*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bayn avulla elokuvia jakanut jäi kiinni

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 16.2.2010 11:47 Kommentteja (11)

The Pirate Bayn avulla elokuvia jakanut jäi kiinni Tanskassa tekijänoikeusrikoksia ja piratismia vastaan taistelevan Antipiratgruppenin taistelu The Pirate Bay -sivustoa vastaan on jatkunut, mutta tällä kertaa kohteena oli sivuston sijaan sitä käyttänyt henkilö.
Antipiratgruppen pääsi luvattoman jakajan jäljille torrent-seurantaohjelmansa avulla, joka löysi tanskalaiselle internet-operaattorille kuuluvan IP-osoitteen, jonka kautta jaettiin Sorte kugler -elokuvaa luvatta eteenpäin. Antipiratgruppen vei sitten asian oikeuteen, ja oikeuslaitos määräsi TDC-operaattorin paljastamaan kyseistä IP-osoitetta käyttäneen miehen nimen ja kotiosoitteen.

Tämän jälkeen luvattoman lataajan kotiin tehtiin ratsia, jossa takavarikoitiin useita kiintolevyjä, webbipalvelin ja muuta tietoteknistä laitteistoa. Sorte kuglerin ohella epäilty oli jaellut luvatta TPB:n avulla muutamia elokuvia ja joitain musiikkitiedostoja.

Antipiratgruppenia edustava asianajaja Maria Fredenslund kertoi lehdistölle, ettei epäillyltä tulla vaatimaan tähtitieteellisen suuria tekijänoikeuskorvauksia toisin kuin joissain muissa maissa on tapana. Jonkinlaisia tekijänoikeuskorvauksia epäillyltä tullaan kuitenkin vaatimaan, mutta niiden suuruus selviää vasta myöhemmin, kun takavarikoidut laitteet on tutkittu läpi.

Oikeuden langettaman päätöksen myötä epäilty on tällä hetkellä P2P-kiellossa, joten häntä rangaistaan ankarammin, jos hän vielä jatkaa luvatonta toimintaansa.

Fredenslundin mukaan epäilty on Sorte kugler -elokuvan ensimmäinen luvaton nettijakelija, jonka takia juuri hänet otettiin kohteeksi.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

116.2.2010 11:56
WumWum
Inactive

-ei kommentteja-

Voisi vaihtaa sivustoa kohta, kun jutut ovat tätä vanhaa samaa.

216.2.2010 12:06

So what? Antipiratgruppen nostaa sivilisyytteen ja jakaja tullaan tuomitsemaan oikeudenkäynnin jälkeen joka joutuu maksamaan x euroa. Sitten metsästetään toinen jakaja jne kunnes jossakin vaiheessa tämälin tie tulee loppuun koska jakajaia ja lataajia on on paljon. Joku onneton valitaan uhriksi ja uhrataan tämmöisen toiminnan turhalla temppelillä eli käräjäoikeudessa. Ainoat jotka tästä hyötyy on lakimiehet mutta hehän on tämän toiminnan ovatkin takana ainakin osittain.

Tuosta P2P kiellosta, jos lataa vaikka ubuntun live cd:n niin tuleeko lisärangaistus siitäkin?

jos ja kun cloudvpn ja torrent yhdistetään niin tämmöisestäkin uutisista päästään eroon...

316.2.2010 12:54

Mitä tästä opimme... Ei kannata jaksaa yleisille träkkereillä!

416.2.2010 14:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Mitä tästä opimme... Ei kannata jaksaa yleisille träkkereillä!
Niin no, on niitä isoja priva trackkereitäkin kaatunut melkoisesti viime vuosina oikeusjuttuihin.

516.2.2010 15:26

TF:"Although the man seems to have uploaded only four movies, the group is labeling him ´a big fish´."

Neljän elokuvan takia piti ratsata :0

616.2.2010 15:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zebb0:
Neljän elokuvan takia piti ratsata :0
Pointti on varmaan se että kaveri on ollut näiden leffojen alkuperäinen levittäjä.

716.2.2010 18:04

Tanskastakin löytyy kymmeniä kk.maksullisia vpn-servereitä.mutta jos tykkää vedellä näemmä vierasta paljaalla niin mikäs siinä. riskit pitäs osata varmaan jo nykyaikana tiedostaa?

816.2.2010 20:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Mitä tästä opimme... Ei kannata jaksaa yleisille träkkereillä!
Niin no, on niitä isoja priva trackkereitäkin kaatunut melkoisesti viime vuosina oikeusjuttuihin.
isot priva traksut... same shit...

916.2.2010 21:41

Naurettavaa.

1016.2.2010 21:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dreamlore:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zebb0:
Neljän elokuvan takia piti ratsata :0
Pointti on varmaan se että kaveri on ollut näiden leffojen alkuperäinen levittäjä.
Jeps, näköjään oli ensimmäinen nettiin julkaiseva. Epäilen että olisi kuitenkaan ollut tiedostojen ensimmäinen jakaja (onhan sekin mahdollista).

1117.2.2010 18:23

"...oikeuslaitos määräsi TDC-operaattorin paljastamaan kyseistä IP-osoitetta käyttäneen miehen nimen ja kotiosoitteen."

Kerrankin näin, eikä menty suoraan operaattoria uhkailemaan. Kun vielä vakuuttelevat, että korvaussumma ei ole tähtitieteellinen kuten "muissa maissa", toi on pelkkää hyvää pressiä Antipiratgruppenille.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.2.2010 @ 18:24

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Applen tekoälytutkija – Konetta ei saisi laittaa ihmistä vastaan Applen tekoälytutkija – Konetta ei saisi laittaa ihmistä vastaan (26.4.2017 13:46)
Applen tekoälytiimissa työskentelevä ja Siri-puheavustajan perustajiin kuuluvan Tom Gruberin mukaan tekoälyn kehitys on vääjäämätöntä, mutta sitä pitäisi ensisijaisesti kehittämään helpottamaan ....
Parlamentti haluaa eroon maarajoituksista – Halvat eurooppalaiset nettikaupat avautuvat suomalaisille Parlamentti haluaa eroon maarajoituksista – Halvat eurooppalaiset nettikaupat avautuvat suomalaisille (26.4.2017 11:18)
Euroopan parlamentti on äänestänyt lakialoitteesta, jonka tavoitteena on kieltää digitaalisiin palveluihin lisättyjen maarajoitusten käyttö. Äänestyksen pohjalta parlamentti alkaa nyt neuvotella ....
Netflix tekee vihdoin viimeisen valloituksen – Laajenee Kiinaan Netflix tekee vihdoin viimeisen valloituksen – Laajenee Kiinaan (26.4.2017 09:02)
Kiina on ollut yhdysvaltalaisille teknologiayrityksille vaikea markkina valloittaa. Sen on saanut huomata esimerkiksi Netflix, joka on yrittänyt vuosien ajan neuvotella sisältösopimuksia maassa ....
Koreassa heräsi pelko – Tuleeko Apple-miljardien jälkeen krapula? Koreassa heräsi pelko – Tuleeko Apple-miljardien jälkeen krapula? (26.4.2017 08:24)
Apple on iso asiakas eteläkorealaiselle puolijohdeteollisuudelle ja se tulee näkymään ensi syksynä julkaistavissa uusissa iPhoneissa, joiden näytöt valmistetaan suurilta osin Samsungin tehtailla. ....
Nintendo päivitti Super Mario Runin sekä iPhonella että Androidilla Nintendo päivitti Super Mario Runin sekä iPhonella että Androidilla (25.4.2017 19:47)
Nintendo on päivittänyt yhtiön ensimmäisen älypuhelinpelin Super Mario Runin. Uusin versio on saapunut sekä iPhonelle, joka sai pelin jo viime vuonna, sekä Androidille, jolle Nintendo julkaisi ....
1 kommentti

Uutisarkisto