*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Microsoft haluaa trakkerin pyörittäjältä 31 miljoonaa euroa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 28.1.2010 10:29 Kommentteja (10)

Microsoft haluaa trakkerin pyörittäjältä 31 miljoonaa euroa Torrent-trakkerien pyörittäjiä on usein uhattu suurilla korvausvaatimuksilla, ja näin on käynyt myös Liettuassa asuvalle Kestas Ermanasille, jolta ohjelmistojätti Microsoft vaatii 107 miljoonan litin (noin 31 miljoonan euron) vahingonkorvauksia.
Ermanas pyöritti yrityksensä kanssa LinkoManija-nimistä yksityistä trakkeria viime vuoden loppuun asti. Microsoftin mukaan tämän trakkerin avulla on jaettu luvattomasti eteenpäin yrityksen ohjelmistoja, ja tästä toiminnasta Ermanas halutaan vastuuseen.

Ermanasin onneksi 31 miljoonan euron korvaussumma ei tiettävästi ole mahdollinen Liettuassa, sillä kyseisistä rikoksista voidaan määrätä maksettavaksi suurimmillaan noin 38 000 euron korvaussumma, joten oikeustappio sattuessa mies ei pääse EU-maiden velkaisimpien ihmisten listalle.

Trakkerin pyörittäminen toi kuitenkin Ermanasille taloudellisia ongelmia, sillä syytteiden myötä hänen pankkitilinsä jäädytettiin ja yrityksen omaisuutta takavarikoitiin.

Microsoft tekee jutussa yhteistyötä paikallisen tekijänoikeusjärjestö LANVA:n kanssa. Viime vuoden marraskuussa kumppanukset jättivät poliisille rikosilmoitukset yli sadasta luvattomasta lataajasta, jotka olivat jaelleet Microsoftin ohjelmistoja luvatta eteenpäin LinkoManijan avulla.

Tuolloin Ermanas sanoi auttavansa kaikkia palvelun käyttäjiä, jos he joutuvat oikeuteen toimiensa takia. Joulukuussa Ermanas kuitenkin myi sivuston, joten uuden iskun tapahtuessa on palvelun käyttäjien etsittävä apua muualta.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

128.1.2010 12:21
Internautti
Vahvistamaton

Microsoftilta on kyllä monen muun asian lisäksi suhteellisuudentaju kadoksissa! :(

228.1.2010 16:45

Ei se ole tyhmä joka pyytää ,vaan se joka maksaa, lol @ mikkisofta

328.1.2010 17:05

Haluja löytyy, mutta järki on hukassa.

Aika riskillä on lähtenyt Kestas traksua pyörittämään kun kerran on omaisuutta ja yritys. Ehti tietenkin kerätä lahjoituksilla omaisuuden jonka piilotti ulkomaille tjsp.

428.1.2010 17:41

Taas näitä puukontekijän vainoamisia -kategoriaan kuuluvia idioottimaisuuksia:

Lainaus:
Microsoftin mukaan tämän trakkerin avulla on jaettu...
Kumma kun ei samantien M$ ole haistattanut oikeuteen valokaapelivalmistajia, tietokonevalmistajia, sähköyhtiöitä, jne. jne. jne. joiden avulla on myöskin tätä toimintaa harjoitettu!

528.1.2010 20:08

Siis mitäs se tarkoitatte?
Pyydettävä summa on ehkä hieman turhan korkea, mutta uskon kyllä, että tuo torrent trakkeri ei ihan viaton ole..

628.1.2010 22:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
Siis mitäs se tarkoitatte?
Pyydettävä summa on ehkä hieman turhan korkea, mutta uskon kyllä, että tuo torrent trakkeri ei ihan viaton ole..
Mistäs tiedät?
Minä kun taas uskon että se oli viaton. Voimmeko siis täällä näillä perusteilla tuomita Kestas Ermanasin?

729.1.2010 17:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mbsjoblom:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
Siis mitäs se tarkoitatte?
Pyydettävä summa on ehkä hieman turhan korkea, mutta uskon kyllä, että tuo torrent trakkeri ei ihan viaton ole..
Mistäs tiedät?
Minä kun taas uskon että se oli viaton. Voimmeko siis täällä näillä perusteilla tuomita Kestas Ermanasin?
Ei se onneksi meidän tuomittavaksi tule koskaan. Kyllä siitä päättää muut oikeustahot. Jos jaetaan satojen, tai tuhansien eurojen ohjelmistoja, ei se miusta niin viattomalta kuulosta.

829.1.2010 17:18

Joo o 30millii laksua ku hyvä et normaali ihminen tienais elämänsä aikana ees miljoonaa. jos toi tyyppi ny saa maksettuu tosta sen velasta 2miljoonaa pois niin kelle se 28miljoonaa sen tyypin kuoltua siirtyy? sen lapsilleen? jos näin, niin taitaa sukupolvilla tulla aika köyhät elämät.


NZXT Lexa s, Nexus RX-8500 850W, 1000gb,xfx HD7950 3GB amd Phenom II 690T -> 1600T 3,8GHZ, Zalman CNPS-9900NT, Asrock 990fx Extreme3, Kingston HyperX blu 1600mhz 16gb, Nuforce icon udac2.

929.1.2010 22:05

Lainaus:
Ermanasin onneksi 31 miljoonan euron korvaussumma ei tiettävästi ole mahdollinen Liettuassa, sillä kyseisistä rikoksista voidaan määrätä maksettavaksi suurimmillaan noin 38 000 euron korvaussumma, joten oikeustappio sattuessa mies ei pääse EU-maiden velkaisimpien ihmisten listalle.
Tämä kertoo jo aika paljon... Voihan se mikkisofta haluta mitä haluaa, muttei tule sitä saamaan. :)

1030.1.2010 2:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jansku07:
Lainaus:
Ermanasin onneksi 31 miljoonan euron korvaussumma ei tiettävästi ole mahdollinen Liettuassa, sillä kyseisistä rikoksista voidaan määrätä maksettavaksi suurimmillaan noin 38 000 euron korvaussumma, joten oikeustappio sattuessa mies ei pääse EU-maiden velkaisimpien ihmisten listalle.
Tämä kertoo jo aika paljon... Voihan se mikkisofta haluta mitä haluaa, muttei tule sitä saamaan. :)
Saavat julkisuutta ja pelottelevat muita lataajia/jakajia.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 30.1.2010 @ 02:35

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Vieläkin nopeampaa on tulossa – USB 3.2 -standardi valmistuu pian Vieläkin nopeampaa on tulossa – USB 3.2 -standardi valmistuu pian (26.7.2017 10:24)
Jotta kehitys ei pysähtyisi, luodaan vähän väliä uusia tiedonsiirtostandardeja nopeampaa ja tehokkaampaa tiedonvälitystä varten. USB:kin on etenemässä 3.2-versioon tulevan syksyn aikana. ....
1 kommentti
Toyota teki läpimurron akuissa – Lupaa parempia ominaisuuksia sähköautoihin Toyota teki läpimurron akuissa – Lupaa parempia ominaisuuksia sähköautoihin (26.7.2017 09:42)
Toyota on edennyt niin sanottuun production engineering -kehitysvaiheeseen sähköautomallissaan, jossa hyödynnetään uudenlaista kiinteää elektrolyyttiä käyttävää akkuteknologiaa. Elektrolyytin ....
Trump kehuu – Apple rakentaa kolme valtavaa tehdasta Yhdysvaltoihin Trump kehuu – Apple rakentaa kolme valtavaa tehdasta Yhdysvaltoihin (26.7.2017 09:12)
Apple rakentaa Yhdysvaltoihin kolme suurta tuotantolaitosta, väittää Yhdysvaltain presidentti Donald Trump Wall Street Journalin haastattelussa. Trumpin mukaan Applen toimitusjohtaja Tim ....
Odotettu uutinen – Adobe lopettaa Flashin kehittämisen 2020 Odotettu uutinen – Adobe lopettaa Flashin kehittämisen 2020 (26.7.2017 08:43)
Jo vuosia nettinatiivit ovat odottaneet sitä päivää, kun Adobe kertoo ajankohdan Flashin kuolemalle. Nyt se on koittanut: vuoden 2020 jälkeen Adobe ei aio enää kehittää Flashia eikä täten myöskään ....
Kiina aikoo päihittää Yhdysvallat tekoälyssä – Esitteli kunnianhimoisen ohjelman Kiina aikoo päihittää Yhdysvallat tekoälyssä – Esitteli kunnianhimoisen ohjelman (25.7.2017 11:23)
Kiinan valtioneuvosto on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen, jonka mukaan maa olisi tekoälytutkimuksen johtava valtio vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on rakentaa tekoälyn ympärille kokonainen ....

Uutisarkisto