*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Avatarin Blu-ray-version DRM-suojaukset aiheuttavat ongelmia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 3.5.2010 11:49 Kommentteja (25)

Avatarin Blu-ray-version DRM-suojaukset aiheuttavat ongelmia Suositun Avatar-elokuvan esitys elokuvateattereissa ei sujunut ilman ongelmia, sillä elokuvan digitaalisten versioiden käyttämät DRM-suojaukset aiheuttivat ongelmia elokuvan näyttämiselle, joiden takia näytöksiä jouduttiin perumaan. DRM-ongelmat näyttävät vaivaavan myös elokuvan myytäviä Blu-ray-versioita, jotka eivät suostu toistumaan oikein kaikilla Blu-ray-soittimilla.
Ongelmia on ilmaantunut ainakin tiettyjen LG:n, Denonin ja Samsungin valmistamien Blu-ray-soittimien kanssa. Ongelmat juontavat juurensa Blu-ray-version kanssa käytettävään BD+-kopiointisuojaukseen, jonka uusin versio ei ole toiminut oikein kyseisillä soittimilla.

Samsung on julkaissut BD-UP5000- ja BD-P1400-soittimille firmware-päivityksen, jonka pitäisi korjata Avatar-elokuvan kanssa havaitut ongelmat. Päivitysten asentaminen kyseisiin soittimiin vaatii kuitenkin tietokoneella avulla tehtävän päivitys-CD:n luomista, joten kuluttajille päivitysoperaatio ei ole helpoin mahdollinen.

Avatar ei ole ensimmäinen Blu-ray-elokuva, joka on aiheuttanut kuluttajille ongelmia DRM-suojauksien takia. Aiemmin kuluttajat ovat joutuneet päivitysoperaatioihin mm. Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer- (Fantastic Four: Hopeasurffari) ja The Day After Tomorrow -elokuvien vuoksi, ja todennäköisesti vastaavia ongelmia nähdään myös jatkossa, kun BD+-suojauksesta julkaistaan lähitulevaisuudessa uusi versio.

Edellinen Seuraava  

25 kommenttia

13.5.2010 12:38

Sama elokuva löytyy 1080p BluRay X264 rippinä monestakin paikasta ja toimii ongelmitta. Oliko tästäkin "suojauksesta" siis mitään hyötyä? EI.


(Ja kyllä, olen käynyt katsomassa ihan teatterissa kyseisen leffan)

23.5.2010 12:39

Kuinka monella netistä Avatarinsa ladanneella oli ongelmia elokuvan toistamisen kanssa? Kuinka moni joutui ostamaan uuden soittimen tai leikkimään firmispäivitysten kanssa? Aika harva.

33.5.2010 12:45

#2, Näinköhän on? Minusta yksikin kerta on liikaa ja jos kun tulee uusia versioita firmiksistä mitä pitää päivittää niin se ei ole kuluttajaystävällistä.

Ja kun tätä toistaan muutaman kerran niin koko laite jää nurkkaan pölyttymään ja tätä myötä kuluttujat siityvät käyttäjäystävällisimpien palveluiden piiriin.

43.5.2010 13:25

Taas se alkaa, myin juuri n. 2 vuotta sitten BR-soittimen pois juuri älyttömän päivitysrumban takia koska en viitsinyt aina alkaa vetään laitetta pois ja kantaa tietokoneen viereen, meinaan sai juuri uusimpien ellujen kohdalla päivitellä. ´

Ostan ko laitteen uudelleen sitten kun tämä hölmöily loppuu (drm) tälläisiä ongelmia ei ole ollut esim: LG-dvd soittimella...dvd rulez again.

53.5.2010 14:03

Miten päivitys CD:n tekeminen on muka vaikeaa

63.5.2010 14:10

CD;n polttamien ei ehkä sinulle ole vaikeaa, mutta mites Matti Meikäläinen, joka käyttää tietokonetta vain naamakirjaa ja laskujen maksua varten?

73.5.2010 14:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TheAlexi:
Miten päivitys CD:n tekeminen on muka vaikeaa

no kyllä suakin vituttais jos oot luvannut tyttöystäväsi kanssa viettää leffaillan, ja soitin alkaa valittamaan että tämä DRM tarvii päivityksen, sitten pitää juosta kauppaan ostamaan tyhjä CD-levy ja latailemaan internetistä jotain päivitystä ja polttelemaan sitä levylle ja sitten vielä asentamaan soittimeen ja odotella joka välissä kun koneet ruksuttaa

ja kaikki yhtä tyhjän kanssa, koska se DRM ei kuitenkaan kopioimista loppupeleissä estä
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.5.2010 @ 14:12

HIROSHIMA 45
TSHERNOBYL 86
WINDOWS 95

83.5.2010 14:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TheAlexi:
Miten päivitys CD:n tekeminen on muka vaikeaa
Näin esimerkkinä, kysyppäs äidiltäsi kuinka hyvin se onnistuisi. Saati sitten, että tajuaisi käydä samsungin sivuilta moisen päivityksen etsimässä.

Cd on kyllä muutenkin turha läpyskä näin usb-tikkujen ym. tallennusvehkeiden aikana. Eli pitäisi erikseen lähteä sekin ostamaan.

Samaa mieltä mRkukovin kanssa... DRM tai ei, se löytyy pirate bayltä.

93.5.2010 14:26

Maksat hyvän hinnan BR-soittimesta, maksat kovan hinnan leffalevystä, ja kun haluaisit katsoa sen, käytätkin katseluun varatun ajan soittimen päivityslevyn ja päivitysten tekoon.

Tai, lataat leffan luvatta mutta ilmaiseksi netistä (etukäteen tietysti, että on ladattuna, kun niin haluat) ja sen kuin katsot leffan koneelta.

Kumpikohan tapa on sujuvasti koneen ääressä muutenkin istuvalle helpompaa ja halvempaa? Millä tavalla tuon maksullisen tavan saa myytyä kuluttajille? No, ei ole onneksi minun ongelmani.

103.5.2010 16:00

Tämähän DRM suojaus vain houkuttelee lisää piratismia.

113.5.2010 17:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TheAlexi:
Miten päivitys CD:n tekeminen on muka vaikeaa
Kun minä laitteen ostin ei cd-päivitystä ko laite tukenut ainakaan silloin päivitys tapahtui verkkokaapelilla...jne jos ymmärtänet. Itse en viitsinyt ruveta aina laitetta repiä kotiteatterikasasta ja raijata yläkertaaan purkkikoneen viereen..
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.5.2010 @ 17:10

123.5.2010 17:10

Pojilla oma lehmä ojassa pahemman kerran.

133.5.2010 18:22

Taas kerran pissitään omille kintuille näiden DRM-paskojen kanssa. Koskaan ne eivät ole yhtään piratismia vähentäneet, ainoastaan haittaavat niiden rehellisten ihmisten jotka oikeasti ostavat levyn, elämää.

Eikö ne nyt vähitellen alkaisi uskoa tätä asiaa, yksinkertaisesti on mahdotonta tehdä DRM:ää, jota ei murrettaisi, mikäli halutaan, että levyn sisältö on mitenkään katsottavissa. Tämä johtaa siihen, että viimeistään julkaisupäivänä on ladattavissa alkuperäistä laatua oleva versio ilman näitä suojauksia. Ja edelleen johtaa siihen, ettei kukaan osta toimimatonta levyä, etenkin kun täysin toimivan saa ilmaiseksi.

En oikeasti jaksa tajuta mikä tämän ymmärtämisessä on vaikeaa. Siis DRM ei estä piratismia, mutta haittaa käyttöä. Miksi ihmeessä sitä aina vaan käytetään ja kehitetään? Voisi käyttää nekin rahat muuhun + ne rahat, joilla levyjä myytäisi enemmän niiden toimiessa. Mutta kun ei niin ei.

143.5.2010 19:27

Odotan kauhulla päivää kun DVD tai Blueray leffan katsominen vaatii nettiyhteyden.

153.5.2010 19:47

Näitä DRM juttuja pitäis olla joka päivä täällä, parasta viihdettä!

163.5.2010 20:13

Itselläni toimi ok Sonyn Blu-Ray soittimella. Mutta noi viathan olikin toisilla merkeillä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.5.2010 @ 20:14

173.5.2010 21:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti exlex:
Itselläni toimi ok Sonyn Blu-Ray soittimella. Mutta noi viathan olikin toisilla merkeillä.
Mahtaakohan soittimen merkki olla PS3? Jos se on kiinni "netissä" päivittää se ns "itse itsensä" ko päivityksellä...

183.5.2010 22:22

Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä että blu-ray ampuu itseään niin kauan jalkaan että formaatti saadaan korvattua jollain toisella.

193.5.2010 22:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tupa:
Odotan kauhulla päivää kun DVD tai Blueray leffan katsominen vaatii nettiyhteyden.

Öö? Eikös se jo tässä uutisessa kerran todistettu että vaattii nettoyhdeyden jolloin saa päivitettyä soittimen??

204.5.2010 0:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti exlex:
Itselläni toimi ok Sonyn Blu-Ray soittimella. Mutta noi viathan olikin toisilla merkeillä.
Mahtaakohan soittimen merkki olla PS3? Jos se on kiinni "netissä" päivittää se ns "itse itsensä" ko päivityksellä...
Ei ole PS3:nen. Erillinen soitin BD-s350. Itse olen ollut kyllä tosi tyytyväinen Blu-rayhin. Ei ole ollut mitään ongelmia. Olen ostanut vuoden sisään 4 Blu-ray leffaa sekä vuokrannut kaikki leffa Blu-rayna ja olen ollut tosi tyytyväinen. Kuvanlaatu on kyllä ihan loistava.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.5.2010 @ 00:33

214.5.2010 9:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti exlex:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti exlex:
Itselläni toimi ok Sonyn Blu-Ray soittimella. Mutta noi viathan olikin toisilla merkeillä.
Mahtaakohan soittimen merkki olla PS3? Jos se on kiinni "netissä" päivittää se ns "itse itsensä" ko päivityksellä...
Ei ole PS3:nen. Erillinen soitin BD-s350. Itse olen ollut kyllä tosi tyytyväinen Blu-rayhin. Ei ole ollut mitään ongelmia. Olen ostanut vuoden sisään 4 Blu-ray leffaa sekä vuokrannut kaikki leffa Blu-rayna ja olen ollut tosi tyytyväinen. Kuvanlaatu on kyllä ihan loistava.
Kyllä kuva on hyvä, siitä ei pääse mihinkään :p, ja hyvä on se jos jollain ko laite suostuu toimiin ilman ongelmia.

Mutta näinhän se menee Sony on perustajajäsen BR:lle je sen valmistaja joten yrittävät taatusti saada toimimaan ne kunnolla, muilla valmistajilla sen sijaan on niitä ongelmia. Itse sony:ä en osta huonoja kokemuksia (ostin kerran vaimolle äit.pv lahjaksi Celine Dionin levyn ja drm-paska ei suostunut toimimaan Sony kotisoittimessa ja autossa:kin oli silloin sony) ja enää en sonyä sen takia osta.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.5.2010 @ 09:06

225.5.2010 17:21

Lainaus:
Mahtaakohan soittimen merkki olla PS3? Jos se on kiinni "netissä" päivittää se ns "itse itsensä" ko päivityksellä...
Ei se automaattisesti päivitä minä ainakin jouduin painaa 2x nappia ps3 ohjaimesta + odottaa n:5min

mut joo PS3 kansa blu-ray toisto on huoletonta toimii aina

236.5.2010 8:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jkaart:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tupa:
Odotan kauhulla päivää kun DVD tai Blueray leffan katsominen vaatii nettiyhteyden.

Öö? Eikös se jo tässä uutisessa kerran todistettu että vaattii nettoyhdeyden jolloin saa päivitettyä soittimen??

No tarkoitinkin sen kaltaista DRM-roskaa mitä ubisoft tuputtaa tällähetkellä peleissään.

246.5.2010 17:46

Kannattaa aina hankkia esim. netistä toimiva kopio ja jättää DRM-turhakkeet hyllyntäytteeksi...

256.5.2010 20:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti avthein:
Kannattaa aina hankkia esim. netistä toimiva kopio ja jättää DRM-turhakkeet hyllyntäytteeksi...
Juuri näin.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.5.2010 @ 20:17

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

LG:n V30-lippulaivamalli kestävyystestissä: Muuten kestävässä laitteessa yksi murheenkryyni LG:n V30-lippulaivamalli kestävyystestissä: Muuten kestävässä laitteessa yksi murheenkryyni (19.10.2017 22:59)
YouTuben älypuhelinten kestävyystestaaja Zach Nelson, aka. JerryRigEverything, on ottanut testiin jo jonkin aikaa sitten esitellyn LG:n lippulaivamalli V30:n. Huipputekniikalla täytetty V30 ....
Netflixin uusi The Punisher -sarja sai julkaisupäivän ja trailerin Netflixin uusi The Punisher -sarja sai julkaisupäivän ja trailerin (19.10.2017 21:45)
Netflixistä on tullut Marvelin yksi tärkeimmistä yhteistyökumppaneista ja viimeisten vuosien aikana suoratoistopalveluun on tullut yksi toisensa jälkeen uusia supersankarisarjoja. Nyt mm. ....
USA:n ja Japanin jättiläisrobottien huvittava kaksintaistelu YouTube-videolla USA:n ja Japanin jättiläisrobottien huvittava kaksintaistelu YouTube-videolla (19.10.2017 18:59)
Twitchissä aiemmin tällä viikolla esitetty robottitaistelu on julkaistu myös YouTubessa. Japanilais- ja yhdysvaltalaistiimien massiiviset monen tonnin robotit ottivat mittaa toisistaan vanhalla ....
WhatsApp lisäsi reaaliaikaisen paikannuksen pikaviestimeensä WhatsApp lisäsi reaaliaikaisen paikannuksen pikaviestimeensä (19.10.2017 18:21)
WhatsApp kertoi pari päivää sitten lisänneensä uuden ominasuuden viestisovellukseensa. Maailman suosituimman pikaviestimen uusin ominaisuus ei kuitenkaan koske sinänsä itse viestejä paljoakaan, ....
Google Mapsiin lisättiin muita planeettoja ja avaruuden kohteita Google Mapsiin lisättiin muita planeettoja ja avaruuden kohteita (19.10.2017 18:03)
Googlen kartat ovat mahtava apu niin mobiililaitteissa kuin työpöytälaitteilla, mutta niiden avulla voi myös oppia uutta ympäristöstään tai vaikkapa maapallon toiselta puolen. Nyt hakujätti ....

Uutisarkisto