*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Internet Explorer 9 -selaimen esiversio päivittyi

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 6.5.2010 15:53 Kommentteja (15)

Internet Explorer 9 -selaimen esiversio päivittyi Selainsodan kuumentuessa selaimista saadaan ulos uusi versioita lähes viikoittain. Tällä kertaa omaa tulevaa tuotettaan on esitellyt Microsoft, joka julkaisi päivitetyn esiversion Internet Explorer 9 -selaimesta
Ensimmäinen IE9:n esittelyversio nähtiin seitsemän viikkoa sitten MIX10-tapahtumassa. Tämän jälkeen kehitys on ollutkin vauhdikasta, sillä tuorein IE9-selain saa ACID3-testissä 68 pistettä, kun edellisessä testiversiossa pisteitä tuli 55.

Suorituskyvyn osalta parannusta on tullut mm. Javascript-nopeuteen, ja sivustojen renderöintinopeuteen. Javascript-suorituskykyä mittaavassa SunSpider-testissä IE9 on melkein jo saavuttanut Applen viimeisimmän Safari-selaimen. Sivustojen näytönohjaimen avulla tapahtuvaa renderöintiä on puolestaan nopeutettu entisestään, joskin tästä syystä IE9-selainta ei julkaista lainkaan Windows XP -käyttöjärjestelmille.

Microsoftin saaman palautteen myötä esiversioon on lisätty tuet mm. Document Object Model -rajapinnan getElementsByClassName- ja createDocument-toiminnoille, joten selaimelle voi tehdä helpommin dynaamisia web-sivuja kuin nykyiselle IE8:lle.

Esiversion voi ladata Microsoftin omalta sivustolta, josta löytyy myös nippu erilaisia demoja, joilla voi testata oman selaimensa ominaisuuksia nopeuden, HTML5-tuen ja SVG-tuen osalta.

Alla Microsoftin tekemä video sivustojen renderöinnistä eri selaimilla (vaatii Silverlightin)





Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

16.5.2010 16:12

Hassua ettei ne näytä sivustoa tossa explorerissa.. ettei vaan ois jotain fiilunkia. Kuitenkin lataavat eri versiot sivuista.

26.5.2010 16:35

Toki.... onko foliopaperi lakon myötä kaupasta loppu?

36.5.2010 16:51

Lainaus:
Microsoftin saaman palautteen myötä esiversioon on lisätty tuet mm. Document Object Model -rajapinnan getElementsByClassName- ja createDocument-toiminnoille, joten selaimella voi tehdä helpommin dynaamisia web-sivuja kuin nykyisellä IE8:lla.

En tiedä, mitä kyseiset tekniikat ovat, mutta sen verran tiedän, ettei selaimilla tehdä web-sivuja. :P

46.5.2010 17:04

Surkuhupaisa tuo Silverlight tässä yhteydessä.

56.5.2010 17:19

Ite kokeilin Firefox 3.6.3:lla XP:ssä noita testejä.

Tuossa scrollaavassa tekstissä tulos oli itellä sama.
Browser Flipissä pysy aika hyvin hiiren ja IE9:n perässä, 50-60 FPS.
Flickr lagas kohtalaisesti. FPS oli noin 15 kun oikein yritti vispata noita kuvia.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.5.2010 @ 17:20

66.5.2010 20:18
Croft
Inactive

Testasin uusimman Platform Preview 2 -esiversio ja hyvältä näyttää ja aina vaan paranee, Acid3-testi ei ehkä oikeasti niin vastaa todellisesti miten sivut toimivat selaimella mutta mukava silti että senkin testin tulos on noussut paljon. :) Testasin uudet ominaisuudet ja sulavasti tuntuvat ne toimivan, muilla selaimilla tökkii.

76.5.2010 23:23

Opera tuntui olevan ainoa selain omissa testeissäni (ie9 preview, opera, firefox, chrome) mikä pysyi IE9:n perässä näissä testeissä. Scrolling text ei tosin ollut aivan yhtä sulava. Chrome lagasi järkyttävästi flickr:n (ja flipin) kanssa, kuten myös videolla. Operalla tuntui toimivan jopa paremmin kuin ie9:llä.

87.5.2010 13:27

Lainaus:
En tiedä, mitä kyseiset tekniikat ovat, mutta sen verran tiedän, ettei selaimilla tehdä web-sivuja. :P
Miksei tehdä? Ihan samalla tavalla selaimen javascript-moottorilla voidaan generoidaa html:ää kuin php:lla, pythonilla javalla jne. Toinen vaihtoehto on käyttää jotain web-pohjaista html-editoria (tekstimuotoista tai wysiwyg).

Perustelisitko siis näkemystäsi?

Lainaus:
Ite kokeilin Firefox 3.6.3:lla XP:ssä noita testejä.

Tuossa scrollaavassa tekstissä tulos oli itellä sama.
Browser Flipissä pysy aika hyvin hiiren ja IE9:n perässä, 50-60 FPS.
Flickr lagas kohtalaisesti. FPS oli noin 15 kun oikein yritti vispata noita kuvia.
Jos halutaan tehdä rehellinen vertailu IE:n ja Firefoxin kesken, pitää ensimmäisenä jättää Microsoftin julkaisemat tulokset omaan arvoonsa.

IE:n esiversio siis hyödyntää GPU:ta sivujen piirtämisessä, jota uusin vakaa Firefox ei tee. Olisikin luonnollista tehdä vertailu Firefox 3.7:n ja IE9:n kesken, koska 3.7 Firefoxissa on myös tuki Direct2D:lle. Microsoftin olisi tietysti vaikeampi hyödyntää näitä tuloksia markkinoinnissaan.

919.5.2010 2:13
Croft
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joker_:

Jos halutaan tehdä rehellinen vertailu IE:n ja Firefoxin kesken, pitää ensimmäisenä jättää Microsoftin julkaisemat tulokset omaan arvoonsa.

-Ja höpö höpö, mitä ennakkoluuloja, miten minä saan samoja tuloksia mitä Microsoftin testeissä? Ja miten kaikki mitä on päässyt jo testaamaan IE 9:llä toimii kuten luvattiinkin? ;)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 19.5.2010 @ 02:17

1019.5.2010 8:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Croft:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joker_:

Jos halutaan tehdä rehellinen vertailu IE:n ja Firefoxin kesken, pitää ensimmäisenä jättää Microsoftin julkaisemat tulokset omaan arvoonsa.

-Ja höpö höpö, mitä ennakkoluuloja, miten minä saan samoja tuloksia mitä Microsoftin testeissä? Ja miten kaikki mitä on päässyt jo testaamaan IE 9:llä toimii kuten luvattiinkin? ;)
Mitä väliä, ei se IE9 tule jakeluun kuin vasta ensivuonna tuurilla, FF4.0 tulee jo ennen sitä luultavasti, joten, hiljaa siellä ruudun takana. Ei noilla keskeneräisillä ohjelmistoilla paljoa kehuskella.

1121.5.2010 0:04
Croft
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PJL78:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Croft:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joker_:

Jos halutaan tehdä rehellinen vertailu IE:n ja Firefoxin kesken, pitää ensimmäisenä jättää Microsoftin julkaisemat tulokset omaan arvoonsa.

-Ja höpö höpö, mitä ennakkoluuloja, miten minä saan samoja tuloksia mitä Microsoftin testeissä? Ja miten kaikki mitä on päässyt jo testaamaan IE 9:llä toimii kuten luvattiinkin? ;)
Mitä väliä, ei se IE9 tule jakeluun kuin vasta ensivuonna tuurilla, FF4.0 tulee jo ennen sitä luultavasti, joten, hiljaa siellä ruudun takana. Ei noilla keskeneräisillä ohjelmistoilla paljoa kehuskella.

En kehuskelisi firefoxillasi... ;) Joten, hiljaa siellä!

1221.5.2010 8:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Croft:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PJL78:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Croft:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joker_:

Jos halutaan tehdä rehellinen vertailu IE:n ja Firefoxin kesken, pitää ensimmäisenä jättää Microsoftin julkaisemat tulokset omaan arvoonsa.

-Ja höpö höpö, mitä ennakkoluuloja, miten minä saan samoja tuloksia mitä Microsoftin testeissä? Ja miten kaikki mitä on päässyt jo testaamaan IE 9:llä toimii kuten luvattiinkin? ;)
Mitä väliä, ei se IE9 tule jakeluun kuin vasta ensivuonna tuurilla, FF4.0 tulee jo ennen sitä luultavasti, joten, hiljaa siellä ruudun takana. Ei noilla keskeneräisillä ohjelmistoilla paljoa kehuskella.

En kehuskelisi firefoxillasi... ;) Joten, hiljaa siellä!
Höpö höpö, mä omistan Chromen, aidon ja alkuperäisen :D

_

Apua saa pyytämättäkin =)

1322.5.2010 5:33
Croft
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PJL78:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Croft:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti PJL78:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Croft:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joker_:

Jos halutaan tehdä rehellinen vertailu IE:n ja Firefoxin kesken, pitää ensimmäisenä jättää Microsoftin julkaisemat tulokset omaan arvoonsa.

-Ja höpö höpö, mitä ennakkoluuloja, miten minä saan samoja tuloksia mitä Microsoftin testeissä? Ja miten kaikki mitä on päässyt jo testaamaan IE 9:llä toimii kuten luvattiinkin? ;)
Mitä väliä, ei se IE9 tule jakeluun kuin vasta ensivuonna tuurilla, FF4.0 tulee jo ennen sitä luultavasti, joten, hiljaa siellä ruudun takana. Ei noilla keskeneräisillä ohjelmistoilla paljoa kehuskella.

En kehuskelisi firefoxillasi... ;) Joten, hiljaa siellä!
Höpö höpö, mä omistan Chromen, aidon ja alkuperäisen :D

Epic Fail! :D

1422.5.2010 8:12

heh :P


_

Apua saa pyytämättäkin =)

1511.6.2010 13:09

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joker_:
Lainaus:
En tiedä, mitä kyseiset tekniikat ovat, mutta sen verran tiedän, ettei selaimilla tehdä web-sivuja. :P
Miksei tehdä? Ihan samalla tavalla selaimen javascript-moottorilla voidaan generoidaa html:ää kuin php:lla, pythonilla javalla jne.
Apachella (tai muulla web serverillä) ei tehdä sivuja sen enempää kuin IE:lläkään (tai muulla selaimella) - kummatkin voivat kyllä tulkata latauksen tai katselun aikaisesti ajettavia koodeja mutta ohjelmat joilla sivut tehdään ovat kyllä ihan eri asia (yksinkertaisimmillaan ihan plain notepadilla, monimutkaisempia ratkaisuja on hyvinkin komplekseihin ja raskaisiin IDE:idin asti).

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan (27.5.2017 15:03)
Seriously julkaisi tällä viikolla suosittuihin Best Fiends -ötökkäpeleihin perustuvan lyhytelokuvan. Seriously on tähän mennessä julkaissut Best Fiends- (2014) ja Best Fiends Forever -pelit ....
Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku (27.5.2017 14:12)
Xiaomi Mi Max 2 on suunnattu isoa näyttöä ja hyvää akunkestoa kaipaaville. Xiaomin mukaan Mi Max 2:n akku kestää kaksi päivää. Pikalatauksella akun voi ladata tunnissa nollasta 68 prosenttiin ....
Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten (27.5.2017 09:23)
Apple on syventänyt tekoälylaskennan tutkimusta myös mikropiirien puolelle. Bloombergin saamien tietojen mukaan IT-jätti kehittäisi Apple Neural Engine -nimistä mikropiiriä, jonka avulla yhtiö ....
Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin (26.5.2017 11:51)
Journal of Personalized Medicinessä julkaistussa uudessa tutkimuksessa on selvitetty markkinoilla olevine älykellojen mittaustarkkuutta niin pulssin kuin palaneiden kaloreiden mittauksessa. ....
Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian (26.5.2017 11:05)
Androidin perustajan Andy Rubinin pystyyn polkaisema Essential-kasvuyritys on paljastanut aikovansa esitellä ensimmäisen älypuhelimensa toukokuun 30. päivänä. Julkaistujen kiusoittelukuvien ....