*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bayn tuomio ei muuttunut Hollannissa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 18.7.2010 14:45 Kommentteja (12)

The Pirate Bayn tuomio ei muuttunut Hollannissa Viime kesänä The Pirate Bay -sivusto (TPB) koki Hollannissa yllättävän oikeustappion, kun paikallinen oikeuslaitos määräsi TPB:n ylläpitäjät estämään Hollannista tulevien surffaajien pääsyn sivustolle. Asian käsittely oikeudessa ei kuitenkaan päättynyt tähän, vaan tapauksen käsittelyä on jatkettu aina tälle viikolle asti.
TPB:n kannalta jatkunut käsittely ei kuitenkaan tuonut parannusta, vaan oikeuslaitoksen kanta on edelleen se, että sivuston pitää estää Hollannista tulevien surffaajien pääsy sivustolle.

Oikeuden näkemyksen mukaan sivusto ei itsessään riko tekijänoikeuksia, mutta sivuston pyörittäjät auttavat ihmisiä tekijänoikeusrikoksissa, koska sivuston avulla voidaan jaella eteenpäin torrent-tiedostoja.

Viime vuonna vastuu sivuston pyörittämisestä sysättiin Fredrik Neijin, Gottfrid Svartholm Wargin ja Peter Sunden vastuulle, joita uhkaa nyt 50 000 euron päivittäinen sakko, jos TPB ei blokkaa Hollantia. Kolmikon mukaan TPB:tä ylläpitää edelleen Reservella-yritys, joten he eivät voi puuttua sivuston toimintaan, mutta tälläkään kertaa oikeus ei uskonut tätä puolustusta, koska asiasta ei ole esittää mitään virallisia papereita.

Jutun laittoi alulle Hollannissa piratismia vastaan taisteleva BREIN, jolle voitto avaa mahdollisuuden toimia samalla tavoin myös muita suosittuja Hollannin ulkopuolella toimivia torrent-sivustoja kohtaan.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

118.7.2010 15:36

Hollannin oikeus ei voi tätä vaatia koska sivusto ei pyöri kyseisen maan alueella vaan swensoneilla... ?

218.7.2010 15:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Hollannin oikeus ei voi tätä vaatia koska sivusto ei pyöri kyseisen maan alueella vaan swensoneilla... ?
Ainahan sitä vaatia saa: "Ei se ole hullu joka..."

Tuskin kuitenkaan millään tasolla vaatimukseen suostuvat.

318.7.2010 18:39

Nämä piratebayn oikeusjutut antavat ennakkopäätöksiä siitä, miten suuressa vastuussa ylläpito on sivustaa, ja missä kaikkialla.

Internethän on koko maailmanlaajuinen, joten siellä tapahtuvat rikoksetkin voivat olla maailmanlaajuisia (ts. rangaistuskelpoisia missä tahansa maassa) jos ylimmät tuomioistuimet näin päättävät...

419.7.2010 1:21

Elikkä jos pilkkaan Jihadia omalla nettisivulla lapin peräkylässä niin joku Ählämi voi tuomita mua kivitykseen Saudi-Arabiassa?

519.7.2010 7:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vitalvi:
Elikkä jos pilkkaan Jihadia omalla nettisivulla lapin peräkylässä niin joku Ählämi voi tuomita mua kivitykseen Saudi-Arabiassa?
Eiköhän, mutta en enää tuomion jälkeen kävisi tuolla lomalla :)

620.7.2010 0:09

Lainaus:
Despite having lost this preliminary case, BREIN is expected to go ahead with a full trial against Ziggo. The anti-piracy outfit sees an ISP block as the only option left to stop The Pirate Bay. The verdicts they won against the site’s operators aren’t worth much since ‘the world’s most resilient torrent site’ is still very much alive in The Netherlands.

“It is unacceptable that The Pirate Bay and its administrators would walk free by hiding in Thailand and Cambodia and ignoring judgments,” BREIN chief Tim Kuik commented. “We’re not going to let this go. We have started a full trial against Ziggo and XS4ALL, but we will also appeal against today’s controversial ruling by the judge.”
http://torrentfreak.com/dutch-isps-dont-...ate-bay-100719/

Täytyy sanoa, että aika kovia kavereita nuo piratebayn ylläpitäjät kolmikko on pistänyt MPAA/RIAA/IFPI/BREIN kaltaiset to-järjestöt naurunalaiseksi. Ruotsin piratebayn oikeudenkäynnin lopputuloksella ei ole myöskään merkitystä vaikka tuomio tulisi jatkaa sivusto toimintaansa normaalisti. Piratebay näyttää hyvää esimerkkiä vastaavien sivustojen ylläpitäjille miten to-mafian oikeudenkäynnit pystytään tekemään täysin tehottomiksi. Heidän esimerkin avulla vastaavalla tavalla toimivien ylläpitäjien sivustoja on mahdoton saada suljettua.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.7.2010 @ 00:13

720.7.2010 13:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vitalvi:
Elikkä jos pilkkaan Jihadia omalla nettisivulla lapin peräkylässä niin joku Ählämi voi tuomita mua kivitykseen Saudi-Arabiassa?
Eiköhän, mutta en enää tuomion jälkeen kävisi tuolla lomalla :)
En tiedä miten EU on sitten asiassa mukana. Kaikki EU valtiothan ovat tunnustaneet vähittäiset ihmisoikeudet?

820.7.2010 15:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vitalvi:
Elikkä jos pilkkaan Jihadia omalla nettisivulla lapin peräkylässä niin joku Ählämi voi tuomita mua kivitykseen Saudi-Arabiassa?
Mutta suomessa sinut voitaisiin (ehkä) tuomita kiihoituksesta kansanryhmää vastaan..

921.7.2010 15:02

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Hollannin oikeus ei voi tätä vaatia koska sivusto ei pyöri kyseisen maan alueella vaan swensoneilla... ?
Ainahan sitä vaatia saa: "Ei se ole hullu joka..."

Tuskin kuitenkaan millään tasolla vaatimukseen suostuvat.
Tätä itsekkin vähän ihmettelin.

Vai luovuttaisiko Ruotsi kiltisti jätkät Alankomaihin jos heistä kansainvälinen etsintäkuulutus annettaisiin?

1022.7.2010 2:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 00820:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vitalvi:
Elikkä jos pilkkaan Jihadia omalla nettisivulla lapin peräkylässä niin joku Ählämi voi tuomita mua kivitykseen Saudi-Arabiassa?
Mutta suomessa sinut voitaisiin (ehkä) tuomita kiihoituksesta kansanryhmää vastaan..
Sitten taidan kirjoittaa ainoastaan blogin :D

1127.7.2010 18:07
Ju_us0
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti vonRnk:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ArttuH5N1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Hollannin oikeus ei voi tätä vaatia koska sivusto ei pyöri kyseisen maan alueella vaan swensoneilla... ?
Ainahan sitä vaatia saa: "Ei se ole hullu joka..."

Tuskin kuitenkaan millään tasolla vaatimukseen suostuvat.
Tätä itsekkin vähän ihmettelin.

Vai luovuttaisiko Ruotsi kiltisti jätkät Alankomaihin jos heistä kansainvälinen etsintäkuulutus annettaisiin?
EU:n rikosoikeudellisen yhteistyön päämuoto on vastavuoroinen tunnustaminen, joka yksinkertaisesti esitettynä tarkoittaa jäsenmaassa (esim. Hollannissa) annetun laillisen tuomion hyväksymistä ja täytääntöönpanoa sellaisenaan toisessa EU-maassa (esim. Ruotsissa).

122.8.2010 12:27

Tekijänoikeustotalitaristinen "tuomio" taitaa olla ristiriidassa sananvapauden kanssa, koska TPB:n kautta voidaan välittää myös laillisia torrentteja esim. ihmisoikeusaktivistien toimittamaa materiaalia.

Toisekseen kyseisten tökeröiden estojen kiertäminen on helppoa.

Suosittelen anonymisoitua salattua yhteyttä TPB:n käyttäjille, niin ettei ylläpitokaan voi seurata asiakkaitaan. Silloin on mahdotonta myös vaatia tekijänoikeusfasistiseen tyyliin TPB:n ylläpitoa mihinkään kyttäysvelvoitevastuuseen...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto