*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Konsolin modaamisesta kymmenen vuotta vankeutta?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.4.2010 14:44 Kommentteja (18)

Konsolin modaamisesta kymmenen vuotta vankeutta? Pelikonsolien modaaminen voi joissain maissa johtaa vankeusrangaistukseen, ja Kanadassa tämän vankeusrangaistuksen kesto voi olla jopa kymmenen vuotta, jos paikalliseen ratsupoliisiin on luottaminen.
Viime kuun lopulla Kanadan ratsupoliisi teki ratsian piraattituotteiden kauppaamisesta epäillyn miehen kotiin. Epäillyn kotoa löytyi satoja piraattipelejä, joiden lisäksi kotoa takavarikoitiin konsolien modaamiseen tarkoitettuja tarvikkeita.

Poliisin julkaiseman tiedotteen mukaan epäiltyä tullaan syyttämään mm. tekijänoikeusrikoksesta. Tiedotteen erikoisin kohta liittyy kuitenkin konsolien ja tietokoneiden modaukseen, josta voi saada paperin perusteella jopa kymmenen vuoden vankeusrangaistuksen. Ratsupoliisi vetoaa tiedotteessa lakipykälään 342.1, jossa kuvaillaan löyhästi erilaisia tietotekniikan avulla tehtävissä olevia rikoksista, joista voidaan rangaista maksimissaan kymmenen vuoden vankeusrangaistuksella.

Tiedotteen mukaan konsolien modaaminen ja luvattomien pelikopioiden kauppaaminen aiheuttaa vuosittain miljoonien dollareiden tappiot.

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

18.4.2010 14:53

Raiskaat naisen puistossa saat kaksi vuotta vankeutta, jos modaat pelikonsolin saat kymmenen vuotta. Eipä taida olla tuomiot suhteessa toisiinsa. Toivottavasti edes oikeus katsoo mikä on oikea 'rangaistus' tekoon nähden.

28.4.2010 15:20

raiskauksiin puututaan kyllä nykyään liian välinpitämättömästi. mutta tosiaan omasta mielestä jos tyyppi on satoja pelejä/ohjelmia myynyt laittomasti niin kyllä siitä mun puolesta saa vankilaan mennä mut 10v on kyllä ihan liikaa, tosin se on maksimi rangaistus jota tullaan todennäköisesti hyvin harvoissa tilanteissa antamaan rangaistukseksi.

38.4.2010 15:22

Tietääkö kukaan onko softamodaus laillista Suomessa?

Onko tällainen Wiin softamodaus esimerkiksi laitonta:
http://www.digilelut.fi/2010/01/wiista-mediatoistin/

48.4.2010 16:50

On tietenkin laillista.

58.4.2010 17:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Raiskaat naisen puistossa saat kaksi vuotta vankeutta, jos modaat pelikonsolin saat kymmenen vuotta. Eipä taida olla tuomiot suhteessa toisiinsa. Toivottavasti edes oikeus katsoo mikä on oikea 'rangaistus' tekoon nähden.
raiskaat naisen puistossa, saat ehdonalaista ja nuhteet.

68.4.2010 17:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti peuge:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Raiskaat naisen puistossa saat kaksi vuotta vankeutta, jos modaat pelikonsolin saat kymmenen vuotta. Eipä taida olla tuomiot suhteessa toisiinsa. Toivottavasti edes oikeus katsoo mikä on oikea 'rangaistus' tekoon nähden.
raiskaat naisen puistossa, saat ehdonalaista ja nuhteet.

Ja jos tekijä sattuu vielä olemaan kännissä niin kai sekin luetaan lieventäväksi seikaksi jos ei ole täysin oma itsensä?

Kanadassa saa kuolemantuottamuksestakin maksimissaan viisi vuotta linnaa, suomessa ei sitäkään. Ei kyllä ihan yksiin mene rangaistukset teon vakavuuden kanssa

78.4.2010 17:47

Lainaus:
Raiskaat naisen puistossa saat kaksi vuotta vankeutta, jos modaat pelikonsolin saat kymmenen vuotta.
Kanadassa voi saada raiskauksesta elinkautisen MAKSIMISSAAN... Modauksesta voi saada kymmenen vuotta MAKSIMISSAAN.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.4.2010 @ 17:47

88.4.2010 19:13

Juu, tilanne on pikkuisen eri täällä kuin tuolla päin maailmaa. Kun oltiin torontossa hetkenaikaa niin ostin sieltä (oli juuri silloin ilmestynyt , se vanhanmallinen eka) xbox:n ja tultiin takaisin suomeen niin eipä nämä pal-pelit toimineetkaan, no ostin pal-version jenkkiversion viereen ja pelit jatkuivat, mutta sitten se ntsc-versio posahti ja pelit jäi hyllyyn...onneksi oli modaaja joka teki sen pal-versiosta molemmat joten ne peli eivät menneet "hukkaan". Mutta tämä toimenpide ilmeisti olis siis laiton Canadassa nyt. No tuota laiteta ei enää ole kun tilalla on se uudempi :p.

Tuomioista sen verran että suomessa kaikki mistä saat rahaa tuomitaan kovallakädellä mutta niistä "muista"-jutuista sitten katsellaan...

98.4.2010 21:00

Hyvä että rangaistukset on kohdallaan. Milloinkahan suomessa kiristetään lakia niin että edes ne raiskaajat saavat linnaa?

108.4.2010 21:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mirkoe:
Hyvä että rangaistukset on kohdallaan. Milloinkahan suomessa kiristetään lakia niin että edes ne raiskaajat saavat linnaa?
Suomessa raiskaus on moitittavaa, ei rangaistavaa. Näin helsingin HO:n mukaan

118.4.2010 21:27

En tiedä muiden oikeustajusta, mutta kyllä minun mielestäni on kohtuullista, että jos minä ostan jonkin laitteen omakseni, saan myös tehdä sillä ihan mitä itse haluan. Joten en lainkaan ymmärrä miten joku voisi väittää esim. tämän modauksen olevan laitonta?

129.4.2010 8:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mbsjoblom:
En tiedä muiden oikeustajusta, mutta kyllä minun mielestäni on kohtuullista, että jos minä ostan jonkin laitteen omakseni, saan myös tehdä sillä ihan mitä itse haluan. Joten en lainkaan ymmärrä miten joku voisi väittää esim. tämän modauksen olevan laitonta?

On tämmönen siinä mielessä huolestuttavaa että millonkohan säädetään sellainen laki ettei teknisten laitteiden kuoria saa enää ollenkaan avata korjausta tai puhdistusta varten?
Ajattelepa kun puhdistat tietokonettasi pihalla paineilmalla, avaat kotelon, naapuri soittaa poliisit ja päädyt linnaan.

139.4.2010 11:04

Kanadan poliisit ovat seonneet, ei tuohon muuta selitystä ole.

149.4.2010 11:46

Onpa harhaanjohtava otsikko.

159.4.2010 12:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti peuge:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:
Raiskaat naisen puistossa saat kaksi vuotta vankeutta, jos modaat pelikonsolin saat kymmenen vuotta. Eipä taida olla tuomiot suhteessa toisiinsa. Toivottavasti edes oikeus katsoo mikä on oikea 'rangaistus' tekoon nähden.
raiskaat naisen puistossa, saat ehdonalaista ja nuhteet.
tai jos olet maahanmuuttaja niin saat nuhteet.

1610.4.2010 14:26

Jätetäänpäs nyt ne vertailut raiskauksesta saataviin tuomiohin ja kommentoidaan uutista. Vertailukohtaa rangaistukselle on ihan hyvä etsiä mutta asia nyt ei muuten liity uutiseen ollenkaan.


Phenom X4 955BE | HD 5770 | 4GB DDR3 || #afterdawn.com @ QuakeNet

1711.4.2010 12:26
softmodwiiz
Vahvistamaton

En näe koko Kanadan laissa mitään järkeä, nimittäin jos olen ostanut tuotteen (tässä tapauksessa konsolin), niin minulla pitäisi olla täysi oikeus muokata sitä, ja vaikka heittää ikkunasta ulos.
Tietenkin uutisen tapaus on eri asia koska kyseessä on ilmeisesti kaupallinen piratismi, mutta käsittääkseni on laitonta modata myös oma konsoli, vaikkei myisikään sitä
(mikä on ihan per***stä).


Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti janilxx:
Tietääkö kukaan onko softamodaus laillista Suomessa?

Onko tällainen Wiin softamodaus esimerkiksi laitonta:
http://www.digilelut.fi/2010/01/wiista-mediatoistin/
En tiedä, mutta ite modasin wiin ja nyt voin pelata netistä ladattuja .iso pelejä suoraan ulkoiselta kovalevyltä ;D
Täytyy kuitenkin muistaa, että takuu menee jos rupeat modailemaan.

1812.4.2010 17:42

Siis??? Jos ostan jonkun laitteen on minulla tasan oikeus tehdä sille ihan mitä minä ikinä tahdon. Laite on MINUN ei Sonyn tai etenkään TO-mafian!

Sitä paitsi, ei sekään voi olla laitonta, että joku modaa maksua vastaan toisten laitteita. Nämä laitteet ovat niiden ostaneiden ihmisten omaisuutta. Se mitä niille sen jälkeen tehdään ei kerta kaikkiaan kuulu kenellekään. Ajatellaanpa näin, ostat lapion, viet sen "modattavaksi" se teroitetaan ja maalataan kivemman väriseksi. Onko tämän palvelun tarjoaja tehnyt jotain väärää? Hän siis ei myy tuota lapiota muokattuna omana tekeleenään, vaan hän myy palvelua, jolla lapion alkuperäiskunnossa ostanut saa lapioonsa uusia ominaisuuksia. Varmaan tämäkin on jonkun mielestä sitten laitonta?

Mistä ihmeestä löytyvät siis perusteet Pleikkarin modaamisen kiellolle? Jos se lukee jossain laitteen mukana tulevassa paperissa ei sillä ole merkitystä. Lain mukaan kun ostat laitteen se on sinun. Ehkä modaaminen mahdollistaa piraattipelien pelaamisen, samoin lapion teroittaminen mahdollistaa sen, että sillä saa lyötyä Kotilaisen Antilta pään irti. Ei näistä kumpaakaan silti tarvitse tehdä modauksen suoritettuaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....