*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EFF:n mielestä Apple hakee patenttia vakoiluohjelmallle

Kirjoittaja Teemu Laitila @ 25.8.2010 20:14 Kommentteja (14)

EFF:n mielestä Apple hakee patenttia vakoiluohjelmallle Kansalaisten oikeuksia verkossa puolustava EFF (Electronic Frontier Foundation) kritisoi Applen mobiililaitteiden valvontaan liittyvää patenttihakemusta.
EFF:n mielestä tekniikka antaa Applelle mahdollisuuden vakoilla asiakkaitaan sekä kontrolloida sitä, miten asiakkaat tuotteita käyttävät. EFF jopa kehitti uuden termin ja nimesi uuden tekniikan "traitorwareksi", sillä pelkän vakoilun sijaan se mahdollista Applen kostaa käyttäjille, jotka toimivat yhtiön tahdon vastaisesti.

Erityisesti EFF kritisoi hakemuksessa kuvailtuja keinoja täysin yliampuviksi. Järjestön mielestä varkauksien estoon sekä selvittämiseen riittäisi vähempikin, kuin salakuvien ottaminen käyttäjästä, äänen nauhoittaminen ja jopa käyttäjän sydämenlyöntien tallentaminen.

EFF viittaa tilanteisiin, joissa Applen käyttäjistään keräämät arkaluonteiset biometriset tunnisteet saattaisivat olla erittäin haitallisia joutuessaan vääriin käsiin. Myös Applen suunnitelmat sulkea jailbreakattuja laitteita herättävät vastustusta, koska kesällä tehdyn päätöksen mukaan lukituksen poistaminen ei ole vastoin tekijänoikeuslakia.

Apple ei ole myöskään kertonut, mitä kerätyillä tiedoilla aiotaan tehdä tai kuinka pitkään niitä tullaan säilyttämään. Järjestön mukaan on odotettavissa, että ennen pitkää myös lainvalvojat kiinnostuvat Applen tietokannasta ja tulevat vaatimaan tietoja muihinkin kuin puhelinten katoamistapausten selvittämiseen.

EFF suosittelee Applelle välitöntä suunnitelmista luopumista.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

125.8.2010 21:20

Hyi EFF miten julkeatkin herjata Applea ja epäillä sen motiiveja

225.8.2010 21:21

Niimpä pata kattilaa soimaa....

325.8.2010 23:38

Sekö oli siis totta??? sydämenlyönnit ym.
Haluavatko he välttämättä laskea puhelimensa myyntilukuja, vai mitä ihmettä?

Vainoharhaisempi voisi luulla, että applea johdetaan Langleystä tai Pentagonista käsin.


425.8.2010 23:41

Voi olla näiden kohujen jälkeen vaikea saada puhelimia myytyä... Itse en ainakaan tällaista laitetta itselleni huolisi. Ties mitä kuvia sinne päätyisikään...

526.8.2010 2:30

Alkaa Applen toiminta muistuttamaan pahasti totalitääriseltä toiminnalta (siis äärioikeistolaiselta tai vasemmistolta), ei hyvä. Jos menee läpi (ekaksi jenkeissä) niin mitähän EU tuohon mahtaa sanoa?? Ei silti, enpä moiseen koskisikaan. Hienoja omppuja on kyllä, mutta niin on päärynöitäkin!!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.8.2010 @ 02:32

626.8.2010 8:13

Alkaa Applen touhu mennä jo "vähän" yli. Itse omistan 3G ja vakavasti harkitsin fööni4 ostamista mutta nyt alkaa riittämään.
Eihän tuo läpi ole mennnyt vielä mutta kertoo ainakin hyvin mitä kaikkea omena haluaa.

Ehkäpä seksin saamiseni määrä nyt notkahtaa kun teen päätöksen etten enää osta Applen tuotteita =D

726.8.2010 8:49

"Jos yrität ajaa ohjelmaa, jonka nimi tai nimen osa on jailbreak. Kytkee piiri laitteen sisällä akun oikosulkuun, ja tuhoaa laitteen." Siinä olisikin seuraava vedätys applelle. Tuhoisivat laitteet, joita yritetään ottaa pois heidän "ulottuviltaan" ja "toiminta-alueeltaan". Sitten vaan syyttäisivät jailbreakkiä, siitä.

826.8.2010 9:39

Apple kerää tietoja parantaakseen käyttömukavuuttasi. Salakuuntelee puheluita, ottaa kuvia, ja analysoi DNA näytteitä käyttäjän kämmenestä.

926.8.2010 12:21

Muistuu mieleen tässä aiemmin kun eräät fanit oli kommentoimassa android alustan sovellusten etäpoisto mahdollisuutta ja sitä miten oma puhelin pitää olla omassa hallussa jne..

:)

1026.8.2010 14:33

Apple haluaa vain kuunnella asiakkaita.

Applen politiikka ei ole pitkään aikaan oikein napannut, ja tämä kiteyttää suurimman osan applen politiikan ongelmista. Apple kun haluaa turhan tiukasti pitää nyörit käsissään vaikka henkilö olisi ostanut jo laitteen.

Androidissa on kuitenkin vähemmän rajoituksia vaikka itse asiassa googlen palvelut mahdollistaa jo aikamoisen vakoilun, mutta googlea ei juuri itse puhelimen rajoittaminen kiinnosta, vaan sen tarjoamien palveluiden data.

1126.8.2010 15:47

Paskaa.

1226.8.2010 18:47

Mul on ite iPod Touch, aivan paska vehje akku ei kestä kun pari tuntia , pätkii, lagittaa, hidas, ja vaikka sen jaibreakkaa kin niin on ihan mahdoton käyttää ilman suuttumista. Ja sitten jos ne vielä tällaisia alkaa niin ei jumalauta!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.8.2010 @ 18:50

1326.8.2010 21:30

Kyllä, taitaa olla aika taas steven vaihtaa puku pooloon ja farkkuihin ja pitää pikku pressi asian tiimoilta :)

1426.8.2010 22:42

Lainaus:
salakuvien ottaminen käyttäjästä, äänen nauhoittaminen ja jopa käyttäjän sydämenlyöntien tallentaminen
Eihän tuo voi olla totta?? Vai voiko?

Tämähän olisi aivan helvetin sairasta ja hullua touhua Applelta! Kenellä voi olla oikeus "salakuvata" tai kuunnella tuolla tavalla laitteen kautta. Menee niin överiksi kaikki Applella, en tule ostamaan enää yhtään heidän laitettaa ikinä, vaikka kuinka olisivat mukavia käyttää. Sen verran on epäinhimillinen yritys.

Oikeasti, SAIRASTA!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Microsoft kehitti uuden piirin – Reaaliaikaista tekoäly palvelimiin Microsoft kehitti uuden piirin – Reaaliaikaista tekoäly palvelimiin (23.8.2017 14:54)
Microsoft esitteli Hot Chips -symposiumissa tekoälylaskentaan suunnitellun laskentakortin. Project Brainwave -nimellä tunnetun kehityshankkeen tavoitteena on luoda piiri, jonka avulla voidaan ....
Karu muistutus – Säätiedoilla sinusta tehdään kauppatavaraa Karu muistutus – Säätiedoilla sinusta tehdään kauppatavaraa (23.8.2017 10:31)
Huippusuosittu AccuWeather-sääsovellus on jäänyt kiinni käyttäjän sijainnin paikannuksen mahdollistavan datan keräämisestä, vaikka sovellusta on erikseen kielletty pääsemästä paikkatietoon käsiksi. ....
2 kommenttia
Ostitko tämän kopterin? Se on pakko päivittää viimeistään ensi viikolla Ostitko tämän kopterin? Se on pakko päivittää viimeistään ensi viikolla (23.8.2017 09:00)
Kopteriyhtiö DJI on julkaisee uudelle Spark-minikopterilleen pakollisen ohjelmistopäivityksen, jolla pyritään korjaamaan laitteen virranhallinnassa havaitut virheet. DJI:n mukaan se julkaisee ....
Apple kehittää itsestään ajavaa bussia – Omat työntekijät pääsevät matkustamaan sillä Apple kehittää itsestään ajavaa bussia – Omat työntekijät pääsevät matkustamaan sillä (23.8.2017 08:32)
Apple ei tavoittele ainakaan tällä hetkellä oman itsestään ajavan auton kehittämistä, kertoo The New York Times. Sen sijaan yhtiö keskittyy autojen autonomisen liikkumisen mahdollistavan järjestelmän ....
Netflixin katselu väheni yllättäen 10 prosentilla – Tässä syy Netflixin katselu väheni yllättäen 10 prosentilla – Tässä syy (22.8.2017 11:43)
Luonnonilmiöillä voi olla yllättävän isoja seurauksia verkkopalveluiden toimintaan. Ne voivat häiritä niitä tai jossain tapauksissa jopa lisätä palveluiden käyttöä. Netflixin kohdalla Yhdysvalloissa ....
5 kommenttia

Uutisarkisto