*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Mininova poisti suurimman osan torrent-tiedostoista

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 27.11.2009 10:15 Kommentteja (24)

Mininova poisti suurimman osan torrent-tiedostoista Kävijämäärien mukaan mitattuna Mininova on maailman suosituin torrent-sivusto, mutta tämä asia saattaa pian muuttua, sillä sivuston ylläpitäjät poistivat eilen suurimman osan jaossa olleista torrent-tiedostoista.
Sivuston blogin mukaan palveluun jäivät ainoastaan sen omaan sisällönjakeluohjelmaan kuuluvat torrent-tiedostot. Jatkossa palveluun ei myöskään oteta vastaan torrent-tiedostoja kuin niiltä tahoilta, jotka ovat mukana sisällönjakeluohjelmassa.

Mininovan päätöksen taustalla on elokuussa tullut oikeustappio, jonka myötä sivustolle annettiin kolme kuukautta aikaa poistaa tekijänoikeuksien rikkomisen mahdollistavat torrent-tiedostot. Mininovan ylläpitäjät ovat tämän kolmen kuukauden aikana kokeilleet erilaisia suodatustekniikoita, joiden avulla tekijänoikeusloukkaukset saataisiin estettyä, mutta koska 100 prosentin varmuudella toimivaa järjestelmää ei löytynyt, oli torrent-tiedostojen mentävä.

Mininova ei ole vielä päättänyt, että valittaako se tuomiosta, mutta blogikirjoituksen perusteella Mininova keskittyy jatkossa ainoastaan lakia noudattavien yhteistyökumppaneiden auttamiseen, joten "vanhan" Mininovan tarina näyttää päättyneen eilen.

Edellinen Seuraava  

24 kommenttia

127.11.2009 11:31

Vaikka en palvelua käytäkkään niin tämä on tappio kulttuurin edistämiselle!

227.11.2009 11:53
alfie
Vahvistamaton

voi paska

327.11.2009 13:59

GG Mininova.

Vaikken sieltä paljoakaan kattellu mitään, on se silti valtava takaisku public torrenttien saatavuudelle.

Kauan se kestikin.

427.11.2009 14:12

Todella sääli. Todella.

527.11.2009 14:59

Tää onkin tässä, ei siellä oo enää muuta kuin jonkun ihmisen omaa kirjottamaa paskaa, tai äänittämää tai kuvaamaa.

627.11.2009 15:12

Heippa hei.

727.11.2009 15:57
BlackAz
Vahvistamaton

Onneksi on RapidShare.

827.11.2009 15:58

Voi vi** kun on säälittävää touhua rueta tuossa vaiheessa nuoleen persettä. Oisivat pistäneet saitin kokonaan kiinni ennemmin.

927.11.2009 16:59

Yhtä helposti niitä tiedostoja vieläkin löytynee. ei vaikeuta kenenkään elämää sen enempää. sivuja kaatuu mutta samaan aikaan niitä tulee myös lisää :)

1027.11.2009 18:33

no nytte pitää rahaa käyttää, voi prkl prkl... no ei vaiskaan huno juttuhan toi on sen verran mitä sielä kävin kattelemassa...

1127.11.2009 20:33

Direct downloads. Rapidshare/Netload. Kiinnijäämisen riski on käytännössä olematon. Eikä tarvitse valittaa nopeuksista sillä itse saan jopa 110M/5M netillä aivan linjan täydeltä.

1227.11.2009 21:34

Lainaus:
sillä itse saan jopa 110M/5M netillä aivan linjan täydeltä.


Kerroppas nyt jos valokuidulla imuttelet joten mitä saat ulos?
-sorry mutta en nyt ihan usko tuohon väittämään..
eli väität jotta saat 100000kbit/s ulos sieltä?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.11.2009 @ 21:37

1327.11.2009 22:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Lainaus:
sillä itse saan jopa 110M/5M netillä aivan linjan täydeltä.


Kerroppas nyt jos valokuidulla imuttelet joten mitä saat ulos?
-sorry mutta en nyt ihan usko tuohon väittämään..
eli väität jotta saat 100000kbit/s ulos sieltä?
Ei vaan saan ladattua 110M nopeudella eli noin 12,1 Mb/sec. 700Mb leffa tulee noin minuutissa. Ennätys on 54 sekuntia.

Ja lähetyksellähän ei ole väliä kun lataa suoraan palvelimelta.

1427.11.2009 23:46

Lainaus:
Ja lähetyksellähän ei ole väliä kun lataa suoraan palvelimelta.
..Niinpä juurikin tyypillistä ajattelua ..minä,minä,minä ... sitten ne muut..vai?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.11.2009 @ 23:47

1528.11.2009 1:28

Imho kyl pitää jakaakkin, jos aikoo ladata. Sillee nää systeemit toimii paremmin.

1628.11.2009 3:21

Enpä tuota ole enää käyttänyt pitkään aikan. Nykyää menee tuonne Direct downloads puolelle ;].

Kuka nyt jotain Rapidshare käyttää? Ilmaisella tunnuksella sieltä on mahdoton ladata nykyään enää yhtään mitään. Kyllä Megaupload ehdottomasti paras on. Sentää jotain mahdollisuutta ilmaisellakin tunnuksella.

Ja onhan noita paljon muitakin parempia torrent sivuja nykyään. Ja koko ajan tulee lisää ;]

1728.11.2009 10:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AkQ:
Imho kyl pitää jakaakkin, jos aikoo ladata. Sillee nää systeemit toimii paremmin.
Et nyt taida ymmärtää tekniikkaa kyseessä. Eli tiedostoja ladataan suoraan palvelimilta ("server") jonne ne on lisännyt henkilö ("courier") jonka työhön kuuluu levittää Scene julkaisuja. Tässä uudemmassa tekniikassa ei tarvitse yksityisen lataajan levittää sillä toisin kuin vanhassa P2P tekniikassa, tiedosto on tallennettu yhdelle palvelimelle eikä useiden käyttäjien koneelle.

1828.11.2009 10:57

Lainaus:
Et nyt taida ymmärtää tekniikkaa kyseessä. Eli tiedostoja ladataan suoraan palvelimilta ("server") jonne ne on lisännyt henkilö ("courier") jonka työhön kuuluu levittää Scene julkaisuja. Tässä uudemmassa tekniikassa ei tarvitse yksityisen lataajan levittää sillä toisin kuin vanhassa P2P tekniikassa, tiedosto on tallennettu yhdelle palvelimelle eikä useiden käyttäjien koneelle.

"tässä uudemmassa tekniikassa" ???:D eiköhän toi nyt ole vanhin mahdollinen tekniikka mitä voi keksiä

Olishan toi muuten kivaa latailla tuolta, mutta
a) Siellä ei ole mitään ladattavaa
b) Vaikka olisikin niin sitä ei löydä
c) Palvelut on joko maksullisia tai vittumaisia käyttää niille jotka eivät maksa
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.11.2009 @ 10:58

1928.11.2009 11:46

Onneksi on private trackerit ja public .torrent tiedostoja voi tallentaa moneen muuhunkin paikkaan.

2028.11.2009 13:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti JasonSco:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AkQ:
Imho kyl pitää jakaakkin, jos aikoo ladata. Sillee nää systeemit toimii paremmin.
Et nyt taida ymmärtää tekniikkaa kyseessä. Eli tiedostoja ladataan suoraan palvelimilta ("server") jonne ne on lisännyt henkilö ("courier") jonka työhön kuuluu levittää Scene julkaisuja. Tässä uudemmassa tekniikassa ei tarvitse yksityisen lataajan levittää sillä toisin kuin vanhassa P2P tekniikassa, tiedosto on tallennettu yhdelle palvelimelle eikä useiden käyttäjien koneelle.

Sä se oot, joka ei ymmärrä.

p2p tekniikat on semisti uudempi juttu ku FTP:ltä lataaminen. Kelaappa sitä jos 100 000 jannua lataa siltä FTP:ltä jotain, ei onnaa, servu kaatuu. Mut jos se on torrenttina.. Siihe koko homma perustuu: kaikki ei kaadu, jos yksi tiedoston lähde pistetään nurin. Tämän luulisi tietävän nykypäivänä kaikki.

Tarkoitin kommentillani vain, että ei tarvitsis kaikkien olla pelkkiä leechereitä, vaan vois toimia yhteisen hyvän nimissä, ja kantaa oman kortensa kekoon, jakamalla sitä, minkä on saanut muilta.

Torrentti tekniikkaahan tässä on pohjana, mutta itse idea koko systeemissä, on se mitä haen. Jaa, ja sinulle jaetaan. Ei tarvitse enää yhden ihmisen jakaa koko maailmalle, kun koko maailma voi jakaa toinen toisilleen.

Tietysti edelleen jää pullonkaulaksi kehnohko Upload-nopeus internet-liittymissä. Onneksi sekin on parantumassa, ja onhan p2p tekniikoissakin vielä kehittymiselle paljon varaa.

anteeksi typerä kirjoitustyyli xD

2128.11.2009 13:04

Hah... Jo jonkin aikaa ollu pystyssä Monova jossa toimii mininovan tunnukset ja sisällä jo poistetut torrentit... :D Noh, toivossa on hyvä elää päättäjien puolesta!


-Sidni

2228.11.2009 14:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jusunakki:
a) Siellä ei ole mitään ladattavaa
b) Vaikka olisikin niin sitä ei löydä
http://www.warez-bb.org/

2328.11.2009 17:18

Torrentfreak on julkkaisut listan 10 muusta samantyyppisestä sivustosta ja ihan varmasti tulee mininovan tilalle myös uusiakin

http://torrentfreak.com/10-alternatives-to-mininova-091126/

2430.11.2009 12:54

Kaikki kaatuu yks kerrallaa saappaat jalassa...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto