*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Myös Firefox hyödyntää näytönohjaimen tehoja

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 25.11.2009 11:11 Kommentteja (12)

Myös Firefox hyödyntää näytönohjaimen tehoja Viime viikolla Microsoft esitteli PDC-tapahtumassa tulevaa Internet Explorer 9 -selainta, joka osaa mm. hyödyntää näytönohjainta sivuja renderöidessä. Viikonloppuna tulleen tiedon mukaan Microsoft ei ole kuitenkaan ainoa ominaisuutta työstävä taho, vaan myös Firefox-selaimen kehittäjät työskentelevät saman asian kimpussa.
Firefoxin kehityksessä aktiivisesti mukana oleva Bas Schouten julkaisi viikonloppuna uuden version Firefox 3.7 Alpha 1 -selaimesta, joka osaa hyödyntää graafisen sisällön näyttämisessä Microsoftin tuoretta Direct2D-rajapintaa.

Schoutenin omien mittauksien mukaan joidenkin sivujen renderöinti nopeutui Direct2D:n käyttämisen myötä selvästi, mutta joillain sivuilla eroja nykyiseen ei voi havaita. Suurin ero testeissä tuli Twitterin kanssa, jossa testilaitteiston (Core i7 920 ja Radeon HD4850) kohdalla sivuston piirtäminen vei aikaa puolet normaalista. Näytönohjaimen hyödyntäminen helpotti myös kuvien ja vektorigrafiikan käsittelyä selaimessa, joten jatkossa raskaampienkin SVG-sovellusten käyttö onnistuu nykyistä paremmin.

Schoutenin ohella uuden renderöintitekniikan nopeutta on testannut mm. Betanews-sivusto, jonka tekemissä mittauksissa nopeuserot olivat joiden sivujen (esim. eBay ja QQ) kohdalla todella hyvät Schoutenin version hyväksi, mutta joillain sivustoilla (163.com ja Mozilla.com) uusi renderöinti-tekniikka oli jopa hitaampi kuin nykyinen.

Windows 7:n uutena ominaisuutena tunnettu Direct2D toimii myös Windows Vistassa ja Windows Server 2008 R2:ssa, mutta muiden käyttöjärjestelmien kanssa se ei toimi. Lisäksi Direct2D:n kunnollinen hyödyntäminen vaatii ainakin DirectX 10 -ominaisuuksia tukevan näytönohjaimen, joten hieman vanhemmilla tietokoneilla uudistuksen käyttäminen ei onnistu.

Direct2D:n lisäksi kehittäjät työskentelevät mm. OpenGL-rajapintaa hyödyntävän vaihtoehdon kanssa, jonka myötä näytönohjaimen tehoa voitaisiin hyödyntää uusien Windowsien lisäksi esim. Linux- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmillä, eikä koneesta tarvitsisi löytyä tuoreinta mahdollista näytönohjainta.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

225.11.2009 14:37

Ehkä Google Wave toimisi nopeammin.

325.11.2009 16:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mailia:
Ehkä Google Wave toimisi nopeammin.
Sivut "latautuvat" kyllä nopeammin, mutta en osaa sanoa toimiiko Google Wave nopeammin vai ei.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.11.2009 @ 16:53

425.11.2009 23:21

Sivun latautumiseen vaikuttaa myös muutkin tekijät kuin loppukäyttäjän tietokone ja/tai ohjelmista. Esim. Palvelin missä kysyinen sivu on (millainen kone siellä on? minkälaisella yhteyden päässä? missä maassa se sijaitsee? kuinka paljon käyttäjiä on kysyisellä palvelimella sillä hetkellä kun itse vierailet siellä?)... eli tälläinen pelkkä nopeutus ohjelmaan ei välttämättä nopeuta kaikki sivustoja...

526.11.2009 10:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti afterdawn:

Firefoxin kehityksessä aktiivisesti mukana oleva Bas Schouten julkaisi viikonloppuna uuden version Firefox 3.7 Alpha 1 -selaimesta, joka osaa hyödyntää graafisen sisällön näyttämisessä Microsoftin tuoretta Direct2D-rajapintaa.

Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?

626.11.2009 11:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Puhutaan tuolla myös OpenGL:stä.

726.11.2009 11:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti __int64:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Puhutaan tuolla myös OpenGL:stä.
Olenko tosiaan noin puusilmä vai muokattiinko uutista?

826.11.2009 13:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti __int64:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Puhutaan tuolla myös OpenGL:stä.
Olenko tosiaan noin puusilmä vai muokattiinko uutista?
On ollut koko ajan ollut tuolla:

Lainaus:
Direct2D:n lisäksi kehittäjät työskentelevät mm. OpenGL-rajapintaa hyödyntävän vaihtoehdon kanssa, jonka myötä näytönohjaimen tehoa voitaisiin hyödyntää uusien Windowsien lisäksi esim. Linux- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmillä, eikä koneesta tarvitsisi löytyä tuoreinta mahdollista näytönohjainta.

927.11.2009 15:06

Jeps, varmaan kädet kirjoittivat kiukuissaan jo kommenttia ennenkuin olin päässyt uutisen loppuun :)

101.12.2009 22:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Jos siitä virusturvasta viitsii maksaa 7 euroa kuussa, ei tämäkään ikkuna ole koskaan saanut yhtä virusta, ja uskon näin jatkuvan.

112.12.2009 10:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Jos siitä virusturvasta viitsii maksaa 7 euroa kuussa, ei tämäkään ikkuna ole koskaan saanut yhtä virusta, ja uskon näin jatkuvan.
Eikä välttämättä tarvi edes maksaa, onhan esim. Avast! olemassa...

123.12.2009 11:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Jos siitä virusturvasta viitsii maksaa 7 euroa kuussa, ei tämäkään ikkuna ole koskaan saanut yhtä virusta, ja uskon näin jatkuvan.
Isompi lasku tuleekin siitä konetehosta mikä softalle pitää varata.
Itse en ainakaan lähtisi tuhlailemaan tai hermostumaan sen ruksutuksen parissa ilman hyvää syytä. Windows-only ammattisoftat toki erikseen, mutta ihan desktop-käytössä järjetön valinta.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan (27.5.2017 15:03)
Seriously julkaisi tällä viikolla suosittuihin Best Fiends -ötökkäpeleihin perustuvan lyhytelokuvan. Seriously on tähän mennessä julkaissut Best Fiends- (2014) ja Best Fiends Forever -pelit ....
Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku (27.5.2017 14:12)
Xiaomi Mi Max 2 on suunnattu isoa näyttöä ja hyvää akunkestoa kaipaaville. Xiaomin mukaan Mi Max 2:n akku kestää kaksi päivää. Pikalatauksella akun voi ladata tunnissa nollasta 68 prosenttiin ....
Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten (27.5.2017 09:23)
Apple on syventänyt tekoälylaskennan tutkimusta myös mikropiirien puolelle. Bloombergin saamien tietojen mukaan IT-jätti kehittäisi Apple Neural Engine -nimistä mikropiiriä, jonka avulla yhtiö ....
Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin (26.5.2017 11:51)
Journal of Personalized Medicinessä julkaistussa uudessa tutkimuksessa on selvitetty markkinoilla olevine älykellojen mittaustarkkuutta niin pulssin kuin palaneiden kaloreiden mittauksessa. ....
Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian (26.5.2017 11:05)
Androidin perustajan Andy Rubinin pystyyn polkaisema Essential-kasvuyritys on paljastanut aikovansa esitellä ensimmäisen älypuhelimensa toukokuun 30. päivänä. Julkaistujen kiusoittelukuvien ....

Uutisarkisto