*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Amazon hyvitti PS3:n ostajalle rahaa Other OS -tuen poistumisen takia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 9.4.2010 13:44 Kommentteja (13)

Amazon hyvitti PS3:n ostajalle rahaa Other OS -tuen poistumisen takia Vaikka EU:n lainsäädäntöön ja direktiiveihin liittyvät asiat eivät yleensä tuo ihmisille mieleen positiivisia mielikuvia, voivat asiat olla joskus olla myös toisin. Viime viikolla Sony julkaisi PlayStation 3 -pelikonsoleille uuden 3.21-versionumerolla varustetun firmware-päivityksen, joka poisti konsoleista Other OS -tuen. EU:n lainsäädäntö ei kuitenkaan sulata tällaista toimintaa, ja kuluttajien tekemät valitukset ovat nyt tuottaneet tulosta, kun jälleenmyyjät ovat korvanneet osan tuotteen hankintahinnasta.
Sonyn ongelmaksi Other OS -tuen poistamisessa muodostuivat EU-direktiivit, joiden mukaan laitevalmistajien on tarjottava kuluttajille mainostettuja ominaisuuksia. Koska Sony on mainostanut vanhempien PS3-konsoleiden yhteydessä Other OS -tukea, on sitä kuluttajille myös tarjottava ja ominaisuuden poistaminen tarkoittaa sitä, ettei tuote vastaa luvattua, jolloin kuluttaja voi vaatia korvauksia.

Rahojaan on saanut takaisin ainakin NeoGAF-foorumin moderaattori iapetus, jolle Amazon verkkokauppa maksoi hyvityksenä 84 puntaa eli noin 96 euroa. Täten Other OS -tuen arvo on noin 20 prosenttia laitteen hankintahinnasta, joten varsinkin ensimmäisiä PS3:sia ostaneille on luvassa tukku euroja.

Uudempaa Slim-mallia ostaneet eivät voi saada korvauksia, koska siinä Other OS -tukea ei ole ollut.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

19.4.2010 15:33

Toivon tosiaan että mahdollisimman moni tekisi korvausvaatimuksen. Onhan se väärin että ensin luvataan vaikka kuu taivaalta ja senjälkeen kun rahat on nyljetty pois niin lupaus rikotaan.

29.4.2010 15:39
olinn
Inactive

Olis ollu kiva tietää miksi se poistetiin?

39.4.2010 15:40

Saapa nähdä joutuuko Sony nyt nöyrtymään ja tuomaan Other OS tuen takaisin (EU:n alueella), kun jälleenmyyjät vuorostaan kippaavat asiakkailtaan saamansa loan Sonyn itsensä niskaan.

Melko huonosti on Sony markkinoinut omaa konsoliaan, konsoleista on vain revitty pois ominaisuuksia julkaisusta lähtien. Mikähän vimma siellä Sonyllä on koko ajan tuhria omaa mainettaan suututtamalla asiakkaat, kerta toisensa jälkeen.

49.4.2010 15:42

£84.00
http://www.playstationuniversity.com/ps3...-other-os-3555/

Itse tilasin PS3:n Amazonista...

59.4.2010 15:52

Korvaukset eivät varmaan koske aikaisemmin konsolin hommanneita? Itse nimittäin heinäkuussa 2009 ostin konsolini ja hintaa oli tuolloin 310 €, joten takuuta on vielä jäljellä...

Kävisihän se 20% palautus hankinta-arvosta näin synttärilahjaksi sonylta.

69.4.2010 17:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Eikeksi:
Korvaukset eivät varmaan koske aikaisemmin konsolin hommanneita? Itse nimittäin heinäkuussa 2009 ostin konsolini ja hintaa oli tuolloin 310 €, joten takuuta on vielä jäljellä...

Kävisihän se 20% palautus hankinta-arvosta näin synttärilahjaksi sonylta.
Kyllähän tuossakin tapauksessa takuuaika oli mennyt umpeen. Eli koskee myös aikaisemmin hommattuja konsoleita.

Lähde: Tietokone

79.4.2010 18:04

Lähetin verkkokauppaan että haluaisin hyvityksen mutta tunkivat tämän vastaukseksi.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Verkkokauppa.com:
Me emme ole valitettavasti vastuussa valmistajan päivityksissä tekemiin muutoksiin jälkikäteen ohjelmistopuolella. Emme täten voi Teille hyvitystä tästä maksaa.
Joten mitä nyt neuvoksi?


89.4.2010 18:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti olinn:
Olis ollu kiva tietää miksi se poistetiin?
Kun eräs Geohot pääsi Sonyn suojauksen läpi ja sai jotain omaa koodia ajettua. Kaveri tietty heti tweettasi että mursinpas ps3 ja Sony ei tietenkään tästä pidä ja tietoturvan nojalla esti Other OS:n. Niin ja siksi juuri että linuxin kautta tuo onnistui tuo suojan murto.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.4.2010 @ 18:16

99.4.2010 18:51

Tein itse asian tiimoilta juuri tiedustelun kuluttajavirastoon ja käytin lähteinäni tätä sivua sekä -> http://www.tietokone.fi/uutiset/sonyn_li...paign=tk-boksi.

Näissä uutisissahan todetaan, että olemme korvauksiin oikeutettuja, joten ei muutakuin muutkin valittamaan asiasta tänne: http://www.kuluttajavirasto.fi/

Uskoisin, että jos useampi henkilö ottaa yhteyttä he todella reagoivat tapahtuneeseen ja selvittävät asiaa tarkemmin.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.4.2010 @ 18:51

109.4.2010 20:46

olishan toyota voinu hoitaa ongelmansa yhtä tyylillä, "koska on mahdollista että osalla asiakkaistamme saattaa kaasu jäädä pohjaan niin olemme päättäneet korjata asian poistamalla kaasun kokonaan seuraavan määräaikaishuollon yhteydessä, (tilalle asennetaan polkimet)" :)

1110.4.2010 10:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ramu2000:
Lähetin verkkokauppaan että haluaisin hyvityksen mutta tunkivat tämän vastaukseksi.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Verkkokauppa.com:
Me emme ole valitettavasti vastuussa valmistajan päivityksissä tekemiin muutoksiin jälkikäteen ohjelmistopuolella. Emme täten voi Teille hyvitystä tästä maksaa.
Joten mitä nyt neuvoksi?


Kyllähän kauppa viimekädessä vastaa siitä mitä myy. Verkkokauppa voi vaatia edelleen Sonyltä korvauksia. Oisko jopa edellytys kaupan purulle?
Kauppa ottaa itse vastuun siitä, että myy tiettyä tuotetta.

Eikun kyssäreitä kuluttajavirastoon. Laittelin juuri erääseen marketiin kyselyn, miten heillä asia hoituu.

1212.4.2010 17:01

Asiaa selvitellään kuluttajavirastossa ainakin v2.fi sivuston pyynnöstä.

http://www.v2.fi/uutiset/pelit/11045/Lin...EU-direktiivia/


http://www.v2.fi/uutiset/pelit/11113/Kul...-jo-korvauksia/

1321.4.2010 11:22
ht3546
Vahvistamaton

Täällä nyt nörttipojat silmät kiiluen meinaa purkaa kauppaa ja vaihtaa slimiä. Ottakaa nyt huomioon, että mikäli kauppa puretaan (mikä on aika epätodennäköistä), niin hyvityshinnasta vähennetään saatu käyttöhyöty - mikä tässä tapauksessa on aika paljon. Kohta on paljon halpoja käytettyjä ps3sia myynnissä jälleenmyyjillä.. jee.

Ja monellako teistä on näyttää että olette käyttäneet tätä ominaisuutta/ ollut oston peruste? Vielä kun huomioidaan, että toimenpide johtuu piratismin vastaisista toimista, on aika epätodennäköistä että mitään tapahtuu. Yhdestä tyhmästä (crackerin) päästä kärsii kaikki muut..

itselläniki vanha ps3 eikä kyllä voisi vähempää kiinnostaa "other OS"

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
1 kommentti
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....