*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

iPadien ylikuumentumista voi helpottaa suojakotelolla

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 18.6.2010 10:53 Kommentteja (24)

iPadien ylikuumentumista voi helpottaa suojakotelolla Applen iPad-tabletit eivät ole tekniikkansa osalta täydellisiä laitteita, sillä niiden korkein käyttölämpötila on Applen mukaan vain 35 celsiusastetta, joten kesän kuumimpina hetkinä iPadin käyttäminen esim. auringonpaisteessa ei välttämättä onnistu.
Suomessa tähän ylikuumentumisongelmaan ei juuri törmää jäätävien kesäkelien takia, mutta esim. Yhdysvalloissa monet kuluttajat ovat valittaneet ongelmasta eri keskustelufoorumeilla.

Valitukset eivät ole onneksi kaikuneet aivan kuuroille korville, sillä Ten One Design -yritys on jo ennättänyt julkaisemaan erillisen Particle-nimellä kulkevan suojakotelon iPadille, ja tämän kotelon luvataan pitävän iPadin viileänä.

Koska iPadissa ei ole erillistä tuuletinta, pääsee laitteen komponenteista syntyvä lämpö ulos vain takalevyn kautta. Particlessa tämä on otettu huomioon jättämällä kotelon takaosa erittäin avoimeksi, jolloin ilmankierron on tarkoitus parantua. Valitettavasti Ten One Design ei ole julkaissut mitään lämpötilamittauksia, joten Particlen toimivuudesta ei ole toistaiseksi tarjolla tarkempia tieteellisiä tuloksia.

Hintaa Particlella on 34,95 dollaria, ja kolhuilta suojaavan kotelon lisäksi mukana on Pogo Sketch -stylus-kynä, joka toimii iPadin kapasitiivisen kosketusnäytön kanssa. Kotelo sopii molempiin iPad-malleihin.

Edellinen Seuraava  

24 kommenttia

118.6.2010 11:42

"Koska iPadissa ei ole erillistä tuuletinta, pääsee laitteen komponenteista syntyvä lämpö ulos vain takalevyn kautta. Particlessa tämä on otettu huomioon jättämällä kotelon takaosa erittäin avoimeksi, jolloin ilmankierron on tarkoitus parantua."

öö ei oikein toimi minulle tämä, eli iPadin pitäisi viilentyä sillä että sillä on ylimääräinen kotelo ympärillä jossa on jätetty tausta avoimeksi jota se olisi myös ilman tätä koteloa?

218.6.2010 11:45
SepArit
Vahvistamaton

Mitäpä luulette että max. 35'c tarkoittaa ?
No valmistaja takaa vain että laite toimii mainittujen lämpötilojen puitteissa .
Kyllä vehje varmasti toimii suuremmissakin lämpötiloissa & pienemmissä mutta ei välttämättä täytä kaikkia valmistajan vaatimuksia , esim. näyttö voi olla tahmainen kylmällä , mutta ei se yllättäen hajoakkaan kylmässä ...

Kiitos , ei tälläisia turhia uutisia enempää !

318.6.2010 12:02

Kaikki laitteet toimivat eritavoin kylmässä ja kuumassa. Oikeastaan kaikki laitteet kännykät, läppärit ym. yli kuumenevat eli ei sinänsä mitenkään ihmeellinen uutinen. Varmaan vain yritetään mustamaalata Apple :P

418.6.2010 12:13

Onnistuisikohan jäähdysys virittämällä taakse 80mm tuuletin. :D

518.6.2010 12:16

Mutta tästä saavat kaikki fanboyt kyllä jotenkin väsättyä vielä halutun ominaisuuden. "Tarvitsee se suoja muutenkin ostaa, jos ei halua naarmuttaa ja tuosta myös siihen mukavan kynätelineen"

En siis halua mitenkään provosoida, mutta tältä se on kuulostanut jo hetken aikaa osalla porukkaa, ihan ympäri netin foorumeita (siis kun moititaan yleisesti iOS tuotteita)

618.6.2010 13:23

Siis huonossa laitteessa huono jäähdytys. Ei sitä millään koteloilla korjata. Kohta alkaa varmaan sitten ne uutiset iPadien räjähtelyissä.

Hyvä Apple! Oikein se ammattitaitoisuus paistaa näistä tuotteista.. Applelle ei riittänyt se, että ylimitoitetut osat kuluttavat kauheasti akkua, vaan he halusivat vielä sen liiallisen lämpötuotannon mukaan(en siis tarkoita, että iPad kuitenkaan käyttäisi akun kauhean nopeasti loppuun)

Mukava niitä tuotteita on käyttää siihen tiettyyn pisteeseen asti, kun se joko räjähtää, hehkuu punaisena, tai ylikuumenee ja hajoaa.

718.6.2010 13:47

Tyylikäs ja hyvä ei sovi samaan lauseeseen. Pitäähän sitä jostain tinkiä että saadaan laite näyttämään ja kuulostamaan hyvältä. Ylikuumentumisia kävi 3GS.n kanssa. Naurettavaa sinänsä että kehtasivat myydä laitetta joka ylikuumenee.

818.6.2010 14:02
SepArit
Vahvistamaton

Ei tainnut mennä jakeluun ?!
Määritelkääpä ylikuumeneminen ... ?
Joka lelu-tyyppi on kyllä testattu ( iPad , 3GS ,,, ym ) & takuulla "ylikuumenemista" ei ole tapahtunut .
Mikä on kuumenemista , mikä on ylikuumenemista ?
Jos laite tuntuu kädessä kuumalta niin todennäköisesti se toimii kuitenkin valmistajan määrittelemissä toleransseissa .
Artikkelissa tarkoitettiin todennäköisesti ulkoista lämpölähdettä ... esim. AURINKOA , ei mielestäni liity laitteen itse aiheuttamaan lämpenemiseen ... Tuuletinkaan ei alenna vallitsevaa lämpötilaa , vaan vain kuljettaa lämpöä ...

918.6.2010 14:14

@8
Sanoisin, että ylikuumeneminen on kuumenemista, joka haittaa laitteen toimintaa tai vähentää osien kestoa tms.


1018.6.2010 14:37

Pakko sanoa että itsellä ei ikinä ole ollut niin kuumaa laitetta käytössä kuin N900. Jos jokin kuumenee niin se. iPhone 3gs:llä ei mitään ongelmaa. Ja eikös nuo ylikuumenemis jutu iPhone 3gs:llä paljastunut "vitsiksi" että se johtuikin suojakoteloista?

1118.6.2010 14:37

@8

http://www.pocket-lint.com/news-gallery/...ating-warning/1

Teksti, merkki tai jokin varoitus jossa lukee että laite on ylikuumentunut tarkoittaa ylikuumentunutta laitetta herra separit.


Vatia ei pidä laittaa päähän.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.6.2010 @ 14:41

1218.6.2010 14:48

@10

voitko todistaa että n900 "ylikuumenee" ja se on aina laite joka on kuumennut paljon?, ja että 3gs ylikuumeneminen johtui/u suojakotelosta?

ja toi kommenttisi on aika ristiriidassa aikasemman kommenttisi kanssa
"Kaikki laitteet toimivat eritavoin kylmässä ja kuumassa. Oikeastaan kaikki laitteet kännykät, läppärit ym. yli kuumenevat eli ei sinänsä mitenkään ihmeellinen uutinen. Varmaan vain yritetään mustamaalata Apple :P"

Ellet yliarvosta applea/ole apple fanboy

1318.6.2010 15:13

@12

En ole fani. Mielestäni Applen iPhone on "paras" kännykkä vaikkei täydellinen olekkaan. Pelejä paljon ja toimii hyvin ym. verrattuna muihin kännyköihin. Testailin N900 samsungeja ym. Lähes kaikissa on softassa ongelmia ja tahmailee ym. Muut Applen tavarat ovat ylihinnoiteltua paskaa IMO.

Ja minulla ollut N900 kuumeni paljon. Ja niin sanoi eräs toinenkin N900 omistaja että kun kauan oli netissä ei laitetta voinut pitää käsissä kun oli niin kuuma. Mutta edelleen olen samaa mieltä että kaikki laitteet ylikuumenevat ym. Esim. Läppärit ylikuumentuvat niin että sammuu (tai ainakin osa) ilman mitään kellotuksia tai vastaavia koska ne on niin perseelleen suunniteltu eikä jäähdytykset ym. ole kunnossa. Acerilla kuulemma monia tämmöisiä malleja. iPhone 3gs en ole saanut kuumentumaan mutta en kyllä sitä ole helteessä auringon paisteessa käyttänytkään. Täytyy joskus yrittää tuo ilmoitus saada :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.6.2010 @ 15:14

1418.6.2010 17:13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ibanez90:
@12

En ole fani. Mielestäni Applen iPhone on "paras" kännykkä vaikkei täydellinen olekkaan. Pelejä paljon ja toimii hyvin ym. verrattuna muihin kännyköihin. Testailin N900 samsungeja ym. Lähes kaikissa on softassa ongelmia ja tahmailee ym. Muut Applen tavarat ovat ylihinnoiteltua paskaa IMO.

Ja minulla ollut N900 kuumeni paljon. Ja niin sanoi eräs toinenkin N900 omistaja että kun kauan oli netissä ei laitetta voinut pitää käsissä kun oli niin kuuma. Mutta edelleen olen samaa mieltä että kaikki laitteet ylikuumenevat ym. Esim. Läppärit ylikuumentuvat niin että sammuu (tai ainakin osa) ilman mitään kellotuksia tai vastaavia koska ne on niin perseelleen suunniteltu eikä jäähdytykset ym. ole kunnossa. Acerilla kuulemma monia tämmöisiä malleja. iPhone 3gs en ole saanut kuumentumaan mutta en kyllä sitä ole helteessä auringon paisteessa käyttänytkään. Täytyy joskus yrittää tuo ilmoitus saada :D
Haha kevyttä liiottelua.. "lähes kaikissa". Ei mulla ainakaan kovin monessa softassa ole isompia ongelmia. Eikä toi N900 kuumene käytössä ihmeemmin(edes kellotettuna). 1 asia minkä olen huomannut kuumentavan normaalista on Flash videon pidempiaikainen katselu.. käytännössä prosessori kokoajan 100% niin alkaa vähän lämpenee.

1518.6.2010 17:15

@12 itsellä oli tuo N900 muutaman päivän käytössä ja ainakin laturista ottaessa oli pirun kuuma. Tuo softa juttu tosiaan oli aika liioittelua :D Nokialla lähinnä softan kanssa oli ongelmia mutta raudan kanssa oli lähes kaikissa mitä testailin. Edelleen olen sitä mieltä että iPhone 2g:kin voittaa lähes kaikki muut puhelimet. HTC Desirestä ja Nexus onesta en tiedä.

1618.6.2010 17:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
Siis huonossa laitteessa huono jäähdytys.
Perustele "huono laite". Jos et ole ikinä edes kokeillut iPadia, miten voit heittää tuollaisia kommentteja?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
Kohta alkaa varmaan sitten ne uutiset iPadien räjähtelyissä.
Yritäpä saada iPad "räjähtämään".

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
Applelle ei riittänyt se, että ylimitoitetut osat kuluttavat kauheasti akkua
Onko 10 tunnin akkukesto mielestäsi vähän, ja että kulutus on suurta?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
Mukava niitä tuotteita on käyttää siihen tiettyyn pisteeseen asti, kun se joko räjähtää, hehkuu punaisena, tai ylikuumenee ja hajoaa.
Miten herra kaikkitietävä ei tiedä sitä, että alumiini ei voi kuumeta hehkuvan punaiseksi?

...

