*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Voddler on elokuvien Spotify - Suomeen ensi vuonna

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 12.11.2009 21:02 Kommentteja (13)

Voddler on elokuvien Spotify - Suomeen ensi vuonna Ruotsissa loistavia nettikonsepteja näyttää tippuvan kuluttajien ulottuville jatkuvasti, ja viimeisin paljon huomiota kerännyt palvelu on Voddler, joka tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden katsella mainosrahoitteisia elokuvia.
Pari viikkoa sitten virallisesti avattu Voddler on kerännyt Ruotsissa runsaasti kiinnostusta, sillä palvelulla on tällä hetkellä 70 000 rekisteröitynyttä käyttäjää ja palvelun käyttöä haluaisi kokeilla ainakin noin 200 000 innokasta ihmistä, jotka jonottavat parhaillaan sisäänpääsyä palveluun.

Spotifyn elokuvaversioksi sanottu palvelu tarjoaa tällä hetkellä kuluttajille noin 800 elokuvaa, joita he voivat katsella ilmaiseksi. Voddlerilla on sopimukset mm. Walt Disneyn ja Paramountin kanssa, ja toivottavasti kaikki suuret elokuvastudiot tekevät tulevaisuudessa sopimukset Voddlerin kanssa, jotta elokuvia saadaan palveluun enemmän.

Ennen elokuvan katselua ruudulla näytetään mainos, jonka avulla elokuvan näyttäminen rahoitetaan. Itse elokuvan aikana ruudulla ei näytetä minkäänlaisia mainoksia, vaan kuluttaja voi keskittyä elokuvasta nauttimiseen.

Ensi viikolla Voddleriin on tarkoitus tuoda Premium-katseluoptio, jossa Spotifyn tavoin kuluttaja voi välttää mainokset maksamalla elokuvasta katselumaksun. Ensivuoden aikana palvelun käyttäjille on tarkoitus tarjota myös kuukausimaksullista palvelua, mutta kummankaan maksullisen palvelun hintatasosta ei ole toistaiseksi kerrottu mitään.

Suomeen palvelun on tarkoitus laajentua ensi vuoden aikana, ja Suomen lisäksi Voddleriin pääsevät pian käsiksi Norjassa ja Tanskassa asuvat kuluttajat.

Tällä hetkellä katseluohjelma löytyy Windowsille ja Mac OS X:lle, jonka lisäksi yrityksellä on työn alla iPhone-sovellus. Elokuvien siirtäminen kuluttajan tietokoneelle tapahtuu Voddlerin oman P2P-verkon kautta, joten katselijoiden välinen tiedonsiirto pienentää palvelun pyörittämisestä tulevia kuluja.

Voddlerin toimitusjohtaja Zoran Slavic kertoi The Local -verkkojulkaisulle, että luvaton tiedostojenjakelu on muuttanut ihmisiä niin paljon, että monet ajattelevat elokuvien katsomisen olevan netissä aivan ilmaista. Voddlerin tapaisille laillisille palveluille on täten kysyntää, koska ne tuottavat elokuvastudioille rahaa ja samalla kuluttajat voivat olla varmoja latauksien turvallisuudesta, eikä heidän tarvitse rikkoa maansa lakeja.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

112.11.2009 21:17

Onks nyt aprillipäivä? Jotain tuollaistako tulossa suomeen saakka?

212.11.2009 21:28

No vihdoin! :D vielä kun tehdään ne matkapuhelinsoftat kanssa.. ei sillä että luurilla oikeasti tulisi katsottua mitään leffoja. Mutta näin sekin onnistuisi hyvin yksinkertaisesti.

Lopullinen unelma olis, että Spotify laajentaisi tarjontansa myös elokuviin.. tai että tuo laajentaisi musiikkiin. :P Eli siis kaikki saman tunnuksen ja sovelluksen takana.. tässä olisi taattu premium asiakas sellaiseen palveluun.

312.11.2009 21:42

tonttila, samaa mietin minäkin...

Hitto pitääköhän muuttaa ruattiin...luulen että suomi on sen verran takapajula että tiskin tänne tulee, mehän ollaan euroopan peräsuoli..

412.11.2009 21:46

MPAA tappaa tämän softan ennekuin se ehtii tänne asti.

512.11.2009 22:53

Tämänkaltaiset palvelut ovat loistoidea, joskin ne tarvitsevat aika lailla noita maksaviakin käyttäjiä; tuoreimmat uutiset spotifyn taholta kun ovat näyttäneet, ettei se pelkkä mainosrahoitus noissa määrin tahdo riittää

613.11.2009 3:13

Jos tämä on totta niin se on todella hienoa!Suomessa tälläinen.En olisi uskonut.

713.11.2009 9:04

Tämä oli kyllä rehellisesti viikon superyllätys. Pitääpä katsoa, että minkälainen kuvanlaatu tuossa on.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.11.2009 @ 09:04

813.11.2009 9:51

Täytyypäs koittaa tuota kotona. Kai sieltä sentään saa ihan HD-laatuista striimiä?

eDit.
Pöh, niinpä tietysti: "An
invitation will find its way to your inbox when the time is right.".

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.11.2009 @ 20:27

913.11.2009 17:40

Onko mitään mahdollisuutta saada palvelua koneneelle kikkailemalla?
ostan kyllä elokuvia ja musaa kuukausittain mutta tämä palvelu olisi hyvä tuntemattomien elokuvien kanssa.

1012.1.2010 18:03
nikozjr
Inactive

Onnistuimpa saamaan tunnuksen tuonne. Sillä aidolla tavalla. kun jakoivat niitä tunnuksia "beta testereille".

Hienoltahan ohjelma näyttää ja ilmasiks saapi katella leffoja.
Jumittaavat vaan vähäsen syynä luultavasti mun 1meganen netti ja kun ei ole virallisesti saapunut suomeen niin niin ihan ymmärrettävää on. Lagittaa vähän Windows 7 ja tulee "ohjelma ei vastaa"..

1112.1.2010 20:14

Tämä vielä xboxille ja on hieno juttu.

1228.1.2010 16:03

Onkohan elokuvissa tekstitystä? ois kiva jos siinä olis edes englanniksi ja jos on suomeksi niin paremmasta kuvanlaadusta vois kyl maksaa ihan mielellään.

1330.1.2010 10:32
zmpy
Vahvistamaton

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hoissie:
Onkohan elokuvissa tekstitystä? ois kiva jos siinä olis edes englanniksi ja jos on suomeksi niin paremmasta kuvanlaadusta vois kyl maksaa ihan mielellään.
Suomenkieliset tekstit näkyy löytyvän asetuksista. :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
1 kommentti
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....
AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....

Uutisarkisto