*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

-testiryhmä: "..hankkimisen arvoinen, mikäli etsii tablettia parhaimmalla mahdollisella näytöllä."

The Pirate Bay sulkee trakkerit lopullisesti

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 17.11.2009 14:00 Kommentteja (22)

The Pirate Bay sulkee trakkerit lopullisesti BitTorrent-tekniikkaan liittyvä kehitys on saavuttanut lopulta pisteen, jossa trakkereita ei enää tarvita, jonka takia maailman suurinta torrent-trakkeria pyörittävät tahot ovat ilmoittaneet sulkevansa viime aikoina kehnosti toimineet trakkerinsa lopullisesti.
Monille The Pirate Bayn (TPB) päätös sulkea trakkerit tuli yllätyksenä, mutta palvelun ylläpitäjät ovat varmoja siitä, että ilman trakkereita toimiva BitTorrent-ympäristö on täysin toimiva ratkaisu.

TPB tarjoaa kuluttajille edelleen sivustoa, jonne he voivat lisätä, etsiä ja kommentoida torrent-tiedostoja, mutta muiden lataajien etsinnässä palvelu ei siis suoraan enää auta.

Muutosta tukee BitTorrent-yhteensopivien ohjelmien kehitys, jonka myötä ohjelmat osaavat etsiä tarvittavat tiedot ja ladattavat tiedostojen osat suoraan tuntemiltaan muilta verkon käyttäjiltä, eikä trakkereita enää täten tarvita.

Muutosta nopeuttaakseen TPB:n sivuille on lisätty torrenttien yhteyteen magnet-linkit, joiden avulla sisällön lataamisen voi aloittaa ilman erikseen ladattua torrent-tiedostoa tai trakkereita, kunhan käytössä oleva torrent-ohjelma vain tukee magnet-linkkejä.

TPB:n ylläpitäjät aikoivat suostutella muitakin P2P-sivustojen ylläpitäjiä trakkereiden sulkemiseen, ja TorrentFreak-sivuston saamien tietojen mukaan tarkoitus olisi valita päivä, jonka jälkeen P2P-sivustot eivät enää tarjoaisi käyttäjilleen torrent-tiedostoja tai trakker-palveluita.

Muutoksen myötä TPB:tä ei enää mainosteta maailman suurimpana trakkerina, vaan maailman sitkeimpänä BitTorrent-sivustona.

Trakkereiden sulkemisen myötä palvelun internet-liikenteen määrä pudonnee huomattavasti ja samalla palvelun on helpompi välttää jatkossa mahdolliset oikeusjutut, koska äärimmilleen vietynä TPB voisi tarjota vierailijoille pelkkiä magnet-linkkejä, jolloin sen toiminta olisi verrattavissa moniin ed2k-sivustoihin.

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

117.11.2009 15:19

Tuon pitäisi jo norjalaisen Suurkäräjien tuomarinkin tajuta ettei SIVUSTO JAA materiaalia, ei edes kerro missä se on, jumalauta!

217.11.2009 15:47

Hah! Viimein tämäkin painuu sinne bittihelvettiin, tarvi nähdä enään näitä tylsiä TPB uutisia. :)

Eipä tätä tullu käytettyä moneen vuoteen kun löytyy paljon parempia sivustoja. :)

317.11.2009 15:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Artsigon:
Hah! Viimein tämäkin painuu sinne bittihelvettiin, tarvi nähdä enään näitä tylsiä TPB uutisia. :)

Eipä tätä tullu käytettyä moneen vuoteen kun löytyy paljon parempia sivustoja. :)
..ei sit menny ihan perille, eh? :)

Mutta itse uutisesta sellaista että jos suuri osa noista trakkereistä lopettais vetäis se kyllä niin tota kissa / hiiri leikkiä uusiks.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 17.11.2009 @ 16:00

417.11.2009 15:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Artsigon:
Hah! Viimein tämäkin painuu sinne bittihelvettiin, tarvi nähdä enään näitä tylsiä TPB uutisia. :)

Eipä tätä tullu käytettyä moneen vuoteen kun löytyy paljon parempia sivustoja. :)
et tainnut lukea muuta kuin otsikon

517.11.2009 16:24

...ja tekijänoikeusjärjestöt voivat jälleen keskittää voimavaransa yksittäisten tiedostonjakajien metsästämiseen!

