*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Uusi Xbox 360 syö puolet vähemmän sähköä kuin ensimmäinen versio

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 19.6.2010 13:00 Kommentteja (11)

Uusi Xbox 360 syö puolet vähemmän sähköä kuin ensimmäinen versio Microsoft esitteli tällä viikolla E3-messuilla uuden Xbox 360 -konsolin, joka sai aiempia malleja pienemmän kokonsa myötä itselleen Slim-lisänimen (koodinimi Valhalla). Koon pienentämisen ovat mahdollistaneet konsolin komponenteissa tapahtuneet muutokset, joista on nyt saatu tarkempia tietoja, kun useat internetin eri rautasivustot ovat purkaneet uutukaisen osiin.
Kuluttajien kannalta mukavia parannuksia on tapahtunut mm. virrankulutukset ja melutason osalta. AnandTech-sivuston tekemien mittausten perusteella uusi Slim-malli syö Gears of War 2 -peliä pelatessa vain 88 wattia sähköä, kun taas vuonna 2005 myyntiin tulleet ensimmäiset Xbox 360 -mallit (Xenon-koodinimi) kuluttavat vastaavassa tilanteessa sähköä 177 watin edestä. Edelliseen Jasper-koodinimellä kulkevaan Xbox 360 -malliin verrattuna Slim-malli vie sähköä pelatessa noin 20 wattia vähemmän.

Melutason osalta pudotusta Jasperiin verrattuna on tullut ilman levyä 5 desibeliä ja DVD-levyä pyörittäessä melutaso on tippunut 3 desibeliä. Muutoksista huolimatta Xbox 360 Slim ei ole kuitenkaan vielä äänetön laite, sillä noin puolen metrin mittausmatkalla laite tuotti pelilevyä lukiessa yli 50 desibelin edestä ääntä.

Sisuskalujen osalta suurin muutos on tapahtunut näytönohjaimen ja suorittimen osalta, jotka ovat yhdistetty Slim-mallissa samaan piiriin. Tämän myötä konsolin jäähdytystä on saatu yksinkertaistettua, ja käytössä on enää vain yksi siili ja tuuletin.

Myös konsolin kiintolevyn kotelo ja sen kiinnitystapa ovat muuttuneet suuresti, ja uudessa mallissa kiintolevyn vaihtaminen ei enää onnistu yhtä helposti kuin aikaisemmissa Xbox 360 -malleissa.

Slim-mallista vakiona löytyvää WLAN-sovitinta ei ole integroitu emolevylle, vaan se on liitetty konsolin sisäpuolella olevaan USB-liitäntään. Täten Microsoft voisi julkaista myöhemmin uuden halvemman Arcade-mallin Slim-konsolista, jossa ei ole mukana kiintolevyä tai WLAN-sovitinta.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

119.6.2010 13:07

Lainaus:
Microsoft esitteli tällä viikolla E3-messuilla uuden Xbox 360 -konsolin, joka sai aiempia malleja pienemmän kokonsa myötä itselleen Slim-lisänimen (koodinimi Valhalla).
Uusi malli on viralliselta nimeltään Xbox 360 250GB, Slim on vain median tuottama lisänimi.

219.6.2010 13:11

Hyviä tämmöiset uudistukset niin vanhempien hinnat laskee :) Toivottavasti tästä ei selviä mitään emolevy vikaa kuten niistä ensimmäisistä xbox360 malleista :/ Näissä uutuuksissa on aina se riski että jotain pahaa löytyy.

319.6.2010 13:39

No ainakaan RRoDia ei tule, kun punainen ledi on jätetty pois :P
Itse ongelman syytä ei kai joidenkin mukaan ole korjattu. Tosin pienempi lämmöntuotanto voi korjata asian.

Ihan mukavalta kyllä vaikuttaa ja hankintaan saattaisi mennä, ellen kävisi kaverilla pelaamassa boxin pelejä :)

Kunhan muistaa olla konsolia kääntelemättä: http://www.youtube.com/watch?v=OdOjzuJByXg

419.6.2010 14:26

Minulla on pojan (vanhemman) kanssa se 1.sukupolven x360 ja tuon voisi hommata jo ihan siitä syystä että tämä vanha rupeaa reistaileen (lukee välillä miten sattuu) ja saisi vielä vähäwirtaskan tilalle :p.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.6.2010 @ 14:27

519.6.2010 16:28

Lainaus:
Sisuskalujen osalta suurin muutos on tapahtunut näytönohjaimen ja suorittimen osalta, jotka ovat yhdistetty Slim-mallissa samaan piiriin.
Selittäisikö joku minulle, että mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa? Kiitos.

619.6.2010 16:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jampt:
Lainaus:
Sisuskalujen osalta suurin muutos on tapahtunut näytönohjaimen ja suorittimen osalta, jotka ovat yhdistetty Slim-mallissa samaan piiriin.
Selittäisikö joku minulle, että mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa? Kiitos.
Että siinä ei ole erillistä näytönohjainta ja prosessoria vaan ne ovat yhdistetty yhteen komponenttiin.

720.6.2010 10:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jampt:
Lainaus:
Sisuskalujen osalta suurin muutos on tapahtunut näytönohjaimen ja suorittimen osalta, jotka ovat yhdistetty Slim-mallissa samaan piiriin.
Selittäisikö joku minulle, että mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa? Kiitos.
Että siinä ei ole erillistä näytönohjainta ja prosessoria vaan ne ovat yhdistetty yhteen komponenttiin.
Ne on integroitu yhteen kuten kannetavissa PC:eesä on

Itellä on toisen sukupolven malli ( jasper ) se musta jossa HDMI liitin




Ostin Forza 3 takia kun kyllästyin odottamaan PS3 Gran Turismo 5 peliä PS3 on useita pelejä X-boksilla ei

Ja tuntuu tuo MS tunkevan Kinect X-boxille ennen kuin Sony saa omansa edes valmiiksi miks Sony nukkuu onnensa ohi ?

820.6.2010 12:18

Se on Sony...:p

920.6.2010 21:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jampt:
Lainaus:
Sisuskalujen osalta suurin muutos on tapahtunut näytönohjaimen ja suorittimen osalta, jotka ovat yhdistetty Slim-mallissa samaan piiriin.
Selittäisikö joku minulle, että mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa? Kiitos.
Että siinä ei ole erillistä näytönohjainta ja prosessoria vaan ne ovat yhdistetty yhteen komponenttiin.
Luulen, että tässä kaivattiin selitystä (tai ainakin minä käsitin niin) siitä, että mitä eroa tolla on vanhempaan pelien pyörittämisessä? Onko tuo nyt jotenkin huonompi vai parempi ratkaisu, eli pyörittääkö tämä setti pelejä täysin samalla tavalla? Jos kyllä, miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty?



1020.6.2010 22:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ranemang:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jampt:
Lainaus:
Sisuskalujen osalta suurin muutos on tapahtunut näytönohjaimen ja suorittimen osalta, jotka ovat yhdistetty Slim-mallissa samaan piiriin.
Selittäisikö joku minulle, että mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa? Kiitos.
Että siinä ei ole erillistä näytönohjainta ja prosessoria vaan ne ovat yhdistetty yhteen komponenttiin.
Luulen, että tässä kaivattiin selitystä (tai ainakin minä käsitin niin) siitä, että mitä eroa tolla on vanhempaan pelien pyörittämisessä? Onko tuo nyt jotenkin huonompi vai parempi ratkaisu, eli pyörittääkö tämä setti pelejä täysin samalla tavalla? Jos kyllä, miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty?



Pelien pyörimisessä tällä piirien yhdistämisellä ei ole mitään eroa. Lähinnä tuolla on saatu lämmöntuottoa kuriin ja luultavasti valmistuskustannuksia alemmas. Ja kaipase on yhtä piiriä helpompi jäähyttääkkin kuin kahta.

1120.6.2010 22:52

hui,

wii käyttää noin 20 w maksimissaan kuten täältä hyvin ilmenee joten en voi ihmetellä mihin ihmeen prossaan nuo kaikki tehot menee...

www.hardcoreware.net/reviews/review-356-4.htm]

Tuolla olisi hyvin voinut mitata myös Wii:lle dvd toistot mutta kun Wii ei tue virallisesti DVD playback niin ei sitten voinut mitata. Tai laittaa esille julkisesti.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.6.2010 @ 22:59

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti (29.4.2017 21:42)
Rovion uusi Battle Bay -mobiilipeli tulee saataville maailmanlaajuisesti 5. toukokuuta. Battle Bay on reaaliaikainen moninpeli, jossa pelaajat kiitävät merellä viidestä pelaajasta koostuvassa ....
Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
3 kommenttia

Uutisarkisto