*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Lakimuutos saattaa vähentää kaapeliverkkojen ilmaiskanavia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 12.2.2010 14:01 Kommentteja (23)

Lakimuutos saattaa vähentää kaapeliverkkojen ilmaiskanavia Suomessa kaapelioperaattoreiden tarjoamien ilmaiskanavien tarjonta saattaa pian heikentyä, sillä Turun Sanomien mukaan liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan lakimuutosta, joka muuttaisi kaapeliverkon näytettävien kanavien siirtovelvoitteita.
Nykyisen ehdotuksen mukaan kaapelioperaattoreiden pitäisi syyskuusta alkaen välittää pakollisesti ainoastaan Yleisradion kanavia, MTV3:a ja Nelosta. Nykyisen lainsäädännön mukaan kaapeliverkoissa pitää näyttää kaikkia kaupallisia, antenniverkossa vapaasti näkyviä kanavia.

Muutos pakottaisi myös kaapelioperaattorit maksamaan tekijänoikeusjärjestöille korvauksia niistä kanavista, jotka eivät olisi enää siirtovelvoitteen alla. Täten monet nykyiset ilmaiskanavat toisivat kaapelioperaattoreille ylimääräisiä kustannuksia, joiden takia kanavat voisivat esim. muuttua maksukanaviksi tai nostaisivat muiden kanavapakettien hintoja.

Welhon liiketoimintajohtaja Johan Flykt kommentoi asiaa seuraavasti HS:lle "Luonnollisesti neuvottelemme niiden kanavien kanssa, jotka eivät ole jakeluvelvoitteen piirissä. Welhon tavoitteena on huolehtia siitä, että meillä on mahdollisimman laaja ohjelmatarjonta".

Lakimuutos on tarkoitus saada eduskunnan käsittelyyn tämän kevään aikana.

Edellinen Seuraava  

23 kommenttia

112.2.2010 14:05

Kukahan tämänkin sitten lobbasi?

212.2.2010 14:18
pablo escobar
Vahvistamaton

mitähän virkaa tällä nyt sitten pitäisi olla

312.2.2010 14:33

Miksi tällainen muutos pitäisi tulla?Ketä tämä palvelee?Ylipäätään miksi ?


Intel i7 4770K , 8GB Kigston ram , Asus GTX 670 DirectCU2 , Cougar CM 550W , MSI MPower Max , Fractal Design R4 , Windows 7 Home Premium , Benq G2412 HD , Logitech G710+ Samsung galaxy S2.

412.2.2010 14:51

Ihan totta, kuka näitä muutoksia suunnittelee. Ja minäkin haluaisin tietää tämän hyödyn?

512.2.2010 15:06
plop
Vahvistamaton

tekijänoikeudet, tämä hieno taikasana taas on valmiina rikastuttamaan kulttuuria

612.2.2010 15:17

Palvelee mediavallan keskittymistä. Kokoomuksen ja tiettyjen media talojen tarkoituksena on ajaa ihmiset käyttämään maksullisia kanavapaketteja koska tällöin media talojen kontrolli kasvaa ja media talot saavat lisää rahaa ja entistä enemmän vaikutusvaltaa. Aiheuttaa enemmän tekijäinoikeusrikkomuksia --> entistä enemmän kontrolli vaatimuksia ---> jne.

712.2.2010 18:58

Lainaus:
Muutos pakottaisi myös kaapelioperaattorit maksamaan tekijänoikeusjärjestöille korvauksia niistä kanavista, jotka eivät olisi enää siirtovelvoitteen alla
Mikä helvetin järki tässäkin muutoksessa taas on?! Pakkoko niiden to-mafioiden on saada kahteen kertaan maksut kun kanava on jo itse maksanut lähetettävistä ohjelmista. Mielestäni kaapeli-tv:n tarjoajat pitäisi vapauttaa to-maksuista. Nakertaa vaan päivä päivältä enemmän nämä to-mafiat.

812.2.2010 20:30

Lainaus:
Ihan totta, kuka näitä muutoksia suunnittelee. Ja minäkin haluaisin tietää tämän hyödyn?
Jotkut idiootithan niitä muutoksia suunnittelee.
Hyöty varmaan on siinä, että TO-mafia rikastuu ja kaapelioperaattorien maksamista maksuista otetaan varmaan vielä verot.

913.2.2010 0:26
TO-ihanuus
Vahvistamaton

Muutoksessahan ei ole mitään vikaa. Kaapelioperaattori ei ole monopoliasemassa, joten lakisääteiset velvollisuudetkin tulee pitää minimissä.

Se tässä tökkii, miksi operaattorin pitää maksa TO-maksuja? Eikö ne voitaisi hoitaa jo TV-ohjelman tuotanto tai viimeistään kanava? Kanava joka tapauksessa tietää tasan tarkkaan peittonsa, joten tilanne ei muutu mitenkään. Tai tietysti muuttuu, jos ohjelma ja TV-kanava jo nyt maksavat niitä korvauksia: "tekijöiltä" jäisi vain yhdet korvaukset saamatta, jos operaattorin ei tarvitsisi maksaa.

1013.2.2010 9:15

Onkohan tätä asiaa kysyttyy niiltä TV-kanavilta, jota aiotaan pudottaa pois tästä siirtovelvoitteesta? KTV on suomessa aika laajalti käytössä, joten nuo kanavat tuskin ihan purematta nielee sitä, että heidän kanavansa yhtäkkiä muutettaisiinkin maksulliseksi kaapelissa, ts. heiltä viedään osa katsojista ja sen mukana lähtee väistämättä osa mainostajista.

1113.2.2010 10:23
Seppo1234
Vahvistamaton

Ei se mitään kun ei näy enää muutamaakaan hyvää ohjelmaa telkkarissa niin pakko se on ladata laittomasti

+1 uusi lataaja HYVÄ TYÖTÄ TO-MAFIA!!!
(tais kusta omaan lahkeeseen)

1213.2.2010 10:25

Nykymeiningillä taitaa olla kyse siitä kuka tarjoaa päätöksestä eniten. Eli operaattorit vaan kolehti pystyyn ja päättäjille pari lomamökkiä ja autoa niin tämäkin ehdotus unohtuu...

1313.2.2010 16:57

No jääpähän aikaa muulle puuhastelulle jos vapaat kanavat vähenee tekijänoikeusmaksujen ahnehtimisen vuoksi.

1413.2.2010 21:48

Tässä taas elitistinen demokratia näyttää kehnoimmat puolensa. Toisaalta on päätetty ottaa käyttöön pakollinen TV-lupa (eli mediamaksu) ja toisaalta ollaan käytännössä vähentämässä ilman eri maksua näkyviä TV-kanavia. (Tiedän kyllä että mediamaksun rahat menee YLE:lle, mutta silti). Eli valtiolla on tämmöinen vähemmän enemmällä -periaate. Osta kolme, maksa viisi...

1513.2.2010 23:53

Jippii, tässä taitaa siis kohta olla valinnan paikka katsooko mainostäytteistä soopaa, mediamaksulla kustannettuja uusintoja tai isolla rahalla hankkittuja HD-kanavia. Noh, jokainen edellä oleva vaihtoehto on kyllä aivan yhtä Perästä.

1614.2.2010 10:12

Koskahan perkeleet säätävät lain siitä ettei ihmisellä saa olla liian mukavaa. 120€ sakkoja jos erehtyy hymyilemään julkisella paikalla, nauramisesta kahdesta kuukaudesta puoleen vuoteen ehdotonta.

1714.2.2010 12:24

Tarkoittaako yleisradion kanavia kaikkia ylen turhia ykkösen ja kakkosen lisäksi? Mites 3 ja 4, vain emokanavat vai myös subit sun muut? Jos kaikki ylen kanavat pitää sinne tukkia ja vain mtv3 ja nelonen niin siinä olisi kilpailuviranomaisille pohdittavaa. Mielestäni tuossa laitetaan palveluntarjoajat eriarvoiseen asemaan.

1814.2.2010 18:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Tarkoittaako yleisradion kanavia kaikkia ylen turhia ykkösen ja kakkosen lisäksi? Mites 3 ja 4, vain emokanavat vai myös subit sun muut?
Ylen kanaviin kuuluvat TV1, TV2, FST ja Teema (myös Yle HD?). MTV3 ja Nelonen kuuluisivat myös pakollisiin lähetettäviin kanaviin, eivät Sub tai Jim.

1914.2.2010 19:15

Hienoa. Mainoksia JA tekijänoikeusmaksuja, tässäkö se on se tulevaisuus..

2014.2.2010 20:17
VoiVoi
Vahvistamaton

Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että ihmiset yritettäis saada lopettamaan television katselu tälläsillä typerillä lakimuutoksilla. Lisää vaan warettamista ja muita laittomuuksia.

2116.2.2010 6:44

Siis minun pitäisi maksaa yle vero, maksullinen kanava paketti ja kaiken lisäksi katsoa mainoksia. Mihin suohon tämä Suomi on oikein vajoamassa?

2216.2.2010 10:54

siihen sinun pitää maksaa kaikesta käyttämästäsi palvelusta vaikka se olis maksuettu monneen kertaan. Ja sihen vaikka viheltetet mitä tahansa musiikkia julkisella paikalla joudut maksamaan teosto maksun. Ko. organisaatiolla ja vastaavilla on niin paljon valtaa suomessa jo nyt että heikkohermoista hirvittää. Valitettavasti tämä organisaatio tykkää lymyillä vallan kabineteissa lakimiesten suojissa joten tätä ei ole helppo huomata.

Tämäkin lakimuutos vaikuttaa Teoston aikaansaannokselta, ainakin tämä lisää tuntuvasti Teoston tuloja.

2316.2.2010 19:36

Jos tämä tapahtuu niin television katsomiselle ei enää minun taloudessani ole mitään järkevää perustetta. Ainoastaan leffat ja pelaaminen hoituu. Yleltä ei tule mitään muuta järkevää kuin tietyt urheilutapahtumat, parhaimpana jääkiekon MM-kisat. MTV3-kanavaa en katso ikinä, mieluummin vedän itteni jojoon. Nelosta joskus harvoin. Parhaat kanavat Jim, Liv, Sub. Muita harvemmin tulee katsottua. Kyllä se on ihmiset Piraattipuolueen äänestämisen paikka seuraavissa vaaleissa!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....

Uutisarkisto