*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Myös Firefox hyödyntää näytönohjaimen tehoja

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 25.11.2009 11:11 Kommentteja (12)

Myös Firefox hyödyntää näytönohjaimen tehoja Viime viikolla Microsoft esitteli PDC-tapahtumassa tulevaa Internet Explorer 9 -selainta, joka osaa mm. hyödyntää näytönohjainta sivuja renderöidessä. Viikonloppuna tulleen tiedon mukaan Microsoft ei ole kuitenkaan ainoa ominaisuutta työstävä taho, vaan myös Firefox-selaimen kehittäjät työskentelevät saman asian kimpussa.
Firefoxin kehityksessä aktiivisesti mukana oleva Bas Schouten julkaisi viikonloppuna uuden version Firefox 3.7 Alpha 1 -selaimesta, joka osaa hyödyntää graafisen sisällön näyttämisessä Microsoftin tuoretta Direct2D-rajapintaa.

Schoutenin omien mittauksien mukaan joidenkin sivujen renderöinti nopeutui Direct2D:n käyttämisen myötä selvästi, mutta joillain sivuilla eroja nykyiseen ei voi havaita. Suurin ero testeissä tuli Twitterin kanssa, jossa testilaitteiston (Core i7 920 ja Radeon HD4850) kohdalla sivuston piirtäminen vei aikaa puolet normaalista. Näytönohjaimen hyödyntäminen helpotti myös kuvien ja vektorigrafiikan käsittelyä selaimessa, joten jatkossa raskaampienkin SVG-sovellusten käyttö onnistuu nykyistä paremmin.

Schoutenin ohella uuden renderöintitekniikan nopeutta on testannut mm. Betanews-sivusto, jonka tekemissä mittauksissa nopeuserot olivat joiden sivujen (esim. eBay ja QQ) kohdalla todella hyvät Schoutenin version hyväksi, mutta joillain sivustoilla (163.com ja Mozilla.com) uusi renderöinti-tekniikka oli jopa hitaampi kuin nykyinen.

Windows 7:n uutena ominaisuutena tunnettu Direct2D toimii myös Windows Vistassa ja Windows Server 2008 R2:ssa, mutta muiden käyttöjärjestelmien kanssa se ei toimi. Lisäksi Direct2D:n kunnollinen hyödyntäminen vaatii ainakin DirectX 10 -ominaisuuksia tukevan näytönohjaimen, joten hieman vanhemmilla tietokoneilla uudistuksen käyttäminen ei onnistu.

Direct2D:n lisäksi kehittäjät työskentelevät mm. OpenGL-rajapintaa hyödyntävän vaihtoehdon kanssa, jonka myötä näytönohjaimen tehoa voitaisiin hyödyntää uusien Windowsien lisäksi esim. Linux- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmillä, eikä koneesta tarvitsisi löytyä tuoreinta mahdollista näytönohjainta.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

225.11.2009 14:37

Ehkä Google Wave toimisi nopeammin.

325.11.2009 16:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mailia:
Ehkä Google Wave toimisi nopeammin.
Sivut "latautuvat" kyllä nopeammin, mutta en osaa sanoa toimiiko Google Wave nopeammin vai ei.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.11.2009 @ 16:53

425.11.2009 23:21

Sivun latautumiseen vaikuttaa myös muutkin tekijät kuin loppukäyttäjän tietokone ja/tai ohjelmista. Esim. Palvelin missä kysyinen sivu on (millainen kone siellä on? minkälaisella yhteyden päässä? missä maassa se sijaitsee? kuinka paljon käyttäjiä on kysyisellä palvelimella sillä hetkellä kun itse vierailet siellä?)... eli tälläinen pelkkä nopeutus ohjelmaan ei välttämättä nopeuta kaikki sivustoja...

526.11.2009 10:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti afterdawn:

Firefoxin kehityksessä aktiivisesti mukana oleva Bas Schouten julkaisi viikonloppuna uuden version Firefox 3.7 Alpha 1 -selaimesta, joka osaa hyödyntää graafisen sisällön näyttämisessä Microsoftin tuoretta Direct2D-rajapintaa.

Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?

626.11.2009 11:21

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Puhutaan tuolla myös OpenGL:stä.

726.11.2009 11:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti __int64:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Puhutaan tuolla myös OpenGL:stä.
Olenko tosiaan noin puusilmä vai muokattiinko uutista?

826.11.2009 13:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti __int64:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Puhutaan tuolla myös OpenGL:stä.
Olenko tosiaan noin puusilmä vai muokattiinko uutista?
On ollut koko ajan ollut tuolla:

Lainaus:
Direct2D:n lisäksi kehittäjät työskentelevät mm. OpenGL-rajapintaa hyödyntävän vaihtoehdon kanssa, jonka myötä näytönohjaimen tehoa voitaisiin hyödyntää uusien Windowsien lisäksi esim. Linux- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmillä, eikä koneesta tarvitsisi löytyä tuoreinta mahdollista näytönohjainta.

927.11.2009 15:06

Jeps, varmaan kädet kirjoittivat kiukuissaan jo kommenttia ennenkuin olin päässyt uutisen loppuun :)

101.12.2009 22:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Jos siitä virusturvasta viitsii maksaa 7 euroa kuussa, ei tämäkään ikkuna ole koskaan saanut yhtä virusta, ja uskon näin jatkuvan.

112.12.2009 10:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Jos siitä virusturvasta viitsii maksaa 7 euroa kuussa, ei tämäkään ikkuna ole koskaan saanut yhtä virusta, ja uskon näin jatkuvan.
Eikä välttämättä tarvi edes maksaa, onhan esim. Avast! olemassa...

123.12.2009 11:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pallero20:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti bfr:
Tarkoittaako tämä sitä että ominaisuudesta pääsee nauttimaan vain Windows-nimellä tunnetulla reikäisellä virushoukuttimella?
Jos siitä virusturvasta viitsii maksaa 7 euroa kuussa, ei tämäkään ikkuna ole koskaan saanut yhtä virusta, ja uskon näin jatkuvan.
Isompi lasku tuleekin siitä konetehosta mikä softalle pitää varata.
Itse en ainakaan lähtisi tuhlailemaan tai hermostumaan sen ruksutuksen parissa ilman hyvää syytä. Windows-only ammattisoftat toki erikseen, mutta ihan desktop-käytössä järjetön valinta.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Apple aloitti seurannan – Kerää selaustietoja Safarin käyttäjistä Apple aloitti seurannan – Kerää selaustietoja Safarin käyttäjistä (26.9.2017 10:14)
Apple on lisännyt Safari-selaimeensa uusia tietoturvaominaisuuksia, jotka suojaavat käyttäjiä mainostajien tiedonkeruulta. Samaan aikaan Apple on itse alkanut kerätä tietoa käyttäjien selaamisesta. ....
WhatsAppin toiminta estettiin – Kiina hyökkäsi pikaviestipalvelua vastaan WhatsAppin toiminta estettiin – Kiina hyökkäsi pikaviestipalvelua vastaan (26.9.2017 09:56)
Kiina on estänyt WhatsApp-pikaviestimen toiminnan maassa, kertoo The New York Times. Estotoimenpiteiden arvellaan liittyvän tavalla tai toisella kuukauden päästä järjestettäviin Kiinan kommunistisen ....
Nyt ne on julkaistu – Intelin 8. sukupolven Core-työpöytäsuorittimet tulevat saataville Nyt ne on julkaistu – Intelin 8. sukupolven Core-työpöytäsuorittimet tulevat saataville (25.9.2017 15:02)
Intel on vihdoin esitellyt työpöytäkäyttöön tarkoitetut kahdeksannen sukupolven Core-suorittimet. Piirijätti esitteli ensimmäiset 8. sukupolven piirit jo elokuun lopulla, mutta tuolloin oli ....
WhatsAppin kovin kilpailija paljastaa yksityisviestit Kiinan valtiolle WhatsAppin kovin kilpailija paljastaa yksityisviestit Kiinan valtiolle (25.9.2017 14:34)
Kiinalaisen teknologiayhtiö Tencentin omistama WeChat-viestipalvelu paljastaa yksityiskeskusteluissa käydyt viestit Kiinan hallinnolle. Asia tuli ilmi palvelun päivitetyistä yksityisyydensuojakäytännöistä ....
Netflixin HDR-leffat näkyvät jatkossa myös iPhonella ja iPadillä Netflixin HDR-leffat näkyvät jatkossa myös iPhonella ja iPadillä (25.9.2017 14:15)
Netflix laajensi HDR-tuettujen laitteiden listaa vähän aika sitten Samsungin elokuussa esittelemällä Galaxy Note8 -älypuhelimella. Suoratoistopalvelu on joutunut päivittämään tuettujen laitteiden ....