Applen touhu mennä jo "vähän" yli. Itse omistan 3G ja vakavasti harkitsin fööni4 ostamista mutta nyt alkaa riittämään.
Eihän tuo läpi ole mennnyt vielä mutta kertoo ainakin hyvin mitä kaikkea omena haluaa.

Ehkäpä seksin saamiseni määrä nyt notkahtaa kun teen päätöksen etten enää osta Applen tuotteita =D

726.8.2010 8:49

"Jos yrität ajaa ohjelmaa, jonka nimi tai nimen osa on jailbreak. Kytkee piiri laitteen sisällä akun oikosulkuun, ja tuhoaa laitteen." Siinä olisikin seuraava vedätys applelle. Tuhoisivat laitteet, joita yritetään ottaa pois heidän "ulottuviltaan" ja "toiminta-alueeltaan". Sitten vaan syyttäisivät jailbreakkiä, siitä.

826.8.2010 9:39

Apple kerää tietoja parantaakseen käyttömukavuuttasi. Salakuuntelee puheluita, ottaa kuvia, ja analysoi DNA näytteitä käyttäjän kämmenestä.

926.8.2010 12:21

Muistuu mieleen tässä aiemmin kun eräät fanit oli kommentoimassa android alustan sovellusten etäpoisto mahdollisuutta ja sitä miten oma puhelin pitää olla omassa hallussa jne..

:)

1026.8.2010 14:33

Apple haluaa vain kuunnella asiakkaita.

Applen politiikka ei ole pitkään aikaan oikein napannut, ja tämä kiteyttää suurimman osan applen politiikan ongelmista. Apple kun haluaa turhan tiukasti pitää nyörit käsissään vaikka henkilö olisi ostanut jo laitteen.

Androidissa on kuitenkin vähemmän rajoituksia vaikka itse asiassa googlen palvelut mahdollistaa jo aikamoisen vakoilun, mutta googlea ei juuri itse puhelimen rajoittaminen kiinnosta, vaan sen tarjoamien palveluiden data.

1126.8.2010 15:47

Paskaa.

1226.8.2010 18:47

Mul on ite iPod Touch, aivan paska vehje akku ei kestä kun pari tuntia , pätkii, lagittaa, hidas, ja vaikka sen jaibreakkaa kin niin on ihan mahdoton käyttää ilman suuttumista. Ja sitten jos ne vielä tällaisia alkaa niin ei jumalauta!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.8.2010 @ 18:50

1326.8.2010 21:30

Kyllä, taitaa olla aika taas steven vaihtaa puku pooloon ja farkkuihin ja pitää pikku pressi asian tiimoilta :)

1426.8.2010 22:42

Lainaus:
salakuvien ottaminen käyttäjästä, äänen nauhoittaminen ja jopa käyttäjän sydämenlyöntien tallentaminen
Eihän tuo voi olla totta?? Vai voiko?

Tämähän olisi aivan helvetin sairasta ja hullua touhua Applelta! Kenellä voi olla oikeus "salakuvata" tai kuunnella tuolla tavalla laitteen kautta. Menee niin överiksi kaikki Applella, en tule ostamaan enää yhtään heidän laitettaa ikinä, vaikka kuinka olisivat mukavia käyttää. Sen verran on epäinhimillinen yritys.

Oikeasti, SAIRASTA!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
2 kommenttia
Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....

Uutisarkisto