*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

10 vuotta sitten: RIAA haastoi Napsterin oikeuteen

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 7.12.2009 16:23 Kommentteja (11)

10 vuotta sitten: RIAA haastoi Napsterin oikeuteen Joulukuun seitsemäntenä päivänä vuonna 1999, eli tarkalleen kymmenen vuotta sitten, alkoi yksi modernin tiedostojaon kannalta tärkeimmistä tapahtumaketjuista. Yhdysvaltain musiikkialan etujärjestö RIAA (Recording Industry Association of America) haastoi suositun Napster-vertaisverkkopalvelun oikeuteen. AfterDawn uutisoi jo tuolloin merkittävästä oikeustaistelusta ja hurjista korvausvaatimuksista.
Ympyrä sulkeutui lopullisesti vasta muutama vuosi sitten, kun Napsteriin sijoittanut Bertelsmann maksoi viimeiset korvaukset RIAA:lle. Alkuperäinen Napster-palvelu sulkeutui jo vuonna 2001, mutta heräsi henkiin myöhemmin muiden yrityksien omistuksessa laillisena musiikkipalveluna.

Napster-oikeusjuttu oli alkusoittoa RIAA:n sodasta musiikkipiratismia vastaan. Edelleen jatkuva sota on poikinut tuhansia ja tuhansia haasteita, niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitä vastaan. Vaikka syytteet ovat johtaneet lienee useiden miljardien korvauksiin, niin sen onnistumisesta voidaan olla helposti eri mieltä. Vertaisverkkojen suosio on kasvanut viime vuosituhannelta vähintään yhtä paljon kuin RIAA:n korvausvaateet. Samalla piratismin vaihtoehdoiksi on kehitelty useita laillisia ja jopa maksuttomia vaihtoehtoja.

Olemme kertoneet hiljattain RIAA:n yhteenotoista muun muassa The Pirate Bayn, Joel Tenenbaumin ja Jammie Thomasin kanssa.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

17.12.2009 16:52

"Vaikka syytteet ovat johtaneet lienee useiden miljardien korvauksiin"

Jonkinlainen isojako missä toisista tulee Miljardöörejä ja toisista tuomittuja.

27.12.2009 17:24
Kimble82
Vahvistamaton

Minäkun muistelin, että kyseessä oli Laulu ja soitinyhtye Metallica, joka haastoi napsterin oikeuteen... Mutta menköön nyt RIAA:n piikkiin.

37.12.2009 17:29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kimble82:
Minäkun muistelin, että kyseessä oli Laulu ja soitinyhtye Metallica, joka haastoi napsterin oikeuteen... Mutta menköön nyt RIAA:n piikkiin.
no eikös se RIAA niitäkin edusta

47.12.2009 18:47

Muistan vieläkin kun olin kaverille kateellinen sen ISDN:stä, joka parhaimmassa tapauksessa latasi jopa 7 Kt/s oman hikisen 4 Kt/s sijaan. Se oli paljon se :)

57.12.2009 19:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kimble82:
Minäkun muistelin, että kyseessä oli Laulu ja soitinyhtye Metallica, joka haastoi napsterin oikeuteen... Mutta menköön nyt RIAA:n piikkiin.
Metallica on yksi harvoista laulu- ja soitinyhtyeistä maailmassa, joka omistaa itse oikeudet omaan musiikkiinsa, joten RIAA ei voinut heitä edustaa. Vaan Metallica haastoi Napsterin omin nokkineen vähän RIAA:n jälkeen.

Tästäkin olemme toki uutisoineet aikoinaan:

http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikke...terin_oikeuteen

:-)

67.12.2009 19:46

Onk siinä napsteristaki jo niin kauan aikaa? Äkkiä se aika kuluu.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Betrayed:
Muistan vieläkin kun olin kaverille kateellinen sen ISDN:stä, joka parhaimmassa tapauksessa latasi jopa 7 Kt/s oman hikisen 4 Kt/s sijaan. Se oli paljon se :)

Meillä oli ja tuohon aikaan ISDN. Olihan se modeemeihin verrattuna ihan eri planeetalta. Ja sit jos oikein tartti vauhtia, niin löi toisenkin kanavan ISDN:stä päälle niin johan oli putket kuumana.

77.12.2009 19:49

Oi Napster ja 4-7kt/s tiedonsiirto 56k modeemilla

87.12.2009 20:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teme565:
Onk siinä napsteristaki jo niin kauan aikaa? Äkkiä se aika kuluu.
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Betrayed:
Muistan vieläkin kun olin kaverille kateellinen sen ISDN:stä, joka parhaimmassa tapauksessa latasi jopa 7 Kt/s oman hikisen 4 Kt/s sijaan. Se oli paljon se :)

Meillä oli ja tuohon aikaan ISDN. Olihan se modeemeihin verrattuna ihan eri planeetalta. Ja sit jos oikein tartti vauhtia, niin löi toisenkin kanavan ISDN:stä päälle niin johan oli putket kuumana.

Joo, sieltä tuli sitä maagista yli 12 Kt/s nopeutta, joka oli aivan mahtava nopeus silloin joskus. :)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.12.2009 @ 20:58

98.12.2009 12:49

Napsteria tuli joskus jonkun verran käytettyä, hyvin muistan tämän tapahtuman. Sen jälkeen tuli kazaata ja dc++:ssaa käytettyä, kunnes lopulta privaatit torrent-trackerit vei voiton. Oi niitä aikoja :)

edit: Juu joku 12kt/s oli jo huima nopeus, oli hienoa saada esim. 1 mp3-tiedosto puolessa tunnissa koneelle. Ja nykyään valitellaan jos 700mb leffan lataamisessa menee yli puoli tuntia.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.12.2009 @ 12:52

109.12.2009 12:40

Paljonkohan se Bertelsmann joutui sitten loppujen lopuksi siitä maksamaan, kun sai maksun kuitenkin suoritettua muutamassa vuodessa?

Muistan kun itse tutuistuin Napsterin käyttöön silloin kun ensimmäinen laajakaista tuli hankittua, silloin oli jo huimat 50kt/s nopeudet.:)

1111.12.2009 18:32
Croft
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti miketso:
Paljonkohan se Bertelsmann joutui sitten loppujen lopuksi siitä maksamaan, kun sai maksun kuitenkin suoritettua muutamassa vuodessa?

Muistan kun itse tutuistuin Napsterin käyttöön silloin kun ensimmäinen laajakaista tuli hankittua, silloin oli jo huimat 50kt/s nopeudet.:)
..ja meillä on vieläkin tämä nopeus... tai noin 50-60 :D (P.S. ensimmäinen laajakaista)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.12.2009 @ 18:35

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
1 kommentti
Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä Super Mario Runista tulossa uusi villitys? Peliä pääsee kokeilemaan Applen myymälöissä (8.12.2016 12:23)
Nintendon on määrä julkaista odotettu Super Mario Run -mobiilipeli iPhonelle ja iPadille 15. joulukuuta. Esimakua uudesta pelistä on kuitenkin tulossa saataville jo tänään, paljasti Nintendon ....
Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus Bluetoothista uusi versio – Nopeuteen ja kantomatkaan iso parannus (8.12.2016 11:40)
Bluetooth SIG on julkaissut kehittämästään langattomasta tiedonsiirtostandardista viidennen version, jonka luvataan mahdollistavan monipuolisemmat IoT-laitteet sekä niiden joustavamman käytön kotona. ....
Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....

Uutisarkisto