Kyllä tämä on erään aikakauden loppu. Kysymys kuuluu jääkö TPB:lle tämän jälkeen mitään myytävää kun logonkin nappasi toinen. Tai ehkä tällainen ratkaisu on välttämätön brändin myymistä silmällä pitäen.

617.11.2009 16:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Artsigon:
Hah! Viimein tämäkin painuu sinne bittihelvettiin, tarvi nähdä enään näitä tylsiä TPB uutisia. :)

Eipä tätä tullu käytettyä moneen vuoteen kun löytyy paljon parempia sivustoja. :)
Voisko joku vinkata näistä "paremmista" sivustoista, esim. mistä löytäis suomalaista musaa, elokuvia tekstityksellä jne. kun noita ei oikein ole piratella kuin joku hassu.

Etukäteen kiittäen!

717.11.2009 16:38

Jos kaikki sulkee trakkerit mitäs trakkeriä sit käytät?

817.11.2009 17:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ana Liukkonen:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Artsigon:
Hah! Viimein tämäkin painuu sinne bittihelvettiin, tarvi nähdä enään näitä tylsiä TPB uutisia. :)

Eipä tätä tullu käytettyä moneen vuoteen kun löytyy paljon parempia sivustoja. :)
Voisko joku vinkata näistä "paremmista" sivustoista, esim. mistä löytäis suomalaista musaa, elokuvia tekstityksellä jne. kun noita ei oikein ole piratella kuin joku hassu.

Etukäteen kiittäen!
http://subsearch.org/index.php?slang=fi

917.11.2009 17:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti AvenZer:
Jos kaikki sulkee trakkerit mitäs trakkeriä sit käytät?
DHT-trackeriä ;)

Lukekaa se uutinen hyvät ihmiset.

1017.11.2009 18:33

Täällä ei nyt osa näytä käsittävän että trackeri ei ole se sivusto jossa niitä torrent-tiedostoja jaetaan, vaan palvelin joka yhdistää "peerit". Torrent-sivusto taas on ihan "tavallinen" web-sivusto jossa torrent-tiedostoja säilytetään, ja johon niitä voi mahdollisesti käyttäjät julkaista, monesti näillä sivustoilla on myös oma trackeri (seurantapalvelin).

1117.11.2009 18:42

Tämä toimii todella hyvin... heh.

1217.11.2009 19:16

tpb, askeleen edellä vastapuolta, mutta haku ei koskaan tule toimimaan

1317.11.2009 19:47

Taisi hiiri juosta omaan pieneen koloonsa piiloon.
Mitä tekee kissa?
Kissa lähtee etsimään tulitikkuja jotta saa koko talon poltettua ja hiiren kiinni.

Hyvä päätös!
(viimeistään nyt voidaan todeta ettei sillä trackerillä ole kuin alussa nopeuttava vaikutus)

1417.11.2009 21:19

Tpb ukot punoo taas jotain uutta juonta kuitenkin vaan ja mediaa käytetään nappulana tietenkin..

1518.11.2009 9:20

Heh, saa nähdä mitä tästäkin seuraa.

Idea on jokatapauksessa ainakin kokeilemisen arvoinen.

1618.11.2009 10:29

"The world's most magnetic BitTorrent site"

1718.11.2009 16:26
Croft
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti parazitez:
tpb, askeleen edellä vastapuolta, mutta haku ei koskaan tule toimimaan
Totta ja jostain syystä se haku ei usein toimi kunnolla... =/

Muuten on kyllä aivan mahtava sivusto... Long Live TPB! ;)

1819.11.2009 20:03

Voiko joku selventää miten tuo magnetti systeemi toimii? Miten peerit löytävät toisensa ilman trakkeria?

1919.11.2009 22:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti samik83:
Voiko joku selventää miten tuo magnetti systeemi toimii? Miten peerit löytävät toisensa ilman trakkeria?

Jos nyt lukisit sen uutisen...

2020.11.2009 0:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Akasori:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti samik83:
Voiko joku selventää miten tuo magnetti systeemi toimii? Miten peerit löytävät toisensa ilman trakkeria?

Jos nyt lukisit sen uutisen...

Niin tein, eipä se siitä paljon aukea

2121.11.2009 15:27
Croft
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti samik83:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Akasori:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti samik83:
Voiko joku selventää miten tuo magnetti systeemi toimii? Miten peerit löytävät toisensa ilman trakkeria?

Jos nyt lukisit sen uutisen...

Niin tein, eipä se siitä paljon aukea
"Pirate Bay siirtyy uuteen hajautettuun ja vaikeasti pysäytettävään malliin.

Perinteisesti Pirate Bay on jaellut käyttäjille tracker-tiedostoja, joiden avulla on voinut ladata esimerkiksi tv-sarjoja, musiikkia tai elokuvia p2p-vertaisverkon jäsenten koneilta.

Tällaista keskitettyä palvelua ei enää tarvita. Pirate Bay on siirtynyt käyttämään kolmen uuden tekniikan yhdistelmää. Dht (distributed hash table), pex (peer exchange) ja niin kutsutut magneettilinkit mahdollistavat tiedostojen lataamisen ilman keskitettyä tietokantaa. Vaikka Pirate Bay -palvelu saataisiin alas, tiedostojen jakelu jatkuu.

Pirate Bayn mukaan uudet tekniikat ovat osoittautuneet varsin tehokkaiksi. Modernit p2p-vertaisverkko-ohjelmat tukevat uusia tekniikoita. Tiedostoja löytyy suoraan p2p-käyttäjien koneilta, vaikka keskitettyä tietokantaa ei ole.

Käyttäjien kannalta muutos ei ole suuri, mutta viihdeyhtiöiden piratismin vastainen taistelu voi vaikeutua selvästi."

223.6.2011 16:35
hhITRfKzODFA
Vahvistamaton

Wow, thatÂ’s a relaly clever way of thinking about it!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Twitch ei olekaan ykkönen – mobiilipelivideot jo paljon suurempi ilmiö Twitch ei olekaan ykkönen – mobiilipelivideot jo paljon suurempi ilmiö (30.10.2014 16:20)
Mobiilipelejä ei enää pelata pelkästään ajan tappamiseksi, vaan ihmiset haluavat selvästi jakaa pelikokemuksensa muiden kanssa. Tähän markkinarakoon on iskenyt Kamcord-palvelu, jolla oli syyskuussa ....
2 kommenttia
Motorola siirtyi nyt virallisesti Lenovon omistukseen Motorola siirtyi nyt virallisesti Lenovon omistukseen (30.10.2014 14:02)
Lenovo ja Google ovat viimeistelleet kaupan, jossa matkapuhelinvalmistaja Motorola siirtyy Lenovon omistukseen. Kiinalaisyhtiö tunnetaan maailman suurimpana PC-valmistajana, mutta on myös maailman ....
WhatsApp päivittyi Windows Phonella: Lumia-käyttäjille kaivattuja uusia ominaisuuksia WhatsApp päivittyi Windows Phonella: Lumia-käyttäjille kaivattuja uusia ominaisuuksia (30.10.2014 13:36)
Pikaviestipalvelu WhatsAppin Windows Phone -sovellus on päivittynyt tänään. Uusi versionumeroa 2.11.586 kantava ohjelma sisältää muutamia käyttöä helpottavia ominaisuuksia. Lumia-puhelimiin ....
4 kommenttia
Spotifyn ulkoasu uudistui iPadillä Spotifyn ulkoasu uudistui iPadillä (30.10.2014 13:21)
Spotify toi uuden ulkoasun iPadille. Uudessa versiossa päivittynyttä on niin teema sekä typografian ja ikonien ulkoasut. Kyseessä on työpöydältä ja matkapuhelimista jo löytyvä ulkoasu. Uudistuksen ....
LG:n G3-huippupuhelin päivittyy Android Lollipopiin tänä vuonna LG:n G3-huippupuhelin päivittyy Android Lollipopiin tänä vuonna (30.10.2014 12:29)
LG:n Saksan yksikkö on vahvistanut Facebook-sivuillaan, että yhtiön G3-lippulaivapuhelimelle G3 julkaistaan Android 5.0 Lollipop -päivitys kuluvan vuoden aikana. Montaa viikkoa ei siis enää tarvitse odottaa. ....
1 kommentti

Uutisarkisto