*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Uhkailukirjeitä piraattien postilaatikoihin?

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 26.5.2010 13:16 Kommentteja (39)

Uhkailukirjeitä piraattien postilaatikoihin? Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallinin mielestä tuoreet tiedot nettipiratismin laajuudesta ovat hälyttäviä, kerrotaan Valtioneuvoston tiedotteessa. Wallin viittaa puheissaan eilen uutisoimaamme tutkimukseen, jonka mukaan nettipiratismi aiheuttaisi Suomessa joka vuosi 355 miljoonan euron tappiot luovan työn tekijöille.




Tiedot osoittavat, että sähköisen luovien sisältöjen kaupankäynnin edellytykset Suomessa eivät ole kunnossa. Luvaton luovien sisältöjen nettilevitys nakertaa kulttuurin taloudellista perustaa ja vaarantaa koko kulttuurin ja luovien sisältöjen tuotannon.

Luovien alojen toimijat, tekijät, tuottajat, levittäjät ja viestintäyritykset ovat käynnistäneet tiedotuskampanjan suuren yleisön tietoisuuden lisäämiseksi luvattoman lataamisen haitallisuudesta. Myös valtio osallistuu panoksellaan tähän hankkeeseen.

Toisena toimena luvattoman lataamisen vähentämiseksi on valmisteltu lainsäädännön muutosta, jolla mahdollistetaan kohdennettujen ilmoitusten lähettäminen sellaisiin kotitalouksiin, joiden teleliittymää on havaittu käytettävän tekijänoikeuksia loukkaavaan toimintaan.

- Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin


Wallin kertoo kohdennettujen ilmoitusten olevan poliisitutkintaa ja tuomioistuinmenettelyä huomattavasti pehmeämpi keino. Ilmoitukset antavat luvattomaan verkkolevitykseen osallistujille mahdollisuuden lopettaa toiminta ilman oikeudellisia seuraamuksia. Hän arvioi, että kohdennetut ilmoitukset voisivat olla hyödyllisiä myös vanhempien kannalta varsinkin tilanteissa, joissa nuoriso käyttää teleliittymää tekijänoikeuslain vastaisesti vanhempien tietämättä.

Tiedotuskampanjalla viitataan aikaisemmin uutisoimaamme antipiratismikampanjaan, joka ei ole uponnut kaikkiin odotetulla tavalla.

Wallinin mukaan teknisesti lainmuutosehdotus kohdennettujen ilmoitusten lähettämisestä kotitalouksille olisi jo valmis. On tarkoituksena, että kohdennettuja ilmoituksia koskeva lainsäädäntö voitaisiin antaa Suomessa vielä tämän vuoden kuluessa. Lausunnolle muutosehdotus on lähdössä pikapuoliin.

Kaikki eivät ole kuitenkaan ilmoitusten lähettelyn kannalla, vaan esimerkiksi Piraattipuolue on esittänyt tiukan mielipiteensä asiasta.

Viihdeteollisuus on käynnistänyt propagandakoneistonsa uskotellakseen piratismista aiheutuvan 350 miljoonan euron tappiot vuosittain. Ministeri Wallin todennäköisesti onkin lähtenyt uudelleenkierrättämään varoitusvaatimusta näiden roskapuheiden pohjalta.

- Piraattipuolueen puheenjohtaja Pasi Palmulehto


Edellinen Seuraava  

39 kommenttia

126.5.2010 13:21

Maaaafiaaaa Maaaaafiaaaaaaaaa </3

226.5.2010 13:42

Hyvä Wallin, nuole vielä vähän syvemmältä! Kyllä se kiitos vielä seisoo. On nuo ministerit niin helppouskoisia :)

^^komppaan

Lisäys: Ei varmasti tuollekaan pellelle kelpaa mitkään muut tutkimukset kuin Lyhdyn tekemät <3

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.5.2010 @ 13:52

326.5.2010 13:45

Kyllä jää soneraltakin ne hienot 1Gbit yhteydet myymättä, jos noi ihan tosissaan alkais asiakkaita uhkaileen.

426.5.2010 13:54

Blogikirjoitus asiaa koskien:

http://blog.starwreck.com/2010/05/25/avo...fan-wallinille/

Ei tietenkään ole Wallinia tukevien mediapamppujen mielipide. Hyvällä tuurillahan suunta kääntyy jossain vaiheessa oikeaksi, kun nuorempi sukupolvi alkaa oikeasti vaikuttamaan.

526.5.2010 14:09

Niin ja mistähän ne tietää mikä on laitonta materiaalia mikä siellä liikkuu? Näkeekö operaattori suoraan, että nyt ladataan uutta leffaa vai näkeekö se että verkossa vaan liikkuu dataa tietty määrä tietyllä käyttäjällä? Vai rikotaanko surutta yksityisyydensuojaa vai lähetetäänkö uhkakirjeitä sokkona ihmisille joiden verkossa liikkuu paljon dataa?

626.5.2010 14:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti NeoGeo1:
Niin ja mistähän ne tietää mikä on laitonta materiaalia mikä siellä liikkuu? Näkeekö operaattori suoraan, että nyt ladataan uutta leffaa vai näkeekö se että verkossa vaan liikkuu dataa tietty määrä tietyllä käyttäjällä? Vai rikotaanko surutta yksityisyydensuojaa vai lähetetäänkö uhkakirjeitä sokkona ihmisille joiden verkossa liikkuu paljon dataa?
Juuri tähän kysymykseen haluaisin selvän ja järkevän vastauksen.

726.5.2010 14:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kulttuuriministeri:
Tiedot osoittavat, että sähköisen luovien sisältöjen kaupankäynnin edellytykset Suomessa eivät ole kunnossa.

Siinäpä Wallin sen sanoi. Kyse on juuri siitä, että perinteinen media-ala ei ole itse juurikaan panostanut sähköiseen kaupankäyntiin kun netti on alkanut kilpailla perinteisen kivijalkakaupan kanssa.
Missä tahansa muussa kilpailutilanteessa (yhtiö vs. yhtiö) on joko uudistuttava tai sitten jää markkinavoimien jalkoihin, mutta ei näköjään mediapuolella. Kun ei saa tuotetta kaupaksi niin aletaan uhkailla oikeusistuimilla sun muilla. Se on mediaheppujen omaa tyhmyyttä jos jäädään itse kivikaudelle kun muu maailma painaa mennä eteenpäin.
Spotify, Voddler, youtube/google... mm. näissä yhtiöissä on tajuttu valjastaa internet kaupankäynnin välineeksi. Noiden lisäksi, itselle olisi ihan ok, jos vaikkapa olisi tavallisen nettikaupan tyylinen systeemi. Valitset musa-albumin, hoidat maksun ja voit ladata albumin itsellesi häviöttömässä muodossa ilman käyttörajoitussontaa. Hinnassa luonnollisesti pitäisi huomioida levy-yhtiön säästö kun ei enää tarvitse painattaa cd-levyä eikä kaupan seisottaa myyjää tiskin takana maksua vastaanottamassa.

Mukaillen jotakuta ruotsalaista piraattiheppua: "yritetään sementoida rakenteita, jotka ovat jo romahtaneet". Media-alan on pakko uudistua, muuten piratismi jyrää sen (lopultahan piratismi jyrää myös itse itsensä, jos ei ole enää mitään mitä piratisoida)

826.5.2010 14:44

Toivottavasti tämmöistä lakiuudistusta ei ikinä tule, muuten postilaatikko on täynnä lippuja ja lappuja koko ajan..
Mitä ne Heilin jakajatkin sitten tekee jos postilaatikkoon ei mahdu postit.. :(


Bazinga!

ASRock 890GX Pro 3 / Phenom II X4 955 @3,7Ghz / Arctic Cooling Freezer 13 Pro / 2x4GB G.Skill 1333Mhz / AMD Radeon HD 6870/1x2TB 2x1TB 1x640GB

926.5.2010 14:45

Tämä piratismin kitkeminen on vähän kuin mielenosoituksen hajottaminen väkivalloin, ei korjata asiaa minkä takia mielenosoitus ylipäätänsä järjestettiin. Piratismin osasyy on mielestäni luovan sisällön huono saatavuus järkevään hintaan.

1026.5.2010 14:51

Mistähän Wallin tiettää sen että 1 lataus = 1 automaattinen osto? Eipä taida pitää ihan paikkaansa...

Olin lukeneeni jostain jenkkisaitilta että 10 lataajaa ja ko tuotteen ostajia lataajista olisi n. 6 kpl 4 siis ei ostaisi.

WALLIN mietippä sitä ! Ministeriä on selvästi maasutettu...senhän ne teosto ja kumpp osaavat. Itse en lataile kuin maksusta paitsi niitä linux,demo, ajuri etc mutta en myöskään kauheasti waretuksista viitsi meuhkatakkaan. Kannattaisi ehkä kuitenkin miettiä todellista piratismia eikä vain pikuista lataajaa....

Ensin pirtatismimyyjät, laittajat etc koska jos noita ei olisi ei olisi sitä ladattavaakaan...

1126.5.2010 15:41

Ja tämähän menisi pian siihen jotta operaattorit ostetaan/pakotetaan jollakin keinoa mukaan antamaan asiakasrekisteriä käyttöön ja tämän jälkeen ruetaan arpomalla syytämään roskaposti tyyliin emailina varoitus kirjeitä liittymän haltijoille vaikka aihetta varoitukseen saati muuhun ei olisikaan.

1226.5.2010 15:55
Hehee1
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Mistähän Wallin tiettää sen että 1 lataus = 1 automaattinen osto? Eipä taida pitää ihan paikkaansa...


Kannattaa varmaa lukee udelleen se uutinen...

1326.5.2010 16:07

Piratismia on ollut niin kauan kuin kulttuuria on luotu. Jopa luolamiehet kopioivat toistensa maalauksia ;)

Mutta silti musiikki- ja muu viihdeteollisuus on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista toimialoista. Joten ei se piratismi ainakaan vielä kovin pahasti ole mitään nakertanut...

1426.5.2010 16:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hehee1:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Mistähän Wallin tiettää sen että 1 lataus = 1 automaattinen osto? Eipä taida pitää ihan paikkaansa...


Kannattaa varmaa lukee udelleen se uutinen...
Lainaus:
Vuositasolla tämä tekee hieman yli 153 miljoonaa tiedostoa, ja suurin osa näistä latauksista koski musiikkikappaleita (7,2 miljoonaa tiedostoa kuukaudessa). Toisena olivat suosion osalta elokuvat (3,9 miljoonaa tiedostoa kuukaudessa), kolmantena tietokoneohjelmat (896 000 tiedostoa kuukaudessa) ja neljäntenä pelit (672 000 tiedostoa kuukaudessa). Jos suurin osa (80 prosenttia) musiikkilatauksista koskee yksittäisiä kappaleita, ja tuotteiden hinnoille asetetaan tietyt arvot (musiikkitiedosto yksi euro, musiikkialbumi 10 euroa, elokuva 14 euroa ja peli 36 euroa) saadaan vuotuisiksi tulonmenetyksiksi Lyhdyn mukaan noin 355 miljoonaa euroa.
Kyllä tuossa on aika selvää vedätystä. Ottakaa myös huomioon, että vain 16% myönsi warettavansa kerran kuukaudessa. En millään löydä sitä Digitodayssa suoritettua tutkimusta, jossa jopa 80% myönsi warettaneensa viimeisen vuoden aikana. Ihan mielenkiinnosta haluaisin verrata tämän tutkimuksen lukuja siihen. Eikä tässä vielä kaikki; tuossa Digitodayn tutkimuksessa nuo warettamismäärät olivat myös merkittävästi suuremmat.

1526.5.2010 16:35

En löytänyt mistään mikä oli vastaajien keski-ikä? Onko jollain tietoa? Jos 99% vastaajista on 15-24 niin...

1626.5.2010 16:47

Vittu mitä torvia ministereiksi päästetään. Ei taida kaveri lukea/uskoa vastapuolen tutkimuksia millään lailla.

1726.5.2010 17:23

Tyypillinen RKP:n rantahurri poliitikko niinkuin Astrid Thors.

Silti olisi mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuisi jos kaikki waretus loppuisi maailmasta,kovalevyjen myynti romahtaisi kuten myös nopeiden eli kalliiden laajakaista yhteyksien,mitähän siitäkin seuraisi,ISP ja kovo valmistajien lobbaus waretuksen puolesta?

Ja sitten vielä että luulevatko nämä RIAA nuoleskelevat ääliöt että kukaan tosiaan maksaisi ns.kulttuurista jos olisi pakko koska suurin osa tästä kulttuurista on kuitenkin suorastaan sontaa mistä ei kukaan halua maksaa ensin kuulematta/näkemättä.

1826.5.2010 18:26
dTermiNATion
Vahvistamaton

tappioiden määrä laskettu oikein
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=71357

1926.5.2010 19:48

lo que la mierda

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.5.2010 @ 19:50

2026.5.2010 20:04

Noh, on "uhkailukirje" parempi kuin se että heti aletaan oikeustoimiin. Saa käytännös waretella niin paljon kuin sielu sietää, mutta sitten alkaa "hidastaan tahtia" kun ensimmäinen kirje tulee luukusta.

2126.5.2010 20:12

Tuohan on ihan hyvä nettipiraatin kannalta. Jos olisin piraatti heti kirjeen saatuani laittaisin VPN-yhteyden 5 e/kk, esim. piratebayn tarjoaman täysin anonyymin
https://www.ipredator.se/?lang=en Sillä voisi huoletta warettaa niin paljon kuin ikinä huvittaa ilman kirjeitä ja ilman kiinnijäämisen pelkoa. VPN on hieno systeemi mahdoton jäädä kiinni ja kiitos siitä kuuluu to-mafialle, että sellainen systeemi on kehitetty. Toinen tilapäinen keino olisi vaihtaa palveluntarjoajaa ja waretus jatkuisi normaalisti kunnes kirje tulisi ja VPN käyttö alkaisi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.5.2010 @ 20:13

2226.5.2010 21:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti p2pman:
Noh, on "uhkailukirje" parempi kuin se että heti aletaan oikeustoimiin. Saa käytännös waretella niin paljon kuin sielu sietää, mutta sitten alkaa "hidastaan tahtia" kun ensimmäinen kirje tulee luukusta.
Näinkin voisi ajatella, mutta käännetäänpä lauta. Jos TTVK näkee jonkun lataamassa tai jakamassa torrenttia, heillä ei ole oikein mitään aseita puuttua niin pieneen rikkeeseen. Lain jälkeen he voivat pelotella näitä mitättömyyksiä joilla ei oikeasti ole mitään pelättävää. Epäilen erittäin vahvasti, että julkaisijat ja terakaupalla jakavat saavat jotain pirun lappuja postilaatikkoon.

Tämä lakimuutos on ase vanhojen rinnalle, ei mitään muuta.

Lisäys: Mitä TTVK edes tietää montako kirjettä se on kenellekin lähettänyt? IP osoitteet ovat yleensä dynaamisia. Onko lakimuutoksen tarkoitus sallia myös jokin musta lista, vai ovatko varoituskirjeet oikeasti yllämainitsemaani ilmaa...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.5.2010 @ 22:06

2326.5.2010 22:06

Lainaus:
Näinkin voisi ajatella, mutta käännetäänpä lauta. Jos TTVK näkee jonkun lataamassa tai jakamassa torrenttia, heillä ei ole oikein mitään aseita puuttua niin pieneen rikkeeseen. Lain jälkeen he voivat pelotella näitä mitättömyyksiä joilla ei oikeasti ole mitään pelättävää.
Tuoltakin kannalta voisi kyllä ajatella asiaa.. Noh, näkee sit miten käy..

Hmm saiskohan postilaatikkoon roskapostinsuodattimia niin kuin sähköpostiinkiin.. Vois olla tarpeen :p
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.5.2010 @ 22:09

2427.5.2010 0:00
VPN-rulesss
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti chopper:
Blogikirjoitus asiaa koskien:

http://blog.starwreck.com/2010/05/25/avo...fan-wallinille/

Ei tietenkään ole Wallinia tukevien mediapamppujen mielipide. Hyvällä tuurillahan suunta kääntyy jossain vaiheessa oikeaksi, kun nuorempi sukupolvi alkaa oikeasti vaikuttamaan.
Jep, aiemmin ajattelin että en jaksa äänestää, mutta pe****le nyt on pakko, että saadaan tollaset TO-mafioiden svenssonit eduskunnasta pois, olen saanut myös monta kaveriani puolelleni, joten seuraavassa eduskunta vaaleissa tulee varmasti ääniä piraattipuolueelle

Muuten huvittava juttu, asun kirjaston vieressä, siellä on 100mbit yhteys, aamulla utorrent koneeseen ja boss-mode päälle ja illalla lataukset pois...aika hauska niillä kirjaston työntekijöille huomata kun alkaa postissa tulemaan (uhkaus)"muistutus" kirjeitä ;D

Jos ostan levyn, eikö minulla ole oikeus tehdä sillä mitä haluan vaikka tunkea pe***ni tai kopioda kaverille tai laittaa nettiin
(Joo nyt varmaan TO-mafia tyyppi sanoo, että jos ostan aseen niin voisin tehdä mitä sillä haluan ja ampua jonkun: toivottavasti siis ymmärrätte pointtini)

Eikö kaikki tiedostot ole netissä bittejä eli ykkösiä ja nollia (000 111) miten niistä voi joutua maksamaan tuhansien eurojen korvauksia To-mafioille? ei mene päähän

Lopuksi vielä, mitä itua kriminalisoida toimintaa jota 300 000 suomalaista harrastaa, eikö olisi parempi keksiä jotain muuta piratismin vähentämisesksi,
HUOM VÄHENTÄMISEKSI, koska piratismi ei tule koskaan loppumaan PISTE.

2527.5.2010 1:00

Lainaus:
Jos ostan levyn, eikö minulla ole oikeus tehdä sillä mitä haluan vaikka tunkea pe***ni tai kopioda kaverille tai laittaa nettiin
EI

Jos vuokraan videovuokraamosta elokuvan katson sen ja kopioin omaan käyttöön niin sillon siitä ei ole taloudellista haittaa kenellekään koska maksoin jo vuokra maksun

Minun mielestä varkaudessa on kaksiosapuolta jossa toinen menettää ja toinen hyötyy jotain jos kukaan ei menetä mitään kyseessä ei ole varkaus

joskus VHS aikakaudella kysyin Teostolta seuraavaa

Onko vuokratun VHS katsominen esim 3 kaverin kanssa tai kaverilta lainattu leffan katsominen väärin vastaus oli et

kaverilta lainatun VHS katsominen tai kaveriporukalla vuokratun leffan katsominen on varastamista koska jokainen katselija ei ole vuokrannut/ostanut itselleen kopiota kyseistä elokuvasta

ja pyysi katsomaan leffan alussa olevaa tekstiä joka myös kieltää moiset toimet

eli joka kotiin vaan poliisi koska katsoit juuri elokuvan jonka kaveri vuokrasi

Lainaus:
Piratismia on ollut niin kauan kuin kulttuuria on luotu. Jopa luolamiehet kopioivat toistensa maalauksia ;)

Ihmiset kopioivat VHS-nauhoja kahden nauhurin avulla sekä musiikkia C-kasetteja -> C-kaseteille

80 ja 90 luvun mustamäen tori joka varmaan tuttu kaikille

Nopeat netti yhteydet toi nyt vaan tuo eri maiden mustamäen torit nettiin

Piratebay = mustamäen tori

Joskus katsoin mustamäen toimintaa kun istuin tori kuppilassa virossa miliisi ratsasi tori kojun ja otti piraatti tavarat pois niin meni n:10min uus kaveri tuli siihen ja kaikki uudestaan
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.5.2010 @ 01:03

2627.5.2010 8:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Sokar80:
..Piratebay = mustamäen tori

Joskus katsoin mustamäen toimintaa kun istuin tori kuppilassa virossa miliisi ratsasi tori kojun ja otti piraatti tavarat pois niin meni n:10min uus kaveri tuli siihen ja kaikki uudestaan
Muuten hyvä vertaus, mutta toi miliisi netissä olisi luullakseni kokoajan kytiksessä ja nappaisi warettajan ipn aina, kun jotain laitonta tuntuisi tapahtuvan. Kun joutuu niinsanotulle mustalle listalle, olisi aina tarkkailun alla. Se miten asia todetaan teknisesti, ei kai ole vaikeaa. Ipn salaus toinen juttu ja kai warettajat sitten homman kiristyessä menisivätkin ns. maan alle ja voikin kysyä, onko se sitten oikein, kun mummot imuroi netissä muutaman humppalevyn ja jäävät kiinni tietämättään ja tosi imuttajat senku porskuttaa "maan alla".
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.5.2010 @ 08:27

2727.5.2010 11:28

Taas ollu päättäjät kännissä saunanlauteilla juttuja vaihtamassa... varoituskirjeitä =/

Jotta tuo onnistuisi, täytyisi to-puljuille antaa oikeudet vaatia nettipalvelutarjoajilta epäiltyjen henkilötiedot ilman erillisiä oikeusistuntoja. Ja kun he sitten saavat kuukausittain sen osoitelistan niin monikohan P2P-ohjelmia yms. ohjelmia käyttävä henkilö sen muistutuksen saa postilaatikkoonsa? No EI kukaan... haastekirjeitä ne rupeaa lähettämään: "maksa sen ja sen verran tai käräjillä tavataan."


Lainaus:
kaverilta lainatun VHS katsominen tai kaveriporukalla vuokratun leffan katsominen on varastamista koska jokainen katselija ei ole vuokrannut/ostanut itselleen kopiota kyseistä elokuvasta
ja pyysi katsomaan leffan alussa olevaa tekstiä joka myös kieltää moiset toimet

Mitä muuta voi odottaa porukalta, joka keksii tuollaista yllä mainittua lakipaskaa. Ei saa katsoa porukalla... täällä yksi lainasi leffan, kopioi sen itselleen ja pistin kopion kiertämään. Monellakaan peruskoululaisella ei ollut ainakaan omassa kaveripiirissä kovinkaan usein laittaa 33markkaa joka viikko leffan vuorkaamiseen. Tilanne on tuskin paljoa muuttunut tuon suhteen tänäkään päivänä.

2827.5.2010 13:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
En millään löydä sitä Digitodayssa suoritettua tutkimusta, jossa jopa 80% myönsi warettaneensa viimeisen vuoden aikana. Ihan mielenkiinnosta haluaisin verrata tämän tutkimuksen lukuja siihen. Eikä tässä vielä kaikki; tuossa Digitodayn tutkimuksessa nuo warettamismäärät olivat myös merkittävästi suuremmat.
En pitäisi mitään Digitodayn nettikyselyä pätevänä mittarina oikeasta tilanteesta. Luulisi että tietokoneaiheisen sivuston kävijäkunta on sellaista joka todennäköisemmin warettaa, verrattuna koko väestöön keskimäärin missä iso osa on eläkeikäisiä muoreja jotka eivät koskaan konetta ole käyttäneetkään.

2927.5.2010 14:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hevis:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
En millään löydä sitä Digitodayssa suoritettua tutkimusta, jossa jopa 80% myönsi warettaneensa viimeisen vuoden aikana. Ihan mielenkiinnosta haluaisin verrata tämän tutkimuksen lukuja siihen. Eikä tässä vielä kaikki; tuossa Digitodayn tutkimuksessa nuo warettamismäärät olivat myös merkittävästi suuremmat.
En pitäisi mitään Digitodayn nettikyselyä pätevänä mittarina oikeasta tilanteesta. Luulisi että tietokoneaiheisen sivuston kävijäkunta on sellaista joka todennäköisemmin warettaa, verrattuna koko väestöön keskimäärin missä iso osa on eläkeikäisiä muoreja jotka eivät koskaan konetta ole käyttäneetkään.
Digitodayn lukeminen ei todellakaan tarkoita, että kaveri warettaa. Se viittaa kyllä siihen, että tietotekniikka kiinnostaa. Tutkintamenetelmistä keskusteleminen saattaa kuitenkin olla täysin turhaa, sillä Lyhty tuskin paljastaa tutkintamenetelmiään ja raakadataa - toisin kuin tuo Digitodayn tutkimus.

Mutta nyt vähän linkagea.
Vertaisverkkokysely kertoo nettipiratismin suuresta suosiosta Suomessa
Lainaus:
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT:n tutkijat ovat julkistaneet yhteistyössä Digitodayn, Taloussanomien ja Mikrobitin kanssa tekemänsä vertaisverkkokyselyn tulosdatan ja alustavat yhteenvetonsa siitä. Kyselyyn vastasi yli 6000 henkilöä, joista 80% eli noin 4800 oli käyttänyt vertaisverkkoja luvattomaan sisällön lataamiseen.
Valtaosa nuorista ladannut luvattomasti verkosta
Lainaus:
Lähes 70 prosenttia suomalaisista yhdeksäsluokkalaisista on ladannut luvattomasti tiedostoja netistä vähintään kerran viimeisen vuoden aikana. Joka kolmas lataa tiedostoja luvatta päivittäin, Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos kertoo.
Lyhty vaatii Suomeen Ranskan 'kolmesta poikki' -mallia(Ti, 15/07/2008 - 06:05)
Lainaus:
Piraattiliitto seuraa jo toista kesää suurella kiinnostuksella ja huvittuneisuudella, mitä tilastollisia 'faktoja' tekijänoikeusteollisuuden ja tekijänoikeusjärjestöjen suomalainen lobbausorganisaatio Lyhty kaivaa tällä kertaa esille Taloustutkimuksen suorittamasta ja tieteellisesti täysin arvottomasta Tekijänoikeusbarometrin nimellä tunnetusta haastattelututkimuksesta. Viime kesänä oli tarpeen todistella päättäjille, että kansan raskaasti kritisoima ja opetusministeriön lakia valmistelleen virkamiehen Jukka Liedeksen jääviyden tutkintaan johtanut Lex Karpela oli kuin olikin vähentänyt piratismia. Tämä Lyhdyn omalla luovalla tilastotieteellään tarjoilema visio osoittautui kuitenkin puhtaaksi propagandaksi, mikä ei estänyt IFPI:ä kierrättämästä Suomessa hyväksi havaittuja tilastovalheita ruotsalaisten lainsäätäjien lobbaustyöhön.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.5.2010 @ 14:53

3027.5.2010 18:56

Ensimmäinen kirje = VPN käyttöön
Toinen kirje = ei koskaan

Miten olisi mediamaksu 5€/kk joka lisättäisiin suoraan jokaiseen laajakaistapaketin hintaan ja rahat maksettaisiin mafiaa:lle joka sitten jakaisi rahat eteenpäin tarkkailtuaan ensin koko internettiä.

Ja turha valittaa että mummot maksaa vaikkei wareta, niinhän minäkin maksan 19€/kk vaikken mummojen kanavia katsokkaan!

3130.5.2010 0:00

Seuraavissa vaaleissa äänestän Piraattipuoluetta. Mikäli et ole samaa mieltä Wallinin kanssa kehotan tekemään samoin!

3231.5.2010 9:33

Uhkailukirjeet tarkoittavat siis maksa 5000 eur tai haastamme sinut oikeuteen to-rikoksista, jossa joudut maksamaan 15000 eur. Tämä laiton kiristys on yleisesti to-mafian käyttämä keino. Alla esimerkki

http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikke..._000_lataajalle

3331.5.2010 17:27

"Ei mainoksia,
Ei ilmaisjakeluita,
eikä uhkailukirjeitä!
KIITOS!"

3431.5.2010 18:47

Tämä Suomessa oleva progressiivinen verotus pätee myös piraattimarkkinoilla.

Mitä suositumpi ja rikkaampi artisti sitä enemmän hän menettää. Pienille artisteille,levy-yhtiöille yms. kohtelu on lievempää ja saattaa osottautua osittain jopa hyödylliseksi.

Näin tasataan markkinat, ainakin jossain määrin! :)

351.6.2010 15:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VPN-rulesss:
Eikö kaikki tiedostot ole netissä bittejä eli ykkösiä ja nollia (000 111) miten niistä voi joutua maksamaan tuhansien eurojen korvauksia To-mafioille? ei mene päähän

Kaikki materia koostuu ylös, alas, lumo, outo, huippu ja pohja -kvarkeista. Älytöntä että voidaan tuomita sen mukaan missä järjestyksessä nuo kvarkit olivat kaupasta napatussa kimpussa.

Entä jos työnnän sormeni satunnaiseen kvarkkikönttiin? Jos nuo kvarkit sattuivat muodostamaan vaikka ns. voileivän käsitteen, ketään ei kiinosta, mutta odotas jos kyseessä olikin jonkun lakimafioiden mielestä 16 vuotias tyttö. Epäreilua!

361.6.2010 15:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VPN-rulesss:
Eikö kaikki tiedostot ole netissä bittejä eli ykkösiä ja nollia (000 111) miten niistä voi joutua maksamaan tuhansien eurojen korvauksia To-mafioille? ei mene päähän

Kaikki materia koostuu ylös, alas, lumo, outo, huippu ja pohja -kvarkeista. Älytöntä että voidaan tuomita sen mukaan missä järjestyksessä nuo kvarkit olivat kaupasta napatussa kimpussa.

Entä jos työnnän sormeni satunnaiseen kvarkkikönttiin? Jos nuo kvarkit sattuivat muodostamaan vaikka ns. voileivän käsitteen, ketään ei kiinosta, mutta odotas jos kyseessä olikin jonkun lakimafioiden mielestä 16 vuotias tyttö. Epäreilua!

Hitto jos joku piirtää kvarteista kopion taulusta tai rakentaa oman mersun. Kyllä silloin pitää kaveri vankilaan laittaa tai vähintään lähettää uhkailukirjeitä kotiin. Viestin pointti: bittejä ja materiaa on hankala verrata keskenään.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.6.2010 @ 15:59

371.6.2010 16:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti coocie98:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VPN-rulesss:
Eikö kaikki tiedostot ole netissä bittejä eli ykkösiä ja nollia (000 111) miten niistä voi joutua maksamaan tuhansien eurojen korvauksia To-mafioille? ei mene päähän

Kaikki materia koostuu ylös, alas, lumo, outo, huippu ja pohja -kvarkeista. Älytöntä että voidaan tuomita sen mukaan missä järjestyksessä nuo kvarkit olivat kaupasta napatussa kimpussa.

Entä jos työnnän sormeni satunnaiseen kvarkkikönttiin? Jos nuo kvarkit sattuivat muodostamaan vaikka ns. voileivän käsitteen, ketään ei kiinosta, mutta odotas jos kyseessä olikin jonkun lakimafioiden mielestä 16 vuotias tyttö. Epäreilua!

Hitto jos joku piirtää kvarteista kopion taulusta tai rakentaa oman mersun. Kyllä silloin pitää kaveri vankilaan laittaa tai vähintään lähettää uhkailukirjeitä kotiin. Viestin pointti: bittejä ja materiaa on hankala verrata keskenään.
Totta, mutta vain siksi että bittejä on niin helppoa ja edullista
kopioida. Vastaavanlaisiin toimiin ei ole tarvinnut muilla aloilla ryhtyä koska ei-kaupallinen kopiointi on niin pienimuotoista.
Ajattele vaikka tilannetta jossa suurin osa ihmisistä kävisi valokopioimassa kirjat kirjakaupoista ja kirjat jäisivät hyllyihin, olisiko tilanne ok?

En yritä väittää etteikö markkinatalous olisi likaista, mutta ainoa tapa pitää sisällöntuotanto ja tekninen kehitys hengissä on
syytää tekijöille euroja.

Nykyinen systeemi alkaa toki olla vanhanaikainen, mutta toimivat vaihtoehdot ovat vähissä, eikä ainakaan piraattipuolue ole sellaisia tarjonnut. "Jäähän artisteille vielä keikat"-ratkaisu jättäisi henkiin jokaisesta genrestä vain pari suurinta, ja siihen maailmaan minä en ainakaan halua astua.

Tuollaisten ehdotusten heittäjät eivät myöskään ymmärrä miten raskasta jatkuva kiertue-elämä on, ja "voivoi, menkööt muihin töihin jossei jaksa"-asenne on ainakin itselleni täysin käsittämätön, minä kun nimenomaan haluan pitää suosikkibändini HENGISSÄ enkä saada heitä vaihtamaan alaa.

381.6.2010 20:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jonzcu:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti NeoGeo1:
Niin ja mistähän ne tietää mikä on laitonta materiaalia mikä siellä liikkuu? Näkeekö operaattori suoraan, että nyt ladataan uutta leffaa vai näkeekö se että verkossa vaan liikkuu dataa tietty määrä tietyllä käyttäjällä? Vai rikotaanko surutta yksityisyydensuojaa vai lähetetäänkö uhkakirjeitä sokkona ihmisille joiden verkossa liikkuu paljon dataa?
Juuri tähän kysymykseen haluaisin selvän ja järkevän vastauksen.

Luultavasti ministeriöissä sun muissa kun nähdään että jotain Bittorrent-dataa liikkuu kaistan yli niin siinäpä sitä sitten rikotaan tekijänoikeuksia ihan urakalla vaikka data olisi kesälomalta valokuvia. Tietty ehkä siinä filenamet näkyy, mutta jos vaikka vaihtaisi toiseksi nimen niin varmasti aletaan syyttämään laittomasta materiaalista. Esim. juuri niitä kesävalokuvia pakkaa .isoksi ja pistää vattuillessaan menemään jollain leffan nimellä, niin eiköhän se jo riitä.

Siitähän se riemu syntyy, kun linuxin distroja kovot pullollaan ja alkaa postiluukusta rapisemaan herra/neiti X:lle varoituskirjeitä... :)

391.6.2010 21:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:

Totta, mutta vain siksi että bittejä on niin helppoa ja edullista
kopioida. Vastaavanlaisiin toimiin ei ole tarvinnut muilla aloilla ryhtyä koska ei-kaupallinen kopiointi on niin pienimuotoista.
Ajattele vaikka tilannetta jossa suurin osa ihmisistä kävisi valokopioimassa kirjat kirjakaupoista ja kirjat jäisivät hyllyihin, olisiko tilanne ok?

Kirjathan ovat jo yleisesti ilmaiseksi saatavilla, oikein laillisestikin. Kyllähän se kirjastojärjestelmä tietysti maksaa, mutta ideahan on, että kulttuurin leviäminen on yleisesti hyvä asia kunhan tehdään pieniä kompromisseja.

On piraattiliitto sitä paitsi ehdottanut erilaisiakin ratkaisuja, ja kyllähän Spotifykin kilpailee suoraan waretuksen rinnalla tehden siitä lähes turha. Vai oletko kenties yksi niistä joka kannattaa keinoista kaihtamatta vanhojen rakenteiden tukemista? Jotain näkemystä tuohon teikänkin ajatteluun.

edit. Kyllä se artisti sen (pienen) palkkansa saa nyt ja jatkossakin.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.6.2010 @ 22:04

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto