*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Batmanin luvaton kuvaaminen vie miehen vankilaan

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 22.2.2010 11:21 Kommentteja (23)

Batmanin luvaton kuvaaminen vie miehen vankilaan Vuoden 2008 hittielokuva oli Dark Knight (Yön ritari), jota saapuivat elokuvateattereihin katsomaan myös elokuvia luvatta kuvaavat tahot. Yksi tällaista toimintaa harrastanut henkilö jäi tuolloin kiinni toimistaan, ja viime viikolla hänet lopulta tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankeuteen.
Kuvaamisesta kiinni jäänyt Robert Henderson myönsi syyllisyytensä tekijänoikeusrikoksiin viime vuonna. Elokuvien luvattoman kuvaamisen lisäksi hän oli myynyt valmistamiaan kopioita eteenpäin. Hendersonin kotiin tehdyssä ratsiassa hänen hallustaan löydettiin 1 240 luvatonta DVD-kopiota eri elokuvista. Näistä kopioista oikeus määräsi hänet korvaamaan elokuvastudioille 19,95 dollaria per kopio eli yhteensä 24 738 dollaria.

Henderson kärähti luvattomasta kuvaamisesta vuoden 2008 kesällä, kun elokuvateollisuuden etuja suojelevan MPAA-järjestön (Motion Picture Association of America) etsivät löysivät hänet elokuvateatterista kameran kanssa.

MPAA:n johtoportaaseen kuuluva Mike Robinson sanoo järjestön lehdistötiedotteessa, että elokuvien luvaton kuvaaminen on vakava uhka koko elokuvateollisuudelle. Robinsonin mukaan Hendersonille langettu tuomio on oikeudenmukainen ja hän toivoo tuomion toimivan varoituksena kaikille muille luvatonta kuvaamista harrastaville tahoille.

Edellinen Seuraava  

23 kommenttia

122.2.2010 11:32

Aika hyvä kuvaaja saa olla, että jaksaisin katsoa tuon tyylistä piraattia.

222.2.2010 11:43

On ilman muuta totta, ettei kuvatun kaltainen toiminta ole hyväksyttävää ja siitä pitää, ilman muuta, seurata sanktioita. Kysymyksen herättääkin se onko henkilö todella niin vaarallinen yhteiskunnalle, että siitä pitää seurata vapausrangaistus? Eikö sakot, sekä saavutettujen taloudellisten tulojen ja välineiden menettäminen valtiolle olisi riittänyt?

322.2.2010 12:12

Kyllä vaankeusrangaistus on ehkä liikaa? Samantien voisi antaa kunnon sakot, tosin niistä saisi sitten kärsiä koko loppu elämän.
No pääasia, ettå piraatti saatiin kiinni :)

422.2.2010 12:14

Lainaus:
että elokuvien luvaton kuvaaminen on vakava uhka koko elokuvateollisuudelle.
just joo, miten voivat tämmöistä esittää vakavalla naamalla? Kuka nyt viitsii katsoa tämmöisiä elokuvia, camoon.

Lainaus:

Robinsonin mukaan Hendersonille langettu tuomio on oikeudenmukainen ja hän toivoo tuomion toimivan varoituksena kaikille muille luvatonta kuvaamista harrastaville tahoille
Just joo. Saiko vankilaa kuvaamisesta vai laittomien kopioiden myymisestä? Vissi ero.

522.2.2010 12:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti syrtek66:

Lainaus:
että elokuvien luvaton kuvaaminen on vakava uhka koko elokuvateollisuudelle.
Lainaus:

just joo, miten voivat tämmöistä esittää vakavalla naamalla? Kuka nyt viitsii katsoa tämmöisiä elokuvia, camoon.
Kyllä niitä taitaa yllättävän moni katsoa. Sen verran paljon noita kamera julkaisuja internetin ihmeelliseen maailmaan ilmestyy.

622.2.2010 12:36

kyllä yleensä kameraversiot on niin huonoja että jätän väliin ihan suosista. onko muuten suomessa kukaan jäänyt kiinni kuvaamisesta tai onko edes ollut jaossa ikinä suomessa kuvattua versiota? ei varmaankaan..

722.2.2010 16:10

Suomessa täytyy aikalailla tehdä murha jotta saa 2 vuotta vankeutta...

Se että se laitetaan vankilaan tässä tapauksessa kuulostaa melko oikeudenmukaiselta, sillä hän on noita kopioita myynyt ja niistä hyötyny.
Tässä on vaan se että muuten harmiton ihminen laitetaan vankilaan, tulee se sitten luultavasti rikollisena takaisin.

822.2.2010 16:19

Vielä ennen to-lain muutosta vuosituhannen vaihteessa leffan kuvaaminen teatterissa ei Suomessa ollut edes laitonta (omaan käyttöön). Kopioiden levittäminen tietysti oli. Nythän laissa on "laillisen lähteen" vaatimus kopioinnissa, joten taitaa sitä kautta olla kiellettyä. Vankilaa siitä kuitenkaan tuskin meillä tulisi, mutta jenkeissähän vankilatuomiota jaellaankin kohta jo kadulle sylkemisestä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.2.2010 @ 16:19

922.2.2010 16:40

Lainaus:
On ilman muuta totta, ettei kuvatun kaltainen toiminta ole hyväksyttävää ja siitä pitää, ilman muuta, seurata sanktioita. Kysymyksen herättääkin se onko henkilö todella niin vaarallinen yhteiskunnalle, että siitä pitää seurata vapausrangaistus? Eikö sakot, sekä saavutettujen taloudellisten tulojen ja välineiden menettäminen valtiolle olisi riittänyt?
Valtiolle? Ei valtio tässä mitään menettänytkään..
Menettääkö humalassa ajaja autonsa?

1022.2.2010 17:42

Lainaus:
Valtiolle? Ei valtio tässä mitään menettänytkään..

verotuloja?

Lainaus:
Menettääkö humalassa ajaja autonsa?

Suomessa tuomitaan lähes poikkeuksetta rikoksentekovälineet valtiolle menetettäväksi.

1122.2.2010 17:46

jos kuvaa jonkun muun alan työntekijän työn jälkeä kameralla, niin saako siitäkin 2v vankeutta? Esim kuvaa duunaria sahaamassa lautoja

1222.2.2010 17:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BaldAngel:
jos kuvaa jonkun muun alan työntekijän työn jälkeä kameralla, niin saako siitäkin 2v vankeutta? Esim kuvaa duunaria sahaamassa lautoja

No heheh.

Entäs jos varastat laudat ja myyt ne eteenpäin?? Eiköhän tuo ole jo lähempänä elokuvan laitonta kuvaamista...

1322.2.2010 18:03

Lainaus:

Suomessa tuomitaan lähes poikkeuksetta rikoksentekovälineet valtiolle menetettäväksi.
Tuskinpa ylinopeutta ajajan auto otetaan pois.

1422.2.2010 18:05

Lainaus:
Entäs jos varastat laudat ja myyt ne eteenpäin?? Eiköhän tuo ole jo lähempänä elokuvan laitonta kuvaamista...

ei


tai jos vaikka kuvaa jotain taideteosta/maalausta, voi olla kiellettyä monissa paikoissa mutta ei siitä 2v linnaa tule, eikä edes sakkoja. Huomaa että MAFIAA saanut lakia muutettua haluamakseen vähän liiankin raskaasti...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.2.2010 @ 18:09

1522.2.2010 18:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BaldAngel:
tai jos vaikka kuvaa jotain taideteosta/maalausta, voi olla kiellettyä monissa paikoissa mutta ei siitä 2v linnaa tule, eikä edes sakkoja. Huomaa että MAFIAA saanut lakia muutettua haluamakseen vähän liiankin raskaasti...
Kysymys onkin siitä, mistä ihmiset on valmiita maksamaan. Kukaan ei maksaisi filmistä jossa putkimies vaihtaa WC-pöntön tai maalaaja maalaa taulua. Mutta elokuvasta tai musiikkikonsertista taaseen voikin saada massia.

1622.2.2010 19:20

Lainaus:
Kysymys onkin siitä, mistä ihmiset on valmiita maksamaan

ei ole kyllä siitä kysymys missään muotoa, samat lait ne pitäis olla kaikilla

eikä ketään kyllä kiinnosta paskalla kameralla kankaalta kuvattu leffakaan
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.2.2010 @ 19:21

1722.2.2010 20:26

Noh, tuskimpa kuvaa enään ;D

1822.2.2010 21:50

Hyvä että oikeita piraatteja viedään vankilaan. Kehtaakin rahastaa. Luo pahan nimen meille muille kulttuurin jakajille :(

1922.2.2010 23:50

Kerran ostin Matrix VHS:n Tallinnasta, oli vielä Suomitekstitkin vaikka se pyöri vielä leffateattereissa.

Itse elokuvassa valkoinen väri oli vaihtunut siniseen ja tekstit oli Siansuomea.

Sen jälkeen opin p2pn alkeet ja opin odottamaan DVDRippejä, nykyisin odotan jo BDRippejä.

Jos ostaa CAM-tavaraa ei voi syyttää kuin itseään.

2023.2.2010 0:18

nojoo suht sopiva rangaistus jenkeissä piraatti myyntii, tosin 20 000e ja 1v vankilaa ois varmaa jo kyl riittäny

2123.2.2010 11:45
aaaa
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kimmoman:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BaldAngel:
tai jos vaikka kuvaa jotain taideteosta/maalausta, voi olla kiellettyä monissa paikoissa mutta ei siitä 2v linnaa tule, eikä edes sakkoja. Huomaa että MAFIAA saanut lakia muutettua haluamakseen vähän liiankin raskaasti...
Kysymys onkin siitä, mistä ihmiset on valmiita maksamaan. Kukaan ei maksaisi filmistä jossa putkimies vaihtaa WC-pöntön tai maalaaja maalaa taulua. Mutta elokuvasta tai musiikkikonsertista taaseen voikin saada massia.

Tulee mieleen YLE:n dokumentit

2225.2.2010 18:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kawasaki7:
Noh, tuskimpa kuvaa enään ;D
Niinkö luulet? Saatuaan linnatuomion on menettänyt
ns. kansalaisluottamuksen ja lailliset duunit on
varsin paljon kiven alla.

2325.2.2010 18:52

Kuka valopää ostaa jotain hemmetin cameja? :'DD

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto