*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

DMCA:ta löysättiin - Jailbreakit ovat nyt laillisia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 26.7.2010 21:31 Kommentteja (18)

DMCA:ta löysättiin - Jailbreakit ovat nyt laillisia Yhdysvalloissa tapahtui tänään yllättävä käänne, kun maassa voimassa olevaa DMCA-lainsäädäntöä löysennettiin useilla muutoksilla.
Monille matkapuhelinten käyttäjille tärkein uudistus oli jailbreak-muokkausten laillistaminen, jonka myötä Yhdysvalloissa asuvat kuluttajat voivat jatkossa muokata matkapuhelimiensa ohjelmistoja haluamallaan tavalla. Kuluttajat voivat siis asentaa esim. iPhone-puhelimiin epävirallisen firmwaren, jonka avulla he voivat ajaa puhelimissaan mitä tahansa ohjelmia, eikä heitä voida tästä enää rangaista DMCA-lakien perusteella.

Lisäksi myös puhelimissa mahdollisesti olevat operaattorilukitukset saa jatkossa kiertää ilman oikeuskäsittelyn pelkoa.

Puhelinten lisäksi muutoksi tapahtui tietokonepelien ja DVD-rippauksen kohdalla. Jatkossa konsoli- ja tietokonepelien mahdolliset kopiointisuojaukset saa ohittaa, jos tarkoituksena on esim. tutkia, testata tai korjata kyseistä peliä tai siinä käytettävää kopiointisuojausta.

DVD-rippaus on puolestaan jatkossa laillista niissä tilanteissa, joissa kopioitua videomateriaalia käytetään dokumentin tekemiseen tai ei-kaupallisen videon luomiseen. Yhdysvalloissa vaikuttavat kuluttajat voivat siis jatkossa lisätä lyhyitä pätkiä DVD-elokuvista esim. omiin YouTube-videoihinsa.

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

126.7.2010 21:35

Pitkästä aikaa hyviä uutisia digitaalisen maailman saralta. Lisää tämmöisiä.

226.7.2010 21:40

Cool. Kerrankin jotain sallitaan, eikä kielletä.

326.7.2010 21:41

Kieltämättä hyvin yllättävä päätös.

426.7.2010 21:42
TBusnwyns
Vahvistamaton

Suomi mukaan.. Kun kerran tekeevät Suomesta pikku jenkkilää kovalla taholla, niin nyt
Myös tämä tänne kitoooos

526.7.2010 22:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TBusnwyns:
Suomi mukaan.. Kun kerran tekeevät Suomesta pikku jenkkilää kovalla taholla, niin nyt
Myös tämä tänne kitoooos

Jaa miksi? Suomessa ei koko DMCA-lakia edes ole.

626.7.2010 23:32

Tästä asiasta voi olla jopa jotain hyötyäkin.

727.7.2010 1:09

Lainaus:
DVD-rippaus on puolestaan jatkossa laillista niissä tilanteissa, joissa kopioitua videomateriaalia käytetään dokumentin tekemiseen tai ei-kaupallisen videon luomiseen. Yhdysvalloissa vaikuttavat kuluttajat voivat siis jatkossa lisätä lyhyitä pätkiä DVD-elokuvista esim. omiin YouTube-videoihinsa.

Tämä onkin hyvä muutos. Laki on tähän asti ollut hieman ristiriitainen, ns. fair-use laki antaa luvan käyttää videoita, mutta käytännössä DMCA estää sen.

Lainaus:
Suomi mukaan.. Kun kerran tekeevät Suomesta pikku jenkkilää kovalla taholla, niin nyt
Myös tämä tänne kitoooos


Taitaa kaikki uutisessa kerrotut asiat olla jo nyt sallittuja/ei rangaistavia suomessa...

827.7.2010 5:48

Kerrankin jotain positiivista kehitystä jenkeissä. Saas nähdä, miten Riaa sun muut reagoi tohon päätökseen.

927.7.2010 8:02

Mitä kummaa? Tämäpä positiivinen yllätys. Miten tällainen laki on edes voinut päästä läpi? Voisi Suomessakin laillistaa DVD:n varmuuskopioinnin (lue: suojauksen kierron varmuuskopiota varten).

1027.7.2010 9:35

Mitä ihmettä!? Onko to-mafia nyt lomilla, kun tällaisia muutoksia!?

...mut kaiken kaikkiaan positiivinen suunnan muutos.

1127.7.2010 12:36

Saisi vielä WMG muuttaa byrokratiaansa ettei poista kaikkea musiikkia YouTubesta..

1227.7.2010 15:09

Tämähän oli yllätys että vaihteeksi näinkin päin

1327.7.2010 21:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Rosecenze:
Saisi vielä WMG muuttaa byrokratiaansa ettei poista kaikkea musiikkia YouTubesta..
JOO-O!

1429.7.2010 1:50

VoU! Kerrankin, edes sadasta muutoksesta yksi on hyvä. Piristi yötä.

152.8.2010 21:07
Croft
Inactive

Vaikka en ole oikein noita asioita seurannut niin tuohan kuulostaa yllättävältä, hienolta, vaikka ne ei tietenkään Suomeen liity. :)

1621.9.2010 11:43
spam
Vahvistamaton

kirjoita kommenttisi

1721.9.2010 13:14
spam
Vahvistamaton

kirjoita kommenttisi

1821.9.2010 15:21
spam
Vahvistamaton

kirjoita kommenttisi

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto