*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Käytettyjen pelien nettipelaaminen on muuttumassa maksulliseksi

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.5.2010 12:11 Kommentteja (20)

Käytettyjen pelien nettipelaaminen on muuttumassa maksulliseksi Käytettyjen pelien jälleenmyyntiarvon romuttaminen on jälleen jatkunut, kun THQ vahvisti sen julkaiseman UFC Undisputed 2010 -pelin sisältävän kertakäyttöisen aktivointikoodin, jota vaaditaan nettipelaamista varten.
Jos pelaaja ostaa UFC Undisputed 2010:n käytettynä ja pelin aktivointikoodi on jo käytetty, täytyy hänen pulittaa uudesta aktivointikoodista 5 dollaria (400 Microsoft Points -pistettä) mikäli hän haluaa hyödyntää pelin verkko-ominaisuuksia.

Vastaava toiminta käynnistyi suuremmassa mittakaavassa tämän vuoden helmikuussa, kun PSP:n SOCOM: U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 3 -pelin ilmoitettiin omaavan vastaavan ominaisuuden. SOCOM:in kohdalla uusi aktivointikoodi maksaa kuitenkin 20 dollaria, joten hinnoissa on suuria eroja eri pelien välillä.

Sonyn ja THQ:n lisäksi vastaavaa toimintaa harrastaa EA Sports, jonka uusissa urheilupeleissä on mukana kertakäyttöinen aktivointikoodi nettipelaamista varten. Tämä kymmenen dollaria per peli kustantava Online Pass -järjestelmä antaa kuitenkin käytettyjen pelien ostajille kymmenen päivän kokeiluajan nettipelaamiseen toisin kuin esim. THQ:n ja Sonyn ratkaisut.

Suurista pelijulkaisijoista ainakin Ubisoft miettii vastaavan järjestelmän käyttöönottoa, joten jos kuluttajat eivät pian nosta suurempaa mekkalaa asiasta, nähdään kyseinen ominaisuus pian kymmenissä peleissä.

Edellinen Seuraava  

20 kommenttia

121.5.2010 12:30

Onpa kiva nyt sitten ku oot hakannu pelit läpi ja ne on jääny hyllylle pölyttymään ni eihä niitä saa myytyä edes kellekkään ku tarttee ostella lisäks aktivointikoodeja prkl!

Tosin yritin aikoinani battlefieldin sitä tulevaisuus versiota myydä peliliikkeeseen joka käytettyjä osteli, niin eipä ostaneet kun siinäki se koodii vissiin oli sit "henkilökohtanen" ku kerran ois aktivoinu, mut eipä siin mitää kerran testasin pelin kampanjaa ja sen jälkee en oo koskenukkaa koko peliin ja aktivoinnit edelleen käyttämättä :D

221.5.2010 12:34

Nimpä niin...rahastus jatkuu..

321.5.2010 13:20

Onko aktivoidun käyttäjätunnuksen pelin mukana myynnille esteitä?

421.5.2010 13:26

entäs jos tuo winblows ottaa ja kaatuu lopullisesti
uudelleen asennus aiheuttaa uuden koodin hankinnan?

521.5.2010 13:31

Bad Company 2:ssa oli hyvä sellanen, että pelin mukana tuli koodi, jolla sai lisää multiplayer mappeja. Käytetyn ostajat joutuvat ostamaan tai olemaan ilman.

621.5.2010 14:36

ja siinä sitten ihmetellään että miksi myyntiluvut vaan laskevat...hohhoi

721.5.2010 16:08

Meinaakohan ne, että ennen käytettynä pelejä ostelleet siirtyvät uusiin, kun toisaalla ne ware-versiot houkuttelevat.

Vaikka eiväthän nuo firmat suoranaisesti siitä kärsi, kun eivät käytetyistä ennenkään mitään ole saaneet.

821.5.2010 16:13

Saakohan sitten pelistä sen 5 dollaria alennusta jos ei halua pelata moninpeliä?

921.5.2010 16:57

Todella törkeää rahastusta!

Joko nettipelioikeus on kytkettävä pysyvän kiinteästi peliin tai sitten kokonaan irti, eli silloin nettipeliaikaa pitäisi ostaa erikseen pelistä riippumatta. Erikseen nettipeliaikaa myymällä pelifirma voisi saada rahaa jopa piraattiversioiden nettikäytöstäkin...

1021.5.2010 17:11
333sfsd
Vahvistamaton

Aika h0m0a, mut toisaalta vois warettaa pelin, ja ostaa 5 dollarille siihen toimivan keycoden
säästäis aikas paljon rahaa

1121.5.2010 17:47

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 333sfsd:
Aika h0m0a, mut toisaalta vois warettaa pelin, ja ostaa 5 dollarille siihen toimivan keycoden
säästäis aikas paljon rahaa

Mietin juuri itsekkin tuota samaa, sillä warettamisessa on useinmiten juurikin tuo cd key ongelmana että ei toimi sitte netissä sen kanssa.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teosto:
entäs jos tuo winblows ottaa ja kaatuu lopullisesti
uudelleen asennus aiheuttaa uuden koodin hankinnan?
tuokin kävi myös mielessä. Eli tosiaan mitäs sitten kun pitää winukka joskus asentaa uudelleen/ ostaa uuden koneen niin pitääkö silloinkin ostaa uusi key tai jos se on rekisteröity internet liittymälle niin mitenkäs kun muuttaa uuteen paikkaan asumaan?

1221.5.2010 18:28

Lainaus:
Suurista pelijulkaisijoista ainakin Ubisoft miettii vastaavan järjestelmän käyttöönottoa, joten jos kuluttajat eivät pian nosta suurempaa mekkalaa asiasta, nähdään kyseinen ominaisuus pian kymmenissä peleissä.
Nyt sitten vaan pitäämään kunnolla meteliä asiasta niin loppuu heti alkuunsa. Jos tämmöinen käytäntö yleistyy niin itse kyllä vähennän pelien ostamisen minimiin. Enintään tulee sitten ostettua jtn steamin 2,50€ hyperalennuksessa olevia tuotoksia.

1322.5.2010 10:35

Eli siis jos ostat pelin, aloitat nettipelin ja sitten viikon päästä muutat/vaihat palveluntarjoajaa ja ip osoite vaihtuu niin joudut ostamaan uuden koodin nettipelaamiseen? Aika vitunmoista rahastusta, ei todellakaan mikään ihme kun useammat siirtyvät waretukseen, kohta voi edes käytettyjä pelejä ostaa. Pelien hinnat on uutena ihan liikaa joten käytettynä tulee ostettua jos nyt ikinä tulee pelejä ostettua, useimmat uudet on niin paskaa että pelaa niitä edes ilmaseksi.

1422.5.2010 10:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ALIS123:
Eli siis jos ostat pelin, aloitat nettipelin ja sitten viikon päästä muutat/vaihat palveluntarjoajaa ja ip osoite vaihtuu niin joudut ostamaan uuden koodin nettipelaamiseen? Aika vitunmoista rahastusta, ei todellakaan mikään ihme kun useammat siirtyvät waretukseen, kohta voi edes käytettyjä pelejä ostaa. Pelien hinnat on uutena ihan liikaa joten käytettynä tulee ostettua jos nyt ikinä tulee pelejä ostettua, useimmat uudet on niin paskaa että pelaa niitä edes ilmaseksi.
Niin tai jos meet ostaan hiusväriä kaupasta ja värjäät hiukset niin sun hiuksen väri vaihtuu ja joudut ostaan uuden koodin nettipelaamiseen? Aika vitunmoista rahastusta?!!1

1522.5.2010 20:43

Suoraansanotusti, vittu mitä paskaa.

1622.5.2010 20:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Rosecenze:
Suoraansanotusti, vittu mitä paskaa.
Veit jalat suustani.

Asus P5QL-PRO | Intel Core 2 Quad Q8300 @ 2,5GHz | 3GB DDR2-800 | Asus EAH5770 CuCore | Samsung Spinpoint F1 500GB | Corsair CX400W | Compucase 6C29 :D
Läppäri: Intel Celeron M @ 1,3GHz | 512MB DDR-266 | Intel 852GM | Seagate Momentus ST94011A 40GB | WinXP/(Xubuntu)

1725.5.2010 17:24

^ +1

Mutta siis kertakäyttöinen? Asennat pelin, pelaat, kovo posahtaa tai winkku paskoo alleen. Mitä sitten? Joudut ostamaan uuden avainkoodin?

V***u Mitä P**kaa!

1825.5.2010 17:40

Xbox live jo maksaa ja nyt tämä? Käytettyjen tuotteiden ostaminen pitäisi olla reilua kauppaa eikä epäreilua rahastusta.

1925.5.2010 17:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Meizuman:
^ +1

Mutta siis kertakäyttöinen? Asennat pelin, pelaat, kovo posahtaa tai winkku paskoo alleen. Mitä sitten? Joudut ostamaan uuden avainkoodin?

V***u Mitä P**kaa!

Ostat uuden kovon/asennat windowsin uudestaan, ja ihan normaalisti kirjaudut samoilla tunnuksilla peliin?

HIROSHIMA 45
TSHERNOBYL 86
WINDOWS 95

204.6.2010 12:59

En tule yhtäkään tällaista käytäntöä noudattavaa peliä tukemaan/ostamaan, toivottavasti mahd. moni ajattelee samoin - ja nyt näppäimistö sauhuamaan kaikilla jotka pitävät esim. blogia jonka aihepiiriin tämä issue sopii :) Raise some fury!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto