*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bayn avulla elokuvia jakanut jäi kiinni

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 16.2.2010 11:47 Kommentteja (11)

The Pirate Bayn avulla elokuvia jakanut jäi kiinni Tanskassa tekijänoikeusrikoksia ja piratismia vastaan taistelevan Antipiratgruppenin taistelu The Pirate Bay -sivustoa vastaan on jatkunut, mutta tällä kertaa kohteena oli sivuston sijaan sitä käyttänyt henkilö.
Antipiratgruppen pääsi luvattoman jakajan jäljille torrent-seurantaohjelmansa avulla, joka löysi tanskalaiselle internet-operaattorille kuuluvan IP-osoitteen, jonka kautta jaettiin Sorte kugler -elokuvaa luvatta eteenpäin. Antipiratgruppen vei sitten asian oikeuteen, ja oikeuslaitos määräsi TDC-operaattorin paljastamaan kyseistä IP-osoitetta käyttäneen miehen nimen ja kotiosoitteen.

Tämän jälkeen luvattoman lataajan kotiin tehtiin ratsia, jossa takavarikoitiin useita kiintolevyjä, webbipalvelin ja muuta tietoteknistä laitteistoa. Sorte kuglerin ohella epäilty oli jaellut luvatta TPB:n avulla muutamia elokuvia ja joitain musiikkitiedostoja.

Antipiratgruppenia edustava asianajaja Maria Fredenslund kertoi lehdistölle, ettei epäillyltä tulla vaatimaan tähtitieteellisen suuria tekijänoikeuskorvauksia toisin kuin joissain muissa maissa on tapana. Jonkinlaisia tekijänoikeuskorvauksia epäillyltä tullaan kuitenkin vaatimaan, mutta niiden suuruus selviää vasta myöhemmin, kun takavarikoidut laitteet on tutkittu läpi.

Oikeuden langettaman päätöksen myötä epäilty on tällä hetkellä P2P-kiellossa, joten häntä rangaistaan ankarammin, jos hän vielä jatkaa luvatonta toimintaansa.

Fredenslundin mukaan epäilty on Sorte kugler -elokuvan ensimmäinen luvaton nettijakelija, jonka takia juuri hänet otettiin kohteeksi.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

116.2.2010 11:56
WumWum
Inactive

-ei kommentteja-

Voisi vaihtaa sivustoa kohta, kun jutut ovat tätä vanhaa samaa.

216.2.2010 12:06

So what? Antipiratgruppen nostaa sivilisyytteen ja jakaja tullaan tuomitsemaan oikeudenkäynnin jälkeen joka joutuu maksamaan x euroa. Sitten metsästetään toinen jakaja jne kunnes jossakin vaiheessa tämälin tie tulee loppuun koska jakajaia ja lataajia on on paljon. Joku onneton valitaan uhriksi ja uhrataan tämmöisen toiminnan turhalla temppelillä eli käräjäoikeudessa. Ainoat jotka tästä hyötyy on lakimiehet mutta hehän on tämän toiminnan ovatkin takana ainakin osittain.

Tuosta P2P kiellosta, jos lataa vaikka ubuntun live cd:n niin tuleeko lisärangaistus siitäkin?

jos ja kun cloudvpn ja torrent yhdistetään niin tämmöisestäkin uutisista päästään eroon...

316.2.2010 12:54

Mitä tästä opimme... Ei kannata jaksaa yleisille träkkereillä!

416.2.2010 14:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Mitä tästä opimme... Ei kannata jaksaa yleisille träkkereillä!
Niin no, on niitä isoja priva trackkereitäkin kaatunut melkoisesti viime vuosina oikeusjuttuihin.

516.2.2010 15:26

TF:"Although the man seems to have uploaded only four movies, the group is labeling him ´a big fish´."

Neljän elokuvan takia piti ratsata :0

616.2.2010 15:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zebb0:
Neljän elokuvan takia piti ratsata :0
Pointti on varmaan se että kaveri on ollut näiden leffojen alkuperäinen levittäjä.

716.2.2010 18:04

Tanskastakin löytyy kymmeniä kk.maksullisia vpn-servereitä.mutta jos tykkää vedellä näemmä vierasta paljaalla niin mikäs siinä. riskit pitäs osata varmaan jo nykyaikana tiedostaa?

816.2.2010 20:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
Mitä tästä opimme... Ei kannata jaksaa yleisille träkkereillä!
Niin no, on niitä isoja priva trackkereitäkin kaatunut melkoisesti viime vuosina oikeusjuttuihin.
isot priva traksut... same shit...

916.2.2010 21:41

Naurettavaa.

1016.2.2010 21:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dreamlore:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zebb0:
Neljän elokuvan takia piti ratsata :0
Pointti on varmaan se että kaveri on ollut näiden leffojen alkuperäinen levittäjä.
Jeps, näköjään oli ensimmäinen nettiin julkaiseva. Epäilen että olisi kuitenkaan ollut tiedostojen ensimmäinen jakaja (onhan sekin mahdollista).

1117.2.2010 18:23

"...oikeuslaitos määräsi TDC-operaattorin paljastamaan kyseistä IP-osoitetta käyttäneen miehen nimen ja kotiosoitteen."

Kerrankin näin, eikä menty suoraan operaattoria uhkailemaan. Kun vielä vakuuttelevat, että korvaussumma ei ole tähtitieteellinen kuten "muissa maissa", toi on pelkkää hyvää pressiä Antipiratgruppenille.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.2.2010 @ 18:24

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Teslalla käynnissä yllättävä projekti – Aikoo haastaa Spotifyn Teslalla käynnissä yllättävä projekti – Aikoo haastaa Spotifyn (23.6.2017 09:20)
Suoratoistomusiikissa kilpailu kävi kovana pari vuotta sitten kun uusia palveluita tuli isoilta ja pieniltä firmoilta kuin sieniä sateella. Osa kaatui elon tiellä, mutta uusiakin yrittäjiä on ....
Kotimaisen RedLynxin virallinen South Park -keräilykorttipeli julkaistiin Androidille ja iOS:lle Kotimaisen RedLynxin virallinen South Park -keräilykorttipeli julkaistiin Androidille ja iOS:lle (22.6.2017 22:48)
Ubisoftin omistama kotimainen RedLynx-studio on julkaissut South Park -aiheisen keräilykorttipelin. South Park: Phone Destroyer -nimeä kantava peli on julkaistu aluksi rajoitetusti Suomessa, ....
OnePlus-pomo joutui selittelemään zoom-toimintoa OnePlus-pomo joutui selittelemään zoom-toimintoa (22.6.2017 21:04)
OnePlus esitteli aiemmin tällä viikolla uuden huippupuhelimen, joka kantaa nimeä OnePlus 5. Kyseisen puhelimen ykkösominaisuus on edellisversiosta merkittävästi parantunut kamera. Kaksoiskamera ....
Eikö Game of Thrones kiinnosta? Netflixin ensi kuun alkuperäissisältö tarjoaa vaihtoehtoja Eikö Game of Thrones kiinnosta? Netflixin ensi kuun alkuperäissisältö tarjoaa vaihtoehtoja (22.6.2017 19:52)
Ensi kuun odotetuin televisiosarja on tietysti Game of Thronesin uusin kausi – katsoithan uuden trailerin. Maailman suosituin televisiosarja tekee paluun toiseksi viimeistä kertaa ja tälläkin ....
Qualcomm ampuu Applea kovilla: laturinne maksavat enemmän kuin meidän huipputeknologia Qualcomm ampuu Applea kovilla: "laturinne maksavat enemmän kuin meidän huipputeknologia" (22.6.2017 18:59)
Applen ja Qualcommin välinen riita patenteista ja rojalteista on kiristynyt kuluneen vuoden aikana. Ensialkuun Apple haastoi piirivalmistajan oikeuteen "epäreilujen sopimusehtojen takia", jonka ....

Uutisarkisto