Naurettavaa on, että kikuun kaltaiset apinat tulevat kommentoimaan uutisia tuotteista, joista ei tiedä yhtään mitään.

1718.6.2010 18:27

Lupaan että jokainen laite lämpeää kun sitä lataa! Itsellä iPod Touch ja aina kun laittaa virran päähän alkaa se lämmetä. Mutta se on normaalia. Ei ole kyse onko Nokia vai Apple. Amen!!!

1818.6.2010 22:06

Apua putkivahvistimet kuumenevat ja jopa hehkuvat!

+35c kuulostaa kyllä suht alhaiselta lämpötilalta ongelmille vai onko muita laitteita tiedossa joissa tämä lämpötila tuottaa ongelmia.

1918.6.2010 23:02

jaa, oma iphone 3gs tuntui kuumentuneen sen verran että se herätti jonkin verran huomiotani kun jätin sen viereeni autonpenkille... aunrinkoon. Ulkolämpötila oli jotain +27C joten autonpenkillä ehkä 7-10C lisää. Ei se mitään ilmoittanut mutta päätin kuitenkin pitää puhelinta varjossa! :D Kokelin kaupassa puolisen tuntia iPadia eikä siinä herättänyt huomiota kuin hinta (799,00) ja paino! Kyllä alkoi kättä väsyttää kun sitä pitää yhdellä kädellä ilmassa ja toisella painelee pintaa. Mielestäni iPad on tehty toimimaan Starbucks cafen tapaisissa ilmastoiduissa trenditiloissa joihin vanhat applefanit muutenkin kokoutuu :P
Mutta pidäpäs sitä hikisissä händyissäs (esim. espanjan) +40C kesähelteessä! haluaisinpa nähdä. XDDD

2019.6.2010 8:18

@18

No mulla oli pari Toshiban läppäriä jotka sammuilee pelatessaan koska ilman vaihto on todella huono. Joudui kuoria irrottamaan niin sitten pysyy päällä.

2119.6.2010 9:41

Lainaus:
Onko 10 tunnin akkukesto mielestäsi vähän, ja että kulutus on suurta?

Noi mikä tässä on niin vaikeata?? Lueppas hieman tarkemmin niin huomaat, että sanoin, ettei iPadin akkukesto ole huono, he ovat menneet asian kansaa näköjään vaan hiukan pitemmälle.

Sinullahan on varaa sanoa ihmisiaä apinaksi kun taitaa joko ymmärrys- tai lukutaito olla vielä vähän hukassa?

Olen kokeillut iPadia jos se nyt tähän jotenkin liittyy, käytettävyys oli taas sitä samaa Applea(hyvää), mutta kuten uutisesta huomataan, niin rauta sun muut osat ovat kyllä johonkin amatöörin valitsemia.

Muihin juttuihisi en edes jaksa vastata, ovat sen verran naurettavia..

Lainaus:
Yritäpä saada iPad "räjähtämään".
Ohjeet:
Käytä sitä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.6.2010 @ 09:42

2219.6.2010 21:36

Jos saat iPadin käyttämällä räjäytettyä niin olet kyllä USKOMATTOMAN kova äijä. En kyllä usko että kukaan sitä saa käyttämällä räjähtämään.

2319.6.2010 21:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
mutta kuten uutisesta huomataan, niin rauta sun muut osat ovat kyllä johonkin amatöörin valitsemia.
Ja sinä valitsisit paremmin? Ei sellaisia osia olekaan jotka eivät ylikuumentuisi tuollaisessa paketissa.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
Muihin juttuihisi en edes jaksa vastata, ovat sen verran naurettavia..
...

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:

Lainaus:
Yritäpä saada iPad "räjähtämään".
Ohjeet:
Käytä sitä.
Tämä oli minulle todellakin uutta.

2420.6.2010 23:48

Outoa toi kuumenemis homma. Ku en ole itse huomannut, että laite olisi kuumentunut mistään. Viileä metalli kaikkialla. :?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto