*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

BSA: Piratismin takia menetettiin yli 50 miljardia dollaria

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 11.5.2010 15:50 Kommentteja (21)

BSA: Piratismin takia menetettiin yli 50 miljardia dollaria Tietokoneohjelmistojen luvatonta kopiointia vastaan taisteleva BSA (Business Software Alliance) on jälleen julkaissut tietoja ohjelmistopiratismin aiheuttamista ongelmista. BSA:n julkaisemat tilastot vuodelta 2009 eivät ole kaunista luettavaa, sillä niiden perusteella luvattomien ohjelmakopioiden käyttäminen aiheutti ohjelmistoalan yrityksille viime vuonna 51,4 miljardin dollarin tulonmenetykset.
BSA:n mukaan maailmanlaajuisesti 43 prosenttia ohjelmista on luvattomia kopioita. Vuonna 2008 vastaava luku oli 41 prosenttia, joten kasvua on tältä osin tullut. Kasvu johtuu BSA:n tekemien selvitysten perusteella Brasiliasta, Intiasta ja Kiinasta, joissa kasvanut tietokoneiden määrä on nostanut luvattomien ohjelmakopioiden määrää. Rahallisesti mitattuna vuosi 2009 sujui kuitenkin maailmanlaajuisesti paremmin kuin vuosi 2008, sillä vuonna 2008 tulonmenetykset olivat 53 miljardia dollaria.

Eniten piraattikopioita käytetään Georgiassa, jossa piraattiohjelmien markkinaosuus on 95 prosentin luokkaa. Toisena on Zimbabwe (92%), kolmantena Bangladesh (91%) ja neljäntenä Moldova (91%). Suomessa piraattiohjelmien markkinaosuus (PDF) oli vuonna 2009 noin 25 prosentin luokkaa eli vähennystä vuoteen 2008 verrattuna tuli prosenttiyksikön verran.

Vähiten piraattiohjelmia käytetään Yhdysvalloissa (20%), Japanissa (21%), Luxemburgissa (21%), Uudessa-Seelannissa (22%) ja Australiassa (25%). Eniten piraattiohjelmien ongelmat pienenivät vuoteen 2008 verrattuna Intiassa, Chilessä ja Kanadassa, joissa piraattiohjelmien markkinaosuus pieneni kolmen prosenttiyksikön verran vuonna 2009.

Tutkimukset tehneen markkinatutkimusyhtiö IDC:n analyytikko John Gantz sanoo ohjelmistopiratismin aiheuttavan ongelmia IT-alan lisäksi muillekin sektoreille. Gantzin arvioiden mukaan 10 prosentin pudotus ohjelmistopiratismissa seuraavan neljän vuoden aikana loisi 500 000 uutta työpaikkaa ja antaisi 140 miljardin dollarin arvoisen piristysruiskeen taloudelle.

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

111.5.2010 16:01

Onhan tuota varaa heittää tuollaisia summia rappio maillekin euroopassa.

211.5.2010 16:14
Skeptinen
Inactive

Hohhoijaa ja taas sitä mennään. Tätä "menetettyä" 51,4miljardia ei ole olemassakaan. Vaikka waretus ei olisi mahdollista, niin kyseiset henkilöt eivät warettamiaan tiedostoja ostaisi. Lopputulos olisi silti ihan sama.

Mikäli fyysisiä asioita pystyisi monistamaan, niin ihminen tekisi sen. Onko se moraalisesti oikein? Riippuu keneltä kysytään.

311.5.2010 16:18

Piratismi = suurinta ja parasta mainosta ohjelmistoyrityksille.

411.5.2010 16:39

Veikkaan että suuri määrä suomalaisten lataamista piraattiohjelmista on ladattu testausta varten ja kun huomataan että ei olekaan tarvetta jää se käyttämättä tai poistetaan. Vain yleiset ja hyödylliset (=kalliit) ohjelmat jätetään koneelle ja ehkä odotetaan että on varaa ostaa se. Esim MS Office, Adobe ohjelmistot jne. ja onneksi monille yleisille kalleille ohjelmille löytyy nykyisin jo vähintään yhtä hyvä vastine laillisesti ilmaisena.

511.5.2010 16:41

Mjaah, ei voi kovin moni etäisesti kuvanmuokkausta taikka 3D mallinnusta kerran kuussa harrastava myöntää ostaneensa usean tuhannen euron ohjelmiston tähän touhuun, muttei yksikään heistä myöskään ohjelmistoa ostaisi vaan käyttäisi sitten ilmaisvaihoehtoja.

Ohjelmistoissa tappiot on kuitenkin erittäin pienet sillä lataukset kohdistuu vain harrastelijoihin, joilla ei olisi ikinä aikeita ostaa näitä ohjelmia.
Mutta maksavat asiakkaat(yritykset yms.) taas erittäin pienellä todennäköisyydellä käyttävät ladattuja ohjelmistoja.

Taitaa pieni yritys mennä konkurssiin jos paljastuu laittomasti hankituista ohjelmistoista.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.5.2010 @ 16:42

611.5.2010 17:22
olinn
Inactive

Jos noin hienon tutkimuksen on tehnyt miksi ei ohjelmi mainita ja ketä tossa on laskettu yritykset vai yksityiset. Jos haluan jotain kuvaa/video pätkää muokata omaan käyttöön/muitten iloks en ala siitä satoja euroja maksamaan. Eri asia olisi jos tekisin työkseni/tienaisin.

711.5.2010 17:25

niin ohjelmistoyrityksethän vaan hyötyy henkilökohtaisesta piratismistä, sillä ihmiset opettelevat käyttämään ko. ohjelmistoja tällä tavoin itse ja mahdollisesti yritys, jossa henkilö työskentelee, myös ostaa ko. ohjelman. Näin ainakin ohjelmistojättien tuotteiden kanssa.

yrityskäytön piratismi on sitten aivan toinen asia. harva suomessa tuskin käyttää yritystoiminnassa laittomia ohjelmistoja (tosin sellaisiakin typeryksiä varmasti on), mutta joissakin muissa maissa asiat ovat toisin. Tosin tälläisten maiden pien-yrityksillä tuskin olisi koskaan varaa maksaa ohjelmistojättien lisensointimaksuja .. joten minnäkäpäin se sormi taas näyttikään ?

Mutta propagandaa on aina kiva lukea. Sääli, että jotkut uskovat noihin "tilastoihin" ihan aidosti.

811.5.2010 18:44

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Skeptinen:
Hohhoijaa ja taas sitä mennään. Tätä "menetettyä" 51,4miljardia ei ole olemassakaan. Vaikka waretus ei olisi mahdollista, niin kyseiset henkilöt eivät warettamiaan tiedostoja ostaisi. Lopputulos olisi silti ihan sama.

Mikäli fyysisiä asioita pystyisi monistamaan, niin ihminen tekisi sen. Onko se moraalisesti oikein? Riippuu keneltä kysytään.
Lähdeartikkelin mukaan asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Itse ainakin ymmärsin asian niin, että tappiot oli laskettu arvioimalla piraattikopioiden ostamiseen käytettyjä summia.

"The BSA said that for every 100 dollars of legitimate software sales in 2009, another 75 dollars-worth of unlicensed programmes were sold."

"Ohjelmaamme on ladattu vertaisverkossa X kertaa, olemme siis menettäneet XY dollaria" tyylisistä väitteistä sen sijaan olen kanssasi samaa mieltä.

911.5.2010 19:05

Nyt on tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin. Siis tässähän puhutaan niistä "vironkopioista" joita kaupitallen hämärillä toreilla. Ei siis netistä ladattavilla kopioilla.

Tietenkin jos mustasta pörssitä ostaa ohjelman, niin se on suoraa häviötä ohjelman tekijälle. Silloin joku muu hyötyy hänen tekeleestään, eikä ohjelmiston kehittäjä saa ansaitsemiaan rahoja.

1011.5.2010 20:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 00820:
Nyt on tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin. Siis tässähän puhutaan niistä "vironkopioista" joita kaupitallen hämärillä toreilla. Ei siis netistä ladattavilla kopioilla.
Tarvitsenko jo 16-vuotiaana lukulasit?

1111.5.2010 21:10

Tuli mieleen aiheeseen sopiva video:

http://www.youtube.com/watch?v=oVurfhMw1UU

1211.5.2010 23:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti EET:
Tarvitsenko jo 16-vuotiaana lukulasit?
Näytät tarvitsevan sillä minun krjoituksesani ei ollut mitään sinuun viittaavaa ;)

Mutta niinkuin sanoin, tuntuu että ihmiset ymmärtävät tämän jutun niin että siinä puhuttaisiin waretuksesta. Näin ei kuitenkaan ole.

Joten perehtykääpä lähdemateriaaliin ennenkuin lähdette argumentoimaan sitä vasten!

1312.5.2010 2:45

Niin tulee mieleen kuka tahvo ostaa piraattituotteita? Jos kerran on rahaa ostaa tuota, niin miksei ostaa sitten "luotettavilta" tahoilta.

Mietityttämään jäi Mrkuku:n heittämänä lainaus, että jokaista aitoa kohden hommataan 3/4 rahamäärällä piraattituotteita. Näkevätkö henkilöt sitten näitä ostaessaan, että hei tuohan on alessa/halvempi toisessa putiikissa sama tuote. Internet käyttäjäkunnan käytännön nyt luulisi olevan piraattilahti - oikea kauppa välillä. Itse en ole koskaan hommannut mistään tälläisia piraattituotteita, enkä varmaan hommaakkaan, koska asioin "oikeassa" kaupoissa enkä punaisella torilla.

1412.5.2010 8:41

Ja joka kerta kun turisti ottaa laittomasti kuvan Mona Lisasta menetetään 700 miljoonaa dollaria koska turisti jättää taulun ostamatta. Myöskin kun turisti jakaa kuvaansa laittomasti kotimaassaan, menetetään jokaisen näkijän kohdalla 700 miljoonaa dollaria sekä edestakaiset lentokulut Pariisiin.

1512.5.2010 11:49

Ei lähellekkään kaikki ostaisi samaa roskaa kuin lataavat verkosta. Ja toisaalta, monet jotka lataavat verkosta, myös ostavat tuotteen jälkikäteen. Tästä todisteena tutkimus jonka mukaan ne jotka warettavat eniten myös ostavat eniten link.

Warettaminen tietenkin napsahtaa kaikkien kipeiten keskinkertaisuuksiin, jotka tulee ladattua ja joiden kanssa viettääkin aikaa tovin, mutta eivät silti tunnu ostamisen arvoisilta.

Ja en usko, että esimerkiksi Microsoft näkee piratismi ollenkaan ongelmallisena, koska yritykset ovat niitä suurimpia ostajia eivätkä niinkään yksittäiset kotikäyttäjät.

1612.5.2010 13:31

Miksi esittää tämäkin asia niin negatiivisesssa valossa? Yhtä hyvin BSA olisi voinut ilmoittaa, että piratismin ansiosta piraatit SÄÄSTIVÄT 51,4 miljaaardia rahojaan ja piristivät sillä rahalla muita talouden osa-alueita. Tuskin sellaisia rahoja mistään georgialaisesta sukanvarresta löytyy.

1712.5.2010 17:15

"Moi tekijänoikeustoimistosta päivää. Ollaan poikien kanssa, sitä mieltä, että me saadaan liian vähän rahaa. Siispä päätettiin poikien kanssa, että maailma on meille nyt 100 miljardia velkaa. Maksuaikaa maailmalla on vuosi."

1812.5.2010 18:20

Lainaus:
Gantzin arvioiden mukaan 10 prosentin pudotus ohjelmistopiratismissa seuraavan neljän vuoden aikana loisi
500 000 uutta työpaikkaa ja antaisi 140 miljardin dollarin arvoisen piristysruiskeen taloudelle.

Lainaus:
luvattomien ohjelmakopioiden käyttäminen aiheutti ohjelmistoalan yrityksille viime vuonna 51,4 miljardin dollarin tulonmenetykse
Mun matikantaidoilla ei kyllä 10% ole ihan noin paljon. Ja vaikka se kymmenen prosenttia ostaisi ne ohjelmat aitoina, ei siitä mitenkään 140 miljardia tule..? Eikä se kyllä ihan noin voi mennä mitä analyytikot sanoo..
Vai lähteekö ne puoli miljoona ihmistä sit tonnilla töihin sitten? (5,14 miljardia/ 500 000)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.5.2010 @ 18:24

1913.5.2010 13:12
Jeppe2341
Vahvistamaton

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Skeptinen:
Hohhoijaa ja taas sitä mennään. Tätä "menetettyä" 51,4miljardia ei ole olemassakaan. Vaikka waretus ei olisi mahdollista, niin kyseiset henkilöt eivät warettamiaan tiedostoja ostaisi. Lopputulos olisi silti ihan sama.

Mikäli fyysisiä asioita pystyisi monistamaan, niin ihminen tekisi sen. Onko se moraalisesti oikein? Riippuu keneltä kysytään.


Jeps, itse olen samaa mieltä, minä ostan esim. Windows käyttöjärjestelmän, Virusten-torjunnan ja pari hyvää peliä, muut lataan...
Vaikka lataaminen ei olisi mahdollista, en siltikään ostaisi kuin ainoastaan nuo muutamat ohjelmat mitä mainitsin edellä.

Mutta kaikki nämä tutkimukset ovat täytä roskaa, ja niiden summat on "laskettu" sillä oletuksella, että jokainen ladattu ohjelma olisi potentiaalinen ostos...
(Mietityttää, kenellä on varaa 10000€ Visual Basic 2010, tai 5000€ Adobe Master Collectioniin? Ei ainakaan kovinkaan monella kuluttajalla, ainoastaan yrityksillä)

2013.5.2010 18:11

Taasko samaa potaskaa ja puppulaskelmia?

Joku BSA-idiootti vieläkin kuvittelee tosissaan että se tuhansien eurojen CAD-sovellusta koneessaan kokeileva köyhä opiskelija muka tosissaan olisi ostanut saman softan jos kopiota ei olisi ollut saatavilla...

2113.5.2010 22:00

Lainaus:
Ohjelmistoissa tappiot on kuitenkin erittäin pienet sillä lataukset kohdistuu vain harrastelijoihin, joilla ei olisi ikinä aikeita ostaa näitä ohjelmia.
Teosto ym tahot väittää et joka ladattu ohjelmisto on menetetty ostos

Esim olen kokeillut Adobe Photoshop CS4 trial version mut en ikinä ostaisi yli 1000€ ohjelmistoa käytän mielummin ilmaista Gimp

Esim kuka ostaa MS officen kun Open office on olemassa

Lainaus:
Mutta kaikki nämä tutkimukset ovat täytä roskaa, ja niiden summat on "laskettu" sillä oletuksella, että jokainen ladattu ohjelma olisi potentiaalinen ostos...
(Mietityttää, kenellä on varaa 10000€ Visual Basic 2010, tai 5000€ Adobe Master Collectioniin? Ei ainakaan kovinkaan monella kuluttajalla, ainoastaan yrityksillä)

Samaa mieltä

Suurin syy kait ohjelmisto piratismiin on kait uteliaisuus

Vähän sama kuin Ferrari enzo vain muutamalla suomalaisella on siihen varaa mut 95% miehistä halusi sitä koe ajaa

Ferrari auto on fyysinen tuote jota ei ladata mut ohjelmiston voi joten luulen et lähes kaikki Adobe Photoshop ym ladannut on halunnut kokeilla onko se parempi kuin Gimp 2.0

avthein sigun kirjoitus on hyvä

Esim tänään lainasin katkaisu laikan kun piti paksu pultti katkaista jos työkalujen lainaus olis laissa kielletty pyytäisin kaverin tekemään työn koska olen 2x elämäni aikana tarvinnut joten en osta sellaista



Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
1 kommentti
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....

Uutisarkisto